Lackeringstråden

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Sista färgen lagd! Ska jag bara bestämma mig om jag ska lägga lite loggor under klarlacken

152930F4-A05E-446B-9513-226A757631F0.jpeg

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Kände att den måste bli ännu bättre den tredjegången, så har snart slipat ner hela ramen igen 🤣 vill göra det seriöst med lack i riktig lokal.

Någon som har tips på eventuella lackbox i stockholmsområdet eller max 2-3h biltur. Hittat några ute i landet.

89D47AD6-B9BC-4B42-A213-C10BA367168F.jpeg

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Brist på lackboxar att hyra och sugen efter att kunna måla oavsett väder och vind!
Så har påbörjat att nytt projekt i nya garaget, ett litet lackeringsrum stor nog för cykeldelar.
Någon som byggt något liknande och kan bolla lite ideer kring luft in/ut?

Begagnade fönster och återanvändning av dörr. Så rätt billig byggkostnad. Ska gipsas och målas och upp med massa belysning.
522B28D7-836A-484F-838B-DAFD93F62EDA.jpeg

F6F934A9-4E3E-42EB-81F6-E4FB42C63BD1.jpeg

3FC66972-00C9-476B-8411-F982E6E924F3.jpeg

Senast ändrad:

vijo

Medlem
Lackeringstråden
Efter att läst denna tråden så kunde jag inte heller hålla mig längre, gått och funderat på att lackera om min trial cykel ett tag nu. Än så länge har processen tagit ca en vecka 😋 men nu börjar det bli färdigt! Förhoppningsvis blir det montering idag!
F23BB97B-CF96-41CD-BEEE-9C956BF1E425.jpeg

ram, gaffel samt lock-on ringar efter primern

2DAA2A28-778E-4DE0-9C3E-811F1CA1C252.jpeg

första lagret färg på ramen

220F2CAF-39CE-4C3A-BDDA-DBF805B9E7F9.jpeg

väldigt skönt att ha tillgång till lackbox för den där färgen dammar så in i! Kan inte rekommendera fluorescerande färg.
4ABF5909-929B-4D8F-A2AB-DB9C47028215.jpeg

Test montering innan klarlacken åker på
DE5E5BBB-38E1-4716-B2F3-16B25B80F702.jpeg

61C2C635-8999-4CC0-8557-F8020041E623.jpeg

7A08703C-4253-4C6F-B61C-90C15B60905B.jpeg

klarlacken på och nu är det bara lite torktid som ska till innan alla komponenter åker på igen :)

happymtb.fr

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Några frågor:
1) räcker det med en 200ml burk för att måla en fs ram? Alltså en burk för primer, en för färgen och en för lacken
2) 2K colormatic primer verkar vara avsedd för metalliska ytor, iaf den jag hittade: https://www.tipro.se/sv/artiklar/color-matic-epoxy-fyllprimer-2k-200ml-svart.html
Är det den ni har använt på era kolfiberhojar?
3) vilken lösningsmedel har ni använt för rengöring innan applicering av färgen? Skulle detta funka? https://www.tipro.se/sv/artiklar/plastic-cleaner-400ml.html

Hasse#7

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Några frågor:
1) räcker det med en 200ml burk för att måla en fs ram? Alltså en burk för primer, en för färgen och en för lacken
2) 2K colormatic primer verkar vara avsedd för metalliska ytor, iaf den jag hittade: https://www.tipro.se/sv/artiklar/color-matic-epoxy-fyllprimer-2k-200ml-svart.html
Är det den ni har använt på era kolfiberhojar?
3) vilken lösningsmedel har ni använt för rengöring innan applicering av färgen? Skulle detta funka? https://www.tipro.se/sv/artiklar/plastic-cleaner-400ml.html
Du har mycket förluster när du målar rör. Det blir inte snyggt om färgen inte räcker. Antingen blir det tunt, "torrt", fläckigt blankt/matt. Mitt förslag är att köpa primer först och bedöma åtgång. Därefter matta ned med fin våtslip och fixa eventuella defekter du ser. Sen kör du ett varv primer följt av tre lager lack. Första lagret för svåråtkomliga detaljer och tunn klibbyta på större ytor. Sen täcklager för hela och sist ett lager för att få finish på ytor.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Brist på lackboxar att hyra och sugen efter att kunna måla oavsett väder och vind!
Så har påbörjat att nytt projekt i nya garaget, ett litet lackeringsrum stor nog för cykeldelar.
Någon som byggt något liknande och kan bolla lite ideer kring luft in/ut?

Begagnade fönster och återanvändning av dörr. Så rätt billig byggkostnad. Ska gipsas och målas och upp med massa belysning.
Visa bilaga 461961

Visa bilaga 461965
Visa bilaga 461966

Mega! Riktigt häftigt och overkill för en hemmapulare.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Lackeringstråden
yes vet det kanske är lite överdrivet, men håller på att bygga ett jäkligt nice garage, så tanken att ha ett lackrum kändes bara helt grymt! Men vem vet, kanske kan man lacka en ram eller så, har egen firma så man kan ju alltid utöka verksamheten

Man kan ju bara uppskatta såna som du som bara kör på. Hoppas och tror att du kommer ha stor glädje av utrymmet.

glitch

Aktiv medlem
Lackeringstråden
@nadderf om du behöver "öva" i din nya lackbox när den är klar har jag en ram som jag skulle vilja piffa upp :) eller om nån annan i sthlmstrakten kan tänka sig lackjobb (inkl grundarbete) pma så kanske vi kan komma överens om nåt.

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
@nadderf o @Cyklist kan ni vara snälla och berätta färgåtgång för en valfri scott ram?
Hur mycket primer, färg och lack har det gått åt för er? Mellan tummen och pekfingret alltså

Jag har inte målat samma färg på hela ramen men tycker mig minnas att totalt blev det mer än en burk färg. Pga stor spridning så blir det mycket spill. Men jag målade oxå endel omlott eftersom mönstret vid maskeringen. Så det skulle kanske va möjligt med en burk av vardera.

Men jag körde en burk primer, 2 färg och en klarlack.

Lackeringstråden
Tjena! Tittade länge på denna tråd innan jag vågade, men resultatet blev bra!
Cykeln är en Gary Fisher Sugar Race från 2004
Gamla Deore XT reglage inbyggda i bromshandtaget
Så lätt att manövrera med 26" hjul och en totalvikt under 12 kg
Färgen blev British Racing Green Metallic. Riktigt nöjd med resultatet. Inte sista gången detta görs!

/Anton

Bilagor

• received_309763600213460.jpeg
    received_309763600213460.jpeg
    653 KB · Besök: 99
  • received_343736570395009.jpeg
    received_343736570395009.jpeg
    644.5 KB · Besök: 116
  • IMG_20210131_121251.jpg
    IMG_20210131_121251.jpg
    1.3 MB · Besök: 117

CBrandel

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Lackeringsstudion i nya verkstan börjar ta form! Idag blev den belyst :)

Kvarstår att fixa det svåraste frågetecknet, att få till bra ventilation!

Visa bilaga 466127

Du vill ha antingen utsug i golvet, eller på väggen i golvhöjd. Ska monteras filter (aktivt kol typ) för miljöns skull.

I taket sätter du insug, här krävs dammfilter. För att styra under/övertryck behövs en mätare och något sätt att justera luftflödet.

Häftigt projekt 👌.

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Du vill ha antingen utsug i golvet, eller på väggen i golvhöjd. Ska monteras filter (aktivt kol typ) för miljöns skull.

I taket sätter du insug, här krävs dammfilter. För att styra under/övertryck behövs en mätare och något sätt att justera luftflödet.

Häftigt projekt 👌.

japp ska bygga en box och placera i vid golvet med 2 filter på vardera sida. Har köpt färgfilter på rulle. Ska oxå ordna något kolfilter på utluften efter fläkten.

mätare vet ja inte vad man ska ha? men tänkte ha regulator på inluften. Infläkten är starkare enligt specen. Och sen såg jag ett tips att man kan ta rökelse för att se att luften går ut.

utsuget är oxå klassad för explosivaämnen

SandL

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Tjena, har inga lackobjekt att erbjuda, tänker att det här kan vara rätt tråd att ställa min fråga. Jag söker någon som jobbar med lackering på professionell nivå och som förstår sig på att hantera cykelramar med allt som det innefattar, Vi har haft några dåliga erfarenheter av lackeringsfirmor som inte hanterat ex. carbonramar på rätt sätt, därför blir det svårt att hitta lämplig partner om det inte kommer från rekommendationer från rätt typ av källor. Det har också varit svårt att få firmor att hantera färre objekt vilket på ett sätt är angenämt att de har mycket att göra. Har ni förslag så PM mig på företag eller personer som gärna lackerar cykelramar, helst i Örebro län, men inget krav. //Steff

CBrandel

Aktiv medlem
Lackeringstråden
japp ska bygga en box och placera i vid golvet med 2 filter på vardera sida. Har köpt färgfilter på rulle. Ska oxå ordna något kolfilter på utluften efter fläkten.

mätare vet ja inte vad man ska ha? men tänkte ha regulator på inluften. Infläkten är starkare enligt specen. Och sen såg jag ett tips att man kan ta rökelse för att se att luften går ut.

utsuget är oxå klassad för explosivaämnen

Typ denna https://www.tipro.se/sv/artiklar/nova-verta-over-undertrycksmatare.htm

Du verkar ha bra koll vad du håller på med 👏.

Jag har aldrig lackat någon cykel, men ett antal bilar. Här är en spoiler lackerad med metallic. Blev helt okej, trots ej tillgång till lackbox. Önskar jag hade haft plats att bygga en!

IMG_20160424_212624.jpg
IMG_20160424_212636.jpg
IMG_20160424_212616.jpg

Morakles

Medlem
Lackeringstråden
Letat men inte funnit nån direkt tråd om lackering. Finns det kanske fler som ibland leker lackerare och vill dela med sig av bra och mindre bra erfarenheter?

Jag har nog funnit ett nytt roligt intresse, och ser mig själv eventuellt måla någon fler ram. Detta är i princip första gången jag försökte mig på något seriöst med en sprayburk.

Pga lokalbrist har det lackerats utomhus, och burits in i värmen emellanåt.

I grunden en Spark 900 HMX ram.

Slipning 400 våtslip
Visa bilaga 421114
Visa bilaga 421115

försökte mig på att skära ut egna schabloner men insåg att det blir bättre att beställa, svårt att hitta leverantör men när jag 10-15år sen använde dekaltrim för bilen, drog en chansning dit. Grym service och bra resultat.

Visa bilaga 421125
Visa bilaga 421126

Grundfärg
Visa bilaga 421127

basfärg i två lager med maskering

Visa bilaga 421128

schabloner
Visa bilaga 421129

Dekaler målade
Visa bilaga 421131

klarlackad
Visa bilaga 421132

nu i efterhand så ser man vad man kunnat göra bättre, och eventuellt så kanske den slipas ner för ett nytt försök.

kan man hyra lackeringsbox i stockholmsområdet?
Snyggt jobbat, funderar själv på att göra detsamma. Har en Scott RC900 ram, till ett bygge! Vågar man? 😊

roskai

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Den är köpt begagnat så inga garantier att bry sig om! Har du tips på bra kvalitetsfärg? Behöver nog nörda in mig!
Jag har lackat många cyklar med sprayburk. Nu senast körde jag med Montanas färg och flakes, sen 2k klarlack på det. Blev verkligen mycket bättre än med 1k klarlack. Gick åt 1 burk primer. 2 burkar färg. 0,5 burk flakes och 2 burkar klarlack.
IMG_20210227_154642.jpg

ylva

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Jag har lackat många cyklar med sprayburk. Nu senast körde jag med Montanas färg och flakes, sen 2k klarlack på det. Blev verkligen mycket bättre än med 1k klarlack. Gick åt 1 burk primer. 2 burkar färg. 0,5 burk flakes och 2 burkar klarlack.Visa bilaga 472232
Tjusigt! Hur funkar det med 2k lacken ? Har fått för mig att 2k lack på 1k färg kan bli knasigt? Och härdar den 2k lacken i burken så att en måste göra allt på en gång (vet inte om all 2k lack beter sig så)?

roskai

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Tjusigt! Hur funkar det med 2k lacken ? Har fått för mig att 2k lack på 1k färg kan bli knasigt? Och härdar den 2k lacken i burken så att en måste göra allt på en gång (vet inte om all 2k lack beter sig så)?
Montanas 1k funkar ihop med spraymax 2k. Japp 2k hädar i burken efter några dagar. Fungerar som epoxi, man blandar två komponenter som inte härdar utan varandra kan man väl enkelt förklara det!

ylva

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Montanas 1k funkar ihop med spraymax 2k. Japp 2k hädar i burken efter några dagar. Fungerar som epoxi, man blandar två komponenter som inte härdar utan varandra kan man väl enkelt förklara det!
Grymt, tack! :) Ska lacka om en cykel i vår och klurar lite på 2k lack. Har kört 1k lack förut och är inte helt nöjd med tåligheten på den..

Lykce

Medlem
Lackeringstråden
Nu när det ändå är liv här ställer jag en fråga till er som kan mer än mig.

Jag tänkte lacka en äldre stålram med mindre rostpartier. Slutresultatet behöver inte vara perfekt, mest vill jag bara testa.

Kan jag använda burkarna nedan och gå tillväga såhär?
Göra rent ramen. Slipa bort den värsta rosten. Sandpapper ramen lätt. Köra på primer, sedan färgen, och sist klarlack.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer