Lackeringstråden

Tomcat1

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Någorlunda likt.

IMG_20201207_162438262.jpg
p5pb12639265.jpg

Koenig

Ny medlem
Lackeringstråden
Hoppar in lite då nadderf hade hört av sig i våras men som jag totalt hade missat då jag har varit en aning afh (away from happy). Försöker helst hålla mig från att ge tips om lackering då det fortfarande blir misstag varje gång jag ger mig på det. Verkligen lite av en svartkonst att försöka lära sig utan riktig mentor eller gå utbildning.

Men hur som helst, jag har hunnit med fler misstag än många och lite har man lärt sig åtminstone. Det kanske allra svåraste som hemmapulare med spraybuttar är att få lacken att hålla för fem öre sen. Jag har tyvärr inte hunnit testa mer än att bokstavligen banka med hammare på en lackad testbit, men det som förmodligen ger slitstarkast resultat är något i stil med följande:

- Slipa noga med 240-papper och rengör ännu noggrannare med silkonborttagning
- Lägg två rätt rejäla lager 2K Epoxy-primer från ColorMatic, finns på exempelvis tipro.se
- Kom ihåg att så fort du jobbar med tvåkomponents så blir avluftningstider etc väldigt viktiga. Det är alltså tiden det tar för gaserna i färgen att evaporera tillräckligt för att du ska kunna lägga nästa lager. Exempel: lägger du för tjocka lager 2K klarlack med för kort avluftningstid kommer du stänga in gas och lacken kommer aldrig härda/hårdna helt. Det påverkas även av temperatur, tider anges oftast för 20 grader men även annat som att hänger du en nylackad ram i ett svinkallt förråd så kan den kemiska härdningsprocessen till och med avstanna i värsta fall. Kallare än 20 grader = längre avluftning och vice versa.
- Slipa allt slätt och fint med 500-600-papper (400 funkar absolut också, då denna primer ändå inte går att förtunna för perfekt resultat i nästa steg. Med det menar jag alltså att gör man det "på riktigt" så förtunnar man primern för att den ska lägga sig lika slätt och fint som vanlig färg, men det betyder också att för grova sliprepor kan "lysa igenom" om man tittar noggrant. Det går såklart inte med en sprayburk, så vad som händer är att man får en något skrovligare struktur på färgen men inget man tänker på om man inte verkligen går på inspektion.)
- Rengör noggrant igen
- Nu till anledningen för valet av den specifika primern ovan, den är gjord för att läggas "wet-on-wet" vilket ger mycket högre vidhäftning för själva färgen. Man sprayar alltså färgen på primern innan den har torkat helt.
- Lägg ett normalt/tunt lager primer
- Låt avluftas 20min (vid 20 grader)
- Lägg nu ditt första lager färg och fortsätt enligt instruktionerna för den
- Maskera för andra färger eller loggor och lackera dem
- Lägg 2K klarlack av önskat fabrikat. Än en gång, lägg inte för tjockt med för kort mellanrum. Räkna med visst "apelsinskal", ska du ha perfekt finish måste du våtslipa och polera vilket är en annan historia.
- Vaxa inte ramen på åtminstone några veckor, då detta stänger in eventuell kvarvarande gas och gör du det för tidigt riskerar du mjuk klarlack.

Sammanfattning:
Slipa/rengör -> 2 lager primer -> slipa finare/rengör -> 1 lager primer -> vänta 20 min -> börja spray färgen enligt dess anvisningar -> maskera och måla vidare -> klarlacka och kom än en gång ihåg avluftningen

Allmäna tips:
- Undvik att ta i grejor mer än nödvändigt, använd helst latexhandskar vid hantering. Fettfläckar osv kan leda till fisheyes (bubblor i lacken) och annat jobbigt.
- 2K är klart ett snäpp värre än 1K när det kommer till hälsan, så ha bra mask oavsett hur bra ventilation du har
- Ska du maskera linjer, kosta på dig bra tejp. Typ blå 3M (inte vanlig maskeringstejp utan tunn plastig variant).
- Räkna med att allt tar väldigt mycket mer tid än du tror, och avsätt tid till att kunna göra allt i ett svep (tänk en helg). Låter man färg stå för länge och väntar för många dagar eller i vissa fall timmar innan man gör nästa steg riskerar man dålig vidhäftning.
- Ha gärna en testbit du om möjligt gör stegen på några timmar i förväg, så du kan se om något inte är kompatibelt eller blir fel och slipper börja om på nytt på en hel ram

Så för att sammanfatta, lackering är svårt som fan och kommer generera massor av svordomar om du ger dig på det MEN det är å andra sidan fint att stå och spana in vad man har åstadkommit när allt väl är klart!

Som exempel är detta lackat enligt metoden ovan (ColorMatic 2k primer, Montana Metallic spray) förutom att klarlacken är lagd med pistol, och sen massa timmar slipande och polerande för att få den sådär jämn. Sen får vi se hur bra det håller, men bör vara ett bra snäpp bättre än med 1k primer -> färg -> 2k klarlack.

p5pb18815622.jpg
Vad kallas den kulören?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer