Dubbdäck 2018/2019 (Continental Contact Spike 240?)

Sorry 35mm och inte 32mm och mindre lufttryck. Dom är definitivt halkigare. Hade en hel del bakhjuls släpp när jag trampade till som jag inte får med Winter plus samt med winter plus har jag fått lite framhjuls släpp på bucklig is, men de har fått fäste igen snabbt, dom här är jag väldigt tveksam till om jag för samma resultat..

En skamlös necro-bump då jag invigt mina Continental Contact Spike 240 i 40mm några varv från Nacka till city nu. Sitter monterade på min Grizl CF SL 7.

De poppar fint på DT Swiss C1800 fälgar och håller luften bra, trots att de inte är officiellt tubeless-godkända.

Greppar bra på is, men det är mina första dubbdäck så har inte direkt något att jämföra med, mer än sommardäck.

Trögt går det, men det gör väl alla dubbdäck. Om jag ska jämföra med något skulle jag väl säga att samma snitt-effekt och trötthetskänsla efteråt ger något i stil med detta snitt:
* GP 5000 32mm tubeless på Zipp 303s-fälgar 27 km/h
* Schwalbe G-One Bite 45mm tubeless på C1800-fälgar 25km/h
* Continental Contact Spike 240 40mm tubeless på C1800-fälgar 21,5 km/h

Helt ovetenskapligt men som någon form av referenspunkt. Det här är på 20km pendling med ganska branta backar, totalt 230m climb. Rullmotståndet inverkar såklart mer än luftmotståndet vid så här låga farter.

Var rätt så besviken idag över mina Spike 240 i 37mm bredd. Hade ca 3 bar fram, 3.2 bak. Ok rull på asfalt och viss grepp på isplattor på vägar så länge man inte svänger, man får dock lätt kast i rännor.
I slutet av min runda svängde jag in på en stig, nyfallen snö på isig underlag. Hade ingen som helst grepp. Sänkte trycket rejält och då blev de lite bättre men ff knappt cyklingsbar. Sista biten på barmark med lågt tryck var rullmotståndet fruktansvärt hög och de var sladdriga i kurvorna.
Med de däcken måste man alltså välja mellan nästan obefintlig grepp och dräglig rullmotstånd eller ff bristande grepp och sjukt hög rullmotstånd.
Betydligt sämre än Marathon Winter i alla aspekter (och de är ju ändå inte heller någon fröjd på att cykla heller...).

Jag är nöjd med mina. 32 mm, 120-nubbsvarianten. Betydligt bättre än Marathon tycker jag. En bra kompromiss mellan mindre rullmotstånd och ändå hyfsat grepp. Har inte haft några problem, inne på andra säsongen på dem nu. (Förutom att jag vurpade idag då, men det var på blankis där nog få däck hjälpt).

Vet inte riktigt vad har nu, inte pumpat på länge. Pumpade nog till runt 4. Men vet inte om litar på vad min pump säger. Tror den visa lite högt

Jag känner inte att dom rullar bättre än Schwalbe och är helt hopplösa att montera på mina fälgar. Det är alltid någon del av däcket som inte sätter sig riktigt. Har till slut fått till det med diskmedel och allmänt våld, men är säker på att jag skulle få cykla hem på ett studsande däck om jag får punktering. När jag behövde köpa dubbdäck senast valde jag Schwalbe Marathon Winter (plus) igen.

Ja, svårt att få dem att sätta sig, måste ha diskmedel och högt tryck. I övrigt är jag nöjd med mina 42 mm Conti 240. Blir det för spårigt blir det problem, eller jag undviker att försöka klättra upp ur djupa spår, då stannar jag hellre.

Jag är nöjd med mina. 32 mm, 120-nubbsvarianten. Betydligt bättre än Marathon tycker jag.
(Förutom att jag vurpade idag då, men det var på blankis där nog få däck hjälpt).
Nu vet jag förstås inte hela historien,
men att vurpa på blankis med dubbdäck låter inte bra för mig
För just på blankis skall väl dubbdäck göra störst nytta? Det har de åtminstone gjort för mig.
Även jag har vurpat med dubbdäck, det ena fallet var pga snö på blankis, såpass mkt att dubbarna inte nådde ner till isen. Det andra fallet var på betong i ett garage, svängde i för hög hastighet och dubben kanade...

För just på blankis skall väl dubbdäck göra störst nytta? Det har de åtminstone gjort för mig.
Även jag har vurpat med dubbdäck, det ena fallet var pga snö på blankis, såpass mkt att dubbarna inte nådde ner till isen. Det andra fallet var på betong i ett garage, svängde i för hög hastighet och dubben kanade...
Halka pga dubben på asfalt har jag oxå gjort även om det är typ 25 år sen , bodde i Högdalen och pendlade till stan , rullade i brant backe fick bra fart och skulle svänga höger å framhjulet hasade så fint åt sidan å så gick jag i backen? , Nokian extreme 296 tror jag dem hette men efter jag lärde hur hala dubbdäck kan vara på barmark…

rullade i brant backe fick bra fart och skulle svänga höger å framhjulet hasade så fint åt sidan å så gick jag i backen? , Nokian extreme 296 tror jag dem hette
Haha! Var ytterst nära att göra en likadan i en snygg nedläggning på bar asfalt med just nokian 296. Nabbarna som dubben satt på bara vek sig åt sidan.

Jo det var snö på isen. Bitvis. Minns inte exakt hur såg ut där jag stöp.

Tillbaka
Topp