dubbdäck: bredd mellan dubbraderna på Nokia W160?

dabac

Aktiv medlem
Hej på er,

Pendlar på Schwalbe Snow Stud, som har sådär 100 dubb i två rader ganska långt ut mot sidorna. Tanken bakom det är tydligen att om det är barmark trycker man i så mycket luft att dubbarna inte når ner till marken när man kör rakt fram, och när det blir halt så pyser man ur lite tills dubbarna kommer i ingrepp.
Den här tanken verkar väl fungera sådär, med lite oväntade släpp på blankis beroende på hur man flyttar tyngdpunkten.

Kollade på Nokia W160, som har ungefär samma upplägg, så frågan är - Kan samma sak hända där, hur brett är det mellan dubbraderna?

Jag kör på Nokia W160, och jag har försökt trycka i mycket luft för att se om man kan få däcket att resa sig, men jag tycker det rasslar lika mycket ändå.

Det kanske blir lite mindre tryck på dubbarna så att dom slits mindre, men jag får aldrig upp dom "helt i luften" så att säga.

Använder också W 160, dubben låter lite grann trots högt lufttryck, men skillnaden mot när man svänger i kurvorna är väldigt stor. Då märks det verkligen att man har dubbat.

Jag vet inte om jag skulle satsa på W160 en gång till.

Rullmotståndet verkar inte sitta så mycket i dubben som i gummiblandningen på Nokians däck. Jag tycker de har stort rullmotstånd på asfalt (pendling) oavsett tryck. W160 är rätt dåliga på att köras i snömodd och slask då mönstret är kass för kurvfästet så de glider lätt i sidled så fort inte dubben biter. I skogen duger de inte till något.

Nu får de sitta men skulle jag köpa nytt skulle det bli fokus på otvivelaktigt grepp och maximal lätthet, dvs Nokian WRC300 eller Schwalbes Ispiker med kevlartråd. Möjligt att de rullar lite sämre men greppar bättre och viktskillnaden jämnar nog ut rullmotståndet i mönstret.

kfn skrev:
-------------------------------------------------------
> Dubbarna sitter ca 13-14 mm från däckets
> centrumlinje.

OK, tack. Då är det ungefär samma som på Schwalbe-däcket. Bra att veta, även om det inte gör valet enklare precis...

Tillbaka
Topp