Dubbdäck för racer?

Dubbdäck för racer?
Beställde precis Schwalbe winter 30-622, hoppas för allt i världen att dom går in under skärmarna på hojen! (Gäller inkörningssträckan på 50 km på alla dubbdäck eller?)

Mild-nerd skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kommer ni köra snart då när det är mer
> regel än undantag med frost, dröjer väl inte
> länge innan snön kommer heller fast få får det
> nog vara slutåkt. Tror jag.
> Avis på er som får åka i dagsljus det var
> länge sedan. Rullar 05:00 framme ca 05:45, jobbar
> till 19:30, hemma ca 20:50. :(

Jag brukar inte börja så jättetidigt på morgonen och än så länge tycker jag det är ganska lugnt på frostfronten (Göteborg) så jag kommer nog vänta ett litet tag. Sedan slänga på dom, köra in dom lugnt första veckan och sedan vara redo för vintern...

Dubbdäck för racer?
Någon som testat både Schwalbe Winter (30 mm) och Winter Marathon (35 mm) och kan jämföra dessa?
Behöver ett par för stockholmspendling hela vintern. Vill egentligen ha Winter för de har fler dubb, men tror ej de får plats under skärmen. Är det stor skillnad i grepp (viktigt) och rullmotstånd (mindre viktigt)?

Dubbdäck för racer?
Den stora skillnaden är att den billigare Winter har hälften så många dubb. Marathon Winter har 4 rader, Winter 2. Spelar ingen större roll vid blankis, dock viktigare vid spårig is då sidogrepp behövs.

Dubbdäck för racer?
Kompromissa! Jag kör med Marathon Winter fram och Winter bak på min CX. Winter ger möjligen lite mindre dubbdäckskänsla, men det är schysst med det bättre greppet fram.

Dubbdäck för racer?
garfunkah skrev:
> Finns det någon mer än Bike-Components som
> säljer den billigare Winter?

Bike-Discount.de. Dock ej i lager för tillfället men 23€ känns överkomligt för 30mm.

Dubbdäck för racer?
Huh? På bilden från Bike-Components saknas det en massa (sido)dubb, är Winter-däcken konstruerade så?

Schwalbe-Winter-Active-Draht-Spikereifen-Modell-20-256d70c6c562e79f9f30eced4222f6a2.jpg

Isf kanske man kan kompletteringsdubba upp ett par Winter 30 till Marathon Winter 30 (Scwhalbe säljer ju lösdubb & verktyg).

Dubbdäck för racer?
LilleNo skrev:
> Huh? På bilden från Bike-Components saknas det
> en massa (sido)dubb, är Winter-däcken
> konstruerade så?
>

Nä, mina Winter 30mm har iaf inte de där hålen.

Dubbdäck för racer?
Mr Orange skrev:
> Den stora skillnaden är att den billigare Winter
> har hälften så många dubb. Marathon Winter har
> 4 rader, Winter 2. Spelar ingen större roll vid
> blankis, dock viktigare vid spårig is då
> sidogrepp behövs.

Tack! På förra sidan ger du winter väldigt bra kritik, så det lutar åt dem, då jag inte tror jag får in marathon under skärmarna. Bredden är inget problem, det är höjden som strular till det. Har du möjlighet att mäta höjden (från fälgkant till mitten på däcksytan) på samma sätt som du gjort för winter på förra sidan?

Dubbdäck för racer?
LilleNo skrev:
> Huh? På bilden från Bike-Components saknas det
> en massa (sido)dubb, är Winter-däcken
> konstruerade så?
>
35mm Winter och 35mm Marathon Winter är identiska sånär som man inte fyllt alla dubbhål. 30mm Winter är ett smalare/lägre däck utan hål.

Newton skrev:
>
> Tack! På förra sidan ger du winter väldigt bra
> kritik, så det lutar åt dem, då jag inte tror
> jag får in marathon under skärmarna. Bredden är
> inget problem, det är höjden som strular till
> det. Har du möjlighet att mäta höjden (från
> fälgkant till mitten på däcksytan) på samma
> sätt som du gjort för winter på förra sidan?
>
Ja, fast först när jag krängt på dem. Det är ju inte vinter än. :)

Dubbdäck för racer?
Mr Orange skrev:

> Ja, fast först när jag krängt på dem. Det är
> ju inte vinter än. :)

Tack, men jag har insett att det är ingen idé. Jag får inte mer plats under skärmen för att du mäter höjden på däcken, dumt förslag av mig... Det får bli ett par "vanliga" winter om de ska få plats under skärmen, och så får jag ta det försiktigare på spår- eller DÖDS-is! ;-)

Dubbdäck för racer?
geologen skrev:
> 23 mm med dubb skulle vara hur smidigt som helst.
>

Lite trådarkeologi visserligen, men homogena däck - som finns rätt smala och aldrig får genomslag - går alldeles utmärkt att dubba själv. Har skrivit om det i en tråd här. Gör dina egna dubbdäck till räsern. Allt du behöver är ett par homogena däck som passar dina fälgar, ett par dubbdäck som dubbdonatorer, en borrmaskin och lite envishet.
Om däcken är för breda/höga så fixar du det lätt-innan du satt i dubben-med en elhyvel. Önskat mönster kan du fixa med en fil, kniv eller vinkelslip.

Senast ändrad:
Dubbdäck för racer?
dabac skrev:
> Allt du behöver
> är ett par homogena däck som passar dina
> fälgar, ett par dubbdäck som dubbdonatorer, en
> borrmaskin och lite envishet.

Istf att ta dubben från ett dubbdäck borde det väl vara bättre att köpa lösa dubb + dubbningsverktyg
1916771_1.jpg

Billigare också, 109,83 SEK här: http://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-replacement-spikes/aid:643313

/Håkan

Dubbdäck för racer?
HåkanC skrev:
> dabac skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Allt du behöver
> > är ett par homogena däck som passar dina
> > fälgar, ett par dubbdäck som dubbdonatorer,
> en
> > borrmaskin och lite envishet.
>
> Istf att ta dubben från ett dubbdäck borde det
> väl vara bättre att köpa lösa dubb +
> dubbningsverktyg
> http://media1.roseversand.de/product/180/1/9/19167
> 71_1.jpg
> Billigare också, 109,83 SEK här:
> http://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-replaceme
> nt-spikes/aid:643313
>
>
> /Håkan

Rose som vanligt... ;)

Ännu billigare här: http://www.bike-discount.de/shop/k6...kes-for-all-schwalbe-spire-tires.html?mfid=78 ca 91 SEK just nu.

Dubbdäck för racer?
Har en sats Schwalbe ersättningsdubb. Någon som vet om jag kan använda dem på Nokiandäck (WXC300 resp W106) också, eller har de andra hål?

Tillbaka
Topp