Dubbdäck, rullmotstånd, misär...

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Och i sammanhanget, vad är 800:- egentligen?
>
> För mig: jävligt mycket pengar.

Sorry, var inte tänkt som någon översittarfason.

1100 för ett däck?
Handlar inte rullet på dubbdäck delvis om det tjocka gummit som krävs för att dubben ska få sina hålor att gömma sig i? Du kan aldrig få den där ormskinnskvaliteten på ett sådant däck.

Mina 30 mm Schwalbe Winter har iaf levererat även för andra säsongen, inte tappat ett enda dubb, de har inte heller ätit sig in, insidan är jämn och fin! Okej rull. Räknar med ytterligare en säsong innan inköp av nya.

Nu pendlar jag ju inte så långt, men sedan jag skaffade ISP så upplever jag vinterpendlandet som riktigt kul och lekfullt! Jag brukar roa mig med ett "drifta" lite i kurvorna och så!

Nu förstår jag att ISP inte är ett alternativ för TS, men jag ville bara slå ett slag för att det går att ha roligt med dubbdäck också! Sen är det väl inte så kul den period när det är på gränsen med för mycket snö och is för sommardäck men för mycket barmark för att det skall vara kul med dubbdäck...

106 är väl kända för både uselt rull och dåligt fäste. Att sedan köra dem 6 år gamla måste alltså vara det absolut sämsta alternativet.

Fångade inte riktigt upp, vad kör de andra cyklisterna du kör med? Har de samma lösning som du, vilket jag inte tror är ju detta en ren träningsfråga. Har de bättre material så är det väl bara att gå den vägen.

Bäst rull, dubbfria Contis. Ingen egen erfarenhet. Verkar rulla ok.

Bäst grepp, Schwlbe M Winter 35 mm. Dessa har jag kört mycket på. Trycker jag i +6 bar börjar de rulla lite och duger för klungcykling där i princip alla harvar runt på samma däck. Jag har kört 20 mil klunga med dem som mest (Ötzi). Ner mot 4 bar slutar de rulla men levererar grepp som en stridsvagn. Körde gruscross så i lördags och bara garvade när jag tryckte på i isiga kurvor

Mellan dem finns t ex Schwalbe i 30-bredd och olika kombinationer fram/bak

Personligen upplever jag inte dubben som det enda problemet för rull. Både Schwalbe och Nokian kör med någon slags gummi som klistrar till sig något jävulskt i minusgrader.

Personligen ser jag nu fram mot Ötzi XL på dubb. Den rundan lär kännas.

Jag lyckades klämma ur mig 27,2 km/h solo under 8 mil solocykling i går med mina 35 mm Marathon Winter. Det kändes ju att motståndet var högre än vanligt, men jag blev ändå positivt överraskad.

Det låter som att ett byte helt klart kan göra skillnad för dig. Schwalbe Winter ser ju ut att vara exakt samma däck (och har till och med hål för 120 dubbar till, men det är oklart varför de fick sämre resultat på rullmoststånd i testet). Om du vill spara pengar kan du ju köpa två Schwalbe Winter och ett kit med Schwalbe Replacement Studs (50 st inkl. verktyg) och flytta resten av dubbarna från dina gamla däck (106 + 106 + 50 = 262, har för mig/är ganska säker på att dubbarna passar). Men det tar ett tag förstås. :)

Edit: Trycket var 6 bar.
Edit 2: Räknefel.

Senast ändrad:
Schwalbe winter fick ju också bra betyg i testet.

Köp ett par sådana från tyskland så kommer du ju undan med en femhundring för ett par!

mhenry skrev:
> Jag lyckades klämma ur mig 27,2 km/h solo under 8
> mil solocykling i går med mina 35 mm Marathon
> Winter.

Shit, du får dra runt oss andra den 18:e :)

Jag har ett par W106 som samlar damm i garaget efter inköp av andra dubbisar. De är klart trögare än de nya (som jag inte minns namnet på).

Att bara köra med dubb fram minskar motståndet avsevärt om underlaget tillåter, även om inte det är ett alternativ för TS.

Tycker du att det är roligt att vintercykla i grupp? Obs, jag menar absolut inte att vara nedlåtande eller oförskämd men man ska inte underskatta effekten av den psykiska ansträngningen. Om du inte tycker att det är roligt kommer du inte att hålla samma tempo som de som älskar att vintercyklar, detta alldeles oavsett vad din wattmätare säger.

"Och problemet då är att däcken gör att det blir överjävligt jobbigt i jämförelse med de andra. Andra som jag är starkare än"

Köp likadana däck som de andra i gruppen som du anse dig vara bättre än så har du löst problemet. Om "problemet" inte är löst måhända problemet finns någon annanstans än i materialet.

Usch,jag låter lite oförskämd men jag menar verkligen inte att vara det. Hoppas att du har överseende Geo.

Hur pass slitna är dina nuvarande dubbdäck?
Oavsett hur mycket bra reklam du just gjort för dessa tror jag att de går att sälja till någon som ska använda dessa till sin pendelcykel och därmed i alla fall "minska" priset för ett par nya även om det fortfarande blir en utgift för dig, bara en tanke.

Själv pendlar jag med ett par W240, tungt och inte så kul men de tar mig i alla fall från A till B och tillbaka till A.

Fjärdebrunn skrev:
> Shit, du får dra runt oss andra den 18:e :)

Typiskt -- så fort jag levererar en humblebrag blir jag synad :) Jag ska göra mitt bästa, men jag kommer säkert ligga sist och lida.

Gubbcyklist skrev:
> Köp likadana däck som de andra i gruppen som du
> anse dig vara bättre än så har du löst
> problemet. Om "problemet" inte är löst måhända
> problemet finns någon annanstans än i
> materialet.

Bästa lösningen hittills?

Henrik_E skrev:
> Om någon undrar över testet Geologen hänvisar
> till så är det detta

Även tidningen Trekkingbike har testat dubbdäck, och även de dubbfria Conti Top Contact Winter, här: Winter krallen
Det är iofs inte särskilt många parametrar de har testat, men det finns även subjektiva omdömen om däcken.

Den tre-sidiga PDFen finns, gratis, här:
Kaufberatung Spike- und Winterreifen

/Håkan

Marathon Winter har som sagt väldigt bra grepp och hyggligt lågt rullmotstånd, men herrejävlar vad tunga de är. Ett jäkla kilo styck! Förstår inte riktigt hur det går till när ett Ice Spiker Pro 2,25" väger lika mycket.

HåkanC skrev:
> Även tidningen Trekkingbike har testat dubbdäck,
> och även de dubbfria Conti Top Contact Winter,
> här: Winter krallen
> Det är iofs inte särskilt många parametrar de
> har testat, men det finns även subjektiva
> omdömen om däcken.
>
> Den tre-sidiga PDFen finns, gratis, här:
> Kaufberatung Spike- und Winterreifen
>
>
> /Håkan

Det är alltså inte en test utan bara en marknadsöversikt/köpguide.
Det kan ju vara lite förvirrande för den som inte förstår tyska.

Frid!

Senast ändrad:
Makten skrev:
> Marathon Winter har som sagt väldigt bra grepp
> och hyggligt lågt rullmotstånd, men herrejävlar
> vad tunga de är. Ett jäkla kilo styck! Förstår
> inte riktigt hur det går till när ett Ice Spiker
> Pro 2,25" väger lika mycket.

ISP har inte samma dödstunga punkaskydd. Mindre mönstergummi har det också skulle jag tro om man skalar av allt och lägger det i en hög. Det är ju bara mönster väldigt lokalt och punktvis på ISP till skillnad från MW som har ett heltäckande tjocktjockt mönster.

Ett vanligt punkasäkert citybikedäck väger ju bly redan utan dubben.

Rattnalle skrev:
> ISP har inte samma dödstunga punkaskydd. Mindre
> mönstergummi har det också skulle jag tro om man
> skalar av allt och lägger det i en hög. Det är
> ju bara mönster väldigt lokalt och punktvis på
> ISP till skillnad från MW som har ett
> heltäckande tjocktjockt mönster.
>
> Ett vanligt punkasäkert citybikedäck väger ju
> bly redan utan dubben.

Ta i trä, men jag hade hellre skippat punkaskyddet. Tror jag punkat en gång med min CX på ett år och då kör jag rätt sladdriga sulor på sommarhalvåret, plus att jag cyklar med den varje dag.

Nu slängde jag just på dubbdäcken inför morgondagens förmodade sladdfest (regn efter att det har varit minus i några dar), så jag minns inte exakt hur tunga de känns. Men jag vet att förra gången jag bytte tillbaka till sommardäck så blev det som att byta till en ny cykel. Så man får väl se fram emot det istället:-)

mhenry skrev:
> Då kommer det ju kännas som en ny cykel i morgon
> också! :)

Fast en ny tyngre och trögare....

Om du inte har råd med nya däck är valet enkelt:

Cykla ensam, men det vill du absolut inte.

Vilket leder till:

Cykla med andra, men ligg lite mer på rulle än normalt så orkar du.

Du beskriver ju problemet, folk säger köp nya däck, du säger att du inte har råd, folk säger cykla ensam, du säger vill inte. Då finns det bara en enda lösning. Cykla med andra med de däck du har men gör det lite smartare så du sparar energi. Case solved. Och om din wattmätare säger att du får ta i lite för mycket ser du till att ta detta i beaktande i träningsplanen och lägger in lite långsammare ensamdistanspass.

Detta är en logiskt svar så jag ser fram emot alla invändningar.

castrello skrev:
> Du beskriver ju problemet, folk säger köp nya
> däck, du säger att du inte har råd, folk säger
> cykla ensam, du säger vill inte. Då finns det
> bara en enda lösning. Cykla med andra med de
> däck du har men gör det lite smartare så du
> sparar energi. Case solved. Och om din wattmätare
> säger att du får ta i lite för mycket ser du
> till att ta detta i beaktande i träningsplanen
> och lägger in lite långsammare ensamdistanspass.

Påminner lite om Geos sökajobb-tråd. :)

ratatosk skrev:
> Det här är inte snällt av mig. Men jag är
> väldigt glad i mina xerxes.

Är de värda pengarna? De kostar väl typ 1ksek per däck? Hur länge har du kört dem och vad är egenskaperna?

Betalade 250 kr styck för mina Schwalbe Winter. Vem fan har inte råd med en femhundring för två däck??? Lev på nudlar en vecka. Varför harva runt på skitgamla trögrullade däck när det finns billiga alternativ som rullar. Det ska vara roligt att cykla och hålla sig på två hjul trots att det är skithalt för gående.

Bengt-re skrev:
> mhenry skrev:
> -----
> > Då kommer det ju kännas som en ny cykel i
> morgon
> > också! :)
>
>
> Fast en ny tyngre och trögare....

Jag tog en liten tur ner till mataffären nyss, och dra ballen i gruset vad trögt det gick! Inte vad gäller rullmotstånd – det är rätt lågt – men igångdraget. Cykeln känns plötsligt som en järnhäst från 1920-talet:-/

På den positiva sidan så får jag säga att däcken är väldigt förutsägbara och trevliga. Trots rikligt med dubb greppar de fint även på bar asfalt.
Körde 5 bar bak och 4 fram, vilket kändes väldigt mycket stötigare än med sommardäcken vid samma tryck.

Miracle skrev:
> HåkanC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Även tidningen Trekkingbike har testat dubbdäck,
> > och även de dubbfria Conti Top Contact Winter,
> > här: Winter krallen
> > Det är iofs inte särskilt många parametrar de
> > har testat, men det finns även subjektiva
> > omdömen om däcken.
> >
> > Den tre-sidiga PDFen finns, gratis, här:
> > Kaufberatung Spike- und Winterreifen
> >
> >
> > /Håkan
>
> Det är alltså inte en test utan bara en
> marknadsöversikt/köpguide.
> Det kan ju vara lite förvirrande för den som
> inte förstår tyska.
>
>
> Frid!

Får mig helt ooooosökt att tänka på
http://happymtb.org/forum/read.php/1/716570/716665#msg-716665

Och mer relaterat till ämnet: Det här med tryck i (breda) dubbdäck vs grepp på is och knaggel - borde man inte likt jämförelse av FTP relatera till vikt?

Personligen tycker jag att de dubbdäck jag testat är så pass stela och tröga att det är svårt att förstå varför man skulle vilja köra dem på samma tryck som smala landsvägsdäck.

Instämmer, bredare däck 30mm+ blir så sjukt stötiga vid höga tryck. Jag skulle skaka sönder med högre tryck än 4-4,5bar i mina mw 35mm.

Johan Falk skrev:
> Jag brukar rulla omkring med sköna 1,5 - max 3,0
> bar (beroende på väglag) i mina 50 mm Marathon
> Winter. :-)

Tråkigt att rek tryck nästan aldrig skrivs ut... Mer fokus på maxtryck som gubbar som är kass på engelska tolkar som "rätt tryck".

Lågt tryck ger ju fördel på vintern då däcket ger bättre grepp om det "flyter ut".
Enligt nokian ska man ha högre däcktryck på vintern då kylan gör luften mindre, typ.

:)

castrello skrev:
> Du beskriver ju problemet, folk säger köp nya
> däck, du säger att du inte har råd, folk säger
> cykla ensam, du säger vill inte. Då finns det
> bara en enda lösning. Cykla med andra med de
> däck du har men gör det lite smartare så du
> sparar energi. Case solved.

.....Eller kanske stanna på trainer/monarken tills vintern är over?

På tal om ekonomiska begränsningar så har jag full förståelse och got om egen erfarenhet. Men....För mig är vintercykling ute något av det dyraste man kan hålla på med inom cycling. Vinterskor 2000 kr håller I max två sässonger. Bra vinterbyxor 1500 håller I en sässong. Bra underställ 1400, köper ett nytt par om året och cirkulerar på 3 par. OSV. Med det perspektivet så ser 500 kr för ett par däck som håller I 3 sässonger ganska så futtigt ut.

MVH
Magnus

Igår i vinterchockens Lund - 2.5 bar fram & bak i Active Winter 30-622, idag 3/3.5 eftersom det mest töat/regnat bort och "bara" är lite ispucklar kvar där dubbarna behövs. Gick fint att cruisa i 27-28 km/h på barmark i den. Vikt på cyklist ca 70 kg + 10 kg cykel + 4-5 kg rygga.

Senast ändrad:
jonja skrev:
> Förstår inte heller riktigt de som trycker i 6
> kg i sina MW. Vem har sagt att man ska köra på
> specat max tryck?

Stick ut och kör 10 mil med 4 bar i däcken. Vänta två dagar och ta rundan med 6bar+ i samma SMW. Jag märker stor skillnad. Visst är det stötigt men det tvärnitar inte när jag slutar trampa.

Fjärdebrunn skrev:
> jonja skrev:
> -----
> > Förstår inte heller riktigt de som trycker i
> 6
> > kg i sina MW. Vem har sagt att man ska köra
> på
> > specat max tryck?
>
> Stick ut och kör 10 mil med 4 bar i däcken.
> Vänta två dagar och ta rundan med 6bar+ i samma
> SMW. Jag märker stor skillnad. Visst är det
> stötigt men det tvärnitar inte när jag slutar
> trampa.

Finns det någon specifik fördel med att köra med max volym vad tillverkaren anger?
Max volym på högtalaren, bilen på max varvtal.. Ja ni förstår hur jag tänker antar jag.

https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/rekommenderat-lufttryck/ här är länken om tryck på vintern. Har alltid tänkt tvärt om innan jag läste detta...

Fjärdebrunn skrev:
> Stick ut och kör 10 mil med 4 bar i däcken.
> Vänta två dagar och ta rundan med 6bar+ i samma
> SMW. Jag märker stor skillnad. Visst är det
> stötigt men det tvärnitar inte när jag slutar
> trampa.

Ok, har aldrig kört så långt på dubb, och tvivlar på att det kommer att hända innan domens dag.

Apropå pris, SW 35c för 178 hos Rose dvs 436 kr med frakt, tyvärr har de inte 30c-modellen.

tropfrog skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > Du beskriver ju problemet, folk säger köp nya
> > däck, du säger att du inte har råd, folk
> säger
> > cykla ensam, du säger vill inte. Då finns det
> > bara en enda lösning. Cykla med andra med de
> > däck du har men gör det lite smartare så du
> > sparar energi. Case solved.
>
>
> .....Eller kanske stanna på trainer/monarken
> tills vintern är over?
>
> På tal om ekonomiska begränsningar så har jag
> full förståelse och got om egen erfarenhet.
> Men....För mig är vintercykling ute något av
> det dyraste man kan hålla på med inom cycling.
> Vinterskor 2000 kr håller I max två sässonger.
> Bra vinterbyxor 1500 håller I en sässong. Bra
> underställ 1400, köper ett nytt par om året och
> cirkulerar på 3 par. OSV. Med det perspektivet
> så ser 500 kr för ett par däck som håller I 3
> sässonger ganska så futtigt ut.
>
> MVH
> Magnus

Vad fan gör du med grejerna? :-)

Underställ köper man förresten med fördel på våren när det är rea och de kostar mindre än halva ordinarie. För mig håller de tills jag kraschar sönder dem typ. Slängde en drygt tio år gammal uppsättning förra vintern när jag insåg att det nästan bara var bärväven kvar och väldigt lite isolering.

För 30 mm winter är iaf minimitryck angett, 3,5 bar. Ligger som lägst på 4 när det är som jävligast. Men trycker annars i 6 bar. Vilket jag inte anser stötigt överhuvudtaget.

Aliide skrev:
> För 30 mm winter är iaf minimitryck angett, 3,5
> bar.

Samma mintryck på 42c, hur kan det va? Nog borde man kunna gå lägre på den?

På min pendlare pumpar jag däcken tills de är lite onödigt hårda. Sen cyklar jag tills jag börjar få genomslag eller det kränger konstigt. Oftast runt en bar. Då pumpar jag igen. Brukar bli runt varannan månad.

Tillbaka
Topp