Dubbdäck till en racerhybrid

makar44

Medlem
Hej,

Jag köpte nya dubbdäck till min cykel (Trek Zektor 4) men de var för höga (Slår i toppen på gaffel, utan stänkskärm på)

De däck jag köpte var Schwalbe Winter 42x622, de jag hade innan är 28x622 och då finns inte mycket utrymme kvar innan stänkskärm då. Lite aningslöst att bara köpa däck utan att tänka...

Jag undrar om det finns några dubbdäck som passar min cykel med stänkskärm på (har metallskärmar idag)?
Jag tittar på Schwalbe Winter 30x622 men är osäker... Vad tror ni?

Om någon är intresserad så finns två nya Schwalbe Winter 42x622 i Göteborg till salu...

I alla fall till min hybridpendlare rekommenderas i användarhandboken Schwalbe Winter 30-622 och de går på. Valde de lite bredare skärmarna för att ha plats med de lite bredare dubbdäcken. Självfallet får du inte på 42 mm på fälgar som ursprungligen hade 28 mm däck på, ett par mm hit el dit spelar ingen roll, men däcken kommer utöver att de inte får plats under gaffeln krängas av fälgen vid typ först kurvan el nåt.

Ehum, så tvärsäkert är det inte att däcken åker av fälgen. Många old school MTB-fälgar var skitsmala (obetydligt bredare än acerfälgar) men tar breda däck utan prut.
Jag kan inte precisa måtten på Zektor 4, men på min Nishiki Pro SLD ticket just precis med Marathon Winther 35-622 och skärmar. Där var det också 28-622 som originaldäck, Schwalbe Marathon Plus.

Fast liiite skillnad på 35 och 45... Typ en cm ;-)

Note to myself: pysa ut lite luft om det blir samma isgata igen. Maxtryck för tillfället.

Aliide: Det går att köra 55-60 mm brett på fälgar med 17 mm innermått, så 42 mm ska inte vara ett problem på en fälg som är 15 mm (vanligt innermått för racerfälgar). Men det är såklart helt ointressant om inte hjulet går in i ram/gaffel. :-)

Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske, kanske, fast det överskrider rätt
> ordentligt nedanstående tabell. Ganska vitt
> däckbreddsintervall, men upp till 37 mm.
>
> http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

All respekt åt Sheldon Brown och hans minne, men den där tabellen ska man ta med en stooor skopa salt.

Jaha, där ser man. Tur att man inte hann köra något med däcken på fälgarna då...

Men då testar jag 30-622 med schwalbe winter så hoppas vi på det bästa!
Tack för hjälpen

det finns ett annat problem än att vinterdäcken bara ska få plats. om det är för trångt under skärm och ram händer det lätt att det packar igen sig med is och snö, kan bli så patagligt att man knappt tar sig fram.

om man har skivbromsar är det smidigt att byta till alternativ fälgdimension. med ex 622or kan det vara en ide att köpa en separat uppsättning 584-hjul för att få in dom där fetare vinterdäcken. öht är det bra att ha dessa som separata hjul eftersom vädret och halkan varierar såpass. eller som dom flesta kör, en separat cykel:-)

noterat att en del pendlare redan kör runt på dubbdäck trots att hallan varit obefintlig denna höst hittills.

jo har man en cykel med 584 kan man göra samma trick med 559 hjul:-)

med skivbromsar är det bara att byta emellan, har man andra bromsar är det krångligare, men fullt görbart. man kan ta en gammal favocykel och mera permanent konvertera den till vinterbruk. att se upp med att även bredden på gaffeln måste vara tillräcklig, men här räcker det med några mm om man inte har väldigt sladdriga ekrar.

Känns som du dribblade en gång för mycket där, om man först byter från 622/700C till 584/650B för att få bättre plats med dubbade vinterdäck men sen får byta till 559 för att hitta fler modeller än rena skogsdäck så har man kommit rätt långt ifrån ursprungsfrågan.

läste säkert fel NLC, förstod det som du stämde in i kören och funderade på samma operation på en 584 cykel. beklagar om jag misstolkade dig!

att sätta feta 559or på en 622 cykel låter ju som du antyder lite apart, men med 3tums däck på 559 får du ungefär samma ytterdianeter som 1,9 på 622. om man får plats i ramen på bredden vill säga. man kan eventuellt få dubba själv, och fälgen bör vara bred. blir som en hemmagjord fatbike.

ursprungsfrågan gällde en 622 hybrid och där kan det som du säger vara för trångt för tjockare 584or. men syftet var ju att få bättre plats på höjden under skärmarna för att slippa fastna när det är snömodd.

och då är normala 584or ett alternativ att överväga.

för övrigt tycker jag att lastcyklar bör ha fjädring, men det tar vi en annan gång:-)

Har en Zektor 3a och kör med Marathon winter 28x622.

Det är väldigt tight till skärmarna, speciellt på bakhjulet. Fästet till bakskärmen sitter så nära däcket att jag fick göra en specialare med skärmen för att få det att funka. Fram har jag bytt till en CX gaffel så där funkar det bra.

Ålakungen skrev:
> Har en Zektor 3a och kör med Marathon winter
> 28x622.
>
> Det är väldigt tight till skärmarna, speciellt
> på bakhjulet. Fästet till bakskärmen sitter så
> nära däcket att jag fick göra en specialare med
> skärmen för att få det att funka. Fram har jag
> bytt till en CX gaffel så där funkar det bra.

Marathon Winter finns väl inte i 28 mm? 35 är ju minsta.

Lite optimistiskt att gå från 28 till 42. Min touring tex är gjord för 32 med skärmar, klarade inte w106 35. Racerhybrid kanske inte optimalt för vinterbruk om de har 28 som standard. Pro sld tex påstods klara dubb men det såg då trångt ut vid gafflarna.

Ålakungen skrev:
> Har en Zektor 3a och kör med Marathon winter
> 28x622.
>
> Det är väldigt tight till skärmarna, speciellt
> på bakhjulet. Fästet till bakskärmen sitter så
> nära däcket att jag fick göra en specialare med
> skärmen för att få det att funka. Fram har jag
> bytt till en CX gaffel så där funkar det bra.

Ähh, har de minskat bredden för Marathon Winter betydligt eller? För i fjol var iaf minsta bredd 35 mm på nämda däck. Minsta för Schwalbe Winter (120 dubb, dvs ej sidodubb) är 30 mm. Dvs 622-30 för Winter och 622-35 för Marathon Winter (240 dubb).

http://www.schwalbe.com/en/spike-reader/marathon-winter.html

http://www.schwalbe.com/en/spike-reader/winter.html

jonja skrev:
> Troligen hopblandning av winter och marathon
> winter.

Fast ingen av dem finns i 28 mm... ;-)

Aliide skrev:
> jonja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Troligen hopblandning av winter och marathon
> > winter.
>
>
> Fast ingen av dem finns i 28 mm... ;-)

Nä, men winter i 30mm.

Jag kör Schwalbe winter 30/622 på min cx, de ser ju väldigt smala och låga ut i jämförelse med de 35/622 grusdäck jag hade innan.

Är det nån nämnvärd skillnad på marathon winter däcken mellan 35 och 40 dimension vad gäller vinteregenskaper och åkegenskaper? Funderar på bredare stänkor så att den kan ta 40, är det värt extrajobbet?

Både 40 och 42 förekommer i namnsättningen, antar det ena är 622 och det andra 700 måttet. På Rose kallas de 40 i val-listan.

> Ähh, har de minskat bredden för Marathon Winter
> betydligt eller? För i fjol var iaf minsta bredd
> 35 mm på nämda däck. Minsta för Schwalbe
> Winter (120 dubb, dvs ej sidodubb) är 30 mm. Dvs
> 622-30 för Winter och 622-35 för Marathon Winter
> (240 dubb).

Ursäkta förvirringen de är 30 breda. Dock står det Marathon Winter på dem men dock har de 120dubb.
Kanske tryckfelsnisse varit framme vid tillverkningen :-)

Är det 120 dubb så är det inte marathon winter, och är det winter så är det inte slut, och är det inte det så är din mamma slut.

Ålakungen skrev:
> > Ähh, har de minskat bredden för Marathon
> Winter
> > betydligt eller? För i fjol var iaf minsta
> bredd
> > 35 mm på nämda däck. Minsta för Schwalbe
> > Winter (120 dubb, dvs ej sidodubb) är 30 mm.
> Dvs
> > 622-30 för Winter och 622-35 för Marathon
> Winter
> > (240 dubb).
>
> Ursäkta förvirringen de är 30 breda. Dock står
> det Marathon Winter på dem men dock har de
> 120dubb.
> Kanske tryckfelsnisse varit framme vid
> tillverkningen :-)

Troligtvis ;-) Unika däck! Vad stod det på pappremsan som satt runt? Spännande!

Förövrigt blir jag lite förfärad över om Jonja funderar på att inhandla 40 el 42 mm till 18 alt 19 mm fälgar (på de 18 mm jag har på CXen är tom angett på fälgsidan maxbredd för däck 35 mm, satt 33 mm vid köp). Överhuvudtaget bör man liksom inte frångå alltför mycket vad som satt på vid köp av cykeln, är en rätt bra fingervisning. Till förra hybriden satt 28 mm och det rekommenderades tom Schwalbe Winter 30-622 som vinterdäck, även om enligt Sheldon Brown skulle fälgarna ta 35mm men de ska ju också få plats inom gafflarna (och skärmarna ;-))

Tror du förväxlar mig med nån annan, originaldäcken är 37 med gott om plats, 40 ska inte vara nått problem om skärmarna är rymliga nog.

jonja skrev:
> Tror du förväxlar mig med nån annan,
> originaldäcken är 37 med gott om plats, 40 ska
> inte vara nått problem om skärmarna är rymliga
> nog.

På en hybrid? Aldrig i livet att jag skulle få plats med 40/42 mm på min... Varken på fälgarna, de skulle (såvida de fått plats mellan gafflarna, ffa framgaffeln) krängas av i första kurvan...

Känns nästan trångt med de 30 mm som ännu sitter på från köp, någon mm på var sida framgaffeln (just de däcken kommer dock skänkas bort så fort vinterdäcken åker på, mer tungrullade däck är svårt att finna, Specialized Espoir Sport bortskänkes! Dock positivt att det inte kommer vara någon skillnad att byta till dubb, tror fasen det är bättre rull på Schwalbe Winter än dem).

jonja skrev:
> Det finns racerhybrider och mtbhybrider, rätt
> stor skillnad i uppförande och gaffelmått kan
> det va på dem.

"Dubbdäck till en racerhybrid" var det ja...

Finns även city-hybrider, cross-hybrider. Alla med olika geometri/sittställning och utväxling. Nu var det ju det ju dubbdäck till en racehybrid med fälgar på 18/19 mm som efterfrågades. Och då gäller absolut max 35 mm. Men Schwalbe Winter 30-622 är optimalt.

Tillbaka
Topp