Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
De är ca 32-33 mm breda på de smala IRD-fälgarna (15 mm innermått). Continental Contact Spike 622-37 240 dubbar. Har tyvärr inte skjutmåttet hemma för närvarande så det är en höftning med tumstocken.Om du orkar så kan det vara intressant som jämförelse.
Jag beställde ett par bredare Routa nu, så förhoppningsvis är jag färdighandlad för i år. =)
Ja jo, men det jag menar är väl att behovet är betydligt högre på hårdgjorda ytor än vad det är när man kör på mjukgjorda som har högre infiltration.Är det is så är det is, oavsett om det är asfalt, grus eller singletrack under.
Är det is eller kramsnö vill iaf jag ha dubb.
Better safe than sorry, och allt det där...
På den sträckan jag cyklar grus är det oftast mer is pga hjulspår och vattenpölar på de grusade sträckorna. På asfalten är det sammantaget färre dagar med is.Ja jo, men det jag menar är väl att behovet är betydligt högre på hårdgjorda ytor än vad det är när man kör på mjukgjorda som har högre infiltration.
Bör kanske föras till protokollet att jag är skåning ;)På den sträckan jag cyklar grus är det oftast mer is pga hjulspår och vattenpölar på de grusade sträckorna. På asfalten är det sammantaget färre dagar med is.
Efter att ha gått omkull hårt med SMW 240 vid körning rakt fram på hård kramsnö när jag råkade låsa framhjulet så tror jag inte på 4-radigt längre utan föredrar 2-radigt, där dubbelt så mkt dubb ligger i när man kör rakt fram. De där yttre raderna har man marginell eller ingen nytta av vid normal pendling imo. Därför tror jag mer på Conti spike 240 än på de 4-radiga varianterna, åtminstone i de förhållanden som jag har.Dubbplaceringen är dessutom bättre på dessa. Förstår inte hur utvecklaren på 45nrth tänkt när de lämnade såna gap på den centrala delen av mönstret.
Efter att ha gått omkull hårt med SMW 240 vid körning rakt fram på hård kramsnö när jag råkade låsa framhjulet så tror jag inte på 4-radigt längre utan föredrar 2-radigt, där dubbelt så mkt dubb ligger i när man kör rakt fram. De där yttre raderna har man marginell eller ingen nytta av vid normal pendling imo. Därför tror jag mer på Conti spike 240 än på de 4-radiga varianterna, åtminstone i de förhållanden som jag har.
Kör själv med Conti Spike 240 som framdäck och jag önskar att jag hade provat något annat.Har du samma tanke kring 2 eller 4 rader dubbar om snön/ isen blir lite "spårig"?
Funderar själv på vilken variant jag ska välja.
Vad är främsta nackdelen som du ser?Kör själv med Conti Spike 240 som framdäck och jag önskar att jag hade provat något annat.
Nu så är det bara att trampa vidare till de är utslitna.
Att det är två rader med dubb som sitter för nära mitten av däcket.Vad är främsta nackdelen som du ser?
Tack för att du delade med dig an erfarenheterna!Att det är två rader med dubb som sitter för nära mitten av däcket.
Det är just fästet, eller bristen på det, som jag inte gillar. Önskar att jag hade haft dubbar längre ut på kanten av däcket när det är lite isvallar och i kurvtagning.Tack för att du delade med dig an erfarenheterna!
Är det mer trögrullat?
Skillnad i fäste mot andra?
Jag har precis lagt på det själv och knappt hunnit köra in det, ingen snö att tala om och ingen spårig is heller, bara vanlig halka.Att det är två rader med dubb som sitter för nära mitten av däcket.
Precis det jag behövde höra. Beslutet att köpa ett par något bredare dubbdäck rycker närmareUpplever det som ganska "spännande" med gruscykling/snäll stigcykling på vintern eftersom man oftast väljer klart snabbare vägar jämfört med mtb. Dvs vurpar man kan man vurpa rejält. ?
Precis det jag behövde höra. Beslutet att köpa ett par något bredare dubbdäck rycker närmare
Tycker inte de 4 radiga pendeldäcken fungerar nåt vidare i spårigt heller, blir för glest och oföljsamt. MTB däcket Nokian 296 är nog det enda dubbdäck jag aldrig ramlat med, som har en uppbyggnad snarlik Schwalbe isp, men det är ju knappast nåt man vill pendla med.Har du samma tanke kring 2 eller 4 rader dubbar om snön/ isen blir lite "spårig"?
Funderar själv på vilken variant jag ska välja.
Det blev en runda på frysen slask idag och jag är positivt överraskad jämfört med ditt omdöme. Känns ungefär som mitt gamla Nokian med ungefär lika många dubbar men större spridning. Om något så bättre bromsgrepp. Det är iaf tillräckligt bra för den typ av före jag stöter på här i Mälardalen.Det är just fästet, eller bristen på det, som jag inte gillar. Önskar att jag hade haft dubbar längre ut på kanten av däcket när det är lite isvallar och i kurvtagning.
Hej!Det blev ett par Soumi Tires Routa 622X 38 248 dubb/ med stålwire. Testade att kränga på dem på fälg, gick relativt lätt använde ett däckjärn men med lite tålamod så går det nog med handkraft. Tog och strök däck sidorna med monteringspasta. Pumpade upp med fotpumpen, ploppade på plats vid 45psi. Sitter rakt på fälgen och uppmätt bred är 38mm
Testkörning och inkörning återstår.
+Tätningsvättska
Jag sålde dem i fjol. De funkade inte att köra utan slang. Luften gick ur framdäcket efter 20km cykling. Tror att stålviren gör däckets sidor mindre följsamt så vid kompression så följer däcket inte med och det uppstår en liten glipa och luften pysser ut. Har aldrig hört om ett däck med stålvire som är TLR.Hej!
Är du nöjd med däcket? Skall precis beställa likadana till min gravel och vinterns träningar
Nytt namn på Suomi Tyres?Någon som har provat Black Ice? https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.601.90272/black-ice-dubbdack-200-28-200-st-dubb
Kanske en avknoppning?Nytt namn på Suomi Tyres?
Här vill jag även i år protestera. Schwalbe rullar inte bra! Det kan väl ingen som testat andra däck än gamla Nokian tycka? Visst, de rullar. Och de greppar på is.Lika bra att vara ute i god tid. Här i Stockholm har vi just nu högsommar, men vintertid har det varit populärt med Schwalbe Winter 30mm hos många av de som kör landsväg på vintern. De rullar oväntat bra. Men inte optimalt när det är mycket snö. Jag har löst det så att jag använder gruscykeln med Schwalbe Winter 30mm däcken när det är mindre snö och den över 30 år gamla 26-tums MTBn med 47mm Soumi Tire, när det är mer snö. Samma cykel som jag tidigare använde som pendlarcykel året-runt. Sensmoralen är: Ändra aldrig på ett vinnande vinter-koncept!
Har för mig att @HåkanC kör det som bakdäck.Är det någon som har erfarenhet av Conti Top Contact Winter?
![]()
Top CONTACT Winter II Premium
The Top CONTACT Winter II Premium benefits from our know-how as leading manufacturer of winter tires for cars and trucks and offers full control on slippery, snowy roads and surfaces thanks to its grippy lamellar tread pattern.www.continental-tires.com
Jag har kört många vintrar på det och är helnöjd. Haft det som bakdäck. Förutsägbart grepp. Bättre än dubbdäck på snö och i blöta. Rullar hyggligt.Är det någon som har erfarenhet av Conti Top Contact Winter?
![]()
Top CONTACT Winter II Premium
The Top CONTACT Winter II Premium benefits from our know-how as leading manufacturer of winter tires for cars and trucks and offers full control on slippery, snowy roads and surfaces thanks to its grippy lamellar tread pattern.www.continental-tires.com
Kanske blir att testa för mig också då. Tänkte köra det bak tillsammans med Suomi W240 fram (kör det både fram och bak idag).Jag har kört många vintrar på det och är helnöjd. Haft det som bakdäck. Förutsägbart grepp. Bättre än dubbdäck på snö och i blöta. Rullar hyggligt.
Top contact väl, inte sport contact?Har inte klotat med Sport Contact som bakdäck de 5 vintrar det höll.
Sorry för felskrivning. Avser den sajpade winter.Top contact väl, inte sport contact?
Idag hade du gjort det. Hela Stockholm var ismarinerat.Har inte klotat med Sport Contact som bakdäck de 5 vintrar det höll.
120-dubb bak då? Kompromissen...