Dubbdäck till racer

Dubbdäck till racer
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Nokian har 32, 37, 40 och 47 mm. Vad som fungerar
> för dig beror på dubbantal och nerver.

Nej. Vad som fungerar för dig Sony beror förutom nerver på hur tight det blir mot ramen. Det kan hända att du inte får plats med däcken.

Lycka till!

Dubbdäck till racer
W240 är ägiga vinterdäck men jag undrar om de platsar på höjden i gaffeln, och på bredden i bromsarna på racerhojar... Jag har haft dem på cross men det är ju en lite annan sak.

Dubbdäck till racer
Större än x28 är nog svårt att få in i de flesta racerramar. De minsta dubbdäck jag hittat är x32.....men fram med svetsen och böj till hojen lite så går det nog..... ;)

Dubbdäck till racer
Är det bara gaffeln det gäller. Varför inte testa med en cx gaffel. Möjligheten att köra med mini-V eller cantibromsar får man ju på köpet (eller skivbrom för den delen).

Dubbdäck till racer
Jag lyckades få in Fultemas 32 mm dubbisar i min gamla räserram. Var tvungen att vika ett buntband i gaffeländen för att öka avståndet mellan hjul och broms en mm, då gick det. Ibland följde en sten med hjulet runt och då smällde det till mot bromsen men i stort sett gick det bra.

Dubbdäck till racer
sony skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur hög är profilen på w240 då?

Jag mätte med en linjal från fälgkanten nu. Däcket är ca 3,5 cm högt.

Dubbdäck till racer
Fälgens bredd spelar in på hur mycket plats däcket tar. En smalare fälg gör att däcket "reser" sig på höjden medans en bred fälg gör att det sväller ut på bredden istället. Själv pendlar jag på en 80-tals touringcykel med plats för Nokian 32mm dubbdäck och får dessutom in ett par tighta skärmar. Typ en sådan här(Inte min på bilden).
miyata_sixten.jpg ht=480

Dubbdäck till racer
Snygg pendlare där. Undrar om den får stå på parketten med dubbar och nyss hemkommen från slasket :)

En utmaning att få plats med dubbdäck och skärmar på en modern racer.
Jag fick till det, men med ingen marginal alls, på min 80-tals stålracer som nu
är pensionerad som pendlare. 32 mm dubbdäck från Biltema var allt jag kostade på den.
Större hade inte gått in.

Dubbdäck till racer
Klurade på 'exakt' samma sak, och har precis nyligen äntligen lyckats klämma in 54 i min egen. Förvisso fick gamla framhjulet stryka på foten för ett 26", så det kanske är att fuska sig runt problemet? Det gick ju i alla fall.

vintermini.jpg ht=511

vintermini2.JPG ht=512

Spelet lämnar en del i övrigt att önska, trots en gaffel som är allt annat än rejsig.

Och däcket är nog inte 54 längre när jag tänker på det. Efter att ha vinkelslipat mig runt båda sidorna är det väl numer närmre 51-52...

Tillbaka
Topp