Dubbdäcksfråga...

Dubbdäcksfråga...
Miracle sa:
En fundering. Varför inte flytta över däcken från crossen? De funkar ju fint på MTB:n även fast de är tunnare. :)

frid!

Tror du inte jag tänkt den tanken oxå :) Det jag saknar mest nu i vinterkylan med spårigt isväglag är just ett brett styre + på mtb kan jag använda mina varma Helly Hansen tumvantar...det funkar inte så bra på crossen med STI-reglage!

Dubbdäcksfråga...
Blev att jag beställde hem nya SMW 42-622 som åkte på direkt jag fick dom.Sålde oxå dom "gammla" smalare däcken.
Tror det blir bra då cykeln mest kommer användas vid pendling vid isväglag blir det mkt snö så tar jag Duden :)

PS Tack för tips å råd!

Bilagor

• IMGP8456.JPG
    IMGP8456.JPG
    294.6 KB · Besök: 118
  • IMGP8460.JPG
    IMGP8460.JPG
    496.3 KB · Besök: 90
Dubbdäcksfråga...
Vågade inte sätta ISP bak på min ht i kolfiber, det första som går emot vid hjulflex är metalldobben, så det blev suomi bak och ISP fram.

Köpte nya ISP Liteskin, då även Enduron ska luftas i vinterkylan, vet inte om det är normalt att ett 10-tal dobbar sitter halvt på sniskan, lite mek med tången och nu fincykling så hoppas jag inte allt för många får fötter.

Bilagor

• DSC_2479.JPG
    DSC_2479.JPG
    164.2 KB · Besök: 116
Dubbdäcksfråga...
Debbo sa:
Vågade inte sätta ISP bak på min ht i kolfiber, det första som går emot vid hjulflex är metalldobben, så det blev suomi bak och ISP fram.

Köpte nya ISP Liteskin, då även Enduron ska luftas i vinterkylan, vet inte om det är normalt att ett 10-tal dobbar sitter halvt på sniskan, lite mek med tången och nu fincykling så hoppas jag inte allt för många får fötter.

Antar du tog 2.25" ISP fram men vilket Suomi däck satte du bak?

Dubbdäcksfråga...
Ser att jag tappat 5-10 dubb ur mina dubbdäck, schwalbe winter funderar på att kanske köpa andra. Minns det som att jag tycker det är lite läskigt att svänga med dem, dubben tar emot och man liksom välter över dem till andra sidan på något vis. Finns det några bra hyffsat lättrullade som inte styr så? Får väl på 32mm på crossen skulle jag tro (ridley x-ride)

Dubbdäcksfråga...
Stuvarn sa:
Debbo sa:

Antar du tog 2.25" ISP fram men vilket Suomi däck satte du bak?

Suomi Gazza Extreme 294 29"

Mätte lite på mina ZTR Crest fälgar som mäter 25mm i yttermått så är ISP Liteskin 53mm på däcksida men dubbarna 57mm

På orginalfälgarna som mäter 26,5mm i yttermått är ISP kanttråd 52mm resp 57mm

Gazzadäcken mäter 46mm resp 54mm vid dubbarna, dvs väldigt mycket dubbutstick, dubbarna sitter parvis på Gazza.

Dubbdäcksfråga...
Japp snart är det (tyvärr) dubbdäcksdax igen :)
Så nu velar om jag ska sätta dubbdäck på crossen eller på min HT i vinter :)
Funderar på Schwalbe MW 42mm fram å 35mm bak(då 42mm blir lite för brett bak) på crossen eller så blir det Schwalbe ISP 57-622(29x2.25) fram på min Stumpjumper men då det däcket fortfarande blir lite för fett för bakramen så undrar jag vilket däck som är typ 54-622(29x2.1) som skulle vara bästa valet bak?
Vill ha ett så lätt å greppbart dubbdäck som möjligt har tittat på Suomi Gazza Extreme 294 54-622 (vikt 1100gram) + Suomi W240 54-622 (vikt 1240gram,vägt av mig) kanske finns det ännu bättre alternativ som jag missat?
Vill ju bara kunna ha en av mina cyklar dubbdäcksförsedd i vinter då jag tycker inomhuscykling är så tråkigt....

Senast ändrad:
Dubbdäcksfråga...
Har sovit på saken å det blir crossen som får en ny chans nu i vinter med SMW....kom ju på att jag kontrollvägde ett W240 förra vintern å det var ju astungt å vägde betydligt mer än det uppgivna :)

Dubbdäcksfråga...
Edit: vet att jag läste om nya Maxxis vinterdäck i våras. Ett av dem hette Matterhorn. Men de verkar inte finnas i sortimentet än.

Dubbdäcksfråga...
Idag fick jag mina dubbdäck :)
Schwalbe Marathon Winter 42C fram och 35C bak
Vill passa på å tacka för alla tips å råd!

Bilagor

• IMGP8961 (2).JPG
    IMGP8961 (2).JPG
    461.5 KB · Besök: 68
Dubbdäcksfråga...
Såå, när Maxxis äntligen kommer med ett dubbdäck för mtb finns det alltså till 26", men inte 27,5... Hur tänkte de nu?

Schwalbe kommer ju samtidigt med ett ISP 27,5x2,6 som jag har väntat på några år så det är nog stor risk att min ganska (läs totalt) Maxxis-dominerade däckgarderob får sällskap av ett par såna. Har dessutom haft två uppsättningar ISP förut och de är ju jättebra så...
Hur stora kan 2,6 tänkas vara egentligen? Schwalb är väl allmänt större än Maxxis i "samma" dimension. Jag har Rekon+ 2,8 på 40mm id på min non+ Enduro 650b och det går, men de får verkligen jättegärna vara lite smalare!

Dubbdäcksfråga...
Tänkte skriva ut lite vikter på dubbdäck jag haft å även vägt då dom uppgivna vikterna stämmer dåligt!

Schwalbe ISP Evo 29x2.25 vikt 910gram
Suomi Tyres W240 29x2.1 vikt 1240gram
Schwalbe MW 622-35C vikt 915gram
Schwalbe MW 622-42C vikt 1038gram

Dubbdäcksfråga...
Fyller på med:
Schwalbe Ice Spiker Pro Evo (vikbara) 26 X 2.1 vikt 682 resp 705 gram (modellår ca 2013)
Schwalbe Marathon Winter 26 X 2.0 vikt 1125 resp 1143 gram (modellår ca 2014)
Continental Spike Claw 240 st dubb 26 X 2.1 vikt ca 930 - 950 gram/st om jag minns rätt (modellår ca 2012)
Continental Spike Claw 240 st dubb 26 X 2.1 vikt ca 980 resp 1000 gram (inköpta 2017 men själva däcken säkert äldre = utgången modell...)
Suomi Tyres WXC300 (vikbara) 26 X 2.2 vikt ca 740 gram/st (modellår ca 2017)

Senast ändrad:
Dubbdäcksfråga...
Kunde såklart inte hålla mig.....måste ju själv kolla om jag får plats med Schwalbe Ice Spiker Pro 29x2.25" i bakramen på min Stumpjumper!

Blir det för brett så får jag väl lägga ut dom på K&S....å då troligvis redan ikväll :)

Bilagor

• IMGP8974.JPG
    IMGP8974.JPG
    313.4 KB · Besök: 77
Senast ändrad:
Dubbdäcksfråga...
Vad tror ni?
Har som minst 5mm frigång på tajtaste stället? Kanske gränsfall?

Bilagor

• IMGP8978.JPG
    IMGP8978.JPG
    267.1 KB · Besök: 91
  • IMGP8977.JPG
    IMGP8977.JPG
    253.7 KB · Besök: 63
  • IMGP8976.JPG
    IMGP8976.JPG
    246.6 KB · Besök: 110
Dubbdäcksfråga...
Dubbdäcken på!

Upptäckte 1:a ishalkan i morse på min runda strax utanför GBG....så nu åkte dubbdäcken på å det blev på crossen då Stumpjumpern inte hade riktigt plats för Schwalbe ISP...tyvärr :(
Höll ju på å slå ihjäl mig i våras då jag utan dubbdäck gick i backen i en kurva i typ 30km/h.....men man lär sig ju av sina misstag :)

Bilagor

• IMGP8446 (2).JPG
    IMGP8446 (2).JPG
    284.8 KB · Besök: 75
Senast ändrad:
Dubbdäcksfråga...
Jag körde ju Maxxis Matterhorn förra vintern, sjuuukt bra däck, bra rensning, bra grepp, lätta, bra gummi , enda minuset var att dubben lossnade lite för lätt längst ut mot kanterna.
Annars ett kanondäck.

Dubbdäcksfråga...
Stuvarn sa:
Dubbdäcken på!

Upptäckte 1:a ishalkan i morse på min runda strax utanför GBG....så nu åkte dubbdäcken på å det blev på crossen då Stumpjumpern inte hade riktigt plats för Schwalbe ISP...tyvärr :(
Höll ju på å slå ihjäl mig i våras då jag utan dubbdäck gick i backen i en kurva i typ 30km/h.....men man lär sig ju av sina misstag :)

Har beställt detta men i dimension 35-622 att sätta på CX då 42 kommer ta i skärmstagen.
ISP som Liteskin är inte TLR och är svåra att hålla tätt så slangen åker i ändå.

Dubbdäcksfråga...
konscious sa:
Stuvarn sa:
Dubbdäcken på!

Har beställt detta men i dimension 35-622 att sätta på CX då 42 kommer ta i skärmstagen.
ISP som Liteskin är inte TLR och är svåra att hålla tätt så slangen åker i ändå.

Mina höll tätt tillräckligt bra iaf. Som vanligt sprayar jag på något slags medel (spolarvätska på sprayflaska denna gången) på däcksidorna och skakar tills det slutar bubbla.

PS. Kan man dubba cykeldäck själv med framgång? Teoretiskt sett bör schwalbes ersättningsdubb och typ en borr eller syl göra jobbet. Oklart om dom sitter kvar dock...

Dubbdäcksfråga...
NickPick sa:
konscious sa:
Stuvarn sa:
Dubbdäcken på!

Mina höll tätt tillräckligt bra iaf. Som vanligt sprayar jag på något slags medel (spolarvätska på sprayflaska denna gången) på däcksidorna och skakar tills det slutar bubbla.

PS. Kan man dubba cykeldäck själv med framgång? Teoretiskt sett bör schwalbes ersättningsdubb och typ en borr eller syl göra jobbet. Oklart om dom sitter kvar dock...
Jo det kan man om man har lite kunskap och vilka dubb som skall användas finns dubb på aliexpress som har samma egenskaper som schwalbes. Och dubbar man själv så kan man i praktiken använda vilket däck som helst bara klack höjden är tillräckligt för dubben.Sen kan man limma dubben då ramlar dom garanterat inte ur däcket.

Dubbdäcksfråga...
NickPick sa:
konscious sa:
Stuvarn sa:
Dubbdäcken på!

Ok!
Ska göra ett nytt försök i år med lite extra gucka och så får det ligga på sidorna något dygn.
Det brukar läcka genom sidoväggarna på non-TLR, ibland lyckas man få det tätt.

Dubbdäcksfråga...
Jag vet inte riktigt men skulle vilja fylla på rejält. Är en elcyklel (förlåt) som det pendlas på och på is i uppförsbacke så kan det släppa.

Dubbdäcksfråga...
JTF sa:
Fyller på med:
Schwalbe Ice Spiker Pro Evo 26 X 2.1 vikt 682 resp 705 gram (modellår ca 2013)
Continental Spike Claw 240 st dubb 26 X 2.1 vikt ca 930 - 950 gram/st om jag minns rätt (modellår ca 2012)

Fyller på med däck från dagens paketleverans! :-)

Suomi Tyres WXC300 26 X 2.2 vikt 732 resp 737 gram (modellår 2017 hoppas jag, om inte från gammalt lager...)

001.JPG

Dubbdäcksfråga...
JTF sa:
JTF sa:
Fyller på med:

Suomi Tyres WXC300 26 X 2.2 vikt 732 resp 737 gram (modellår 2017 hoppas jag, om inte från gammalt lager...)

Nu blev jag sugen. Sexy ! Under kilot för riktiga däck.

Dubbdäcksfråga...
Bengt-re sa:
JTF sa:
JTF sa:
Fyller på med:

Oh yeah, och dom finns fortfarande kvar i lager hos http://www.cykelkraft.se/dubbdack-559-57-26-nokian-hakka-300-dubbar för endast 517 kr/st! :-) Mina kom fram på 2 vardagar från beställning.

Dubbdäcksfråga...
JTF sa:
Bengt-re sa:
JTF sa:
JTF sa:
Fyller på med:

Oh yeah, och dom finns fortfarande kvar i lager hos http://www.cykelkraft.se/dubbdack-559-57-26-nokian-hakka-300-dubbar för endast 517 kr/st! :-) Mina kom fram på 2 vardagar från beställning.

Mina förbenade gamla suomi har jag misslyckats att slita ut. På fyra år... Jag cyklar för lite på vintern...

Tillbaka
Topp