Dubbdäcksfråga...

Stuvarn

Aktiv medlem
Dubbdäcksfråga...
Tänkte beställa dubbdäck ikväll. Har bra erfarenhet av Schwalbe Ice Spiker Pro Evo (29x2.25") Nån som vet om dom får plats bak på en Specilized Stumpjumper HT Elite Carbon WC 29 2016?
Däcket på bilden är Schwalbe Thunder Burt (29x2.10") Mätte utrymmet(mellan bakstagen överkant däcket) med skjutmått till exakt 64mm. Hur mkt skulle maxbredden kunna vara på dubbdäcket då?

Bilagor

• IMGP8441.JPG
    IMGP8441.JPG
    227.7 KB · Besök: 119
Dubbdäcksfråga...
ISP 2,25" är rätt smala vill jag minnas, men ändå högre än dina nuvarande. Plats får de nog även om det kanske blir tajt. Det hela avgörs förmodligen av hur flexiga dina hjul är.

Annars kan du kika på Suomi tires som har 2,1-tummare. Vet inte om de är likvärdiga dock.

Dubbdäcksfråga...
Makten sa:
ISP 2,25" är rätt smala vill jag minnas, men ändå högre än dina nuvarande. Plats får de nog även om det kanske blir tajt. Det hela avgörs förmodligen av hur flexiga dina hjul är.

Annars kan du kika på Suomi tires som har 2,1-tummare. Vet inte om de är likvärdiga dock.

Tack för svar! På höjden finns plats det var bredden jag mest var orolig för! Har haft Suomi däcken å tycker ISP är bättre på allt typ styrning,grepp å rullar lättare :)

Dubbdäcksfråga...
Stuvarn sa:
Makten sa:

Tack för svar! På höjden finns plats det var bredden jag mest var orolig för! Har haft Suomi däcken å tycker ISP är bättre på allt typ styrning,grepp å rullar lättare :)

Inget fel suomi 2,1" - man skall dock inte köra dem med för lågt tryck. För bra styrning och grepp skall man enligt min erfarenhet köra dem ganska hårt pumpade så att dobbarna kan jobba som det är tänkt. Rullmotståndet blir då även lite bättre. Största felet med dem är att de är lite för smala, tunga och att de vibrerar/låter som fan på hårt underlag. Hållbarhet, livslängd, grepp och styrning är dock utmärkta. Har kört mina i tre vintrar nu och de är fortfarande väl fungerande.

Dubbdäcksfråga...
Bengt-re sa:
Stuvarn sa:
Makten sa:

Inget fel suomi 2,1" - man skall dock inte köra dem med för lågt tryck. För bra styrning och grepp skall man enligt min erfarenhet köra dem ganska hårt pumpade så att dobbarna kan jobba som det är tänkt. Rullmotståndet blir då även lite bättre. Största felet med dem är att de är lite för smala, tunga och att de vibrerar/låter som fan på hårt underlag. Hållbarhet, livslängd, grepp och styrning är dock utmärkta. Har kört mina i tre vintrar nu och de är fortfarande väl fungerande.

Jo enligt Evalds så blir det väl tajt med ISP så då får jag väl försöka med Suomi 2.1" igen...i alla fall bak. Vet du hur brett Soumidäcket är å hur högt däckstryck kör du med?

Dubbdäcksfråga...
Facit blev att jag skippade dubbdäck på Stumpjumpern det blev Cruxen som fick sig ett par Schwalbe Marathon Winter 35mm istället.
Så nu är jag redo för vintern... :)

Bilagor

• IMGP8997 (2).JPG
    IMGP8997 (2).JPG
    436.5 KB · Besök: 83
Dubbdäcksfråga...
Bengt-re sa:
Stuvarn sa:
Facit blev att jag skippade dubbdäck på Stumpjumpern det blev Cruxen som fick sig ett par Schwalbe Marathon Winter 35mm istället.
Så nu är jag redo för vintern... :)

Ser cleant ut! Ingen framskärm med andra ord?

Tyvärr har ju inga skärmfästen alls på Cruxen....men bak funkar det hyfsat med ass savers fendor bendor :)
Ps Kanske finns nån lösning fram oxå?

Bilagor

• IMGP8445.JPG
    IMGP8445.JPG
    447.1 KB · Besök: 119
Senast ändrad:
Dubbdäcksfråga...
En annan variant hade varit att bygga ihop fästena från SKS Raceblade Pro XL med en bredare skärm som t.ex. Biltemas.

Dubbdäcksfråga...
ceel sa:
En annan variant hade varit att bygga ihop fästena från SKS Raceblade Pro XL med en bredare skärm som t.ex. Biltemas.

Hade varit kuligt om både dubbdäcken MW 35mm och Schwalbe RR 33mm hade fått plats i SKS Raceblade Pro XL
Står att 32mm är max nån som vet om typ ytterligare 3mm får plats?

Dubbdäcksfråga...
castrello sa:
Ärligt talat: ISP 2.25 är inte bredare än andra 2.25 Schwalbe och om det inte ryms i en modern ht 29a vore jag grymt förvånad.

Min första tanke också. De känns verkligen inte breda och det är jättekonstigt om de inte får plats om cykeln är från rätt sida 2010.

Dubbdäcksfråga...
castrello sa:
Ärligt talat: ISP 2.25 är inte bredare än andra 2.25 Schwalbe och om det inte ryms i en modern ht 29a vore jag grymt förvånad.

Fick svar från Tommy på Evalds att "racehojarna" inte har plats för dom breda däcken! ISP 2.25 kunde funka för ren pendling men om jag kör så det finns risk att lera/sten fastnar i däcket är det stor risk innerstagen skadas. Han hade sett just såna skador.
Men bredden på min cykel var alltså 64mm å däcket 57mm så det är väl gränsfall. Avgörande är nog som nån skrev hur mkt hjulet flexar...med ett välbyggt/styvt hjul kan det kanske funka.

Dubbdäcksfråga...
Stuvarn sa:
Fick svar från Tommy på Evalds att "racehojarna" inte har plats för dom breda däcken! ISP 2.25 kunde funka för ren pendling men om jag kör så det finns risk att lera/sten fastnar i däcket är det stor risk innerstagen skadas.
Men då blir väl ramen ännu lättare!!! Perfa för en vinterhoj... ;)

Dubbdäcksfråga...
Var mätte du exakt? Isp är ju som bredast en bit ner på däcket. Inte i överkant.

Helt bisarrt om inte S tänkt man ska kunna cykla med helt vanliga 2.25or på en ht. Mina Trek (superfly 7 2016 och Top Fuel 9.8 2017 har rum för 2.35 och med massa utrymme kvar. Gissar 2.45 kunde funka om något sånt fanns.

Dubbdäcksfråga...
Apropå ämnet: Är det nån som kan förklara hur/varför Marathon Winter 35 är tyngre än ISP? De är så sinnessjukt tunga att det blir trist att cykla, och då är jag inte den som brukar bry mig särskilt mycket om vikt:-/

Marathon Winter 28x35: 920 gram
ISP 29x2,25": 890 gram

Dubbdäcksfråga...
Makten sa:
Apropå ämnet: Är det nån som kan förklara hur/varför Marathon Winter 35 är tyngre än ISP? De är så sinnessjukt tunga att det blir trist att cykla, och då är jag inte den som brukar bry mig särskilt mycket om vikt:-/

Marathon Winter 28x35: 920 gram
ISP 29x2,25": 890 gram

Jag har vägt båda å dom vägde nästan exakt lika typ 910gram. Men ISP har dubbar i aluminium med koboltsspetsar lite lättare än hårdmetall sen är ju ISP vikbart mot MW som har wire (ej vikbart) MW har dessutom punkteringsskydd som inte det lätta ISP Evo har.

Tycker båda däcken är hyfsat lätta värre då med Soumi W240 29x2.1" som väger 1247gram betydligt mer än vad dom uppger!

Senast ändrad:
Dubbdäcksfråga...
GeniusAnton sa:
Dubben på isp är enl hemsidan i Tungsten (svenska ordet är Volfram)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Volfram?wprov=sfla1

Alla vinterdäck utom den billigaste dyngan har dubb av volframkarbid (så kallad "hårdmetall", trots att det är en keram och inte en metall) eftersom det är det enda som håller i längden. Och visst, det är tungt. Men Schwalbe Winter – som har hälften så mycket dubb som Marathon Winter – väger fortfarande hisnande 870 gram. Rimligen borde de då väga 820 gram utan dubb, vilket är typ dubbelt så mycket som önskvärt för ett odubbat CX/pendlar-däck:-/

Varför i helvete har man stålvajer som kanttråd på ett dyrt dubbdäck för vägbruk? ISP har det inte utom i de billiga versionerna.
Jag har kört med Marathon Winter i ett par år nu och de är vidrigt tunga. Och obekväma som satan eftersom sidoväggarna är skithårda, helt i onödan. Däremot är grepp och övriga egenskaper utmärkta. Men de tycks vara avsedda för folk som cyklar rakt in i trottoarkanter och liknande, för nån annan förklaring kan jag inte se till stridsvagnskonstruktionen.

Det vore trevligt om någon tog fram ett 33-40 mm brett dubbdäck för vägbruk, som inte är tyngre än nödvändigt. Kan man göra dubbdäck som håller i skogen, väger mindre och kostar ungefär lika mycket, så borde det vara en barnlek.

Dubbdäcksfråga...
Makten sa:
GeniusAnton sa:
Dubben på isp är enl hemsidan i Tungsten (svenska ordet är Volfram)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Volfram?wprov=sfla1

Alla vinterdäck utom den billigaste dyngan har dubb av volframkarbid (så kallad "hårdmetall", trots att det är en keram och inte en metall) eftersom det är det enda som håller i längden. Och visst, det är tungt. Men Schwalbe Winter – som har hälften så mycket dubb som Marathon Winter – väger fortfarande hisnande 870 gram. Rimligen borde de då väga 820 gram utan dubb, vilket är typ dubbelt så mycket som önskvärt för ett odubbat CX/pendlar-däck:-/

Varför i helvete har man stålvajer som kanttråd på ett dyrt dubbdäck för vägbruk? ISP har det inte utom i de billiga versionerna.
Jag har kört med Marathon Winter i ett par år nu och de är vidrigt tunga. Och obekväma som satan eftersom sidoväggarna är skithårda, helt i onödan. Däremot är grepp och övriga egenskaper utmärkta. Men de tycks vara avsedda för folk som cyklar rakt in i trottoarkanter och liknande, för nån annan förklaring kan jag inte se till stridsvagnskonstruktionen.

Det vore trevligt om någon tog fram ett 33-40 mm brett dubbdäck för vägbruk, som inte är tyngre än nödvändigt. Kan man göra dubbdäck som håller i skogen, väger mindre och kostar ungefär lika mycket, så borde det vara en barnlek.

Jag kan bara hålla med. Schwalbe Winter är ett vidrigt däck. Tungt, stenhårda däckssidor och låter som fan. Glömde jag säga att rullmotståndet får en att tro att bromsarna ligger på. Usch!

Dubbdäcksfråga...
Bengt-re sa:
Jag kan bara hålla med. Schwalbe Winter är ett vidrigt däck. Tungt, stenhårda däckssidor och låter som fan. Glömde jag säga att rullmotståndet får en att tro att bromsarna ligger på. Usch!

Rullmotståndet tycker jag är helt okej faktiskt, men då cyklar jag vanligen på 33 mm CX-däck som har hyfsat grovt mönster:-)

Dubbdäcksfråga...
Makten sa:
Bengt-re sa:

Rullmotståndet tycker jag är helt okej faktiskt, men då cyklar jag vanligen på 33 mm CX-däck som har hyfsat grovt mönster:-)

Jag jämnför med gp4ks2 28mm....

Dubbdäcksfråga...
Bengt-re sa:
Makten sa:
Bengt-re sa:

Fin jämförelse!

PS: Dessa då? http://teamsportiaonline.se/45nrth-gravdal-252-alu-700x38-dubbdäck

Dubbdäcksfråga...
NickPick sa:
Bengt-re sa:
Makten sa:
Bengt-re sa:

Fin jämförelse!

PS: Dessa då? http://teamsportiaonline.se/45nrth-gravdal-252-alu-700x38-dubbdäck

Nä. Jag vet - men dagen innan satt de på och nu.... ja - nog är det skillnad alltid!

Dubbdäcksfråga...
Satte ju på dubbdäck på crossen men känner mig inte lika säker med dom smala däcken och även smala bockstyret när det blivit isigt å spårigt som jag gjorde på min mtb. Så nu funderar jag trots allt igen på dubbdäck på min Stumpjumper.
ISP är lite för breda å jag tycker MW har för dåligt mönster så då kanske det är Suomi W240 som gäller trots allt? Velar dock om jag ska ta 40-622 eller 54-622 (29x2.1") Blir jätteglad om nån vänlig själ som har det sistnämda har lust å mäta bredden. Min fälg är 25mm bred mätt på utsidan.

Dubbdäcksfråga...
Stuvarn sa:
Satte ju på dubbdäck på crossen men känner mig inte lika säker med dom smala däcken och även smala bockstyret när det blivit isigt å spårigt som jag gjorde på min mtb. Så nu funderar jag trots allt igen på dubbdäck på min Stumpjumper.
ISP är lite för breda å jag tycker MW har för dåligt mönster så då kanske det är Suomi W240 som gäller trots allt? Velar dock om jag ska ta 40-622 eller 54-622 (29x2.1") Blir jätteglad om nån vänlig själ som har det sistnämda har lust å mäta bredden. Min fälg är 25mm bred mätt på utsidan.

Jag har de sistnämnda ute i förrådet. Kan mäta imorgon kväll.

Dubbdäcksfråga...
Det är väl Extreme 294 du ska ha på MTB:n?
Mina var lite stötiga, jämfört med sommardäcken, men bra trygga. :)

frid!

Senast ändrad:
Dubbdäcksfråga...
Miracle sa:
Det är väl Extreme 294 du ska ha på MTB:n?
Mina var lite stötiga, jämfört med sommardäcken, men bra trygga. :)

frid!

Ja det är ju inte helt lätt att välja :)
Men tror du inte det är lite överkurs(+ trögdrivna) då jag även kommer att pendla på dom?

Dubbdäcksfråga...
Jo, nog var de tungtrampade alltid. :)
Mina smalare W240 på hybriden rullar lättare om trycket är högt. Så de breda W240 är nog rätt ändå.
Annars är det bara att nöta på mer med crossen skulle jag tro. Det är väl som med en rankare kajak, det är jobbigt i början, men efter ett tag så blir det självklart! :)

frid!

Dubbdäcksfråga...
Miracle sa:
Annars är det bara att nöta på mer med crossen skulle jag tro. Det är väl som med en rankare kajak, det är jobbigt i början, men efter ett tag så blir det självklart! :)

frid!

Jo du har säkert rätt men idag när tog ut crossen på en runda å hamnade på en isig/spårig stig var jag inte kaxig.
Kom ihåg hur tuff jag var förra vintern på mtb med brett styre å ISP

Men fixar jag en Epic V10:a på havet så ska jag väl kunna fixa en cross på lite spårig is :)

Bilagor

• 1239247_571012882934105_400702931_o.jpg
    1239247_571012882934105_400702931_o.jpg
    285.8 KB · Besök: 60
Senast ändrad:
Dubbdäcksfråga...
Fick just besked att Suomi W240 29x2.1" är 55mm brett kan ju funka då på min Stumpjumper.
Schwalbe ISP 29x 2.25" är drygt 57mm å lite för brett för bakramen så min sista fråga här är ska jag beställa hem dom finska däcken eller ska jag fega å ta typ Schwalbe Marathon Winter 42x622? Kommer mest använda cykeln för pendling....ska jag ha skoj i skogen så tar jag Duden å kör utan dubb men med lågt däckstryck :)

Dubbdäcksfråga...
Kör smalare däck bak och bredare fram? Gaffeln lär ju ha plats för bredare däck än ramen, och det är viktigare med bra grepp fram än bak.

Dubbdäcksfråga...
Ice spiker pro fram och det där som var 55mm bak.
Så skulle nog jag göra iaf.
Kan mäta bredd osv på mitt isp som sitter på 19mm idfälg. Inte förrän imorgon eller torsdag dock.

Edit. Marathon winter verkar ju finnas i 2" (50mm) annars. Dödstungt dock!

Senast ändrad:
Dubbdäcksfråga...
Japp funderar faktiskt på ett ISP fram (där jag har plats) men tror jag tar ett MW bak då båda är Schwalbe....känns liksom fel blanda däcksmärken :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp