Dubbelkoll inför mitt första SS-bygge - Nu är den klar!

Indiebiker

Ny medlem
Tänkte göra en singlespeed av min gamla Centurion super le mans då jag är trött på hackande växlar (jag tror att jag är lite för feg gör fixed...).
DSC00021.JPG ht=544

Vad är det då jag behöver göra? Ta bort kasseten där bak och fixa lite spacers och ett nytt drev samt ny kedja, eller? Växlarna är Suntour cyclone.
DSC00022.JPG ht=725

Kan jag köpa ett Surly single speed spacer kit? Funkar det till Suntour? Jag känner mig lite vilsen...

Senast redigerad av en moderator:
Ser ut som den är ett frihjul...Det behövs att plocka av, sen bygga om bak nav . så att gängor på navkropp kommer nära till rätt kedjelinjen. Sen flytta fälg - spänn upp icke drivsid och släppa drivsid - tills det sitter i mitten. Skruv på enkelt frihjul, plocka av ett drev ( kanske behövs nya kortare bultar), kapa kedjen till rätt längd. Behövs ingen kedjespännare!...Bra höj för ombygnation.

Om det är gammal frinav, sen du behöver lite spacers och använd den drev som passar och den drev längst ut som lock-ring.
Lycka till!

Alltså, jag kanske inte gör rätt på min hoj, men jag gängade av frikransen som satt på och köpte ett bmx-frihjul (som finns hos de flesta cykelhandlare) och satte dit. Kedjelinjen ordnade jag med att byta plats på framdreven. Att disha om hjulet känns lite överambitiöst för ett sånt bygge tycker jag.
/Erik

Har du mekat med ett baknav tidigare, är det ingen konst att disha om det. Det är i princip bara att vända på axeln så halsmuttern sitter på icke drevsidan. Förmodligen får du centrera om hjulet. Klarar du inte det själv kan din lbs göra det för en billig peng.

//Martin

http://www.cykelforum.se

Tack!
Det var väl så jag trodde att det skulle gå till...

Hur ska jag förrestsen bäst ta av kassetten, behöver jag en kedjepiska?

Vilka drev är bäst och vilken storlek. Jag har för mig att jag läst att 1/8" är bäst.

Tillbaka
Topp