Ducati E-MTB SCR400 HT 27,5"+ erfarenheter?

Ustzeust sa:
VättleBökaren sa:
El-allergiker är inte allergiska mot likström dock. Bara växelström.
Kvittar vilken sorts ström, sålänge dom är någonstans där det kan antas finnas el eller ser en ledning så börjar dom hosta.
Jovisst men nu var jag faktiskt en gnutta seriös. Det finns folk som är känsliga för vissa frekvenser, som t.ex 50 Hz.

Finns andra belägg för detta. Som när CRT skärmar fortfarande var moderna. Då spelade det stor roll vilken uppdateringsfrekvens dom körde med. Många som blev sjuka av skärmar som flimrade.

EDIT: Säger inte att alla med "elallergi" är seriösa dock. Men det finns faktiskt en möjlighet.

Senast ändrad:
NiclasSve sa:
Är det en bra cykel med bra komponenter, kanske t.o.m. för avancerad för mig som nöjesåkare?
Komponenterna är väl bra antar jag, men utan prislapp är det omöjligt att säga om de är prisvärda. Står heller inte vad det är för hjul.
Om jag skulle köpa en elcykel skulle jag helt klar vilja ha en med plusdäck. Man får ju den extra komforten utan att behöva slita med vikten.
Den saknar fästen för stänkskärmar, men det går ju att lösa med lite trixande.
För avancerat vet jag inte om det kan bli. Jämför med bilar t.ex.; parkeringssensorer, ABS, GPS, bilstereo gör ju inte bilen särskilt mycket svårare att köra. På en elcykel är det ju bara något litet reglage extra. Borde inte vara några problem.

NiclasSve sa:
Bengt-re sa:
Det luktar inte alls reklamförsök? En ny användare som låtsasfrågar om en produkt kanske är för dyr/fin för hen....

Ska det tolkas som att jag är ute i reklamsyfte? I så fall är du nog långt ute och cyklar. Alla har ju inte baktankar om allt. Men men - oavsett din mening så var min fråga seriöst menad och det verkar en hel del förstått...

Ändå har du inte ens försökt att få respons med ett enda inlägg på forumet för elcyklar trots att du är mycket väl informerad om att det finns. Kan du förklara varför?

JPL sa:
NiclasSve sa:
Bengt-re sa:
Det luktar inte alls reklamförsök? En ny användare som låtsasfrågar om en produkt kanske är för dyr/fin för hen....

Ska det tolkas som att jag är ute i reklamsyfte? I så fall är du nog långt ute och cyklar. Alla har ju inte baktankar om allt. Men men - oavsett din mening så var min fråga seriöst menad och det verkar en hel del förstått...

Ändå har du inte ens försökt att få respons med ett enda inlägg på forumet för elcyklar trots att du är mycket väl informerad om att det finns. Kan du förklara varför?

Varför bloggar du inte om sånt där istället, så slipper vi se det här?

Troy Bayliss tycker att den är "Incredible", iofs FS varianten. :)
Personligen skulle jag vilja ha FS på en eMTB men det vet du bäst själv hur du vill.

Skogsgubben sa:
NiclasSve sa:
Är det en bra cykel med bra komponenter, kanske t.o.m. för avancerad för mig som nöjesåkare?
Komponenterna är väl bra antar jag, men utan prislapp är det omöjligt att säga om de är prisvärda. Står heller inte vad det är för hjul.
Om jag skulle köpa en elcykel skulle jag helt klar vilja ha en med plusdäck. Man får ju den extra komforten utan att behöva slita med vikten.
För avancerat vet jag inte om det kan bli. Jämför med bilar t.ex.; parkeringssensorer, ABS, GPS, bilstereo gör ju inte bilen särskilt mycket svårare att köra. På en elcykel är det ju bara något litet reglage extra. Borde inte vara några problem.

Tack det är just denna typ av info jag önskade.

Skogsgubben sa:
Freddie L sa:
Vad ska man med plusdäck till på pendlingen?
Maximal komfort tänker jag. Klart fatbike kanske skulle ge ännu mer komfort, men utan att veta tror jag att så breda däck påverkar styrning negativt på slätt underlag.
Ok! Trodde det räckte långt med vanliga Mtb-däck för stadspendling? Men vad vet jag egentligen, ingenting i det här fallet. Borde ge bättre batteriekonomi med hyfsat rull ändå?

Jag tycker det räcker utmärkt med 32-35mm däck för vardagscyklandet i stan. Finns så mycket annat som påverkar "komforten". Är det helt enkelt suv-trenden som nått även cykelbranschen? Eller har ni så obekväma cyklar att ni måste ha ballongdäck för att kompensera?

NiclasSve sa:
Skogsgubben sa:
NiclasSve sa:

Tack det är just denna typ av info jag önskade.

Till slut händer det!:)

Om du går in i din användarprofil på happyride så kan du klicka i ”dölj sura 50- plussare”, då slipper du se inlägg som inte har med ämnet att göra!:)

Skogssnigeln sa:
Troy Bayliss tycker att den är "Incredible", iofs FS varianten. :)
Personligen skulle jag vilja ha FS på en eMTB men det vet du bäst själv hur du vill.

Han verkar ju inte vara ett dugg partisk heller. Säkert inte fått betalt för att säga så.

Typiskt Happy att man ska bli ifrågasatt om man vill pendla på breda däck, el-cykel eller ej. Det gäller minsann att rätta sig i ledet och inte sticka ut bland Jantes uniformerade undersåtar.

Fram för mer individualism och frihet - rösta på Liberalerna! ?

ooms sa:
H. sa:
mikaeljc sa:
H. sa:
Jag tänker att Ducati är duktiga på motorcyklar, och i viss mån är väl elcyklar en motorcykel, men jag har ändå högre tankar om de "äkta" cykeltillverkarnas förmåga att bygga cyklar.

Är urvalet på något sätt begränsat? Tex bara en viss leverantör/ÅF?

Men är det Ducati som bygger cykeln? Är det inte ett företag som bara betalar en licens för att få klistra dekalen på cykeln?
Desto värre då.
Verkar vara Bianchi som bygger den...
http://www.ducatibicycles.co.uk/2018-ducati-scr400/

Och det vet vi ju alla att Bianchi är kända för sin utveckling i yttersta framkant inom mtb...

Örjan Lax sa:
Typiskt Happy att man ska bli ifrågasatt om man vill pendla på breda däck, el-cykel eller ej. Det gäller minsann att rätta sig i ledet och inte sticka ut bland Jantes uniformerade undersåtar.

Fram för mer individualism och frihet - rösta på Liberalerna! ?

ELiberalerna heter det!

Freddie L sa:
Skogsgubben sa:
Freddie L sa:
Vad ska man med plusdäck till på pendlingen?
Maximal komfort tänker jag. Klart fatbike kanske skulle ge ännu mer komfort, men utan att veta tror jag att så breda däck påverkar styrning negativt på slätt underlag.
Ok! Trodde det räckte långt med vanliga Mtb-däck för stadspendling? Men vad vet jag egentligen, ingenting i det här fallet. Borde ge bättre batteriekonomi med hyfsat rull ändå?

Om vi backar lite, så tror jag inte att TS skrivit något om stadspendling. Han kallade sig "nöjesåkare". Vad man lägger i det begreppet är förstås individuellt. Med tanke på cykeltypen, så tänker jag mig glida runt på grusvägar, åka till glasskiosken, åka till stranden eller kanske komma ut och ta några turf-zoner en sen vinterkväll när barnen har somnat.

Visst kan man säker spara lite batteri på smalare däck, men jag gissar att det är ganska marginellt. Breda däck är dock ganska dyra, och det kan ju vara bra att ta med i beräkningen.

Jag pendlar själv på vanliga mtb-däck (oftast grusväg på väg till jobbet och asfalt på väg hem) och det fungerar förstås alldeles utmärkt. Ibland har jag tagit skogscykeln med plus-däck, och det är helt klart bekvämare, men kräver lite mer av cyklisten för att hålla samma hastighet.

Skogsgubben sa:
NiclasSve sa:
...
...
Vill komplettera ett tidigare inlägg med att det vore bra om det fanns fästen för pakethållare eller andra packmöjligheter. Det skulle göra det lättare att få med matsäck, badkläder eller annat som kan vara trevligt att ha med när man är ute och glider runt.
Då blir cykeln dessutom mer allsidig och kan användas om för ärenden, eller om man vill ta den till jobbet.

Senast ändrad:
Jag kan inget om cykeln men tänker ge en pungspark till den jäveln på Audis finanskontor som kom på att sätta en Ducatilogga på en cykel.

För respekt av sporten, dig själv, Grappa och allt som är heligt så håll dig till ett cykelmärke. Ducati har man för att köra fort med och skrämma barn och gamla tanter vid övergångsställena med.

ething sa:
Jag kan inget om cykeln men tänker ge en pungspark till den jäveln på Audis finanskontor som kom på att sätta en Ducatilogga på en cykel.

För respekt av sporten, dig själv, Grappa och allt som är heligt så håll dig till ett cykelmärke. Ducati har man för att köra fort med och skrämma barn och gamla tanter vid övergångsställena med.

Amen!!!!

/T

ething sa:

Mja.. Nja.. Tjyvhört från en kollega till annan: "Jag trodde han köpt en motorcykel.. Men det var ju en Ducati"

Elhojtok sa:
ething sa:

Mja.. Nja.. Tjyvhört från en kollega till annan: "Jag trodde han köpt en motorcykel.. Men det var ju en Ducati"

Jag vill ändra mig: Korrekt citat ska va "Vi skulle köpa hojar åsså kommer han hit med en Ducati"

ething sa:

Men för tusan, inte kan det vara nån som helst respekt för cykelsporten att köpa ett cykelmärke med en fjösig elmotor. Satsa på ett elcykelmärke istället, typ ecoride eller haibike.

Elhojtok sa:
Elhojtok sa:
ething sa:

Jag vill ändra mig: Korrekt citat ska va "Vi skulle köpa hojar åsså kommer han hit med en Ducati"

Låt mig gissa att dessa vänner värderar hojar i antalet kilo krom och hur många fransprydda saker som finns i tillbehörskatalogen...

ForesterGuy sa:
JPL sa:
NiclasSve sa:
Bengt-re sa:

Varför bloggar du inte om sånt där istället, så slipper vi se det här?

Ursäkta att jag trampade på dina ömma tår. Kan jag göra något för att mildra smärtan?

Jag har haft en Ducati, och det var den bästa cykeln jag haft. Tokstyv tävlingsram i kolfiber från Bianchi, Campagnolo Super Record-växlar...

Så jag är lite sugen på att utnyttja förmånscykelerbjudandet jag också, som vinterpendlare. På sommarhalvåret blir det en lätt cyclocross i kolfiber.

SLX/XT-växlarna är välfungerande och driftsäkra. Bromsarna är tillräckligt kraftfulla. Plusdäcken gör det lättare att ta sig fram när cykelvägarna inte hunnit plogas. Bosch har väl bästa ryktet när det gäller motor. Mittmotor och batteriet lågt och centralt gör cykeln lättmanövrerad och viktbalansmässigt mer lik en vanlig cykel. Gaffeln är beprövad och duglig, ingen billig fjäderhistoria från SunTour.

Bilagor

• 0D0EE404-3A49-410D-80D8-F47159196CD2.jpeg
    0D0EE404-3A49-410D-80D8-F47159196CD2.jpeg
    216.5 KB · Besök: 144
Tillbaka
Topp