Till slut kom lillgrabben till ro i sängen och det blev en kort luftning av hojen. Det här är nu tredje fatbiken på snart två år. Det känns som det går att skriva hur mycket som helst om cykeln och det här med fatbike men det här blir jättekort om intrycken om nyvunna kärleken. Det blev inga kartongöppnarbilder då ettårige sonen inte riktigt fattade min eufori och prio 1 var att få ihop cykeln innan hans protester ekade över området.
Med en gång när kartongen öppnas slår det mig annars att de tänkt till på mycket detaljer. Det är etiketter och skyddsplast högt och lågt. Ett fint hårt fodral med verktyg medföljer och framförallt är det många små saker på cykeln som andas ett visst formspråk och en noggrannhet för att få till en bra helhet. Me like!
Large-ramen kändes något större än 19 tums Big Bob Nakamuran vilket den enligt måtten ska vara. Med mina 195 cm brukar det ofta bli mycket sadelstolpe som syns men här blev det ändå inte så farligt (se bilden nedan!). Vikten visade 12,8 inklusive Shimanos trailpedaler som väl är på ca 400 gram om jag inte misstar mig? Utseendemässigt ser John Deere-färgställningen faktiskt trevligare ut i verkligheten än på bild. Smak o tycke men den sticker ut i alla fall.
Efter min vånda..... @Lars.E, det var 2,1 cm från däcket fram till framväxeln och 1,1 cm till ramen på vardera sida med 4" däck och bakaxeln i främre läget. 100% säkert att det är inga problem med 4,8 bak på denna cykel. Närmast att ta i är nog kedjelinjen.
Åkintryck då....
Enda riktiga kritiken från min sida som väljer att köra utan dämpare är att 4" däck är inte bara visuellt spinkigt utan också känns mycket hårdare än 4,8". Min personliga åsikt är att antingen kör man 4" däck med dämpare eller så kör man 4,8 utan. Det kan låta bagatellartat med den skillnaden på bredd, men att kunna köra med 6-7 psii ett par 4,8:or istället för 10-12 med 4,0:or gör väldigt mycket för känslan och komforten i brötig terräng. Måtte det snart komma ut 4,8" med vettig vikt, tåliga däcksidor, gott riv i mönstret och ett bra grepp i gummit!
Bluto eller inte - Klart man blir snabbare i kvicka utförslöpor men i vanligt stigmölj under typ 20 km/h går det alldeles utmärkt med feta däck och gubbdämpning i kroppen. Bästa dämparen är i ben och armar som Robin Wallner säger.
Känslan i cykeln annars är rocksolid, väldigt distinkt med bra acceleration. Supergò jämfört med tidigare cyklar! Har man uppfattningen av att fatbikes är tröga så har man i alla fall inte testat denna (och det har jag inte betalt för att säga)! Den skulle inte skämmas för sig i XC-tävlingar med rätt ryttare.
Här följer en bildkavalkad om den kan läska någon att ge sig in i fetträsket.
Över o ut/ Jonas