Dugast FastBird på långlopp, bra?

exydo

Aktiv medlem
Hej!
Ni som kört med dessa däck på långlopp vad tycker ni?
Rull, grepp?
Hur breda körde ni med, 50 eller 52?
Funderar på att köpa nya hjul och kul att prova nya grejer.
Har kört på Roval SL med TB liteskin förra säsongen.

jofahjalm sa:
Vad gör du om du punkar?
Jag tycker frågan är större än så.
Att köra tub hintar om att man har ganska höga tids- eller placeringsambitioner.
Punkar man med vanliga däck så tar det ändå 5-10 minuter att slänga i ny slang och få upp däcktrycket med sin fjantiga lilla pump, och då har alla chanser att placera sig försvunnit ändå. Man kör nu med svagare cyklister och man hamnar i ett evigt omkörningsförsök vilket alltid inte är lätt om stigen är smal.
Racet är över och man får hoppas på bättre lycka på nästa tävling.

Den allmänna åsikten är väl att det är svårare att punka med tub?

Men vad man gör om man punkar under tävling?
I med punkaspray, hoppas det tätar, och sen köra vidare.

Edit: stavning.

Senast ändrad:
Jag kan förstå att folk kör tub i XCO där man har teknisk zon med reservhjul. Det lär ju dessutom vara lättare att cykla med ett punkat tubdäck jämfört med ett kanttrådsdäck fram till teknisk zon. Men för oss andra som inte har reservhjul och lagning känns det ju rätt trist. Cyklar man långlopp som tar flera timmar är det ju en ganska smal grej att laga en punka på två minuter istället för att det är rätt stor risk för att behöva bryta?

Samma som idag, pitstop och funkar inte det så tar jag och går av. Punkar man så punkar man.
Jag har inga jättehöga ambitioner, topp 100 CV. Jag tycker bara det är kul att köpa grymma saker?

Jag var tungen att kolla och top 100 herrar kommer in på en tissskillnad om 13 minuter på CV. Man hinner stoppa i sang i ett punkat kanttrådsdäck flera gånger på 13 minuter.

jofahjalm sa:
Vad gör du om du punkar?

Och hur ofta punkar man sönder ett däck på långlopp? Jag har aldrig gjort de.

Tyvärr ingen erfarenhet av Fast Bird, sist jag körde långlopp med tub körde jag Rhino XL och det fungerade fint

Har inte lite av tubens fördelar ersatts av tubeless ?
sen kör man väl med kolsyrepatron istället för "fjantig liten pump" om man har bråttom.
de jag funderat på är varför inte Nino å övriga WC-åkare har en patron med sig. de kan ju ta rätt lång tid att ta sig till teknisk zon och är inte hålet allt för stort håller de ju till teknisk zon.

sivan sa:
sen kör man väl med kolsyrepatron istället för "fjantig liten pump" om man har bråttom.
de jag funderat på är varför inte Nino å övriga WC-åkare har en patron med sig. de kan ju ta rätt lång tid att ta sig till teknisk zon och är inte hålet allt för stort håller de ju till teknisk zon.

För att är de inte nära teknisk zoon så vinner de ändå inte om de kör sönder något rejält?

exydo sa:
Du kör inte tub längre, varför valde du köra tub?

Inte tävlat så mycket i mtb sen dess. Tycker tub är bättre, bättre känsla och fälgarna blir lättare och stabilare. Hade många tankar om att köra tub i år men föll lite på priset eftersom jag köper vanliga däck väldigt billigt.

jofahjalm sa:
Jag var tungen att kolla och top 100 herrar kommer in på en tissskillnad om 13 minuter på CV. Man hinner stoppa i sang i ett punkat kanttrådsdäck flera gånger på 13 minuter.
Man hinner väl kränga av/på tub flera gånger oxå om det vore det det handlade om...

jofahjalm sa:
Jag kan förstå att folk kör tub i XCO där man har teknisk zon med reservhjul. Det lär ju dessutom vara lättare att cykla med ett punkat tubdäck jämfört med ett kanttrådsdäck fram till teknisk zon. Men för oss andra som inte har reservhjul och lagning känns det ju rätt trist. Cyklar man långlopp som tar flera timmar är det ju en ganska smal grej att laga en punka på två minuter istället för att det är rätt stor risk för att behöva bryta?

Jag körde tub på på Andalucia bike race 2016. Ägnade säkert en timme sammanlagt åt att vänta på min partner som först körde med tubeless, sen slängde i slang. Han punkade 7 gånger om jag minns rätt. Jag punkade noll gånger, om jag hade punkat hade jag hällt i lite gucka och pumpat - punka klar på ca 2 minuter.
Folk som aldrig kört tub verkar väldigt rädda för tub... (jag pendlar för övrigt ca 500 mil sommartid på tubdäck, kör några hundra mil till på både mtb och landsvägscykel med tubdäck så jag anser att jag har hyfsad koll)

Alltså många kör ju utan slang i bakfickan på långlopp även om man inte kör med tubdäck utan med slanglöst. Istället har man pitstop med sig plus eventuellt patron. Så vetefan vad skillnaden där skulle bli att köra med tub. Det är inget för mig för att kg tycker det verkar omständligt. Men jag tycker inte det är sååå konstigt om någon vill köra det.

Lejon sa:
jofahjalm sa:

Jag körde tub på på Andalucia bike race 2016. Ägnade säkert en timme sammanlagt åt att vänta på min partner som först körde med tubeless, sen slängde i slang. Han punkade 7 gånger om jag minns rätt. Jag punkade noll gånger, om jag hade punkat hade jag hällt i lite gucka och pumpat - punka klar på ca 2 minuter.
Folk som aldrig kört tub verkar väldigt rädda för tub... (jag pendlar för övrigt ca 500 mil sommartid på tubdäck, kör några hundra mil till på både mtb och landsvägscykel med tubdäck så jag anser att jag har hyfsad koll)

Om du stod inför att skaffa nya (tävlings)hjul för XCM/XCO, hade du idag valt tub eller kanttråd?

Tveklöst tub. Främst för att fälgarna är tåligare och genomslagsrisken är mindre.

Enda nackdelen jag ser är vid däcksbyte, men det är smidigt med tejp - dock gör man det kanske inte direkt bara för att det var lite torrare väder än väntat. Jag orkar inte det i alla fall. Och tejpen kostar ju en liten slant.
Man kan köra med lägre tryck (genomslagsrisken är mycket mindre/man skrotar inte fälgen vid genomslag).

Senast ändrad:
Kört 52mm Fast Bird Flying Doctor två säsonger på ett hjulpar, väldigt allround och riktigt bra grepp/känsla. Visst, det är oftast bättre med lite grövre mönster än så om det är alltför blött och eländigt men suveräna skogsdäck i övrigt.
Inte särskilt vetenskapligt men på grusväg har jag alltid fått spö i rull av polarna på diverse Conti-kombinationer, men väljer Dugast alla dagar i veckan när man ska ut på stig.

Kommer faktiskt testa att gå ner i bredd till 50 och dessutom köra Ori nu i vår. 52 går sjukt mjukt och fint men vill prova hur det känns och om man får ännu lite mer fart ur ett par 50.

Angående punkadebatten så har jag fått två punkteringar på ca 250 mil med Dugast, varav ena var av glas på asfalt och den andra pyspunka som märktes först dagen efter. Båda har gått att täta med Pitstop och nya Ori-däcken är ju dessutom specifikt gjorda för att kunna köra med vätska i till skillnad från de gamla.
Även kört 100 mil på Tufo utan punka, de däcken var dock kass men det är en annan diskussion haha.

Vad kör du för däcktryck på långlopp och vad väger du själv. Har fått tag på två uppsättningar Tunehjul och ska bli spännande att testa hur de är?
Du har inte kört på Pipisquallo?
Tänkte ha ett par med de däcken och ett par med FastBird.

Jensen sa:
sivan sa:

För att är de inte nära teknisk zoon så vinner de ändå inte om de kör sönder något rejält?

Vinner är de väl bara Nino eller Absalon som gör en då så.. :-) men tycker ändå de är konstigt att man inte ser flera med patroner. Är ju inte många sekunder man riskerar förlora medans de kan var minuter att tjäna.

sivan sa:
Jensen sa:
sivan sa:

Vinner är de väl bara Nino eller Absalon som gör en då så.. :-) men tycker ändå de är konstigt att man inte ser flera med patroner. Är ju inte många sekunder man riskerar förlora medans de kan var minuter att tjäna.

Menade mer om det inte var så i världscupen att de flesta bryter eller kör på hjulet till teknisk zoon om något sådant händer?

Det tar väl ca 5 sekunder att bränna in en patron och man borde tappa mer på att cykla t ex en kilometer på bara fälgen. Har också undrat över det där, de får kanske inte? :)

Raggamuffin sa:
Det tar väl ca 5 sekunder att bränna in en patron och man borde tappa mer på att cykla t ex en kilometer på bara fälgen. Har också undrat över det där, de får kanske inte? :)

Om den befintliga guckan i däcket inte tätar hålet, så lär inte en patron göra det heller.

Nej fel av mig. Det går inte att pumpa upp ett däck som tappat luft efter vätskan väl tätat hålet. Det går inte att få på ett burpat heller.

Så efter att kört några veckor på Dugast FastBird Ori undrar jag varför jag inte provat tidigare. Det blev som en ny cykel, vågar stå på i kurvor där jag kännt mig osäker innan och i skogen är det succe. Att det är sån skillnad på att köra tub mot tubeless trodde jag inte?

Sitter och klurar på beställning inför CV då jag har Dugast Ernst på nu :D
Fast Bird Ori verkar vara ett bra val, 52 bak och 50 fram kanske? Eller 50/50?

Kommer även trycka i lite Tufo tätningsvätska och ha med mig deras "Post-punka" vätska "extreme" för att trycka i om olyckan är framme. Den tejpas nog runt sadelstolpen med en patron. Tejpar med Tufo's tape.
Var dock ute och pillade lite på ventilerna på mina Ernst och det ser ut som att jag inte kan skruva ur ventilerna på dessa? Kan det stämma? Har Fast Bird lösa ventiler? (Kanske bara är trött och ser dåligt för tillfället dock)

Ori är utan slang inuti så då kanske det funkar med annan typ av gucka? Lite dyrt och besvärligt om det inte gör det dock...

Såg nånstans nu att det medföljer en flaska vätska från Dugast när man köper ORI däcken, stämmer det? ni som kör ORI?

Antar att det funkar att köra tufos "efter punka" vätska iaf... för att ta sig hem, om olyckan är framme...

Vic sa:
Nej! Som sagt funkar lösningsmedlet i Tufos vätskor inte bra i däck med latex-slang.
Men latexslangen är ju borta ut Ori-däcken som sagt. Om det inte finns något annat inre material i däcken som av någon anledning är olämpligt att kombinera med Tufos fantastiska punkteringsgucka GISSAR jag att det borde funka utmärkt.

Lejon sa:
Vic sa:
Nej! Som sagt funkar lösningsmedlet i Tufos vätskor inte bra i däck med latex-slang.
Men latexslangen är ju borta ut Ori-däcken som sagt. Om det inte finns något annat inre material i däcken som av någon anledning är olämpligt att kombinera med Tufos fantastiska punkteringsgucka GISSAR jag att det borde funka utmärkt.

Ok, dumt formulerat av mig.
Tufos vätska har ett rätt start lösningsmedel (öppna en flaska och lukta! ) som det krävs ett tåligt gummi för att kunna klara, t.ex butyl som de har i sina egna däck.

exydo sa:
Jag kör med Tune One shot, tror det heter så i mina Ori och det är. Finns ju ingen slang i ori.

Fick du det med däcken?
Jag mailade Tunesverige (där jag köpte däcken) och frågade helt enkelt hur de brukar göra. Sett att deras senaste byggen åt diverse svenska mästare rullar med Fast Bird ORI så de borde ju veta hur man ska göra för att göra rätt.

Om någon mot förmodan skulle vara intresserad av att testa Dugast Ernst så kommer mina vara till salu när jag byter.
Körda med typ 10 mil. Måste säga att det verkar vara ett galet fint gummi i dem.

jontis sa:
lundatok sa:
Dugasts slang gillar väl inte Tufo?
Jag har inte full koll på vad Tufps vätska innehåller, men det här http://www.effettomariposa.eu/en/products/caffelatex-sealant/ är den enda vätska som Dugast själva säger fungerar tillsammans med den latexslang som finns i tubdäcken.

Förmodligen är det väl amoniak man vill undvika, men det kanske finns fler saker som talar för "Effetto Mariposa"

Ok, jag är helsåld, enbart pga musiken i deras video :D Det får bli lite Caffélatex i mina Fastbird och sedan en Espresso tejpad på sadelstolpen: http://www.effettomariposa.eu/en/products/espresso/

Även om jag misstänker att vilken vätska som helst går rätt bra nu, i och med att latex-tuben som sagt är borta nu, inväntar och ser vad Tunesverige säger innan jag klickar hem :)

Senast ändrad:
Vic sa:
Lejon sa:
Vic sa:

Ok, dumt formulerat av mig.
Tufos vätska har ett rätt start lösningsmedel (öppna en flaska och lukta! ) som det krävs ett tåligt gummi för att kunna klara, t.ex butyl som de har i sina egna däck.
Vet du att det ej funkar och riskerar att förstöra däcket eller gissar du?
Lukten tycker i alla fall inte jag är speciellt stark för övrigt, men det känns som ett rätt osäkert indicium.
Vore kul att veta säkert, för om tufoguckan funkar blir det nog mina nästa däck - funkar den inte så vet i katten...

Doominator1 sa:
Kanske lite trådkapning, men var köper ni Dugaster till bästa pris?

Jag har kollat runt lite eftersom att jag precis beställt, men det var typ 50 spänn billigare att beställa från Tyskland än att beställa från Tunesverige.se, så jag beställde från Tune.

pwrdesign sa:
Doominator1 sa:
Kanske lite trådkapning, men var köper ni Dugaster till bästa pris?

Jag har kollat runt lite eftersom att jag precis beställt, men det var typ 50 spänn billigare att beställa från Tyskland än att beställa från Tunesverige.se, så jag beställde från Tune.
Står det då tune på dem eller slipper man den loggan?

Jag köpte mina från Tune sverige.
Följde med Joe's super sealant. Kör med ca 60ml i däcken.
Fick punka i bak förra veckan. Ett litet stickhål mitt i däcket. Förlorade ca 0,8 bar innan det blev tätt. Hade ingen pump med mig, men kunde cykla hem, ca 2mil asfalt med 0,5 bar

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp