Duger den här till att poppa tubeless-däck med?

N.Blomqvist

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet för om jag ska köpa en kompressor, pump med inbyggd kammare, eller en air shot.
Den kommer att användas ytterst sporadiskt, men när den används vill jag att den ska fungera perfekt.
Få saker gör mig så irriterad som att vara tvungen att använda fel eller undermåliga redskap och verktyg.
Fördelen med en kompressor är ju att man även kan använda ett blåsmunstycke och tryckluftsverktyg, och nackdelen är att den är skrymmande och låter illa.
Skulle den här räcka till för att orka poppa tubeless-däck?

Kan jag skära bort munstycket längst ut och på något vis ersätta det med t.ex. denna?

Men om jag inte bara ska tramsa:
Jag har en sån liten typ som Pfaff länkade ovan. Fungerar väldigt bra att poppa däck med plus att den är användbar till så mycket annat också.
Det finns en del som är lite tystare än andra, och det är väl min största complaint över den jag har, att den låter som s*tan.

Jag borrade två hål i en petflask-kork och limmade i två gamla prestaventiler. En av ventilerna tog jag bort insatsen ur och trädde över en tunn plastslang för tryckluft. Den har samma innerdiameter som prestans ytterdiameter och kan pressas på. På mitten av tryckluftslangen sitter en på/av-ventil. När man vill poppa ett däck skruvar man på en petflaska på korken, tar ur ventilen ur cykeldäcket och trycker över tryckluftsslangen. Sen stänger man ventilen på tryckluftsslangen, pumpar upp petflaskan och slutligen öppnar man tryckluftsventilen. Funkar hur bra som helst och tar ingen plats.

Jag borrade två hål i en petflask-kork och limmade i två gamla prestaventiler. En av ventilerna tog jag bort insatsen ur och trädde över en tunn plastslang för tryckluft. Den har samma innerdiameter som prestans ytterdiameter och kan pressas på. På mitten av tryckluftslangen sitter en på/av-ventil. När man vill poppa ett däck skruvar man på en petflaska på korken, tar ur ventilen ur cykeldäcket och trycker över tryckluftsslangen. Sen stänger man ventilen på tryckluftsslangen, pumpar upp petflaskan och slutligen öppnar man tryckluftsventilen. Funkar hur bra som helst och tar ingen plats.
Smart! 👍
En helt vanlig pet-kork, med två prestaventiler monterade bredvid varandra, alltså?
Så enkelt, och så genialt.

Bild !

Vore kul att se McGyver-hacket 🙂

Bild !

Vore kul att se McGyver-hacket 🙂
20241106_204303.jpg

20241106_204329.jpg

Jag har kört en https://bikeshop.se/schwalbe/6080/s...-soxne01JYwR8V09Z5CnXVbOQ2FE6f8BoCxzIQAvD_BwE tillsammans med en rätt billig golvpump från clasohlson. Mosade ofta i upp mot 10bar. Fungerade ofta perfekt men kunde bli lite klent för vissa DH-däck som t.ex Michelin DH22. Väldigt störigt att missa några försök och stå och pumpa som en galning mellan försöken. Men när jag flyttade till villa och hade plats införskaffade en begagnad Fiac FX225 (24 liter, 8 bar)för 500:-. Lätt värt att ha överkapacitet, tycker jag, och användbar till så mycket annat.

Hittade denna som jag blev smått förälskad i.
Lätt att rulla undan i något hörn, och dra fram när man behöver den.

Vid vissa enstaka tillfällen saknar jag gården jag hade, med 90 m2 fullutrustad verkstad med billyft, däckmaskiner, rejäla bänkar, riktig belysning, tvätthall, och, -en riktigt rejäl kompressor.
Sen kommer jag på vilket jävla jobb det var med allting på gården hela tiden, och då saknar jag det inte längre. 🤣

Bilagor

• IMG_1416.jpeg
    IMG_1416.jpeg
    1.1 MB · Besök: 112
  • IMG_1415.jpeg
    IMG_1415.jpeg
    1 MB · Besök: 93
  • IMG_1413.jpeg
    IMG_1413.jpeg
    956.1 KB · Besök: 109
  • IMG_0550.jpeg
    IMG_0550.jpeg
    226.3 KB · Besök: 115
Om korken spricker flyger många delar i väg har jag fått erfara. Jag hade 7-8 bar i flaskan. Lyckligtvis var jag utomhus när flaskan stack iväg. Flaskan flög ca 10 meter.
Tänkvärt.
Det är ju korken/anslutningen där man skruvar i ventilerna/slangen som blir den svaga länken, oavsett konstruktion.

Ja, det lutar nog åt en kompressor.
Tror det blir mest användbart och mest prisvärt i längden.
Nu återstår bara att välja vilken.
Jag har ytterst begränsad erfarenhet av så här små kompressorer, och absolut noll erfarenhet av cyklar, så jag har absolut ingen aning om hur många lite genomlupen luft vid X antal bars arbetstryck som krävs.
Det enda jag vet är att det inte är hur högt tryck den kan pumpa, utan hur mycket luft den kan leverera som spelar roll.

Jag har ytterst begränsad erfarenhet av så här små kompressorer, och absolut noll erfarenhet av cyklar, så jag har absolut ingen aning om hur många lite genomlupen luft vid X antal bars arbetstryck som krävs.
Det enda jag vet är att det inte är hur högt tryck den kan pumpa, utan hur mycket luft den kan leverera som spelar roll.
Detta får väl hamna under kategorin killgissning...Men med tanke på att det går poppa däck med golvpump och lite stark vilja så lär nog valfri kompressor med en tank på några liter uppåt vara funkis. Kör man landsväg kanske det kak vara schysst om den klarar 8 bar iaf.

Det finns så mycket man kan ha kompressorn till!
Mutterknack för hjulbyte på bilen (Fast då bör man gå upp en hel del i storle)
Dyckertpistol (omman har en fetish för renovering är den guld värd när listerna skall upp)
Blåsa rent saker
Färgspruta
Blästra

Jag kör en 2-cyl eldriven med 50 liter tank. Kanske lite overkill men så skönt när man skall byta hjul eller poppa däck.

jag äger en airshot och en stor tvåcylindrig kompressor. vid poppning har de fått vila sig sedan jag köpte en makita 18 volt luftpump.

den duger gott för uppgiften. men jag skulle inte vilja vara utan de andra.
.

Den: https://www.bauhaus.se/kompressor-e...pD6LEGWFZpBckUI2uVtOAJFC47VKmOnRoCEMEQAvD_BwE

Den: https://www.hornbach.se/p/kompressor-einhell-te-ac-270-24-10-24-l-10-bar/5863265/

Eller den: https://www.amazon.se/gp/product/B06X9SPJ8T/ref=ox_sc_act_title_2?smid=ANU9KP01APNAG&psc=1

Vilken är vettigast att köpa tro?
Alla tre kommer troligen att fylla mina behov, men när man ändå köper så kan man ta i lite och förhoppningsvis klara även lite andra jobb som slipning och lackering, även om det inte står på agendan idag.

Den: https://www.bauhaus.se/kompressor-e...pD6LEGWFZpBckUI2uVtOAJFC47VKmOnRoCEMEQAvD_BwE

Den: https://www.hornbach.se/p/kompressor-einhell-te-ac-270-24-10-24-l-10-bar/5863265/

Eller den: https://www.amazon.se/gp/product/B06X9SPJ8T/ref=ox_sc_act_title_2?smid=ANU9KP01APNAG&psc=1

Vilken är vettigast att köpa tro?
Alla tre kommer troligen att fylla mina behov, men när man ändå köper så kan man ta i lite och förhoppningsvis klara även lite andra jobb som slipning och lackering, även om det inte står på agendan idag.

Michelin är ju snyggast i alla fall 😃

Jag hade en kompressor från Biltema, och kan varmt rekommendera er att INTE köpa en sån. Ljudnivå typ andra världskrigets dykbombare, dåliga strömbrytare, långsam osv. Betalar man för Kina-skit så får man Kina-skit.

Det är ju flöde man vill åt, så så feta slangar och "öppna" kopplingar som möjligt är ju vad man vill åt (säger jag utan att egentligen inte veta ett skit om strömningar osv...)

Någon som kan rekommendera en vettig luftpåfyllare utan att man behöver klatra men adapter till Presta?
Eller en annan vettig lösning. Kanske det finns ”vad det nu heter” att köpa lösa och byta ut. -Jag tänker på munstycket som sitter på slangen på påfyllaren. Vad fan heter det? Munstycke?

Jag äger f ö också en airshot sen tidigare och den funkar och är prima att kunna ha med i bilen när man drar iväg nånstans men med fyra cyklar i hushållet som det ska poppas däck på så är jag väldigt nöjd att jag skaffade en riktig kompressor. Framförallt till de slanglösa dh-däcken med stålkanttråd är det skönt med mer luft och fler försök utan att behöva bli helt svettig.

Tillbaka
Topp