Duger den här till att poppa tubeless-däck med?

Mitt inlägg med förslag på kompressor försvann visst..

Jag har den här. Stort plus att den är tyst ungefär som en vanlig dammsugare plus minus så jag skäms inte för att köra den i lägenheten. Praktiskt format för att stoppa undan i botten av en garderob eller så.

Volymen räcker för däck med marginal.
Men har du plats är ju mer volym mer. Storleken på själva kompressorn är mindre viktigt om du inte ska köra en massa andra verktyg som drar mycket luft på den.

Du kan få en liten för under 40.000kr.
Det känns något obefogat för mina ändamål faktiskt.
Snåljåpen i mig vann till slut, så jag beställde den som pfaf länkade till.
Det blev ett snik-kit med spiralslang, blåspistol och däckpåfyllare med manometer i ett paket för hiskeliga 239:- också.

Ganska bra tråd... tycker annars folk är vansinnigt otydliga angående råd om just kompressor. Jag tycker den här hyfsat mobila "Herkules Walkair" kompressorn nedan jag köpte är mycket bra, rekommenderas. (y)

Sedan går det självklart att diskutera om det verkligen behövs en riktig kompressor eller ej för hantering av TL... 🙃 🙂 Personligen tycker jag det är värt det, chansen ökar att däcket sätter sig bra på fälgen och har man inte en överj-klig kombination av däck/fälg så går det hela mycket snabbt/smidigt. Vanligaste problemet jag haft (innan jag skaffade kompressor) är att däcket varit väl slappt mot fälgen, hänt ett par ggr. Det kan väl i sin tur tex bero på att däcket är helt nytt/varit ihopvikt eller att man har lite otur med sin däck/fälg kombination. Ofta hjälper det väl att pumpa upp med slang först, i vissa andra fall kan ett extra lager tejp behövas.

Oftast duger självklart en airshot (det är väl vad de flesta använder), en Bontrager flash charger pump och liknande lösningar men de är ju inte helt gratis de heller.

I mitt fall sökte jag en mobil/bärbar kompressor men som ändå kan leverera rejält med tryck. Kan enkelt promenera iväg med denna 100 meter där jag har mitt garage (samt eluttag) och köra med en förlängningssladd ut en bit på parkeringen. Ja, den låter en hel del men köra den i lägenhet kan möjligen/eventuellt gå dagtid för däck som inte bråkar (oftast räcker det att tanken fylls vilket väl tar ca 2 minuter). Dvs just när grannarna undrar vad f-n som händer så blir det knäpptyst. Jag har inte själv testat i lägenhet dock men sannolikt inte värre oväsen en borrmaskin egentligen. LoL

Det finns billigare kompressorer med större tank etc men jag sökte mobilitet och kommer nog inte använda den för något annat än TL. (Vill man utföra hmmm "andra seriösa arbeten" med en kompressor vill man självklart ha en stor tank, jag tror det är här någonstans som råden om kompressorer för TL har spårat ur totalt...Råden svävar iväg från TL till att spika upp ett jäkla hus. 😅)

Blåspistol finns för ca 80 kr och en spiralslang för 130 kr (dessa ingår ej), det är väl liknande priser hos Jula och Biltema också. Hur kvalitén är på kompressorn i ett längre perspektiv jag har dock ingen aning om.
1744375117560.webp

Senast ändrad:
Bra tråd, tycker annars folk är vansinnigt otydliga angående råd om just kompressor. Jag tycker den här nedan var rätt bra. (y)

Sedan går det väl att diskutera om det verkligen behövs en riktig kompressor eller ej för hantering av TL. 🙃 🙂 Finns ju ganska många saker som kan strula lite med TL (i synnerhet innan man lärt sig all logik), oftast är det väl inte just lufttrycket som är huvudproblemet vid strul men visst sjutton kan det underlätta och vara smidigt/bekvämt. (Möjligen/kanske det kan vara lite enklare att upptäcka problem om man inte skjuter på med supertryck i en komrpessor.)

Oftast duger självklart en airshot (det är väl vad de flesta använder), en Bontrager flash charger pump och liknande lösningar men de är ju inte helt gratis de heller.

I mitt fall sökte jag en mobil/bärbar kompressor men som ändå kan leverera lite tryck. Kan enkelt promenera iväg med denna 100 meter där jag har mitt garage (samt eluttag) och köra med en förlängningssladd ut en bit på parkeringen. Ja, den låter en hel del men köra den i lägenhet kan möjligen/eventuellt gå dagtid för däck som inte bråkar (oftast räcker det att tanken fylls vilket väl tar ca 2 minuter). Dvs just när grannarna undrar vad f-n som händer så blir det knäpptyst. Jag har inte själv testat i lägenhet dock. LoL

Det finns billigare kompressorer med större tank etc men jag sökte mobilitet och kommer nog inte använda den för något annat än TL. (Vill man utföra hmmm "andra seriösa arbeten" med en kompressor vill man självklart ha en stor tank, jag tror det är här någonstans som råden om kompressorer för TL spårar ur...Råden svävar iväg från TL till att spika upp ett jäkla hus. 😅)

Blåspistol finns för ca 80 kr och en spiralslang för 130 kr (dessa ingår ej), det är väl liknande priser hos Jula och Biltema också. Hur kvalitén är på kompressorn jag har dock ingen aning om.
Jula har ett helt set inkl påfyllare med manometer för 199:-
Hygglig precis t.o.m. Iaf min…

Bra tråd och jag tycker den här nedan var bra. Sedan går det väl att diskutera om det verkligen behövs en riktig kompressor eller ej för hantering av TL. 🙃 🙂 Finns ju ganska många saker som kan strula lite med TL (i synnerhet innan man lärt sig all logik), oftast är det väl inte just lufttrycket som är huvudproblemet vid strul men visst sjutton kan det underlätta och vara smidigt/bekvämt.

Oftast duger självklart en airshot (det är väl vad de flesta använder), en Bontrager flash charger pump och liknande lösningar men de är ju inte gratis de heller.

I mitt fall sökte jag en mobil/bärbar kompressor men som ändå kan leverera lite tryck. Kan enkelt promenera iväg med denna 100 meter där jag har mitt garage (samt eluttag) och köra med en förlängningssladd ut en bit på parkeringen. Ja, den låter en hel del men köra den i lägenhet kan möjligen/eventuellt gå dagtid för däck som inte bråkar (oftast räcker det att tanken fylls vilket väl tar ca 2 minuter). Dvs just när grannarna undrar vad f-n som händer så blir det knäpptyst. Jag har inte själv testat i lägenhet dock. LoL

Det finns billigare kompressorer med större tank etc men jag sökte mobilitet och kommer nog inte använda den för något annat än TL.

Blåspistol finns för ca 80 kr och en spiralslang för 130 kr (dessa ingår ej). Hur kvalitén är jag har dock ingen aning om.
För marginellt mer får man den här som är så tyst att man absolut inte behöver skämmas i lägenhet heller. Inga problem med obehagligt hög ljudnivå att köra den i badrummet där jag oftast står och poppar däck. Är väl som att köra en normal dammsugare plus minus, dvs inget man gör på kvällen men knappast något som stör orimligt dagtid.

Läser man specifikationerna för kompressorer för hemmabruk så anger de kapaciteter om avgiven luftmängd mellan typ 100-200 l/min. Jag antar att den siffran gäller vid full lufttank och att den avtar rätt snabbt om lufttanken är relativt liten.
Min helt vanliga golvpump, en JoeBlow, har en avgiven luftmängd om >0.68 liter per pumpdrag. Med lite frekvens i pumpningen så vågar jag tro att jag kan uppnå ca 100-150 l/min. För mig fungerar den bättre än min kompressor som förvisso är skit, en Stanley med 24 l tank.

Läser man specifikationerna för kompressorer för hemmabruk så anger de kapaciteter om avgiven luftmängd mellan typ 100-200 l/min. Jag antar att den siffran gäller vid full lufttank och att den avtar rätt snabbt om lufttanken är relativt liten.
Min helt vanliga golvpump, en JoeBlow, har en avgiven luftmängd om >0.68 liter per pumpdrag. Med lite frekvens i pumpningen så vågar jag tro att jag kan uppnå ca 100-150 l/min. För mig fungerar den bättre än min kompressor som förvisso är skit, en Stanley med 24 l tank.
Om jag inte är helt ute och cyklar så är volymen som anges l/min vad pumpen kan putta ur sig. Hur mycket luft du får ur tanken är ju bara en funktion av tryck och snittyta på slangen, typ.

Angiven kapacitet gäller ju oftast själva kompressorn, flödet ur tanken med en inte allt för smal slang är betydligt högre än så momentant. Och det är det jag vill åt med airshot/kompressor.

Men det funkar ju oftast även med en bra pump. Det är de där besvärliga däcken eller de gånger det är flera däck på rad kompressorn kommer till sin rätt.

Om trycket i tanken är nere på 2-4 bar och kompressorn går så skulle den alltså spotta ur sig typ 150 l/min menar ni. I så fall tror jag det är glädjesiffror.

Det är möjligt att det inte stämmer i verkligheten men det som avses är det som kan hållas över tid.
Om du tex ska måla så kan du inte ha att trycket svajar.
Blåser man bort sågspån så är det nog mindre kritiskt

Jag kollade lite mer och det är som ni säger kompressorns kapacitet jag läste av. På en del anger de "genomlupen cylindervolym" vilket bör motsvara pumpkapaciteten vid fullt tryck i tanken. Men oavsett så bör man rimligtvis få lägga mer än ett par hundralappar för att få en kompressor som ger högre kapacitet än en golvpump som är anpassad för tubeless och däck med större luftvolym.

Med liten tank gäller det nog att nån testat. Jag vet inte riktigt vad som krävs eftersom på 24L så poppar man fler däck utan att motorn går på. Inte omöjligt att 6L är lagom.

De besvärligaste däck jag har är ett par Michelin med downhillcasing. När de var nya och hade legat ihopvikta så trilskades de, kompressorn förmådde inte att pumpa in tillräckligt med luft. Satte in slang och lät de stå ett par timmar, sen funkar det hur bra som helst med golvpumpen.
Jag har inget emot kompressorer eller så, det är mer att jag tror att många kör med golvpumpar som ger 150-400 ml per pumpdrag. Då kanske en kompressor kan vara till nytta. Med en golvpump med rejäl pumpvolym så tar det inte mer än 20-30 sekunder att pumpa upp ett däck.

Med liten tank gäller det nog att nån testat. Jag vet inte riktigt vad som krävs eftersom på 24L så poppar man fler däck utan att motorn går på. Inte omöjligt att 6L är lagom.
För ett däck brukar inte motorn kicka igång på min om det inte är ett jäkligt svårpoppat däck.

Men man kan nog skita i motorprestanda i det här fallet. 6 liter tank är fortfarande nästa 6 gånger volymen av en Airshot, som oftast räcker.

För marginellt mer får man den här som är så tyst att man absolut inte behöver skämmas i lägenhet heller. Inga problem med obehagligt hög ljudnivå att köra den i badrummet där jag oftast står och poppar däck. Är väl som att köra en normal dammsugare plus minus, dvs inget man gör på kvällen men knappast något som stör orimligt dagtid.

Garderade mig lite då den jag tog har dubbelt så stor tank och maxar ca 10 bar men ändå väldigt mobil. Sökte ett "hyfsat tryck" i ett mobilt format:
1742754061908.webp

Ja, jag såg den tystgående som du har och även Bauhaus har någon liknande tystgående (länken nedan).

Som du skriver kickar oftast motorn inte igång mer efter att tanken har fyllts om man inte har problem/svårpoppat däck... TL för cykel kräver normalt ingen jättetank vilket ibland har missats/ignorerats här på happy i diskussioner om kompressorer vilket gjort trådarna något vilseledande.

Vill man bestämt kunna jobba i lägenhet är självklart en tystare variant bättre/nödvändig. (y) Men så mycket mer oväsen än tex en borrmaskin blir det ju inte. Den fyller tanken på ca 2 minuter efter att man slår på den och är sedan förhoppningsvis ganska tyst. Men som sagt, jag har ca 100 m till garage med el och det är ingen stor ansträngning bära ut den. Jag skulle ända inte vilja förvara kompressorn i lägenheten hela tiden (har den i förrådet nära hiss).

Bauhaus tystare variant:

Senast ändrad:
De besvärligaste däck jag har är ett par Michelin med downhillcasing. När de var nya och hade legat ihopvikta så trilskades de, kompressorn förmådde inte att pumpa in tillräckligt med luft. Satte in slang och lät de stå ett par timmar, sen funkar det hur bra som helst med golvpumpen.

Ja, exakt detta är nog en "hyfsat" vanlig orsak till strul tror jag (i kombination med hur tight eller slappt däcken sedan sitter på fälgen innan man försöker poppa). (y) Men kan självklart skilja sig mellan olika däck samt mellan olika däck/hjulkombinationer, TL är väl fortfarande ingen "precisions-standard" direkt. LoL

Senast ändrad:
Ja, exakt detta är nog en "hyfsat" vanlig orsak till strul tror jag (i kombination med hur tight eller slappt däcken sedan sitter på fälgen innan man försöker poppa). (y) Men kan självklart skilja sig mellan olika däck samt mellan olika däck/hjulkombinationer, TL är väl fortfarande ingen "precisions-standard" direkt. LoL
Jorå, det är de!

Bra tråd, tycker annars folk är vansinnigt otydliga angående råd om just kompressor. Jag tycker den här nedan var rätt bra. (y)

Sedan går det väl att diskutera om det verkligen behövs en riktig kompressor eller ej för hantering av TL. 🙃 🙂 Finns ju ganska många saker som kan strula lite med TL (i synnerhet innan man lärt sig all logik), oftast är det väl inte just lufttrycket som är huvudproblemet vid strul men visst sjutton kan det underlätta och vara smidigt/bekvämt. (Möjligen/kanske det kan vara lite enklare att upptäcka problem om man inte skjuter på med supertryck i en kompressor.)

Det finns billigare kompressorer med större tank etc men jag sökte mobilitet och kommer nog inte använda den för något annat än TL. (Vill man utföra hmmm "andra seriösa arbeten" med en kompressor vill man självklart ha en stor tank, jag tror det är här någonstans som råden om kompressorer för TL spårar ur...Råden svävar iväg från TL till att spika upp ett jäkla hus. 😅)

Blåspistol finns för ca 80 kr och en spiralslang för 130 kr (dessa ingår ej), det är väl liknande priser hos Jula och Biltema också. Hur kvalitén är på kompressorn jag har dock ingen aning om.
om man för ändamålet känner sig låst till kompressor med tank, och tänker sig halvportabelt bruk så som du beskriver, finns 18 volts maskiner för liknande pengar. förefinns det inte i ditt 18 volts ekosystem; köp en adapter.
.

I den bästa av världar ser fälgtillverkaren till att fälgbanans omkrets är större än standarden enligt Ertro men inom toleransnivå, och däcktillverkaren ser till att diametern är mindre än standarden enligt Ertro men inom toleransnivå.
Ja, exakt detta är nog en "hyfsat" vanlig orsak till strul tror jag (i kombination med hur tight eller slappt däcken sedan sitter på fälgen innan man försöker poppa).
Jag tror att gemene man många gånger försöker poppa däck med en golvpump som ser ut som att den borde trycka i en jäkla massa luft, men i själva verket inte gör så. Istället för att köpa en kompressor för ett par hundra enbart för att pumpa cykeldäck så kan man köpa en golvpump som skickar in nästan lika mycket luft. Smidigare att kasta in i skuffen om man tar cykeln på bilen någonstans och vill ha med reservdäck.
Den där är säkert bra på många sätt och vis men om det bara är för att pumpa däck så får jag fem golvpumpar för det priset.

Jag tror att gemene man många gånger försöker poppa däck med en golvpump som ser ut som att den borde trycka i en jäkla massa luft, men i själva verket inte gör så. Istället för att köpa en kompressor för ett par hundra enbart för att pumpa cykeldäck så kan man köpa en golvpump som skickar in nästan lika mycket luft.

Ja, det är ju intressant att du hävdar att en bra golvpump räcker. (y) Betvivlar väl inte att det är så under förutsättning att man är duktig/erfaren på att lägga TL generellt och kan knepen samt felsöker korrekt/snabbt, misstänker att du har riktigt bra koll. Det är väl trots allt enklast/bekvämast att poppa däck med en "vettig" kompressor och sedan verkar airshot och liknande lösningar blivit vanliga nu. Stöter man på jobbiga fall blir man väl åtminstone inte lika utmattad och frustrerad om man jobbar med en kompressor jämfört med att man får pumpa som en galning. 🙃 🙂

Låt dig inte provoceras Maats, dom har bara inte sett ljuset
Du är ju TL kungen, the guru och poppar säkert däck med en handpump i minus fem. 🙂 Egentligen är det här en tråd om kompressorer men nu har det blivit en tråd där det fastställs att moderniteter är helt förkastligt/onödigt/dyrt (typisk Happytråd med andra ord). (y) Jag älskar att tycka i trådar med ämnen jag har allmänt dålig koll på, pillertrådar, bantningstrådar och nu kompressortrådar (där jag konstant blir sågad av alla jäkla experter, till slut brukar jag få sätta tråden på ignore 🥲).

Men det är inget fel med genuint hantverk, absolut inte, nu ska jag gå och tälja lite med min kniv, kanske blir det en Brynäs Voodoo gubbe att nyttja i nödfall.

Senast ändrad:
Du är ju TL kungen, the guru och poppar säkert däck med en handpump i minus fem. 🙂 Egentligen är det här en tråd om kompressorer men nu har det blivit en tråd där det fastställs att moderna hjälpmedel är helt förkastligt/onödigt/dyrt (typisk Happytråd med andra ord). (y) Jag älskar att tycka i trådar med ämnen jag har dålig koll på, pillertrådar, bantningstrådar och kompressortrådar. :sneaky:

Men det är inget fel med genuint hantverk, absolut inte.
Men jag har ju en större kompressor med större tank, gör jag ännu mer fel?
Förlåt 🤭

Jag har gjort det med pump. Speciellt med däck som har suttit tidigare går det smidigt. Direkt från förpackning kan det bli rätt jävligt beroende på vilken form de fått av att ligga på hyllan. Mtb då.

Jag har gjort det med pump. Speciellt med däck som har suttit tidigare går det smidigt. Direkt från förpackning kan det bli rätt jävligt beroende på vilken form de fått av att ligga på hyllan. Mtb då.
Då ska du lugna ner dig lite (tex ta en öl), montera bort TL ventilen (akta tejpen), tvätta lite, pumpa upp däcket med slang (helst med handpump för den rätta feelingen) och sedan låta det stå över natten. (y)

Skämt åsido, det kan faktiskt vara bra med slang i ett sådant läge (kan vara halvsvårt även med kompressor), är man otålig som jag tar man ett extra lager tejp. Vissa använder spännband, kanske är vanligare för stora däck jämfört med 28 mm racerdäck.

Senast ändrad:
Då ska du lugna ner dig lite (tex ta en öl), pumpa upp däcket med slang (helst med handpump för den rätta feelingen) och sedan låta det stå över natten. (y)
Ja, det är nog rätt lösning. Har ej testat. Jag satte ett extremt besvärligt genom att spänna in det väldigt snea däcket mot fälgen med hjälp av remmar och 0.5l Pet.
Vilken seger, vilken känsla!
Sen fick jag för mig att det var dåligt tejpat och tog av det. Åkte direkt till biltema sen....
Allt går men det är extremt smidig med kompressor med presta. Allt poppar direkt utan skicklighet.
Ska man sen byta 3-4 par så är det alldeles för mycket jobb annars.

Ja, det är ju intressant att du hävdar att en bra golvpump räcker. (y) Betvivlar väl inte att det är så under förutsättning att man är duktig/erfaren på att lägga TL generellt och kan knepen samt felsöker korrekt/snabbt, misstänker att du har riktigt bra koll. Det är väl trots allt enklast/bekvämast att poppa däck med en "vettig" kompressor och sedan verkar airshot och liknande lösningar blivit vanliga nu. Stöter man på jobbiga fall blir man väl åtminstone inte lika utmattad och frustrerad om man jobbar med en kompressor jämfört med att man får pumpa som en galning. 🙃 🙂
😃 Nån måste ju stå upp för golvpumpen.
Huvudsaken är att alla nu kan och orkar pumpa sina däck. Strular det så finns det en TL-kung med extra stor kompressor också 👌

Tillbaka
Topp