Duger denna cykel ifrån Biltema?

Dennis87

Ny medlem
Hejsan,

Jag har tänkt börja cykla till jobbet (knappt 3 mil tur och retur).
Jag har hittat denna elcykel från Biltema:

Mina önskemål är en bra cykel för motion, men som de dagar jag inte kanske orkar kan köra med motorn.
Annars kommer jag inte använda motorn, utan vill använda den som en vanlig cykel.
I övrigt vill jag bara att den fungerar och är bekväm, jag har inte cyklat på evigheter men jag vill ändå att cykeln känns bra och håller god kvalité.

Mvh

Salabaladala

Aktiv medlem
Blir inte mycket cykelglädje på den. Motorn och batteriet både kostar mycket och väger mycket så allting annat blir rätt kasst. Till jobbet och tillbaka kommer du nog.

darkforce

Aktiv medlem
den duger till affärn o tillbaka men jobbpenda njaaa de hade inte ja gjort med den speciellt inte o bruka den utan motordrift den e tungcyklad nått så grönj*vligt utan el

davlov

Aktiv medlem
Jag har en e-mtb från biltema som jag pendlar med till jobbet pga ett knä som behöver hjälp. Som pendlingverktyg är den utmärkt. Som cykel är den skit.

Elhojtok

Aktiv medlem
Man måste inte utesluta Biltemacykeln utan vidare. För ett par år sedan provcyklade jag alla biltemas elcyklar utom just den modell TS refererar till eftersom den inte fanns inne just då. Det var rätt stor skillnad mellan cyklarna. Just den här elcykeln har ju 38t fram och 34t bak och väger 23 kg. Borde vara hyfsat lättrampad. ALLA elcyklar har ju ryggsäck i form av hög vikt, men beroende på om TS vill spontananvända elen eller inte, så kan han plocka bort batteriet och byta till ett bakhjul utan motor och vips blir cykeln åtminstone 5 kg lättare.
Jag tycker TS skulle svara på följande:
Är du en tungviktare? Då kanske inte BT har rätt cyklar.
Är du lång? Biltemaramen är 53 cm och inte direkt stor.
Ska du använda cykeln på vintern? Biltema har kanske inte använt rostfritt till skruvarna.
Är det mycket trafik med mycket start/stopp där du tänkt cykla med el? I så fall är inte navmotor rätt val.
Batteriet är ganska klent med 324 Wh, men det kanske inte gör så mycket?
Kvalitet är väl inget som Biltema gjort sig kända för.
Men framför allt, provcykla innan köp!

aahlborg

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Vad tror ni om denna cykel i samma syfte?
Jag undrar också vad folk tycker om den cykeln. Rent spontant verkar det vara ganska prisvärt och jag har fått intrycket att White är rätt ok i budgetsegmentet. Just idag är det dessutom 15% rabatt så då ser det lite bättre ut.

Jag är på jakt efter något bra pendlingsverktyg då min gamla ful-lagade pendlare inte lär hålla så länge till och vår 30 m höga backe byts mot en 60 m hög när vi flyttar. Tanken var att hitta något under 20k så jag är nyfiken på ovanstående cykel eller liknande konkurrenter.

Jannika

Medlem
Hejsan,

Jag har tänkt börja cykla till jobbet (knappt 3 mil tur och retur).
Jag har hittat denna elcykel från Biltema:

Mina önskemål är en bra cykel för motion, men som de dagar jag inte kanske orkar kan köra med motorn.
Annars kommer jag inte använda motorn, utan vill använda den som en vanlig cykel.
I övrigt vill jag bara att den fungerar och är bekväm, jag har inte cyklat på evigheter men jag vill ändå att cykeln känns bra och håller god kvalité.

Mvh
Hejsan!
Köpte "Elcykel E-comfort Plus 28" 8 växlar
Artnr. 27-2128"
Det är inte precis samma cykel som du tittar på men jag skulle inte köpa en till cykel ifrån Biltema.

Min cykel gick (styrboxen - något elfel) sönder 3 gånger på 3 månader.

När jag köpte cykel så förklarade killen att cyklarna är av bästa kvalité och bättre/ lika bra som andra elcyklar..

Efter den gått sönder tre gånger så ville dom ibte byta ut cykeln utan rekommenderade mig att köpa en "bättre kvalitét" cykel av annat märke..

Och när jag försökte att förstå om det hände andra människor och inte bara mig så fick jag inte ett tydligt svar.

(Jag använde min cykel ungefär 4 gånger i veckan 6km till jobbet och 6km hem)

338federal

Aktiv medlem
Köp en fatbike. Jobb pendlar med en tunturi emax 2021modell. Bättre köp har jag inte gjort sedan ahlgrens bilar. Har nu 1300km bakom och hoppas på en massa km till. Visst skall man smörja och göra service på den. Finns andra bra märken med. Trek, Haibike, Scott m.m. Har sett märket Rossignol. Trodde de gjorde bara skidor.

Henkan35

Medlem
Hejsan!
Köpte "Elcykel E-comfort Plus 28" 8 växlar
Artnr. 27-2128"
Det är inte precis samma cykel som du tittar på men jag skulle inte köpa en till cykel ifrån Biltema.

Min cykel gick (styrboxen - något elfel) sönder 3 gånger på 3 månader.

När jag köpte cykel så förklarade killen att cyklarna är av bästa kvalité och bättre/ lika bra som andra elcyklar..

Efter den gått sönder tre gånger så ville dom ibte byta ut cykeln utan rekommenderade mig att köpa en "bättre kvalitét" cykel av annat märke..

Och när jag försökte att förstå om det hände andra människor och inte bara mig så fick jag inte ett tydligt svar.

(Jag använde min cykel ungefär 4 gånger i veckan 6km till jobbet och 6km hem)
Vi har en likadan cykel som vi ska lämna in för 4:e ggn nu. Dom har bytt styrboxen alla gånger tidigare. Hoppas dom tar tillbaka den nu. Vilka problem hade du med din? Vår får man stänga av o starta för att den ska driva ibland. Och batteriet ”dör” trotts två prickar kvar på batteriet.
mvh Henrik

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer