Dura ace 9100 vs Sram red 22 viket väljer man?

sivan

Aktiv medlem
vilket växelsystem är bäst! antar att det mest är en fråga om tycke och smak, men...
de är de mekaniska varianterna som avses.

Beror på om man gillar double tap eller att växla med bromsen och bromsa med växeln.
Red 22 är väl lättare om inte annat, fast Campa Record och Super Record är ju ännu lättare :-)

Tycke och smak som sagt. Finns inga objektiva svar - bara åsikter.

Jag hade valt shimano. Mest av gammal vana och att inbillar mig att SRAM rent allmänt går sönder oftare.

Senast ändrad:
I tidningen Tour nr 11-2017 testar de nya Ultegra R8000
titel_11-2017.jpg

men de har även en sammanställning där de jämför följande grupper
Grupper-Tour-11-2017.jpg

Obs:
Tyska betyg (lägre = bättre), läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg. Läs mer om hur Tour gör sina tester här.
Bäst är förstås att köpa tidningen och läsa själv

Tour går att köpa hos välsorterade tidningshandlare, hos https://webshop.pressbyran.se/webbshop/produkt/tour-de
eller direkt från förlaget https://www.delius-klasing.de/tour-10-2017-tou-2017-10
Tour finns även som e-tidning
https://itunes.apple.com/de/app/id698586715
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pressmatrix.tourmagazin

/Håkan

Redigerat: Tourlänkar

Senast ändrad:
emmer sa:
Beror på om man gillar double tap eller att växla med bromsen och bromsa med växeln.
Red 22 är väl lättare om inte annat, fast Campa Record och Super Record är ju ännu lättare :-)

+1 ;)

HåkanC's älskade Tour verkar ha missat det där med tycke och smak...

cerro sa:
emmer sa:

+1 ;)

Hade tyskarna tillverkat växelsystem till cyklar så dom tillverkar kulsprutor hade saken varit en ickefråga.

Efter att ha varit Shimano-are sedan Hedenhös bytte jag till SRAM för ett par år sedan. Mest för att se om det var nåt att ha. Föll som en fura för Double-Tap och är numera SRAM-ist. Tycker SRAM (Force) är mer krispigt i känslan jämfört med Shimano (Ultegra). Har inte haft ngt mekaniskt krångel alls. Lär krävas mycket för att återvända till Shimano.

/steen

Konkret sa:
cerro sa:
emmer sa:
Hade tyskarna tillverkat växelsystem till cyklar så dom tillverkar kulsprutor hade saken varit en ickefråga.
Fast just SRAMs växelsystem tas ju fram i Schweinfurt. Kanske därför man kan växla snabbt som attan utan att det klickar.

emmer sa:
Konkret sa:
cerro sa:
emmer sa:
Fast just SRAMs växelsystem tas ju fram i Schweinfurt. Kanske därför man kan växla snabbt som attan utan att det klickar.

Antagligen därför jag har denna stora kärlek till sram.

Höhö.

cerro sa:
emmer sa:

+1 ;)

Tja...jag tror att alla kan ha en åsikt men bara Tour har kapaciteten att försöka se objektivt på cykeldelar. Hatten av för dem!

emmer sa:
Konkret sa:
cerro sa:
emmer sa:

Jag tycker att SRAM klickar högre än Shimano ;).

castrello sa:
...jag tror att alla kan ha en åsikt men bara Tour har kapaciteten att försöka se objektivt på cykeldelar.
Så du menar att punkten 'Bedienung' är?
Det är lite med Bilmagas^H^H^H^H^H^H^H^HTours tester som med Sixtens tabeller. Det är viktigare att ordna och summera än att fundera på om det är relevant.

Jag har verkligen gillat SRAM, förutom den där Flandern Runt i regn och +3° när jag till slut inte kunde växla till lättare pga frusna fingrar. Men kommer köra 9100 på min nästa hoj, mest för att det är den grupp som kom med och jag hoppas att Shimano ska vara enklare att växla med om fingrarna fryser (som de lätt gör på mig under CX-säsongen).

Misstänker dock att du kommer bli nöjd oavsett val. Båda grupperna funkar väl toppen? SRAM vet jag funkar (förutom när man inte känner fingrarna då) toppen och antar att Dura-Ace funkar lika bra.

Har någon blandning av rival och x9 på crossen och DA (7900) på racern. kan inte säga att ja tycker de ena är bättre en de andra möjligtvis att DA känns lite mera "väloljat". double-tap funkar ok men å andra sidan har ja inga problem med att växla med bromsen :-)
men enligt tour så är de DA som gäller så ...

Konkret sa:
emmer sa:
Tour säger emot dig!
Jo det vet jag nog. Och för dom som läser Tour som påven läser Bibeln så är det ju givetvis värt att påtala. För de som läser lite annat oxå så är det inget nämnvärt problem.

Srams reglage tycker jag funkar typ 1000 gånger bättre när man har tjocka vantar, då det bara finns en (stor) knapp att trycka på, istället för en liten och en spak som inte kan bestämma sig för vad den ska ha för uppgift :)

sivan sa:
Har någon blandning av rival och x9 på crossen och DA (7900) på racern. kan inte säga att ja tycker de ena är bättre en de andra möjligtvis att DA känns lite mera "väloljat". double-tap funkar ok men å andra sidan har ja inga problem med att växla med bromsen :-)

Och då är ändå 7900 den sämsta DA-gruppen någonsin. ;)

För egen del tycker jag Shimano och SRAM funkar lika bra. Det jobbiga är att växla (p.i.) mellan dem. Har Shimano på crossarna och SRAM på landsvägen.

Jag gillar SRAM för att man aldrig behöver bry sig om vart man trycker, finns bara en stor paddel.

emmer sa:
Konkret sa:
emmer sa:
Tour säger emot dig!
Jo det vet jag nog. Och för dom som läser Tour som påven läser Bibeln så är det ju givetvis värt att påtala. För de som läser lite annat oxå så är det inget nämnvärt problem.
Men hur är det för dem som bara vill veta en korrekt vikt på grupperna? Kan man lita på Tour i det avseendet eller menar du att de anger fel vikter? Var har du då hittat korrekta uppgifter? Eftersom nu ett av dina argument var just vikt. Själv önskar jag nämligen att Tour har fel och Campa är lättast....

Lejon sa:
emmer sa:
Konkret sa:
emmer sa:
Tour säger emot dig!
Men hur är det för dem som bara vill veta en korrekt vikt på grupperna? Kan man lita på Tour i det avseendet eller menar du att de anger fel vikter? Var har du då hittat korrekta uppgifter? Eftersom nu ett av dina argument var just vikt. Själv önskar jag nämligen att Tour har fel och Campa är lättast....
Du får ju börja med att speca upp vad ur grupperna du vill ha, för det är ju inte enkom en komponent per funktion om man säger så. Sen kan du börja plussa...

Johan A sa:
Jag har verkligen gillat SRAM, förutom den där Flandern Runt i regn och +3° när jag till slut inte kunde växla till lättare pga frusna fingrar. Men kommer köra 9100 på min nästa hoj, mest för att det är den grupp som kom med och jag hoppas att Shimano ska vara enklare att växla med om fingrarna fryser (som de lätt gör på mig under CX-säsongen).

Misstänker dock att du kommer bli nöjd oavsett val. Båda grupperna funkar väl toppen? SRAM vet jag funkar (förutom när man inte känner fingrarna då) toppen och antar att Dura-Ace funkar lika bra.
Låter som du behöver eTap.

Emmer: I min värld består en grupp av: kassett, kedja, vevparti, vevlager, framväxel, bakväxel, reglage, bromsar, vajrar (glömde jag nåt?).
Om olika typer/storlekar av bromsar eller kassetter finns så väljer man samma standard vid en jämförelse. Samma längd på vajrar.
Jag antar att det är så Tour gör också?
Men visst, om du vill jämföra vikt per komponent blir det tokigt att jämföra totala gruppvikter, men det känns som en helt annan sak.
Men för att återgå till frågan: tror du Tours mätning är fel på total gruppvikt (så som de definierat den)? I så fall vad har du för stöd för att tro det?

Man känner sig gammal. Kör fortfarande DA 7700.

Men på nästa pendlare blir det Sram, mest för att deras hydrauliska reglage är snyggast, och så vill jag prova Sram helt enkelt.

emmer sa:
Lejon sa:
emmer sa:
Lejon sa:
I så fall vad har du för stöd för att tro det?
Den är gammal, bland annat.
Jaha? Menar du att gamla grupper per definition är lättare? Eller att dina gamla argument per definition är korrekta? Jag förstår inte...
Menar att tours siffror inte är aktuella.
Kolla själv om du inte tror mig.
Tror och tror, i första hand undrade jag vad du menade. Och om du vill vara trovärdig när du nu alltså hävdar att Tours siffror är inaktuella är det väl rimligt att backa upp det med någon slags referens? Jag vill ju fortfarande tro att Campa är överlägset på alla sätt (även om det inte alltid är så lätt att behålla tron).

Henrik_E sa:
Johan A sa:

Låter som du behöver eTap.

Njae. Bättre nävar. Aldrig hört lejonet från flandern klaga!

emmer sa:
Konkret sa:
emmer sa:
Tour säger emot dig!

Som man kan läsa tidigare i tråden är jag sram älskare. Vikt < effektivitet.

Gäller för växlar som för ksp.
58>90.

Alltså denna fråga är ju lite av klassiska hur långt är ett snöre fråga. Båda ä grymma grupper o det handlar ju helt om smak. Dels vilket växlingssätt som man föredrar och även formen på hoodsen. Själv föredrar jag ju srams. Men betyder ju inte att alla gör det.
Men jag gillar dubbletap, känns stabilare ä passar mig. Gillar även formen på reglagen bättre. Sen att jag tycker att etaps sätt att växla är ännu mer innovativt är en annan femma. Det tillhör ju inte frågan

Senast ändrad:
Stumpy sa:
sivan sa:

Och då är ändå 7900 den sämsta DA-gruppen någonsin. ;)

För egen del tycker jag Shimano och SRAM funkar lika bra. Det jobbiga är att växla (p.i.) mellan dem. Har Shimano på crossarna och SRAM på landsvägen.

Vad är de med 7900 som är så dåligt . Har hört andra nämna de oxå men inte uppfattat va som är dåligt?

7900 känns rätt sega i växlingarna. Shimano lyckades inte så bra med sitt första försök att dra vajrarna under styrlindan. Skillnaden mot 7800 är milsvid.

I mitt tycke så SRAM, oavsett gruppnivå. Lättare och roligare än Shimano. Största skillnaden enligt mig är förutom tekniken känslan, Shimano är lite som att växla en gammal Folka, man vispar runt och vet inte riktigt vilken växel man fått i medans SRAM är mer som en tätstegad rallylåda, växlarna bara smäller i :-)

emmer sa:
Det är lite med Bilmagas^H^H^H^H^H^H^H^HTours tester som med Sixtens tabeller. Det är viktigare att ordna och summera än att fundera på om det är relevant.
Du är för ointelligent för att vara värdig att nämna mitt namn. Skulle uppskatta om du bara slutade med det, samt slutade med att citera mig. För alltid.

Sixten Fors sa:
emmer sa:
Du är för ointelligent för att vara värdig att nämna mitt namn. Skulle uppskatta om du bara slutade med det, samt slutade med att citera mig. För alltid.
Det där var ju roligt.

Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Det där var ju roligt.
Verkligen? Även om Emmer skärpt sig en hel del senaste tiden så ser jag fortfarande att han namedroppar lite då och då, i hopp om att... vad vet jag? Plocka billiga poänger, få utlopp för sitt djupt rotade behov att mobba, eller vad det nu kan vara för personlighetsstörning som driver beteendet.

Har haft alla tre stora (mekaniska, ej el).

Har idag Campa Super Record på huvudracern men har gått ner på Ultegra på "regncykeln". Tidigare hade jag Red på reservcykeln. Hade DA på förra racern.

Personliga åsikter:
1. Tycker Campa har "krispigaste" växlingarna, följt av SRAM. Shimano är väldigt mycket mindre distinkta, men funkar bra.
2. Ergonomin (främst bromshandtag samt växlingar) vinner Campa.
3. Bromarna är Shimano Dura-Ace bäst på. Klart skönast känsla.
4. Reservdelar är Campa sämst på, både prismässigt och tillgång. Shimano/SRAM klart bättre.
5. Kedja är det jämnt skägg mellan Shimano DA och Campa men Campas nitsystem är kasst med speciellt kedjeverktyg. Byter ofta till KMC eller liknande.
6. Kassetterna tycker jag Campa och Shimano är bättre på i allmänhet, med undantaget att top-of-the.line är SRAM likvärdig. Men går man ner ett snäpp så blir SRAM sämre än motsvarande Record/Ultegra, men lätta.
7. Vikten är bäst på SRAM Red följt av Campa, Shimano sämst.
8. Pedaler, Kör idag Speedplay, men har testat Campa och Shimanopedaler tidigare. Shimano var överlägsna.
9. Har idag hjul med såväl Record, DA och Ultegra-nav. Alla funkar kanon även om jag föredrar DT 240 vilket jag har på Reynolds och ENVE-hjulen...

Vad gäller E-tap/DI2/EPS har jag för lite erfarenhet även om jag testat alla så kör jag inte på de själv och kan inte uttala mig. Har inte heller erfarenhet av nya DA 9100 utan bara av 9000...

DRQ96 sa:
6. Kassetterna tycker jag Campa och Shimano är bättre på i allmänhet, med undantaget att top-of-the.line är SRAM likvärdig. Men går man ner ett snäpp så blir SRAM sämre än motsvarande Record/Ultegra, men lätta.
Red-kassetten har dumma steg mellan växlarna, och är svår att rengöra i demonterat tillstånd. Dessutom är den en gigantisk resonanslåda.

HåkanC sa:
I tidningen Tour nr 11-2017 testar de nya Ultegra R8000

men de har även en sammanställning där de jämför följande grupper

Obs:
Tyska betyg (lägre = bättre), läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg. Läs mer om hur Tour gör sina tester här.
Bäst är förstås att köpa tidningen och läsa själv

Tour går att köpa hos välsorterade tidningshandlare, hos https://webshop.pressbyran.se/webbshop/produkt/tour-de
eller direkt från förlaget https://www.delius-klasing.de/tour-10-2017-tou-2017-10
Tour finns även som e-tidning
https://itunes.apple.com/de/app/id698586715
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pressmatrix.tourmagazin

/Håkan

Redigerat: Tourlänkar

Lite utanför själva frågeställningen i tråden men är själv lite fundersam över hur Tour sätter sina betyg.

Red gruppen är 70 gram lättare än Super Record vilket ger Red betyget 1,0 mot SR 1,3.
Det begriper jag men när man samtidigt jämför SR mot Dura Ace där viktskillnaden grupperna emellan är 67 gram, d.v.s i princip samma förhållande som i det föregående exemplet så får DA också 1,3 på vikten.

Lite märkligt om man frågar mig.

Samma sak när man jämför Chorus mot Ultegra, där handlar det om 61 gram men likväl samma betyg.

Skillnaden mellan DA och Chorus är 191 gram vilket förstås är en del men då skiljer sig också värdet hos Tour en hel siffra, 1,3 gentemot 2,3.

Handlar det om var vikten sitter, roterande vikt brukar ju anses betyda mer men jämför man exempelvis viktskillanden på vevpartierna Chorus kontra Ultegra så är den 684-797 gram (allt enligt Wiggles hemsida).

Är lite förundrad över hur Tour kommer fram till sina viktbetyg här.

Tillbaka
Topp