Duro Crux 3,25" -någon som testat och var köpa?

LarsM

Aktiv medlem
Skall sätta ihop en helstel singlespeed och funderar på Duro Crux 27.5 x 3.25 som framdäck.
Min förhoppning är att få märkbart mer dämpning utan alltför mycket mer tröghet jämfört med 2,80 däck.
Någon med erfarenhet av det däcket?
Har inte hittat någon som säljer inom EU och levererar till Sverige -vet ni mer?

Har ingen svar på frågorna, men jag har en fundering. Till vilken användningsområden är såna däck bra? Jag är nöjd med mina 2,6" däck på 35 mm fälg fram på min helstel SS. Jag kör stök och behöver dämpning men har aldrig känt behöv av ett bredare däck. Enda situationen är på snö, men antar att man behöver en riktigt fatbike då.

EDIT: kom nu på att lite bredare däck skulle vara bra på rotmattor. Men jag har inte tillräckligt många av dem på mina stigar för att kompensera nackdelarna av bredare däck.

Senast ändrad:
det är ingen vidare ide med breda däck om inte fälgen är tillräckligt bred att tillåta låga tryck. det riskerar mest bli en studsfest.

3,25 tums däck skulle jag säga kräver 50-55 mm inre fälgbredd.

om du t ex har 35i till dina 2,8 kommer du vinna på komfort genom byta till 2,6. jag menar det verkligen. då kan du komma under 1 bar utan att däcket kränger och wobblar i tajta lägen. och sedan åtnjuta den pluscha men tyvärr sällsynta pluskänslan.

Senast ändrad:
Jag har ingen egen erfarenhet av däcket i fråga, men ryggar lite för tillverkaren. I min värld är Duro ungefär samma kvalitet som Wee, vilket satt original på en fatbike jag hade för många år sedan. Maken till vidrigt däck får man leta efter - det var som att det självmant sökte sig av stigen.

Mycket kan ha hänt sedan dess, och det är inte säkert att det aktuella däcket är samma skrot och korn. Jag skulle dock fundera en extra gång: dåliga däck kan förstöra hela cykelupplevelsen.

Till vilken användningsområden är såna däck bra? Jag är nöjd med mina 2,6" däck på 35 mm fälg fram på min helstel SS. Jag kör stök och behöver dämpning men har aldrig känt behöv av ett bredare däck. Enda situationen är på snö, men antar att man behöver en riktigt fatbike då.
Jag har kört snö med både 2.5" och 4.8" och båda fungerar, men det är en glidande skala — som förskjuts. Det finns ju snö som är ocyklingsbar även med 4.8", men jag tänker att det finns underlag där 3.25" funkar bättre än 2.5".

Jag har kört en hel del fatbike på barmark under 2023 och tycker det ger en rätt oslagbar flyta fram på moln-känsla. Gillar det starkt! 3.25" kan säkert ge en liknande känsla med tillräckligt lågt tryck (och breda fälgar som kais påpekar), med fördelen att det borde få plats i en vanlig 29"-ram.

Jag har kört snö med både 2.5" och 4.8" och båda fungerar, men det är en glidande skala — som förskjuts. Det finns ju snö som är ocyklingsbar även med 4.8", men jag tänker att det finns underlag där 3.25" funkar bättre än 2.5".

Jag har kört en hel del fatbike på barmark under 2023 och tycker det ger en rätt oslagbar flyta fram på moln-känsla. Gillar det starkt! 3.25" kan säkert ge en liknande känsla med tillräckligt lågt tryck (och breda fälgar som kais påpekar), med fördelen att det borde få plats i en vanlig 29"-ram.

Jag vet inte om jag skulle tycka om molnkänslan, men skulle gärna prova. Jag känner gärna underlaget och tycker om precision.

Antar att du menar "borde far plats i en vanlig stel gaffel". Ingen vanlig MTB-ram tar 3,25" bak.

Ingen vanlig MTB-ram tar 3,25" bak.
Jag har bara testat med 27.5 x 2.8", men det var gott om marginal — tror inte 3.25" skulle vara något problem. Den kritiska punkten lär vara bredd vid kedjestagen, men diametern på 27.5 x 3.25 är ju ungefär samma som 29 x 2.5.

Jag har ingen egen erfarenhet av däcket i fråga, men ryggar lite för tillverkaren. I min värld är Duro ungefär samma kvalitet som Wee, vilket satt original på en fatbike jag hade för många år sedan. Maken till vidrigt däck får man leta efter - det var som att det självmant sökte sig av stigen.

Mycket kan ha hänt sedan dess, och det är inte säkert att det aktuella däcket är samma skrot och korn. Jag skulle dock fundera en extra gång: dåliga däck kan förstöra hela cykelupplevelsen.
Har heller ingen erfarenhet av Duro-däck, men mitt intresse väcktes av att Jeff Jones rekommenderar Duro Crux.

Och Stooge-cycles har Crux 3.25 på bl a MK6 och Dirt tracker.

Tänker att dessa två nog inte har helt fel...
Får mig att vilja testa själv i alla fall.

Jag har bara testat med 27.5 x 2.8", men det var gott om marginal — tror inte 3.25" skulle vara något problem. Den kritiska punkten lär vara bredd vid kedjestagen, men diametern på 27.5 x 3.25 är ju ungefär samma som 29 x 2.5.

Omkrets är ingen problem. Min Chameleon ram tar max 29x2,5 och 27,5x3,0 enligt specs. Kanske finns det lite marginal, framförallt om sidodobbarna inte sticker ut mycket.

man kan ju slipa ner yttre kanten på sidodobbarna, ffa om de sticker mer eller mindre rakt åt sidan.

gjorde jag när jag körde 3,0 på min cube fs 29a. dock fann jag som nämnts många gånger på happy att det användbara fönstret för däcktryck var smalt eller icke existerande med så smala fälgar som 40i. det blev gärna för hårt och studsigt, om inte däcket skulle wobbla och kränga.

bytte senare till 2,6, fantastiskt mycket bättre harmoni ihop med den fälgbredden. bättre rull, bättre komfort, bättre kontroll, bättre grepp.

Senast ändrad:
Jag gav upp Crux däcket -hittade det inte i någon Europeisk butik. Endast icke tubeless varianten fanns här.
Så det fick bli WTB Ranger 3.0 istället.

Tillbaka
Topp