Dynamo lampa 1,5 W?

Nick H

Ny medlem
Dynamo lampa 1,5 W?
Jag har lagt vantarna på ett nytt dynamonav från Shimano som är lätt, litet och med lågt rullmotstånd. Har nu byggt mig ett hjul som ska sitta på pendlarhojen under den mörka årstiden. Jag behöver en 6V-1,5 W Led lampa till navet men problemet är att jag inte hittar någon sådan lampa. Shimano i Sverige har inte heller koll på vad man kan tänkas använda. Någon här som vet vart man kan tänkas hitta en lampa? Är inte alls sugen på att byga en själv.

[nicklas]

Dynamo lampa 1,5 W?
Problemet är att DU inte vet vad du pratar om....

När Vi snackat LED, så pratar vi inte om Volt och Watt, -vi snackar ström ...

LED´n drivs av ström. Du skall se till att det går rätt ström genom dioden.

Dynamo lampa 1,5 W?
Tittar själv efter dynamonav till cykeln. Vad jag förstår är i princip alla gjorda för 6V och 3W.
Orsaken är att framlampor av tradition är på 2,4W och baklampor på 0,6W.

Men det är uppgifter som jag har hittat på internet, så du får ta det med en nypa salt.

Köpelampor hittar du här: http://www.bumm.de/

Blir nyfiken när du skriver 6V/1,5W, har du någon länk till navet?

Dynamo lampa 1,5 W?
De nav jag har tittat på har lagat på 6v o 3W. Vilket igentligen är lite lite, ifall för mina ideér. :)
3w ger ca 0,5A vilket inte är speciellt mkt

Dynamo lampa 1,5 W?
Navgeneratorer ger som regel 0.5 A. Spänningen beror sen på farten. Vissa har specialkretsar som stryper spänningen så att den aldrig överstiger ca 6 V, andra (kanske de flesta) har ingen sån begränsning utan ger högre spänning om farten är hög nog.

HåkanC berättar säkert mer när han hittat hit.

Dynamo lampa 1,5 W?
Erkänner villigt att jag har noll koll. Vill bara ha en lampa som funkar till betäckningen som står på navet. Men är man randonörd och tycker att cykling skall handla om lidande och lukten av ens egna blandade kroppsvätskor så måste man ta chansen och raljera över det.

Har kört med Alfine navet som är 6V och 3W och det har funkat bra men är stort och klumpigt. Navet jag har fått är en prototyp och betäckningen är visst DH-S700. Riktigt fint och med skivbromsfäste (finns för fälg broms också). Tackar för div. länkar, ska kolla om jag hittar något. Återkommer i så fall.

[nicklas]

Dynamo lampa 1,5 W?
Nick H
Det är härligt med människor som har självinsikt.
När man passerat förnekelsefasen kan man börja gå vidare ....
Du har tydligen insett att du inte har någon koll , -vilket är positivt.

En glödlampa är en väldigt enkel konstruktion. det är bara en glödtråd som är kortsluten så att den blir varm och börjar glöda.

En diod är känsligare för överspänning och kan gå sönder om spänningen är för hög, eller om det går en för stark ström igenom den.
Det krävs därför lite eletronik som reglerar så att det är en lagom ström som passerar dioden.
Har man en konstant spänningskälla så räcker det med ett motstånd.

Är det ström från en navgenerator, måste man se till att det kommer rätt ström trots att förutsättningarna ändras ....

Senast ändrad:
Dynamo lampa 1,5 W?
Precis det navet är det, men de har inte präglat några Alfine loggor på ännu utan det är blankt, vakert och obesudlat. Finns väll knappast någon utanför Tysklands gränser som behöver driva en baklampa med dynamon, eller?

Vill inte ha koll, vill ha en lampa.

[nicklas]

Dynamo lampa 1,5 W?
Enl Shimanos reklam skall deras 1,5W navdynamor endast användas med LED-lampor.
Men vilken LED-lampa som du bör välja vet jAG inte, tyvärr.

/Håkan

Tillbaka
Topp