dynamo, nav eller rulle?

xarvox

Ny medlem
dynamo, nav eller rulle?
Jag behöver nu skyndsamt inhandla en dynamo till min cykel och undrar om det är någon märkbar skillnad mellan navdynamo och den klassiska rull-dynamon?

båda kan ge 6v, 3w och i mitt huvud innebär det att båda behöver samma kraft för att alstra samma energi, men är det märkbar skillnad i rullmotståndet?

Det är ju en "smula" skillnad i pris, jag får komplett ljus-anläggning med rulldynamo för mindre pengar än vad en navdynamo (utan fälg/ekrar osv) kostar, men är det mycket tyngre rullmotstånd med rulldynamo så är ju valet inte direkt ett val...

dynamo, nav eller rulle?
Båda ger samma uteffekt, men om den ena gör det vid 55 % verkningsgrad och den andra vid 25 %, så är det en avsevärd skillnad i ineffekt.

dynamo, nav eller rulle?
Om du bor i sthlm och det är ett 26"-hjul du behöver så kan det finnas ett sånt med dynamo i mina gömmor..

dynamo, nav eller rulle?
tyvärr bor jag inte i stockholm och det är ett 28" hjul..
Jag är nöjd med mina däck rent allmänt så jag vill inte gärna byta ut dem, dessutom är det skivbroms så det ställer en del krav på ett dynamonav..

dynamo, nav eller rulle?
nädå, det är bara o köpa rätt modell för 700 pix (eller däromkring).
sen tillkommer nipplar och ekrar och eventuellt en ny fälg också..

men frågan är inte om det går eller inte går att få skivbromsat dynamonav, utan om det är tillräcklig skillnad mellan navdynamo och klassisk rull-dynamo för att ursäkta det tredubbla totalpriset.

dynamo, nav eller rulle?
Det beror väl på hur du ska använda den. Hur ofta, hur länge? Hur viktigt är lågt motstånd? En rulle har ju noll motstånd när den inte är aktiverad, men betydligt högre när den drivs. En (bra) navgenerator har lägre motstånd när den är aktiverad, men en del (fast väldigt lite) motstånd när den är frånkopplad.

Rullen väsnas en hel del också, och det kan verka demoraliserande... Sen sliter rullen på däcket, och kan slira när det är fuktigt eller slaskigt.

dynamo, nav eller rulle?
tanken är att använda den som mobil-laddare på långturer också, så den kommer ju användas mer än bara i mörker..
Men huvudsakligen kommer den vara ljuskälla iomed att jag ska ha cykeln till/från jobbet också..

dynamo, nav eller rulle?
Ska du ändå bygga ett nytt hjul tycker jag att det är värt att betala ganska många hundra extra för en navdynamo.

Mindre motstånd, mycket tystare och driver jämnare (rullen halkar gärna mot däcksidan, särskilt vid snöyra och motvind...).

dynamo, nav eller rulle?
Ska du använda den under annat väder än torrt och soligt skulle jag klart rekommendera navdynamo. Särskilt om du tänker använda den dagligen eller behöver den för något viktigt.

Rullar tycker jag har tendens att slitas med tiden, och då fallerar de när de behövs som mest - i regn eller slaskväder. En annan aspekt är att du kan ta ut mer än 3W med en navdynamo om du önskar (fina mobilladdare som E-werk nyttjar detta för kortare laddtid), men att ta ut mer med flaskgenerator ökar risken för att slira även i torrt väder.

Satsa till exempel på något Shimano-nav i mellanklass, och en stunds hjulbygge-pyssel i höstmörkret. Finns från tyskland rätt billigt också på postorder.

dynamo, nav eller rulle?
Det är just det, jag har varken verktyg eller utrymme att bygga ett hjul, dessutom är ekerlängd osv rätt mycket mysterium för mig..
Shimano har inte nav-mått tillgängliga så jag vet inte hur jag ska bära mig åt..

dynamo, nav eller rulle?
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Hos tex http://poison-bikes.de kan du själv speca
> ditt navdynamo-framhjul och få det byggt av dem.
> http://poison-bikes.de/Fahrradteile_und_Zubehoer/L
> aufrad-Konfigurator/
>
> De är inte enbart billiga, de bygger dessutom
> riktigt bra hjul.
>
>
>
> /Håkan

Slängde ihop ett hyfsat billigt dynamohjul bara för att testa, inkl frakt under 90 euro får väl anses som ett kap!

dynamo, nav eller rulle?
Jag gjorde just detsamma, samma fälg som jag har nu, diskbromsat dynamonav och ekrar/bröstvårtor (enligt google translate) för 99,22 euro inkl frakt. :)
Jag råkade trycka på beställ-knappen också, så problemet får anses löst..

Nu kommer nästa dilemma, hur i helsikke ska jag bygga en lysdiods-lampa?
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=53668

Jag är inte nöjd med priset vs prestandan på de cykelbelysningar jag hittat på nätet så det blir nog till o spika ihop en egen lösning..

Dessutom har jag länge tänkt ha en usb utgång så jag kan ladda mobilen på cykelturen, så det känns som ett bra läge o passa på o ta det samtidigt.

En bec (modellflyg pryl, omvandlar driv-accens volt till 5v (oavsett acc) bör funka fint som usb adapter.

Sen blir det en treläges switch som har av/ljus/usb (en i taget).

Någon som har en gullig klassisk (och trasig) framlampa att donera?

dynamo, nav eller rulle?
Så jäkla lätt att konkurera prismässigt med de kinesiska lysena är det ju inte. Tycker att det brukar bli dyrare, iallfall när jag försökt få ihop något.

dynamo, nav eller rulle?
Eftersom en navdynamo inte är en spänningskälla utan en strömgenerator kan du med rätt koppling få ut en hel del effekt
DualModeComp.gif

Läs mer här: http://pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm

/Håkan

dynamo, nav eller rulle?
Någon som har koll på biltemas kompletta framhjul med navdynamo. Är det värt de 429kr som det kostar. vad är det för effekt på dynamon, biltemas hemsida säger ju inte så mycket om det...

dynamo, nav eller rulle?
Kört med biltemas framhjul med navdynamo ett par år säsonger, fungerar helt ok, har inget att jämföra med men har inte haft några problem. Ingen aning om uteffekt.

dynamo, nav eller rulle?
42Hz skrev:
> Kört med biltemas framhjul med navdynamo ett par
> år säsonger, fungerar helt ok, har inget att
> jämföra med men har inte haft några problem.
> Ingen aning om uteffekt.

Vad körde du med för lampa till det?

dynamo, nav eller rulle?
patrikaxelsson skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kört med biltemas framhjul med navdynamo ett
> par
> > år säsonger, fungerar helt ok, har inget att
> > jämföra med men har inte haft några problem.
> > Ingen aning om uteffekt.
>
>
> Vad körde du med för lampa till det?

Följde med en helt vanlig cykellamphus med lampa, det vill säga inte någon LED.

Nu får man köpa en annan lampa löst: http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Belysning-och-reflexer/Cykellyse-halogen/
27-0058_m.jpg

Senast ändrad:
dynamo, nav eller rulle?
Den jag har lyser upp men det är ju inget under till ljus, hade varit intressant att använda dynamot för att ladda upp batterier som man sedan nyttjar för en LED-lampa, då får man dessutom ljus de gånger man står still (pendling i stadstrafik)

dynamo, nav eller rulle?
Finnen skrev:
> Fråga hannulan:
> http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66570
>
>
> Det verkar vara risk för att den lämnar för
> lite laddström.

Tänkte precis lägga mig i, :), men det verkar inte behövas. Jag tänkte fortsätta min utvärdering av det där projektet när det blivit höst. Får se hur det går med det. Men nåt mer kan jag säkert mäta om nån undrar, bara jag lagar sladdarna till laddregulatorn först.

dynamo, nav eller rulle?
Jag skulle för övrigt aldrig överväga en sån där anläggningsdynamo (eller vad man nu ska kalla de). De kan funka vid regn men funkar sällan vid snöslask (o det är ju ofta sånt väder när det är mörkt ute).

Tillbaka
Topp