Dyra tröjor?

Dyra tröjor?
Har precis beställt lite nya cykelkläder inför den stundande våren. Tanken har slagit mig innan, men nu mer än någonsin...
Hur mycket kan man egentligen ta för en tröja?
Ta nästintill vilken butik som helst och räkna ut snittpriset.(undantaget reaplagg) och du får garanterat ett värde på 700:- och uppåt.
Hur fan kan en kortarmad cykeltröja vara så dyr?

Någon mer än jag som inte får ihop ekvationen:
Ett stycke tyg i 100% polyester+en dragkedja i plast+några meter tråd=700:-

Men vad göra? Betala och se glad ut?
Ja, antar att det är lösningen, eller?

Dyra tröjor?
Utvecklingskostnader, lite för märket. Med mera, men 700kr tyckte jag lät dyrt. De jag har köpt har kostat runt 400kr. Så ungefär som en vanlig t-shirt men i mycket bättre material och oftast en del tankar bakom plaggen.

Dyra tröjor?
Bland de lopp jag kör varje år så brukar man få en cykeltröja med nummerlappen i ett par av dem. De flesta av de loppen kostar sisådär 30 Euro att vara med i. :-)
På Time Megève Mont Blanc så brukar de få tröjor över som de säljer för sisådär 20 Euro året efteråt. 2005 passade jag på att köpa en Assoströja för 20 Euro. :-)

Dyra tröjor?
Kläder skall köpas på rea vid stånden på stortävlingar. Du behöver inte åka VR eller FMT för att gå marknaden.
En annan idé är att gå med i en klubb och köpa klubbkläder.

De som är billigt sitter bättre, likaså känns billigare byxor, bättre mot sadeln.

Tyvärr verkar det som det som är billigt redan från början inte alltid är så bra, man får en känsla av att tröjor under 500, från början; inte ventilerar bra. Likaså är ju stoppningen i enklare byxor ingen höjdare.

Dyra tröjor?
Det går att köpa nya tröjor för 3-700 kr , det är vad många bränner på krogen en helg... tröjorna håller att användas 100-tals gånger, är det verkligen dyrt isf ?

Dyra tröjor?
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Det går att köpa nya tröjor för 3-700 kr , det
> är vad många bränner på krogen en helg...
> tröjorna håller att användas 100-tals gånger,
> är det verkligen dyrt isf ?

JA, jag tycker faktiskt att det är dyrt. Om man jämför vad man får för, säg 500:-, annars, så kan jag inte annat än tycka att det är överpris.

Man kanskse skulle sprätta upp sin favvotröjja, rita av, och sy upp en egen...

Dyra tröjor?
Det är cjättedyrt att "utveckla" nya tröjor. Mycket Hi-tech med polyestertröjor. Sen är det jävligt dyrt att sy kläderna i Kina...
...
...
...
...
...
Not.

Dyra tröjor?
alltså, det är mer konstigt på tröjor än på cykelbyxor. på tröjjor märker ja kanske skillnad mellan en 200 kr tröjja o en 4-500 kr tröjja, men ja märker ingen skillnad på en 500 kr tröjja o en 900 kr tröjja. ingen större skillnad i alla fall om ni förstår.

på byxor därmot äre ibland (inte alltid, finns dyr skit oxå) stor skillnad mellan ett par 3-400 kr byxor o ett par 900-1000 kr byxor.

så på en tröjja skulle ja nog aldrig lägga mer än en 4-500 kr max. men det är jag det

Dyra tröjor?
Materialen i "plasttröjorna" skiljer sig väldigt åt enligt min erfarenhet. Vissa blir man sjöblöt i och andra ventilerar så bra att man håller sig nästan helt torr.

Problemet med ett bra ventilerande material med längsgående microtunnlar, typ CoolMax är det är patenterat, och det medför att det blir dyrt.

Dyra tröjor?
Folk är villiga att betala 500-700 spänn för en cykeltröja. Det är därför dom kostar det. Varför tror så många att prissättning enbart baseras på vad prylarna verkligen kostar att tillverka?

Tror ni t ex att ett par jeans i 2000 kronorsklassen kostar så mycket mer att tillverka/utveckla än ett par i 400 kronorsklassen?

Tillgång och efterfrågan bestämmer priset.

Dyra tröjor?
Fråga mig inte varför, men efter att ha läst igenom den här tråden bestämde jag mig för att avsätta ett par tusen och unna mig en uppsättning Assos-kläder, med allt från skoöverdrag till mössa.

Dyra tröjor?
teamthrone skrev:
> ja säger bara:
>
> http://www.trikotboerse24.com/english/

Ohhh, den här var snygg

frascati402det.jpg

Dyra tröjor?
Håller mig till ulltröjor, och gärna från http://www.rapha.cc. Visst kostar dom mycket men jag anser inte att dom är dyra med tanke på vad man får. Däremot är dom supersköna och bra mycket snyggare (i mitt tycke) än kläder i "funktionsmaterial".

Dyra tröjor?
Exakt! Enda orsaken att det går att sälja cykeltröjor för 700 kr är att det finns tillräckligt många spåniga typer som gladligen betalar 700 kr för en cykeltröja för att det ska vara lönsamt att hålla det priset mot kunderna.

Det gäller för övrigt inte bara tröjor och andra lågteknologiska produkter utan även i allra högsta grad cyklarna. Räkna med att det finns oändligt med luft i priserna. Att en viss cykel kostar 15000 beror inte på att den kostar en viss summa att tillverka utan för att det är vad folk är beredda att betala för den. Samma cykel hade kunnat gå för halva eller en tredjedel av priset och det hade fortfarande varit en fin vinstaffär.

Ju mer luft i priserna dest dummare kundsegment. Ju mer hobbyinriktade produkter desto mer luft i priserna.

JT skrev:
> Folk är villiga att betala 500-700 spänn för en
> cykeltröja. Det är därför dom kostar det.
> Varför tror så många att prissättning enbart
> baseras på vad prylarna verkligen kostar att
> tillverka?
>
> Tror ni t ex att ett par jeans i 2000
> kronorsklassen kostar så mycket mer att
> tillverka/utveckla än ett par i 400
> kronorsklassen?
>
> Tillgång och efterfrågan bestämmer priset.

Senast redigerad av en moderator:
Dyra tröjor?
Dyrt pris på tröjor? Det är ju marknaden som till största del avgör priset, inte utvecklingskostnader, tryckkostnader, lönekostnader eller annat. Tillverklningen sker i låglöneländer där timlönen kanske ligger på en krona för de barn som jobbar med att sy ihop tröjorna.

Men så länge vi köper utan att protestera så kommer tröjorna kosta mångdubbelt av produktions-/distributionskostnaderna.

Dyra tröjor?
Lennart35 skrev:
> Exakt! Enda orsaken att det går att sälja
> cykeltröjor för 700 kr är att det finns
> tillräckligt många spåniga typer som gladligen
> betalar 700 kr för en cykeltröja för att det
> ska vara lönsamt att hålla det priset mot
> kunderna.
>[...]
> Ju mer luft i priserna dest dummare kundsegment.
> Ju mer hobbyinriktade produkter desto mer luft i
> priserna.
>

Precis som överdriven snobbism är onödigt bland oss fåfänga är det ganska onödigt att hävda din egen förträfflighet genom att kalla oss spåniga och dumma.

Jag klär mig snyggare på cykeln än på jobbet, men så låt mig göra det då.

Dyra tröjor?
man köper bara det man vill. Du kan köpa cykeltröjor i fackhandeln från ca 300spänn av mindre känt fabrikat eller så kan du köpa en Castelli för 1200kr. Valet är konsumentens.

Dyra tröjor?
Lennart35 skrev:
> Att en viss cykel kostar 15000 beror inte på att den kostar
> en viss summa att tillverka utan för att det är vad folk är beredda att betala för den. Samma
> cykel hade kunnat gå för halva eller en tredjedel av priset och det hade fortfarande varit
> en fin vinstaffär.

Det satta priset avgörs av a) möjligheterna att sälja cykeln till önskat pris och b) priset på de komponenter som cykeln består av. Marginalerna är faktiskt inte SÅ stora, då det finns gott om bra lågprishojar (har en själv) som tvingar ner priserna. Personligen tror jag att marginalerna är större på cyklar som den du har enligt din profil, dvs billiga sunkhojar som säljs för kanske 3-5 papp - De har en livslängd på kanske ett par år (trots att de riktar sig till användare som anser att 5 km på grusväg är extrem mountainbiking och allt annat är för stuntmän), består av billiga komponenter av usel kvalitet och är ihopmonterade av dresserade apor. En av de mest ökända sunkhojarna är sibas cykel-på-köpet-cykel, som för dem kostar 200-300 bagis, men i annonserna marknadsför som "en cykel värd 2.000:-".

Att köpa en sådan cykel och tro att man gjort en bra affär är om något självbedrägeri, IMHO.

Dyra tröjor?
andersen skrev:
> LIDL säljer tröjor med start nu på måndag.

Jag vill ha en Assos. (:

Dyra tröjor?
cerro skrev:
> andersen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > LIDL säljer tröjor med start nu på måndag.
>
> Jag vill ha en Assos. (:

LOL

Assos tröja till LIDL pris: Ja tack!

Dyra tröjor?
smurfrox skrev:
> Lennart35 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att en viss cykel kostar 15000 beror inte på
> att den kostar
> > en viss summa att tillverka utan för att det
> är vad folk är beredda att betala för den.
> Samma
> > cykel hade kunnat gå för halva eller en
> tredjedel av priset och det hade fortfarande
> varit
> > en fin vinstaffär.
>
> Det satta priset avgörs av a) möjligheterna att
> sälja cykeln till önskat pris och b) priset på
> de komponenter som cykeln består av. Marginalerna
> är faktiskt inte SÅ stora, då det finns gott om
> bra lågprishojar (har en själv) som tvingar ner
> priserna. Personligen tror jag att marginalerna
> är större på cyklar som den du har enligt din
> profil, dvs billiga sunkhojar som säljs för
> kanske 3-5 papp - De har en livslängd på kanske
> ett par år (trots att de riktar sig till
> användare som anser att 5 km på grusväg är
> extrem mountainbiking och allt annat är för
> stuntmän), består av billiga komponenter av usel
> kvalitet och är ihopmonterade av dresserade apor.
> En av de mest ökända sunkhojarna är sibas
> cykel-på-köpet-cykel, som för dem kostar
> 200-300 bagis, men i annonserna marknadsför som
> "en cykel värd 2.000:-".
>
> Att köpa en sådan cykel och tro att man gjort en
> bra affär är om något självbedrägeri, IMHO.

167kr kostar sibas såkallade cykel

Dyra tröjor?
Det finns två sätt att prissätta en produkt. 1) Tillverkarens faktiska kostnader för att göra plagget, sedan tillkommer distribution och påslag (vinst) och moms etc. Det andra är att ta ut det pris som "marknaden" är villig att betala, sedan får man pressa kostnaderna utifrån detta perspektiv. I alla lägen där det finns entusiaster (seglare, golfare, cyklister med flera) så vet de flesta företag att hobby får kosta lite (host) mer! Alltså, kostnadsprissättning eller marknadsprissättning, precis som det framkomit i några inlägg! Asfalt är fint hälsar Kapten krok!!

Tillbaka
Topp