E-mtb ställen att cykla på?

fhansson925

Aktiv medlem
Köpte nyligen en E-mtb och jäklans vad kul det är! :) Undrar om det är fler som har hakat på trenden och kan tipsa på bra ställen att cykla på? Vill även ha tips på klubbar som håller på med detta eller har startat en egen sektion möjligen?

ething sa:
Motocrossbanor är oxå lämpliga.

Nix, av flera skäl. Främst att det är skillnad på 250 W och 25 KW. Gissar på ett fredagstroll men det finns som sagt flera trådar som försöker avhandla juridiken kring detta.

De får väl boka upp tid för ett träningspass som alla andra?

Jeppe_E sa:

Nix, av flera skäl. Främst att det är skillnad på 250 W och 25 KW. Gissar på ett fredagstroll men det finns som sagt flera trådar som försöker avhandla juridiken kring detta.

De får väl boka upp tid för ett träningspass som alla andra?

Vilka då; fredagstrollen?

vinylknaster sa:
Pågår en stor diskussion om el-cyklars vara eller icke vara i skog och mark.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3037447

Som ett tips på bra ställen att cykla på tills vidare, så svarar jag på väg och cykelbana :P

Nu frågade jag inte om man det var lagligt eller inte utan tips på bra ställen. :)

Naturvårdsverket och länsstyrelsen säger att det är upp till markägaren att bestämma vad som gäller så därför ställde jag frågan på bra tips där det även är accepterat. I skogarna där jag bor är det absolut inga problem och har inte möts av något negativt från allmänheten alls, tvärtom tycker de jag träffat i skogen att det är roligt. Med tanke på hur mycket crosscyklar, mopeder, fyrhjulingar och snöskotrar det körs runt på i skogen så bryr sig inte folk ett jota om man kommer med en hastighetsbegränsad och tystgående elassisterad mountainbike.

NAnders sa:

Nix, motocrossförare blir sura om man kör med en mountainbike ute på banan.

Men låt säga att man kommer dragandes med ett fordon som, vore det registrerat och besiktigat för färd på allmän väg, klassas som tung MC? Som t.ex. den här "cykeln": http://www.stealthelectricbikes.com/stealth-f-37-fighter/ ?

Om den är assisterad upp till 25 km/h och begränsad till 250 watt så klassas den som cykel, annars är det motorcykel. :) Terrängkörningslagen gäller för alla motorcyklar men inte cyklar...

Senast ändrad:
fhansson925 sa:
Om den är assisterad upp till 25 km/h och begränsad till 250 watt så klassas den som cykel, annars är det motorcykel. :) Terrängkörningslagen gäller för alla motorcyklar men inte cyklar...
Nu har du nog fått något om bakfoten rejält.
När du kör grusvägen ut till skogen är det en cykel men så fort du kommer 10 meter från vägen så blir det ett motorfordon.
(aka motorcykel tills den besiktigats som eu-moppe).

fhansson925 sa:
Pågår en stor diskussion om el-cyklars vara eller icke vara i skog och mark.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3037447

Som ett tips på bra ställen att cykla på tills vidare, så svarar jag på väg och cykelbana :P

Nu frågade jag inte om man det var lagligt eller inte utan tips på bra ställen. :)

Naturvårdsverket och länsstyrelsen säger att det är upp till markägaren att bestämma vad som gäller så därför ställde jag frågan på bra tips där det även är accepterat. I skogarna där jag bor är det absolut inga problem och har inte möts av något negativt från allmänheten alls, tvärtom tycker de jag träffat i skogen att det är roligt. Med tanke på hur mycket crosscyklar, mopeder, fyrhjulingar och snöskotrar det körs runt på i skogen så bryr sig inte folk ett jota om man kommer med en hastighetsbegränsad och tystgående elassisterad mountainbike.

Kanske då kontakta markägaren där du vill köra, hör av dig till länsstyrelsen för att få veta vem som äger skogen om du inte vet, en hel del skogsägare/bönder äger skog lite här och var och rätt stora arealer (tex en kompis som nu råkar äga tre gårdar bara för skogen som tillhör, har nu någon plan att sälja av åtminstone en av dem ;-) ). Men skogen är levebröd. Så länsstyrelsen alltså om du inte vet. För som sagt gäller inte Allemansrätten som du redan vet.

Jag ger upp! Tydligen för lat och långsam för att cykla inga problem skaffa strava leta upp segment som korsar eller är gemensamma med motionsspår. Sen är det bara att satsa. Du komner få massor med nya kompisar som både cyklar, springer, går med hunden m.m

Lycka till

emmer sa:
Nu har du nog fått något om bakfoten rejält.
När du kör grusvägen ut till skogen är det en cykel men så fort du kommer 10 meter från vägen så blir det ett motorfordon.
(aka motorcykel tills den besiktigats som eu-moppe).

Var har du läst det? Den information jag fått från länsstyrelsen är att elcyklar enligt definitionen inte klassas som motorcyklar och därmed inte är olagliga i terrängen som motorcyklar är. Dock innefattas de heller inte av allemansrätten så ett godkännande från markägaren är vad som krävs. Men ärligt talat så håller man sig till en uppmärkt mountainbikeled är det ingen som bryr sig.

Denna tråd har som vanligt urartat i en juridisk debatt istället! :)

Senast ändrad:
fhansson925 sa:

Nix, motocrossförare blir sura om man kör med en mountainbike ute på banan.

Men låt säga att man kommer dragandes med ett fordon som, vore det registrerat och besiktigat för färd på allmän väg, klassas som tung MC? Som t.ex. den här "cykeln": http://www.stealthelectricbikes.com/stealth-f-37-fighter/ ?

Frågan gällde iofs varken väg eller terräng utan motocrossbana.

orkar inte detta igen. Fordonsdefinition gäller så väl på väg som i skog. Läs 2001:559 som tydligt talar om terrängfordon i olika former.

Ang. crossbanor (seriöst): Träningar är hårt reglerade mellan vilka fordon som får vara på banan samtidigt, därför kan de inte delta på träningstider. Givetvis kan man enstaka gånger cyklar på en crossbana utanför träningstid men det lär knappast vara roligt (utövar båda sporter, så har viss erfarenhet där).

Skulle cyklar typ stealth electric bilkes explodera kan man anta att de får börja organisera sig likt crossklubbar och ordna egna områden likt dirtparker. Tyvärr tror jag att de flesta kunderna vill köra MTB i skogen utan att trampa...

ething sa:
orkar inte detta igen. Fordonsdefinition gäller så väl på väg som i skog. Läs 2001:559 som tydligt talar om terrängfordon i olika former.

Ang. crossbanor (seriöst): Träningar är hårt reglerade mellan vilka fordon som får vara på banan samtidigt, därför kan de inte delta på träningstider. Givetvis kan man enstaka gånger cyklar på en crossbana utanför träningstid men det lär knappast vara roligt (utövar båda sporter, så har viss erfarenhet där).

Skulle cyklar typ stealth electric bilkes explodera kan man anta att de får börja organisera sig likt crossklubbar och ordna egna områden likt dirtparker. Tyvärr tror jag att de flesta kunderna vill köra MTB i skogen utan att trampa...

Ditt ordval får mig att tro att ditt svar är riktat till mig, men det enda jag egentligen har undrat över är ett fordon som definieras som motorcykel enligt Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner och som framförs inom ett område sådant att 13 § Lag (2001:558) om vägtrafikregister är tillämplig och sådant att varken Trafikförordningen (1998:1276), Terrängkörningslagen (1975:1313) eller Terrängkörningförordningen (1978:594) är tillämplig.

Svaret har, gissar jag, inget med juridik eller tekniska specifikationer att göra utan bara med om fordonet ser ut som en konventionell motocross eller inte. Ungefär som att en sporthoj från Honda inte är välkommen i en HD-klubb.

NAnders sa:
Ditt ordval får mig att tro att ditt svar är riktat till mig, men det enda jag egentligen har undrat över är ett fordon som definieras som motorcykel enligt Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner och som framförs inom ett område sådant att 13 § Lag (2001:558) om vägtrafikregister är tillämplig och sådant att varken Trafikförordningen (1998:1276), Terrängkörningslagen (1975:1313) eller Terrängkörningförordningen (1978:594) är tillämplig.

Svaret har, gissar jag, inget med juridik eller tekniska specifikationer att göra utan bara med om fordonet ser ut som en konventionell motocross eller inte. Ungefär som att en sporthoj från Honda inte är välkommen i en HD-klubb.

För sista gången: ett godkännande från markägaren är det enda som behövs! Alla som säger att elcyklar räknas som en motorcykel eller är olagligt utanför vägar har alltså fel fel fel...

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/

För att återgå till frågan så verkar ingen direkt kunna tipsa på bra ställen att cykla på.. :)

NAnders sa:

Om jag läser din formulering rätt som undrar du om det finns områden tydligt avsedda för 2-hjuligt fordon med elmotor som ej klassas som cykel? Jag tror det är svårt att hitta idag. För motocrossbanor och enduroslingor gäller licenskrav. Har du åldern inne finns ingen begränsning gällande effekt eller storlek så förare med licens för motocross eller enduro skulle kunna framföra fordonet på en sådan bana. Problemet är ju att de primärt är byggda för ett annat syfte. jag vet inte vilka tillstånd som gäller för drivandet av bike-parks och liknande men jag skulle nog börja leta där.

fhansson925 sa:

För sista gången: ett godkännande från markägaren är det enda som behövs! Alla som säger att elcyklar räknas som en motorcykel eller är olagligt utanför vägar har alltså fel fel fel...

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/

För att återgå till frågan så verkar ingen direkt kunna tipsa på bra ställen att cykla på.. :)

Du undrar med andra ord om det finns stigar där markägaren redan har gett tillåtelse, eller bra stigar där markägaren skulle kunna ge tillåtelse?

Max_max sa:
Du undrar med andra ord om det finns stigar där markägaren redan har gett tillåtelse, eller bra stigar där markägaren skulle kunna ge tillåtelse?

Nej, jag ville ha tips på bra ställen att cykla E-mtb som klarar lite längre och tuffare banor än en vanlig mtb. Sen höra om det fanns cykelklubbar som har anammat dessa nya cyklar med träningar etc. Jag vill inte veta om det är lagligt eller inte att cykla i skogen, det tar jag reda på själv! :)

fhansson925 sa:
Äger väl sin riktighet - men det räknas ju inte som cykel(*) heller...

Sen ska man egentligen ha både dispens från terränglagen (om man inte kan visa upp ett generellt sådant) från länsstyrelsen SAMT tillåtelse från markägare. (Och båda bör man ha med sig för att visa upp på anmodan.)
Såväl motionsspår, vandringsleder och traktorväg är i strikt mening terräng.
Så i princip allt som inte är (MTB)asfalt, (MTB)grusväg eller (MTB)sprängstenstimmerväg är terräng.

Fast det hela är väl applicerbart först när man råkat på "vän av ordning med hund" som ringt efter "polis som inte fått mammas köttbullar på en vecka". I alla övriga fall så klarar man sig säkert undan med ett "Så! Sta! och gör inte om det!"

(*) Cykel som får framföras i naturen enligt allemansrätten.

emmer sa:
Sen ska man egentligen ha både dispens från terränglagen (om man inte kan visa upp ett generellt sådant) från länsstyrelsen SAMT tillåtelse från markägare. (Och båda bör man ha med sig för att visa upp på anmodan.)
Så i princip allt som inte är (MTB)asfalt, (MTB)grusväg eller (MTB)sprängstenstimmerväg är terräng.

Fast det hela är väl applicerbart först när man råkat på "vän av ordning med hund" som ringt efter "polis som inte fått mammas köttbullar på en vecka". I alla övriga fall så klarar man sig säkert undan med ett "Så! Sta! och gör inte om det!"

Tydligen svårt att fatta: terrängkörningslagen innefattar inte elektriskt assisterade cyklar! Sluta jämför med motorcyklar för det är inte samma sak enligt lagen.

Det gör inte allemansrätten heller.. Vad det innebär enligt min tolkning är att så länge markägaren inte tydligt klargjort ett förbud mot elcyklar så ka man anta att det är okej att cykla där. Skulle däremot en juridisk dispyt uppstå så har markägaren laglig rätt att avvisa enstaka elcyklister eller upprätta ett permanent förbud mot elcyklar. Det är väl egentligen enda skillnaden mot en vanlig mountainbike som ingår i allemansrätten, dvs laglig "rätt" att vistas på privat mark. Men kör man på uppmärkta mtb-leder så har jag svårt att tro att någon skulle orka bry sig.

fhansson925 sa:

Tydligen svårt att fatta: terrängkörningslagen innefattar inte elektriskt assisterade cyklar! Sluta jämför med motorcyklar för det är inte samma sak enligt lagen.

Det gör inte allemansrätten heller.. Vad det innebär enligt min tolkning är att så länge markägaren inte tydligt klargjort ett förbud mot elcyklar så ka man anta att det är okej att cykla där. Skulle däremot en juridisk dispyt uppstå så har markägaren laglig rätt att avvisa enstaka elcyklister eller upprätta ett permanent förbud mot elcyklar. Det är väl egentligen enda skillnaden mot en vanlig mountainbike som ingår i allemansrätten, dvs laglig "rätt" att vistas på privat mark. Men kör man på uppmärkta mtb-leder så har jag svårt att tro att någon skulle orka bry sig.

Nej bara för att markägaren inte har sagt något så kan man inte anta att det går bra att cykla där. Tror inte så många vill lämna ut sina favoritrundor till oseriösa personer.

Max_max sa:
Nej bara för att markägaren inte har sagt något så kan man inte anta att det går bra att cykla där. Tror inte så många vill lämna ut sina favoritrundor till oseriösa personer.

Jo, exakt så är det i praktiken. Skulle markägaren gnälla så ska man givetvis avstå från vidare cykling men så länge ingen klagar så kan man anta att det är okej. Det är iallafall inget olagligt så länge det inte finns ett förbud. Ungefär som att parkera en bil, om det inte utryckligen är förbjudet att parkera så kan man anta att det är tillåtet.

fhansson925 sa:

Jo, exakt så är det i praktiken. Skulle markägaren gnälla så ska man givetvis avstå från vidare cykling men så länge ingen klagar så kan man anta att det är okej. Det är iallafall inget olagligt så länge det inte finns ett förbud. Ungefär som att parkera en bil, om det inte utryckligen är förbjudet att parkera så kan man anta att det är tillåtet.

Du säger själv att man ska ha markägarens tillstånd, sen att man inte behöver ett tillstånd?
Markägaren är ju inte ute i skogen och ser precis allt som sker där.

42Hz sa:
Nu blev jag nyfiken på vilka "banor" som man inte klarar med vanlig MTB men med E-MTB?

Ingenting är väl omöjligt men att cykla uppför en lång och brant backe 20 gånger är kanske inte så kul utan assistans. Jag tycker personligen att roligast med e-mtb är att köra flera varv på kortare banor runt 5-10 km som är väldigt kuperade och tekniska eller att klättra massor av höjdmeter och sedan stå på utför.

Vilken liftassisterad bikepark som helst borde gå bra, tex vallåsen flottsbro Åre gesunda mf....iaf om man frågar ägarna först .

fhansson925 sa:
Nu blev jag nyfiken på vilka "banor" som man inte klarar med vanlig MTB men med E-MTB?

Ingenting är väl omöjligt men att cykla uppför en lång och brant backe 20 gånger är kanske inte så kul utan assistans. Jag tycker personligen att roligast med e-mtb är att köra flera varv på kortare banor runt 5-10 km som är väldigt kuperade och tekniska eller att klättra massor av höjdmeter och sedan stå på utför.

Låter rimligare, roligare åka nerför än trampa uppför.

Max_max sa:
Du säger själv att man ska ha markägarens tillstånd, sen att man inte behöver ett tillstånd?
Markägaren är ju inte ute i skogen och ser precis allt som sker där.

Jo, för att vara helt säker och bör man nog fråga. Men man behöver heller inget papper att vifta med om farbror polisen skulle stå i skogen och kontrollera en. Om ärendet skulle gå till domstol så har jag svårt att se att markägaren skulle kunna kräva något skadestånd eller böter om inget förbud är angivet. Därför skrev jag att "i praktiken" funkar det så att man kan lugnt cykla tills det att markägaren protesterar och då anpassa sig till det. Det bästa är att kolla upp innan vad som gäller speciellt om man tänker cykla i ett naturreservat då speciella bestämmelser kan gälla. Tex Vålådalen har ett förbud och bör därför undvikas:

http://www.lansstyrelsen.se/Jamtland/SiteCollectionDocuments/Sv/nyheter/2016/Ledvett-i-fjallen.pdf

Trams, först behöver du tillstånd, sen får du det implicit om ingen säger något. Sen kan inget göra något för det går inte att begära skadestånd. Sen cyklar du med en motoriserad cykel i skogen. Akta min allemansrätt. Sopa.

lundatok sa:
Trams, först behöver du tillstånd, sen får du det implicit om ingen säger något. Sen kan inget göra något för det går inte att begära skadestånd. Sen cyklar du med en motoriserad cykel i skogen. Akta min allemansrätt. Sopa.

Inte alls trams. Om inget förbud finns så är det varken tillåtet eller förbjudet. vill man vara säker så ska man fråga. Inte så svårt att förstå.

fhansson925 sa:
Vad det innebär enligt min tolkning är att så länge markägaren inte tydligt klargjort ett förbud mot elcyklar så ka man anta att det är okej att cykla där.
Vilket är en helt tossig tolkning du gjort, för förbud mot användning gäller tills skriftligt undantag inhämtats.
Nu spelar det ju ingen som helst roll hur vi som individer tolkar våra lagar för de gäller likadant oavsett.
Låter mest som du bränt iväg massa pengar utan att inse att de är bortkastade fram tills "elcykelklubbar" (till skillnad från cykelklubbar) ordnat med tillstånd för ett område med såväl länsstyrelse som markägare.
Nu har jag aldrig hört talas om någon sådan klubb ännu så det verkar som du får starta med det och börja hantera ansökningar, förtydliganden, plus allt annat administrativt som en klubb innebär.
Eller oxå köra "gråsvart" och hoppas att ingen hatar dig.

Tillbaka
Topp