Cykloteket föreslår elcykel i Nackareservatet

Vad jag har förstått så får man enligt allemansrätten cykla i skogen med en elcykel.
Enligt allemansrätten får du cykla i skogen men inte bränna runt med motordrivna fordon hursomhelst.
Elcykel klassas inte som motordrivet. Bara ösa på :)

"Motorfordon definieras som ett fordon som för framdrivande är försett med motor. Uttryckligt undantag från definitionen görs för sådan eldriven rullstol eller sådant eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning som är att anse som cykel."

En kompis till mig föreslår en sån här till min son som vid nio års ålder skulle kunna hänga med med en sådan.
IMG_7635.JPG

Men jag skulle hellre hitta en eldriven heldämpad MTB liknande Capran men för barn om det gick. Är det någon som har något tips?

Niklas

Samtidigt säger Naturvårdsverket

Allemansrätten ger oss en möjlighet att ta oss fram på många olika sätt. Gemensamt för dessa sätt är att man inte använder ett fordon med motor.Cyklar med motor går att köra på vägar och cykelbanor, men inte på stigar eller fritt i terrängen, där går det däremot bra att åka med vanlig cykel.

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/

Tills det provats i domstol så tycker jag Naturvårdsverket är ute på hal is.
Vad jag själv tycker om elcyklar i skogen lämnar jag dock osagt för tillfället.

Man får cykla el-MTB i skogen under allemansrätt så länge elassistansen inte används eller om man är handikappad och inte kan nå naturen på annat sätt (vilket känns som ett extremt orimligt utrymme).
För även om allemansrätten är e contrario så är detta med elcyklar omnämnt så många gånger att det näppeligen faller under det utrymmet (och chansen att klara sig vid en rättslig prövning är nog lika stor som att ha cykelleverans av glass som enda levebröd...)

Problemet är att Naturvårdsverket gjort en tolkning av lagen efter många förfrågningar. Den är givetvis anpassad efter deras bild och syn på saken. För egentligen är det rätt märkligt om något som är en cykel i lagens mening på cykelbanor och vägar helt plötsligt inte är det i skogen. Så till första prejudicerande domen tycker jag man ska vara försiktig med allt för hastiga slutsatser.

En skillnad är väl att det på cykelbanor är ok att framföra motorfordon (tex mopeder klass II). I terräng är motorfordon förbjudna. En elmotor är en motor.

fhloston sa:
En skillnad är väl att det på cykelbanor är ok att framföra motorfordon (tex mopeder klass II). I terräng är motorfordon förbjudna. En elmotor är en motor.

Fair enough, min poäng är att sista ordet inte är sagt vad jag kan se. Däremot bör ju cykloteket informera om rådande läget så folk får bilda sig en egen uppfattning.

Det finns många korkade lagar och regler. Men allemansrätten är inte en av dom. Allemansrätten ger oss rätt att röra oss utan hjälp av motor och vistas i naturen utan tillstånd. Den har inget att göra med vad som trafikverket klassar som cykel. Dom gånger som allemansrätten har stått mot andra lagar tolkas till allemansrättens fördel det är den som gör det möjligt för oss att cykla trots att markägare vill förbjuda det. Missbruka inte allemansrätten då kommer det bli inskränkningar i den.

AX3L sa:
Problemet är att Naturvårdsverket gjort en tolkning av lagen efter många förfrågningar. Den är givetvis anpassad efter deras bild och syn på saken. För egentligen är det rätt märkligt om något som är en cykel i lagens mening på cykelbanor och vägar helt plötsligt inte är det i skogen. Så till första prejudicerande domen tycker jag man ska vara försiktig med allt för hastiga slutsatser.

Har de väl inte?

Sid 37-39. Lagtexten lämnar inte mycket utrymme för fria tolkningar

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf?pid=3915

Eller så läser du bara igenom trafikförordningen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#

och vill du dra det längre, så räcker det att du läser första raden i terrängkörningslagen

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet

Enda egentliga undantaget är om det finns lokala bestämmelser eller om det är i tävlingsform som man kör.

http://www.ntf.se/konsument/lagar/terrangkorning/default.asp?RecID=50041

Det är ett jäkla babbel vad som är lagligt och inte..gå mot röd gubbe är olagligt, tror alla är skyldiga. Ingen kommer ringa snuten om nån cyklar med liten elmotor på, om dom ens fattar att det är motor..Sen tror jag ingen vill att polisen lägger resurser på att fånga elcykel banditer utan ägnar sig åt att fånga riktigt bus:)

Jeppe_E sa:
Har de väl inte?

Sid 37-39. Lagtexten lämnar inte mycket utrymme för fria tolkningar

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf?pid=3915

Eller så läser du bara igenom trafikförordningen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#

och vill du dra det längre, så räcker det att du läser första raden i terrängkörningslagen

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet

Enda egentliga undantaget är om det finns lokala bestämmelser eller om det är i tävlingsform som man kör.

http://www.ntf.se/konsument/lagar/terrangkorning/default.asp?RecID=50041

Jag tror många hakar upp sig på att i lagen om vägtrafikdefinitioner, som trafikförordningen men inte terrängkörningslagen hänvisar till, så är en elcykel INTE ett "motordrivet fordon". Det finns t o m ett uttalat undantag.

Det är ju olyckligt om det nu är så att terrängkörningslagen och trafikförordningen har olika definitioner på samma ord. Men det är kanske just så. Vägtrafikdefinitioner gäller ej utanför vägen...

Edit: snavfel och följdord

Senast ändrad:
johnny165 sa:
Det är ett jäkla babbel vad som är lagligt och inte..gå mot röd gubbe är olagligt, tror alla är skyldiga.

Nej, nu får du nog uppdatera kunskapsbanken, eftersom just det, är helt lagligt så länge det kan ske utan olägenhet för andra trafikanter.

och så är vi inne på det där igen med att vissa vill välja själv vilka lagar som är dumma och inte....

johnny165 sa:
Det är ett jäkla babbel vad som är lagligt och inte..gå mot röd gubbe är olagligt, tror alla är skyldiga. Ingen kommer ringa snuten om nån cyklar med liten elmotor på, om dom ens fattar att det är motor..Sen tror jag ingen vill att polisen lägger resurser på att fånga elcykel banditer utan ägnar sig åt att fånga riktigt bus:)

Tror nog att polisen är fullt kapabla att själva prioritera, helt utan din hjälp.

EDIT: tog bort andra raden som eg. hör till annan tråd.

Senast ändrad:
me.I.am sa:
johnny165 sa:

Tror nog att polisen är fullt kapabla att själva prioritera, helt utan din hjälp.
Så anmäl dom här extrema el"cyklarna".

I somras var polisen fullt upptagen med att hitta småfel på gamla jänkebilar.
"Det ska vara två cm större avstånd mellan körriktningsvisarna..."

Cinder2i40 sa:
Det finns många korkade lagar och regler. Men allemansrätten är inte en av dom. Allemansrätten ger oss rätt att röra oss utan hjälp av motor och vistas i naturen utan tillstånd. Den har inget att göra med vad som trafikverket klassar som cykel. Dom gånger som allemansrätten har stått mot andra lagar tolkas till allemansrättens fördel det är den som gör det möjligt för oss att cykla trots att markägare vill förbjuda det. Missbruka inte allemansrätten då kommer det bli inskränkningar i den.

+1

Se bara på Greve Douglas ihärdiga arbete med att stänga folk och framförallt cyklande ute från hans marker (och en kommun som inte vill stöta sig).

I Norge är det totalförbud mot elcykel i terräng, även privat grusbilväg. Däremot vill norska naturvårdsverket ändra på det.

"Departementet mener at et generelt forbud mot elsykler i utmark slik det er i dag er uhensiktsmessig, og at det heller neppe er allmenn forståelse for et slikt forbud. Departementet vil vurdere en oppmykning av reglene for bruk av elsykler i utmark ved at elsykler som anses som sykler etter kjøretøyforskriften som utgangspunkt skal tillates på veg og sti i utmark. Departementet vil trolig sende forslag til regelverksendringer på høring i løpet av høsten."

http://www.terrengsykkel.no/Telex/Elsykler-er-det-lov

Jeppe_E sa:
johnny165 sa:
Det är ett jäkla babbel vad som är lagligt och inte..gå mot röd gubbe är olagligt, tror alla är skyldiga.

Nej, nu får du nog uppdatera kunskapsbanken, eftersom just det, är helt lagligt så länge det kan ske utan olägenhet för andra trafikanter.

och så är vi inne på det där igen med att vissa vill välja själv vilka lagar som är dumma och inte....

Njaaa, det är väl ändå fel?!

Det är olagligt att gå mot rött ljus.
Men det är sedan ett antal år tillbaka ingen påföljd kopplat till detta.
Om du däremot - som en följd av din rödljusgång - orsakar en olycka kan det bli en påföljd,
ex kan det då bli tal om vårdslöshet i trafik med den påföljd som finns för detta.

/Fedde

Ok, inte helt tydligt tycker alla vad som gäller.

Men intressant är Cyklotekets hantering (vilket AX3L skrev), att de öht har med krönikan och dessutom inte nämner den möjliga otydligheten.

Mathieu sa:

Men intressant är Cyklotekets hantering (vilket AX3L skrev), att de öht har med krönikan och dessutom inte nämner den möjliga otydligheten.

Är väldigt tydligt vad som gäller. Cyklar med motor sorteras i Terrängkörningslag (1975:1313) och inte i Allemansrätten. Det är det de borde ha påtalat!

Aliide sa:
Mathieu sa:

Är väldigt tydligt vad som gäller. Cyklar med motor sorteras i Terrängkörningslag (1975:1313) och inte i Allemansrätten. Det är det de borde ha påtalat!

Tycker inte alls att det är tydligt.

Så här skriver transportstyrelsen:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Elcykel/

Med andra ord inte under terränkörningslag? Eller beror det på hur elcykeln i sig är konstruerad. Är inte superinsatt i elcyklar. Kanske finns en hel uppsjö olika typer? :)

Senast ändrad:
vinylknaster sa:
Aliide sa:
Mathieu sa:

Tycker inte alls att det är tydligt.

Så här skriver transportstyrelsen:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Elcykel/

Med andra ord inte under terränkörningslag? Eller beror det på hur elcykeln i sig är konstruerad. Är inte superinsatt i elcyklar. Kanske finns en hel uppsjö olika typer? :)

Det handlar överhuvudtaget inte om huruvida cyklar med el-motor är cyklar eller ej. Utan att de inte innefattas av Allemansrätten och inte får framföras i terräng. Där är lagen tydlig.

Inga fordon med motor i terrräng om du inte har tillstånd från markägaren alternativt är jordbrukare el annan näringsidkare. Och som bekant har cyklar med el-assist motor. Handlar inte om hurivida de skulle eller inte skulle förstöra marken mer eller ej.

Vill man arbeta för att få tillstånd ett undantag från Terrängkörningslagen om att cyklar med el-motor ("el-cyklar") ska tillåtas enligt allemansrätten är det fritt fram. Tills vidare gäller Terrängkörningslagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.HTM

Mathieu sa:
Är det lagligt, jag trodde inte man fick cykla med elcykel i skogen

Sidan 24
https://www.cykloteket.se/cm/cyklopedin/cyklopedin-4-2016/

Det är intressant att ställa frågan till butiken:
- Tar ni på ert ansvar att det är lagligt att använda den här cykeln i terräng?
- Får jag tillbaka pengarna på cykeln om det kommer en prejudicerande dom som fastställer att det inte är lagligt?

Jag ställde dessa frågor till Specialized Store i GBG när dom hade provcykling av EL-MTB i Änggårdsbergen. Svaret blev: ÖH, va, vad menar du, det är ju en cykel. Uppenbarligen finns det en bristande kunskap hos i alla fall den butiken. Även om dom inte håller med Naturvårdsverket så vore det lämpligt att känna till deras tolkning av lagen.

per.e sa:
Mathieu sa:
Är det lagligt, jag trodde inte man fick cykla med elcykel i skogen

Sidan 24
https://www.cykloteket.se/cm/cyklopedin/cyklopedin-4-2016/

Det är intressant att ställa frågan till butiken:
- Tar ni på ert ansvar att det är lagligt att använda den här cykeln i terräng?
- Får jag tillbaka pengarna på cykeln om det kommer en prejudicerande dom som fastställer att det inte är lagligt?

Jag ställde dessa frågor till Specialized Store i GBG när dom hade provcykling av EL-MTB i Änggårdsbergen. Svaret blev: ÖH, va, vad menar du, det är ju en cykel. Uppenbarligen finns det en bristande kunskap hos i alla fall den butiken. Även om dom inte håller med Naturvårdsverket så vore det lämpligt att känna till deras tolkning av lagen.

Finns ju ingen tolkningsmöjlighet ang lagen. Snarare handlar det väl om att de faktiskt inte har koll.

Råkade precis se det här när jag läste om fjällcykling:

"EL MOUNTAINBIKE
El cykel börjar bli allt mer trendigt och populärt.. Nu finns en av treks mest sålda heldämpade XC cyklar med el motor!
En helt fantastisk cykel för långturer och äventyr på fjället. Cykeln gör att du kan komma längre ut och se mer av fjället!
Även om du är proffs eller nybörjare kan du lätt njuta av en 4mils fjäll tur med flera 100 meters höjdskillnad."

http://www.areguiderna.se

Oavsett vilken sida av den vassa eggen som elcyklar hamnar så kan man väl tycka att det är rent olämpligt och ostrategiskt av Cykloteket att pusha på detta vis. Det kommer att sätta saker på sin spets och risken är ju inte obefintlig att MTB i Sickla/Nacka på olika sätt drabbas vad gäller rättigheter och möjligheter.

I förlängningen drabbar det ju Cyklotekets blomstrande business om det blir problem för massorna att köpa feta cyklar och rulla Sicklaskift. Både Cykloteket och SCS måste ju vara ganska beroende av att folk köper MTB och kör dem där. Stryps den kanalen syns det garanterat i siffrorna...

sih sa:

"EL MOUNTAINBIKE
El cykel börjar bli allt mer trendigt och populärt.. Nu finns en av treks mest sålda heldämpade XC cyklar med el motor!
En helt fantastisk cykel för långturer och äventyr på fjället. Cykeln gör att du kan komma längre ut och se mer av fjället!
Även om du är proffs eller nybörjare kan du lätt njuta av en 4mils fjäll tur med flera 100 meters höjdskillnad."

Blir lite illamående av den texten. Om några år kommer ingen cykla/vandra i fjällen längre. Man ligger i soffan och streamar en fjäll-youtubekanal rakt in i sin VR-hjälm.

sih sa:

"EL MOUNTAINBIKE

Kan tillägga att det är möjligt att deras organiserade turer och turförslag går på grusvägar och att de har tillåtelse från markägare.

sih sa:
sih sa:

"EL MOUNTAINBIKE

Kan tillägga att det är möjligt att deras organiserade turer och turförslag går på grusvägar och att de har tillåtelse från markägare.

Möjligt, men känns ändå ofräscht när de inte ens nämner att privata turer med el-mtb inte är tillåtna utanför belagda vägar!

Visst är det kul med lagar, och då är svenska ändå rätt så lättlästa. Försök göra samma härledning i USA...

Allemansrätten: Är ingen lag utan en sedvänja. Därför blir det lite löjligt när Naturvårdsverket uttalar sig så tydligt. Det som är kvar är vissa delar som ligger i Miljöbalken. Där anges principiellt vår rätt till naturen om området inte är reglerat genom andra förordningar (t.ex parker)

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner: Definierar vad en cykel är. Elmotor upp till 250W kontinuerligt och som kopplas bort över 25 Km/h är en cykel och inte ett motorfordon.

Terrängkörningslag (1975:1313): Säger att körning med motorfordon i terräng är inte tillåten.

Slutsats: Naturvårdsverket kan påstå vad de vill men de saknar lagligt stöd för sitt påstående. En cykel (med elmotor) är helt laglig i skogen, tills dess lagen skrivs om. Att sedan naturvårdsverket vill något annat är irrelevant, deras uppgift är att upprätthålla lagar, inte hitta på egna tolkningar.

En intressant bisats är formuleringen om kontinuerlig kraft i 2001:559, det är alltså OK att den intermittent ger högre effekt, frågan är då hur länge? Certifieringsförfarande saknas.

ething sa:
Visst är det kul med lagar, och då är svenska ändå rätt så lättlästa. Försök göra samma härledning i USA...

Allemansrätten: Är ingen lag utan en sedvänja. Därför blir det lite löjligt när Naturvårdsverket uttalar sig så tydligt. Det som är kvar är vissa delar som ligger i Miljöbalken. Där anges principiellt vår rätt till naturen om området inte är reglerat genom andra förordningar (t.ex parker)

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner: Definierar vad en cykel är. Elmotor upp till 250W kontinuerligt och som kopplas bort över 25 Km/h är en cykel och inte ett motorfordon.

Terrängkörningslag (1975:1313): Säger att körning med motorfordon i terräng är inte tillåten.

Slutsats: Naturvårdsverket kan påstå vad de vill men de saknar lagligt stöd för sitt påstående. En cykel (med elmotor) är helt laglig i skogen, tills dess lagen skrivs om. Att sedan naturvårdsverket vill något annat är irrelevant, deras uppgift är att upprätthålla lagar, inte hitta på egna tolkningar.

En intressant bisats är formuleringen om kontinuerlig kraft i 2001:559, det är alltså OK att den intermittent ger högre effekt, frågan är då hur länge? Certifieringsförfarande saknas.

Sedvänjelag som regleras av andra lagar. Dvs det som inte är tillåtet.

Allemansrätten ger oss rätt att vandra och (än så länge) cykla samt plocka bär och svamp för eget bruk utan markägarens tillåtelse ( för bär- och svampplockning för kommeriellt bruk krävs tillstånd från markägaren). Inte störa - Inte förstöra.

Och som redan nämnts längre upp så ligger alltid allemansrätten i fara då markägare inte alltid är glada och försöker begränsa tillgång men får än så länge inte. Och Naturvårdsverket är en av mynigheterna som bevakar och lokalt är det länsstyrelserna.

En cykel är ett fordon. En cykel med motor är ett motordrivet fordon (även om man måste röra benen lite för att motorn ska hålla igång, förvillande lik en cykel ibland då de inte spyr ut avgaser).

Nu råkar det vara så att Naturvårdsverket är dom som ska se till att allemansrätten och terrängkörningslagen tolkas och följs. Precis som trafikverket gör tolkningar om vad som gäller klassning av elcyklar för framfart på väg. Bara för att trafikverket valt att klassa elcykel med 250w motor som cykel styr inte det terrängkörningslagen den har fortfarande motor.

ething sa:

Kan man tycka. Tills dess att man inser att man bor i Sverige och får erfara att hitta på egna tolkningar av lagar är *precis* det våra myndigheter pysslar med dagarna i ända. Det är den/de som sitter i beslutande position som bestämmer vad som faktiskt gäller genom att kreativt tolka lagar.
Det är bara att hoppas på att de i högre instanser är av annan åsikt vid överklagande. Men beroende på vad saken gäller så kan subjektivt tyckande pågå ändå upp till högsta instans.

Senast ändrad:
Det är fan myndigheternas uppgift att göra tolkningar av lagarna. Sen att alla tror att dom kan tolka lagarna bättre än myndigheterna har ingen betydelse för vi har inget uppdrag från riksdagen att tolka lagen. Så om Naturvårdsverket tolkar lagen som om att alla elcyklar är förbjudna i terrängen så är det så. varför skulle trafikverkets tolkningar av vad som är en cykel styra lagar som dom inte har något uppdrag att tolka eller övervaka?

Cinder2i40 sa:
Det är fan myndigheternas uppgift att göra tolkningar av lagarna. Sen att alla tror att dom kan tolka lagarna bättre än myndigheterna har ingen betydelse för vi har inget uppdrag från riksdagen att tolka lagen. Så om Naturvårdsverket tolkar lagen som om att alla elcyklar är förbjudna i terrängen så är det så. varför skulle trafikverkets tolkningar av vad som är en cykel styra lagar som dom inte har något uppdrag att tolka eller övervaka?
Det är väl ändå domstolsväsendet som avgör, inte lekmännen på myndigheterna?
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttsstat

Ja det är domstolarna som avgör om du har brutit mot lagarn. Men om du nu undrar vad som gäller med elcyklar och frågar domstolen vad som gäller plockar dom fram terrängkörningslagen kollar vilken myndighet som är ansvarig för den lagen och hänvisar dig till Naturvårdsverket. Men du vet ju så klart bättre än myndigheten och åker runt med elcykeln och förstör någons mark blir polisanmäld och hamnar i domstol. Domstolen är inte experter på skador i naturen utan frågar Naturvårdsverket om skadorna. Sen görs en tolkning av lagen där det står tydligt att motorfordon är förbjudna.

De bästa vore väl om detta blev klarlagt i domstol så att vi kan sluta undra. Kan inte någon polisanmäla skribenten i artikeln så att vi får det utrett en gång för alla. Med tanke på att el mtb var den stora trenden på Eurobike så kan det kanske vara bra för svenska butiker och importörer att veta vad som gäller.

Tillbaka
Topp