[RR] Två veckor i Estland

desmo

Aktiv medlem
Semester 2025.

Vi har en längre tid tittat öster ut. Mot Baltikum. Och genom lite aggressiv planering kunde vi få till en tur i år. Förutsättningarna i år var två vuxna och två barn. Svea 10 år som cyklar själv, och Saga 8 år som mest hänger med bakom mig med hjälp av en ”Follow me tandem” men hon kan cykla kortare sträckor om lusten finns. Så det var Svea som kom att sätta gränserna för hur långt vi kunde cykla varje dag. Vi gissade att hon skulle klara 4-6 mil per dag.
Vår initiala plan var att cykla från Tallinn till Riga via öarna Hiiuma och Saaremaa. Vid närmare koll av rutten visade det sig att det inte längre gick färjor från Riga till Sverige. Och rutten blev för lång för det 14 dagar vi hade tillgänglig. Vi funderade på att skippa öarna och istället cykla till Ventspils för att ta färja hem därifrån. Men vägen in mot Riga såg inget bra ut i Google Maps. Så istället tänkte vi att vi kunde cykla Tallin, öarna, och tillbaka till Tallinn. Det var planen vi gav oss iväg med!

Åland+Dag 1 – 14/7

Eftersom vi har anknytning till Åland utgick resan därifrån. Det var smått hektiskt att packa om allt för vidare transport på cykel. Tiden för förberedelse hade som vanligt försvunnit. Men vi fick allt lastat och kunde rulla ner till hamnen i Mariehamn sent på kvällen. Det är något spännande med att stå och vänta på en färja mitt i natten. Vi rullade ombord, hittade vår hytt, och fick en kort natts sömn.

Så snart vi hade rullat av färjan behövde vi lunch. Valet föll på Hesburger! Finlands eget McD som även har expanderat utanför landets gränser. Vi försökte sedan följa skyltningen av Eurovelo 13 https://en.eurovelo.com/ev13 men det var inte helt lätt att följa. Utan det blev navigering med skyltar, gpx-spår i telefonen och Google Maps. Siktet var ställt på en RMK campsite. Jag tolkar det så som att RMK är en sorts variant av Naturvårdsverket. De äger i alla fall mark och på den marken anlägger de ofta enkla campingar. Man kan sätta upp sitt tält, det brukar finnas eldstäder och ett torrdass. Och det är gratis! https://rmk.ee/en/ Det blev en ganska lång dag, men vi blev positivt överraskade när vi kom fram. Campingplatsen var jättefin! Tallhed, och nära till havet! Vi åt, badade och käkade chips!

45 km.

Dag 2 – 15/7

Morgonen började med någon form av hike-a-bike när vi trodde vi skulle hitta en enkel väg ut till stora vägen från campingen. Det gick bra, men tog mer energi än den enkla vägen. Men lite äventyr ska det ju vara!
Denna dag hade kanske den sämsta trafiksituationen på hela resan. Rutten går mot Paldinski och det är en hel del trafik och långtradare som är på väg dit. Det regnar dessutom lite grann så vi stannar och väntar ut det värsta. Men vägen blir såklart blöt. Humöret i gruppen sjunker. Så vi bestämmer oss för att ta lunch i Paldinski och ta in på hotell över natten. Medan vi äter vår mat googlar vi runt på vilka boenden som finns. Till vår förvåning hittar vi inget rimligt alls! Vädret vänder dock till det bättre så vi styr om till en annan RMK-camping.

Svea har påpekat att hon tycker sin cykel går trögt. Vid inspektion visar det sig att pakethållaren glider ner (monterad med gummiklämmor) och ligger an mot däcket. Inte konstigt att det går trögt! Detta åtgärdas tillfälligt och sedan på ett bättre sätt på kvällen.
Vägen till campingen är till en början en vanlig väg. Sedan en grusväg som slutar i en översvämning. Och med massor av mygg! Vårt nästa alternativ är också en grusväg som bitvis är översvämmad. Men med blöta fötter, leriga cyklar och en hel del ledande kommer vi ut på rätt ställe och hittar rätt. Av någon anledning finns inte cykel som alternativ på Google maps i Estland, alltså skulle bilar blivit rekommenderade denna vägen! Men campingen är återigen fantastisk!

29 km.

Dag3 – 16/7

Detta kommer bli en av våra längsta dagar. Vägarna är lättcyklade, Estland är väldigt platt! Men ibland kan vägarna också vara lite oinspirerande. Det var ganska långt till lunch, ca 20km. Generellt är det ganska glest mellan bebyggelse, affärer och restauranger. Så det gäller att ta chansen när den dyker upp, eller planera för att ha med sig mat på dagen. Vi har tur och hittar en liten restaurang där vi kan sitta ner och äta. Måltiderna tar sin tid. Det är inte bara energinivåerna som ska återställas, även humöret och motivationen kan behövas bättras. Dagen är också varm vilket tar extra kraft.

Vår slutdestination är återigen en RMK-camping. På vägen dit hittar vi en butik som passar bra för ett glass-stopp. Men vi handlar inte kvällsmat här vilket visar sig vara ett misstag. Vi märker på Svea att dagen börjar bli lång, men hon är fokuserad och trampar målmedvetet mot campingen. När vi väl kommer fram är planen att jag ska cykla och handla. Det som vi trodde skulle vara 5-6km till butik är i själva verkar 11km. Så 22km extra för mig. Men det får jag ta! Maten smakar bra, solnedgången vacker. Tuff dag men med ett bra slut.

Vi inser här att vi som grupp inte klarar av att cykla 4-6 mil dag efter dag och vi börjar fundera på hur vi ska justera planen så att vi alla kommer komma hem med bra minnen av semestern. Jag vet inte vilken dag vi kommer på lösningen, men ni kommer se hur vi styr om planen.

48 km.

Dag 4 – 17/7

Planen hade varit att cykla till Haapsalu. Men för att korta ner dagarna och skapa bra minnen valde vi i stället att cykla till en kommersiell camping. Dagen bjöd på en del grusväg. Inte så svår nödvändigtvis, men med tungt lastade cyklar blir det ändå en utmaning.

Men campingen var jättefin! Vi kunde tälta i en talldunge nära havet. Det fanns en höghöjdsbana, flera restauranger, lekplatser, tennisbana, padelbana osv. Vi hann med att bada och testa höghöjdsbanan innan vi avslutade kvällen på en surfbar vid stranden med pizza och dryck. En otroligt positiv överraskning!

28km.

Dag 5 – 18/7

Dagens mål var Haapsalu. Språngpunkten för att ta oss ut till ön Hiiumaa. Vi hade valt att boka ett rum på ett ”hotell”. Rummet låg alltså uppepå en kinesisk restaurang! Men rummet var rent, hade dusch och ac. Eluttag och Wifi uppskattades av barnen.

Men Haapsalu var en positiv överraskning. En jättefin liten stad men många fina hus, bra restauranger, butiker med hantverk. Och en gammal borg.

37 km.

Dag 6 – 19/7

Idag skulle vi ut på Hiiuma! En ganska kort bit till färjeläget. Vänta en stund innan vi kunde rulla på. Och färjan var jättefin! Modern, lätt att lasta med fordon, fin cafeteria, servering. På andra sidan rullade vi 3km till närmsta RMK-camping. Inte den charmigaste av de campingar vi besökte, men helt ok!

12 km.

Dag 7 – 20/7

När vi hade tittat runt bland RMKs campingar på Hiiuma så hittade vi en som såg spännande ut. Den låg precis där en lång landtunga gick ut i havet, så vi bestämde att vi skulle cykla dit. På vägen blev det lunch i en liten lanthandel, och vi hittade glass längs vägen. Campingen var en av de mest utrustade av de vi besökte. Det fanns flera dass, och även möjlighet till att ladda elektronik via solceller de installerat på taken. Dock var det lite svårare att komma åt att bada. Vi bestämde också att vi skulle stanna två nätter för att minska stressen på vår lilla grupp.

27km.

Dag 8 – 21/7

Vilodag. Vi började med att gå en promenad på landtungan. Man kunde hitta fossiler i stenarna så vi hade skattjakt och packningen blev lite tyngre efter den här dagen.

På eftermiddagen cyklade vi och badade på en badplats. Saga cyklade själv och Svea och Saga badade flera timmar då vattnet var mycket varmare på denna sidan mot var det varit ut mot finska viken.

På kvällen cyklade vi till en restaurang och åt kvällsmat. Det var ett litet mikrobryggeri med god mat och dryck.

Dag 9 – 22/7

Nästa camping vi valde att besök låg på norra sidan av Hiiuma. Så vi skulle korsa ön från söder till norr. Vi stannade efter en mil och handlade på oss för lunch, för det hände inte mycket på vägen innan vi kom fram till Kärdla. Lunchen åt vi upp i en busshållplats. Vi fick även se pålen som är slagen genom ön för att göra så att den inte driver iväg (myten säger så), en stor turistupplevelse. https://hiiumaa.ee/en/object/tubala-pile/

I Kärdla handlade vi på oss för kvällsmaten innan vi cyklade de sista kilometrarna till campingen. Och den var jättefin. Kanske bästa på hela resan. Vinden låg på och skapade vågor som var roliga att bada i. Det var en lång fin sandstrand. Fina tältplatser. Helt kanon!

40 km

Dag 10 – 23/7

Vi stannade en extra dag på denna camping enligt plan.

Annika gav sig i väg på en egen cykeltur och passade på att besöka lite fyrar på ön innan vi sammanstrålade. Jag och barnen gjorde en egen cykeltur. Vi kollade in den övergivna hamnen. Vi stannade och kollade in bunkrar och andra krigsrester. Och vi hamnade vid samma fyr som Annika avslutade sin tur. Som brukligt kunde vi gå upp i fyren vilket alltid är spännande. De hade även ett minnesmonument över Estonia. Så även om det var en vilodag så blev det 27 km cykel!

Dag 11 – 27/7

Det börjar bli dags att röra sig tillbaka mot Tallinn. Så vi river lägret och cyklar först till Kärdla. Vi äter en lunch vid hamnen som är så god att jag fortfarande minns den. Och vi handlar på oss mat för kvällen. Det strular lite med navigeringen för oss men vi hittar rätt. Åter igen vid en landtunga som sträcker sig ut i havet. Men med stenstrand så det var svårare att hitta någonstans att gå i för att bada. Detta var enda gången då det var lite besvärligt med camping! Tältplatserna var som små uppklippta gläntor i ett buskage, och när vi kom var det tält i alla gläntorna. Men med lite improvisation så fick vi plats. Och det var kanske den minsta campingen vi besökte också, med kanske 6-7 tältplatser bara.

28 km.

Dag 12 – 28/7

Dagen skulle avslutas i Haapsalu. Så vi packar ihop och cyklar tillbaka till färjfästet. Vi passerar samma lilla lanthandel som när vi kom till ön och kan handla lite fika. Färjan tillbaka är lika bra och smidig som förra resan.

Väl tillbaka på fastlandet hittar vi en cykelväg som tar oss tillbaka till Haapsalu. En gammal banvall som nu är grusväg. Jättebra, bara synd att vi inte hittade den på vägen ut.

Denna gång väljer vi en stadscamping istället för rummet vi hyrde förra gången. Prismässigt ingen större skillnad då de tog bra betalt för campingen. Men det känns ändå bra att sova i tält. Vi uppskattar åter igen Haapsalu och äter gott och tittar i butiker.

29km.

Dag 13 – 29/7

Istället för att cykla tillbaka till Tallinn som den ursprungliga planen var, så har vi styrt om det till buss. Det hade helt enkelt inte blivit roligt att pressa hela gruppen. Och till skillnad från Sverige var det inga problem att boka cykel på bussen. Dock hade det bara plats för tre cyklar på varje tur så vår grupp fick dela upp oss på två bussar. Men det gick fint. Och väl i Tallinn var det bara 2-3km till hotellet som vi bokat. https://luxexpress.eu/en/

På kvällen blev det restaurang i det hippa området Rotermann Quarter.

Dag 14 – 30/7

Vi använde större delen av dagen att promenera runt i de gamla delarna av Tallinn. Som en helt vanlig turist.

Dag 15 – 31/7

Vi passade på att bada. Och äta lunch. Och på senare delen av eftermiddagen gick båten mot Åland. Eftersom avgångstiderna är för att passa mot Sverige behövde vi kliva av båten vid 04 i Mariehamn. Och samtidigt slutade vår upplevelse av Estland!

Fin tur och sån fin turberättelse, vilket arbete det lagts ned på den! Det är så man nästan skäms över de man själv gjort med några få telegramartade meningar och lite hoprafsade foton :)

Att komma fram till den fina campingen med den alltid öppna butiken och sen upptäcka att butiken är stängd är ju sjukt irriterande -- Med en extra 20km tur för att handla mat & öl. Fin RR.

Vilken härlig RR! Man tackar!

Jag var i Estland i somras, men med bil. :-( Härligt land, åker gärna tillbaka. Hade förväntat mig lite öststats-vibb men kom nog 15-20 år för sent (förutom Paldiski som kändes lite Sovjet) utan istället kändes det som det mest ”väst-europeiska” landet jag besökt. En stor brasklapp här och det är att vi aldrig kom längre österut än några mil öster om Tallinn.

Såg en hel del landsvägscyklister i närheten av Tallinn, framförallt kustvägen mot Paldiski via Laulasmaa, där det till en början var fin cykelväg. Några höjdmeter lär det blivit när man åkte upp och ned på sandstens-klintarna.

Vägarna var finare än i Sverige generellt. Rent i vägrenarna (inga McDonaldspåsar eller ölburkar. Fina kyrkor och gårdar där det kändes att Estland varit svenskt, länge. Men lite öde på landsbygden, på något vis.

Haapsalu var ju fantastiskt! Astrid Lindgrens illustratör (glömt namnet) kom därifrån och hade inspirerats när hon målade Bullerbyar och Pippis stad, mm. Och vilken borg!

Sorry för att jag kapade tråden, men är det någon som funderar på att turista i Estland (med eller utan cykel)? Gört!

Oj vad roligt att ni har rört er i våra "hemtrakter" och fångat det så bra i RR. Ja fint att tälta på de mysiga RMK, men Roosta var säkert extra kul för barnen. Där hänger vi med alla barn och barnbarn mycket på somrarna, inte minst på coola Surfibaar.
Och Haapsalu är ju en sådär lagom stor småstad, charmig och med svenska anor. Paldiski är väl omvänt kanske urtypen för "omysig" (har varit runt en del även där, men aldrig sett något hotell el dyl).
Estland är ju litet, men känner också igen det där med viss "ödslighet" ibland, man får stanna till där det dyker upp något (och dom flesta bor ju i Tallinn).
Men en bra sak i Estland, om man t ex behöver lite skydd från regn o annat, är alla fina busskurer. Här vår alldeles egen i Elbiku (Ölbäck), och den fungerar även som byns postkontor, bibliotek och "marketplace".
Så kul med denna RR, tack!
Screenshot_20251123_191106.webp

Tack för inspirerande rr. Vilken härlig sommarresa! Vi cyklade Tallin-Pärnu över öarna utan barn för nu säkert 10 år sedan. Om någon använder denna tråden som turplanering i framtiden så dröjer sig Eiffeltornet i trä lite längre ut på ön och bad i kalkbrottet i Rummu kvar som kul besöksmål

IMG_1963.webp

Jag vill med detta foto bara vara tydlig med att jag inte kommer korsposta i "Bikepacking-tråden" eller i någon tråd med lättviktsrelaterade ämnen. Packa lätt är såå 2024!

Och tack för alla kommentarer och reaktioner på vår berättelse!

Fin tur och sån fin turberättelse, vilket arbete det lagts ned på den! Det är så man nästan skäms över de man själv gjort med några få telegramartade meningar och lite hoprafsade foton :)
Jag gillar dina berättelser! Men du gömmer ju dem i andra trådar! Och med så mycket som du cyklar så skulle det vara ett heltidsjobb att redovisa dem i fullo!

Vilken härlig RR! Man tackar!

Sorry för att jag kapade tråden, men är det någon som funderar på att turista i Estland (med eller utan cykel)? Gört!
Det är ingen kapning. Bara ett bra sätt att dela inspiration. Och även om jag inte skrev det så rekommenderar jag också att uppleva Estland!

Oj vad roligt att ni har rört er i våra "hemtrakter" och fångat det så bra i RR. Ja fint att tälta på de mysiga RMK, men Roosta var säkert extra kul för barnen. Där hänger vi med alla barn och barnbarn mycket på somrarna, inte minst på coola Surfibaar.
Och Haapsalu är ju en sådär lagom stor småstad, charmig och med svenska anor.
Men en bra sak i Estland, om man t ex behöver lite skydd från regn o annat, är alla fina busskurer. Här vår alldeles egen i Elbiku (Ölbäck), och den fungerar även som byns postkontor, bibliotek och "marketplace".
Så kul med denna RR, tack!
Barnen är nöjda med att vara på tur. Men Roosta var så överraskande bra! Precis som Haapsalu som totalt överraskade oss på ett positivt sätt.
Och jag tänkte på alla fina busskurer, att det skulle vara ett mecka för randonne-cyklister! Bara fem-stjärnigt!

Ruskigt starkt jobbat av barnen mina hade brutit ihop efter andra dagen.
Det är bara att fortsätta plåga dem ;)

Skoja inte....försökte leka "normal familj" igår och gå runt den lokala sjön - kanske knappt 4 km.
Det fullföljdes inte, och herregud vad bråk, skrik och gråt det var längs vägen trots bulle och snacks.....
Fast att promenera är ju tråkigt! ;)
Vi försöker få till lite vandring ibland med det är svårare.

Haapsalu var ju fantastiskt! Astrid Lindgrens illustratör (glömt namnet) kom därifrån och hade inspirerats när hon målade Bullerbyar och Pippis stad, mm. Och vilken borg!
Ilon Wikland.

@desmo Tack för en trevlig berättelse. Jag är imponerad! Har själv två döttrar med knappt två år emellan dem, och tanken på att ta med dem på något liknande är skrattretande. Den yngre hade nog löst det, men den äldre (14 år) hade längtat hem till skrivmaskinen (ja, faktiskt), kassettbandspelaren (ja, faktiskt) och sängen (ingen överraskning).

Dessutom fixar inte pappan textilt boende, men det är fint att läsa om det.

Trevlig RR!
Jag gillar Baltikum. Borde nog göra ett återbesök i Estland. Var det nån form av järnvägsmuseum där tågen stod?
Jag var i Estland i somras, men med bil. :-( Härligt land, åker gärna tillbaka. Hade förväntat mig lite öststats-vibb men kom nog 15-20 år för sent (förutom Paldiski som kändes lite Sovjet) utan istället kändes det som det mest ”väst-europeiska” landet jag besökt. En stor brasklapp här och det är att vi aldrig kom längre österut än några mil öster om Tallinn.
Jag var där 2006. Tallin och Pärnu, var redan då rätt väst. Kohtla-Järve däremot. Vi hittade aldrig oljeskiffermuseumet som vi skulle besöka.

Tillbaka
Topp