Ditt ordval får mig att tro att ditt svar är riktat till mig, men det enda jag egentligen har undrat över är ett fordon som definieras som motorcykel enligt Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner och som framförs inom ett område sådant att 13 § Lag (2001:558) om vägtrafikregister är tillämplig och sådant att varken Trafikförordningen (1998:1276), Terrängkörningslagen (1975:1313) eller Terrängkörningförordningen (1978:594) är tillämplig.
Svaret har, gissar jag, inget med juridik eller tekniska specifikationer att göra utan bara med om fordonet ser ut som en konventionell motocross eller inte. Ungefär som att en sporthoj från Honda inte är välkommen i en HD-klubb.
För sista gången: ett godkännande från markägaren är det enda som behövs! Alla som säger att elcyklar räknas som en motorcykel eller är olagligt utanför vägar har alltså fel fel fel...
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
För att återgå till frågan så verkar ingen direkt kunna tipsa på bra ställen att cykla på.. :)