E-mtb ställen att cykla på?

Det är bara å åk! Kör vart du vill, förstår inte problemet om du får lite assistans i uppförsbackarna gör väl knappast nån större skillnad för markägaren? Går ju fan inte jämföra att blåsa fram med en 60hk enduromaskin som river upp stora fåror i marken! Hade jag varit du så hade jag kört på precis samma stigar som du kör vanlig MTB på. Väldigt tveksam till att nån markägare skulle se nån skillnad mellan E-mtb och en vanlig MTB. Så kör där du vill?

bempa10 sa:
Det är bara å åk! Kör vart du vill, förstår inte problemet om du får lite assistans i uppförsbackarna gör väl knappast nån större skillnad för markägaren? Går ju fan inte jämföra att blåsa fram med en 60hk enduromaskin som river upp stora fåror i marken! Hade jag varit du så hade jag kört på precis samma stigar som du kör vanlig MTB på. Väldigt tveksam till att nån markägare skulle se nån skillnad mellan E-mtb och en vanlig MTB. Så kör där du vill?

Svårt att se skillnad på marijana joint och en handrullad cigg också.

Men den ena skickar dig på kåken och den andra luktar bara illa.

Är detta tredje tråden den typ senaste veckan angående cyklar med motor på (aka sk el-cyklar) i terräng avhandlas? Känns lite tjatigt att rapa upp vad som ingår i Allemansrätten och vad som inte gör det...

fhloston sa:
me.I.am sa:
fhansson925 sa:
me.I.am sa:
Någon som har koll på allemansrätten, vad säger den om el-cyklar?
Allemansrätten innefattar inte elassisterade cyklar...
Aha. Men terrängkörningslagen då, vad säger den?
Den säger att motorfordon inte är tillåtna i terräng. Men el-cyklar räknas inte som motorfordon (som jag har förstått det).
Dom räknas inte som motorfordon utan cykel under vissa omständigheter PÅ VÄGAR eftersom motorn är så ringa...
...men I NATUREN räknas dom som motorfordon eftersom de har motor.

Men mu ska vi vara snälla mot grabbhalvan som brännt de två kommande årens veckopeng på en skogshoj som man inte får använda i skogen.
Låt honom köra olagligt.
Troligen har hojen rasat innan någon markägare lackar ur och anmäler honom (eller klipper honom).

bempa10 sa:

Precis, skulle bli ytterst förvånad om någon gnällde om man kör elcykel på en mountainbikeled. Med tanke på hur mycket motocross, moped och fyrhjulingar det körs runt på i skogarna där jag bor så vore det befängt att förbjuda elcyklar. Bara avundsjuka personer som gnäller.

fhansson925 sa:
bempa10 sa:

Precis, skulle bli ytterst förvånad om någon gnällde om man kör elcykel på en mountainbikeled. Med tanke på hur mycket motocross, moped och fyrhjulingar det körs runt på i skogarna där jag bor så vore det befängt att förbjuda elcyklar. Bara avundsjuka personer som gnäller.

I skogen hör ingen dig skrika....

Btw är det bara sinnessjuka idioter som försöker förbjuda allt vad mtb heter genom att gasa sönder stigarna med elmoppar.

Senast ändrad:
Varför skulle folk här vara avundsjuka på elcyklar? De kostar ju inte som en Ferrari direkt, att folk inte cyklar elcykel i skogen handlar inte om att de inte skulle kunna köpa en elcykel.

För att mtb-cykling i skogarna är en het potatis, förbud ploppar upp lite här o var. Om det börjar brännas elcykel i skogen är "vi" rädda att fler områden beläggs med mtb-förbud. Därför gnälls det.

fhansson925 sa:
NickPick sa:
Brott mot terrängkörningslagen?

Nej, den gäller inte elcyklar...

Men för ihelvete. Läs här: http://www.lansstyrelsen.se/Jonkopi...korning_i_terrang_med_motordrivet_fordon.aspx "vadär ett motorfordon?" och klicka vidare på länken där dom hänvisar till naturvårdsverket. Här har du saxat från stycket "BARA MED TILLÅTELSE AV MARKÄGAREN":
Allemansrätten ger oss en möjlighet att ta oss fram på många olika sätt. Gemensamt för dessa sätt är att man inte använder ett fordon med motor. El-cyklar, el-assisterade cyklar, cyklar med sk Pedelelec-funktion och terräng-Segways räknas som ”motoriserade fordon”. Naturvårdsverket bedömer att det inte är tillåtet att köra dem i naturen med stöd av allemansrätten, oavsett hur dessa definieras i lagen om vägtrafikdefinitioner.

Det betyder att cyklar och andra fordon som har en motoreffekt som är maximalt 250 W där motorn inte ger något krafttillskott över 25 km/h inte får framföras i naturen utan lov av markägaren. Den som vill köra den här typen av fordon på stigar, eller leder eller fritt i terrängen på någon annans mark måste ha lov av markägaren. För vanliga motorfordon gäller andra regler, se Fyrhjulingar, terränghjulingar och motorcyklar i terrängen.

Du får fortsätta cykla på din XC-cykel och träna mer så går det bättre och bättre helt enkelt :)

fhansson925 sa:
InlineOla sa:
Varför skulle folk här vara avundsjuka på elcyklar? De kostar ju inte som en Ferrari direkt, att folk inte cyklar elcykel i skogen handlar inte om att de inte skulle kunna köpa en elcykel.

Varför gnälls det då??

För att Stravarekorden är hotade?

Bilagor

• DSC00805.JPG
    DSC00805.JPG
    553.9 KB · Besök: 132
InlineOla sa:
För att mtb-cykling i skogarna är en het potatis, förbud ploppar upp lite här o var. Om det börjar brännas elcykel i skogen är "vi" rädda att fler områden beläggs med mtb-förbud. Därför gnälls det.

Det beror nog på vart man bor. Här i Dalarna det då ingen som bryr sig det minsta, tvärtom har jag träffat personer i skogen som tycker det är kul med el driven mtb som frågar hur det funkar. Det som det klagats på är crosscyklar som blåser full gas i skogen och kör nära bostadsområden med barn och djur. Skulle aldrig tro att mountainbike skulle förbjudas pga elcyklar. Isåfall att elcyklar förbjuds men det har jag också svårt att tro. Finns betydligt värre saker att gnälla på.

fhansson925 sa:
InlineOla sa:
Varför gnälls det då??
För att el-mupparna riskerar att sabba för alla andra...
...därför tycker alla andra inte om el-mupparna.

emmer sa:
fhansson925 sa:
InlineOla sa:
Varför gnälls det då??

Risken är nog större att buskörande "vanliga" mtb sabbar för alla andra.

emmer sa:
fhansson925 sa:
InlineOla sa:
Varför gnälls det då??

Det här börjar bli rent löjligt! Varför skulle elcyklar sabba för alla andra? Om elcyklar blir ett problem som kräver förbud är det väl de som förbjuds och inte ALLA cyklar. Lägger ner den här tråden nu..

Bengt-re sa:
bempa10 sa:

Svårt att se skillnad på marijana joint och en handrullad cigg också.

Men den ena skickar dig på kåken och den andra luktar bara illa.

Fel. Innehav av en väldoftande hövding anses som ringa och ger böter.

ForesterGuy sa:
emmer sa:
fhansson925 sa:
InlineOla sa:
Varför gnälls det då??

Förmodligen, håller man sig till avsedda leder och kör med sunt förnuft och visar hänsyn till andra i skogen så ser jag inga som helst problem vare sig det är eldrivet eller inte. Ska man förbjuda elektriska växlar också eller?

fhansson925 sa:
ForesterGuy sa:
emmer sa:
fhansson925 sa:
InlineOla sa:
Varför gnälls det då??

Förmodligen, håller man sig till avsedda leder och kör med sunt förnuft och visar hänsyn till andra i skogen så ser jag inga som helst problem vare sig det är eldrivet eller inte. Ska man förbjuda elektriska växlar också eller?

Det har jag redan föreslagit i en annan tråd. :-D

Finns ju alltid folk som stör sig på allt. Hur många här inne tullar på hastighetsgränserna för bil? Känns ungefär lika olagligt att köra 80 på 70 väg som att framföra en MTB som hjälper till lite i uppförsbackarna.

bempa10 sa:
Finns ju alltid folk som stör sig på allt. Hur många här inne tullar på hastighetsgränserna för bil? Känns ungefär lika olagligt att köra 80 på 70 väg som att framföra en MTB som hjälper till lite i uppförsbackarna.

Va väl en j@vligt dålig jämförelse. Elmopedskörning i skogen kan väl snarare jämföras med gangstadårarna som bränner 150km/h i centrum och som "ordnat" 40km/h och fartgupp i hela stan (Malmö)

bempa10 sa:

Faktum är att en e-mtb går långsammare än en vanlig mtb på platt mark pga hastighetsbegränsningen. Skulle nog också säga att erosionen också blir mindre då man sitter ner och trampar mer än på en vanlig. Viktökningen på ca 8 kilo är ju inget att ens diskutera om det spelar roll. Finns inga argument att förbjuda elcyklar i skogen enligt mig.

fhansson925 sa:
bempa10 sa:

Faktum är att en e-mtb går långsammare än en vanlig mtb på platt mark pga hastighetsbegränsningen. Skulle nog också säga att erosionen också blir mindre då man sitter ner och trampar mer än på en vanlig. Viktökningen på ca 8 kilo är ju inget att ens diskutera om det spelar roll. Finns inga argument att förbjuda elcyklar i skogen enligt mig.

Haha!
Om totalvikten cyklist+cykel skulle vara del av problemet skulle forumet explodera av internetcyklande medelålders män i lycra eller baggy ?
Inkl mig själv
Alltså explodera ännu mer än nu.

Men som några var inne på så ökar risken för ytterligare förbud pga intoleranta stadsbor som tagit bilen ut till skogen för att uppleva vildmarken under sina loafers.
I dina hemtrakter är det säkert inga problem så kör på! Sålla bara bort all oro vi andra känner och ger uttryck för i inläggen.
Men ser jag en elcykel i skogen i mina hemtrakter hojjar jag ikapp i nästa nedförsbacke, stannar cyklisten och ollar styret! Så det så!

InlineOla sa:
bempa10 sa:

Va väl en j@vligt dålig jämförelse. Elmopedskörning i skogen kan väl snarare jämföras med gangstadårarna som bränner 150km/h i centrum och som "ordnat" 40km/h och fartgupp i hela stan (Malmö)

80 på en 70 väg ger väl 1000 kr i böter.
150 på 40 väg lär ge många tusen i böter och ett indraget körkort ganska lång tid.
När första domen kommer mot någon som kört en 250w el-mtb i skogen kommer får vi veta vem som hade "mest" rätt.

stakka sa:
InlineOla sa:
bempa10 sa:

80 på en 70 väg ger väl 1000 kr i böter.
150 på 40 väg lär ge många tusen i böter och ett indraget körkort ganska lång tid.
När första domen kommer mot någon som kört en 250w el-mtb i skogen kommer får vi veta vem som hade "mest" rätt.

Nja, nu va det ju inte bötesbeloppet jag syftade på utan att en liten klick som struntar i reglerna kan medgöra stora påföljder för oss andra.

InlineOla sa:
bempa10 sa:

Snacka om dålig jämförelse? Att köra en mtb som hjälper till lite i uppförsbackarna på en stig i en skog är att jämföra att köra 150km/h med en bil genom centrum i en stad? Undrar vad polisen skulle prioritera?
Vad är det som gör folk så upprörda över E-mtb? Den gör väl inte mer åverkan på skog och mark en vanlig mtb? Dock ej att förväxla med Stealthcyklarna som har en betydligt kraftigare motor, där förstår man ju att den är en fara för andra stigentusiaster!

plumse sa:
fhansson925 sa:
bempa10 sa:

Haha!
Om totalvikten cyklist+cykel skulle vara del av problemet skulle forumet explodera av internetcyklande medelålders män i lycra eller baggy ?
Inkl mig själv
Alltså explodera ännu mer än nu.

Men som några var inne på så ökar risken för ytterligare förbud pga intoleranta stadsbor som tagit bilen ut till skogen för att uppleva vildmarken under sina loafers.
I dina hemtrakter är det säkert inga problem så kör på! Sålla bara bort all oro vi andra känner och ger uttryck för i inläggen.
Men ser jag en elcykel i skogen i mina hemtrakter hojjar jag ikapp i nästa nedförsbacke, stannar cyklisten och ollar styret! Så det så!

Äntligen lite humor som räddade humöret lite haha för den här tråden fick mig fan att vilja sluta läsa Happy helt och hållet. Nog för att det finns trötta kommentarer i alla möjliga trådar och att sånt hör nätet till men det här är ju helt spårat, rena häxbränningen och förstod jag rätt att TS nu blivit kallad inte bara el-mupp utan lite som bonus (ironiskt eller ej) även sinnessjuk idiot? Hade inte Happy nån slogan om att vara trevligaste forumet?

Har nån av er som starkast är motståndare till 25km/h el-assisterade cyklar någonsin kört en sådan i terrängen? Hade ni gjort det hade ni varit väl medvetna om att de oftast går långsammare än vad än snabb cyklist på en rapp vanlig hoj kör, oavsett om det är uppför, utför eller på platten. Samma sak med alla typer av slitage-argument. Slitage av mark och leder har så otroligt mycket mer att göra med åkstil att göra, som att till exempel (populärt och av många uppskattat i mtb-filmer) bomba kurvor eller hur man lägger upp inbromsningar. Bara en sån sak som att cykla när det är blött i markerna är ju något som kan slita förhållandevis hårt, men är inte ofta man hör att folk tycker man bara ska cykla när det är torrt. Och är ju inte direkt som att man lämnar ett 30 meter långt djupt spår i backen efter sig när man trampar iväg på en elcykel.

Och om ni vidare, efter att ni märkt att en sån cykel inte är snabbare än du/din kompis som är duktig cyklist och att den inte sliter på stigarna mer, ändå tycker att el-assisterade cyklar är en sån fara och borde brännas på bål för att den "har motor" och kommer göra att cykling förbjuds överallt? Om ni nu själva blåser upp det här så mycket, skriker olagligt så högt det bara går - hur tror ni då att dessa "icke-insatta icke-cyklande svenssons" som varken cyklar vanlig mtb eller el-assisterat och som ni är rädda kommer vilja förbjuda allt på två hjul i skogen kommer att reagera?
De kommer förmodligen dra alla över en kam, precis som ni nu drar alla typer av elcyklar och motorfordon över en kam, och mycket riktigt vilja förbjuda "allt".

För all del, även jag tycker att Stealth Bombers, fyrhjulingar, enduromotorcyklar osv inte hör hemma där stigarna delas med cyklister, joggare, barnfamiljer, natur-njutare och alla liknande. Men det egentligen enda verkliga problemet med elcyklar som får drivas upp i max 25km/h och eventuella följande problem med allmänna cykelförbud är om det blir nån helt skev debatt där de framställs som mycket värre än vad de egentligen är. För som sagt kommer detta definitivt tas som "fakta" även av annat folk än cyklister som kanske redan nu går och drömmer om att förbjuda cyklar helt och hållet på vissa ställen.

Hoppas TS får det riktigt trevligt i höst och vår på sin 25km/h-hoj - cyklar man bara med vet vett och hänsyn oavsett om man kommer på en sådan eller bränner utför de lokala stigarna på sitt enduro-vapen, är trevlig mot de man möter i skogen och bjuder på lite leenden så borde det gå rätt fint för alla att samsas. Folk som vill förbjuda cyklister oavsett kommer det förmodligen alltid att finnas, bara att se hur människor genom åren både fällt träd över spår och lagt ut spikmattor långt innan elcyklar ens var påtänkt. Men man behöver ju inte hälla bensin på dessa människors och andra förbuds-idkares eld i onödan. :)

fhansson925 sa:

Väldigt naivt tänkande: När jag var på Rörbäcksnäs Demo-dag stod jag o tjötade med en försäljare för Haibike som bl.a påstod att e-mtb var legala i Rörbäcksnäs (Vilket vore intressant att veta om det är sant). Hur som helst avslutade han med att skjuta sig själv i foten o stolt peka på sin hoj som han sa hade fixat lite med så att den numera gjorde 50 knyck!
När jag kommit hem snackade jag med en granne som hade varit hos Evalds o testat en Focus el.mtb. På displayen hade den en knapp som hette "ultra". En touch på den o hojen gjorde 55 knyck.
Vem kan motstå att med enkla medel få lite drag i skrotet?
Konsekvenserna inses lätt.

C-dale sa:
fhansson925 sa:

Väldigt naivt tänkande: När jag var på Rörbäcksnäs Demo-dag stod jag o tjötade med en försäljare för Haibike som bl.a påstod att e-mtb var legala i Rörbäcksnäs (Vilket vore intressant att veta om det är sant). Hur som helst avslutade han med att skjuta sig själv i foten o stolt peka på sin hoj som han sa hade fixat lite med så att den numera gjorde 50 knyck!
När jag kommit hem snackade jag med en granne som hade varit hos Evalds o testat en Focus el.mtb. På displayen hade den en knapp som hette "ultra". En touch på den o hojen gjorde 55 knyck.

Det kommer ju alltid finnas möjlighet att trimma och visst finns det folk som gör det men då blir det ju ett helt annat fordon. Att jämföra med att trimma sin moped. Tveksam till att all mopedkörning förbjuds för att några kör trimmat så som många fruktar ett generellt MTB förbud i allemansrätten för att några kör E-mtb i skogen.

C-dale sa:
fhansson925 sa:

Jepp, i Rörbäcksnäs är det tillåtet. Har själv frågat Biking Dalarna och alla deras uppmärkta leder kan köras med e-mtb. Hänsyn mot andra är dock vad som gäller.

Vad gäller chippning av motorn så är det sant att det inte är olagligt att installera och regleras då med lysknappen på Bosch och Yamaha. Den får köras med chip inkopplat på inhägnat område men inte fritt i naturen. Om någon skulle stoppa en i skogen är det alltså bara att slå av och säga att det inte var inkopplat. ?

Kan även tillägga att cykeln kommer inte att "göra" 50 knyck som en moped utan slutar bara att assistera då. Max hastighet hamnar kanske på 30-35 km/h på platt mark.

Senast ändrad:
Hur ska vi visa för myndigheterna att vi kan ta ansvar för våran frihet att få cykla i skogen, genom att direkt bryta mot myndigheternas regler? Eller genom att visa att vi är seriösa, kan ta ansvar och följa reglerna som finns?
Det är ju inte bara eventuella problem med just elcyklandet, utan vilken bild vi visar utåt.

Max_max sa:
Hur ska vi visa för myndigheterna att vi kan ta ansvar för våran frihet att få cykla i skogen, genom att direkt bryta mot myndigheternas regler? Eller genom att visa att vi är seriösa, kan ta ansvar och följa reglerna som finns?
Det är ju inte bara eventuella problem med just elcyklandet, utan vilken bild vi visar utåt.

Folk som bryter mot regler kommer det alltid att finnas. Sunt förnuft och hänsyn mot andra är väl det som gäller oavsett om det är el eller inte. Tråkigt är ju om oseriösa säljare ska uppmuntra till att bryta mot lagar och regler men de kan ju inget annat göra än att tala om vad som går att göra.

Skamgränsen sa:
ForesterGuy sa:
Skamgränsen sa:
fhansson925 sa:
Verkar som de enda som är emot elcyklar i skogen är mountainbike cyklisterna själva! :)
Poäng där!
Kan du gissa varför?

Moralpanik?
Kunde vara, men försök igen.
Ok då tar jag det själv:
Allemansrätten är gjord för människor till fots. Vi mtb-cyklister har lyckligtvis blivit inkluderade i allemansrätten . Att någon med någon form av motor blir inkluderade i den rätten skulle öppna Pandora ask för oss (risken är att all cykling i terräng bli förbjudet.).
Forummedlemmar här uppmanar generellt personer att inte använda motionsspår och visa hänsyn i terrängen. Det är för att behålla möjligheten att lagligt fortsätta cykla i terräng samtidigt som vi får uppleva alla de naturupplevelser som är grunden för allemansrätten finnas.

Det är därför din trolling fungerar så bra men den är lite uppenbar, så 3/5 på den.

Senast ändrad:
Skamgränsen sa:
Skamgränsen sa:
ForesterGuy sa:
Skamgränsen sa:
fhansson925 sa:
Verkar som de enda som är emot elcyklar i skogen är mountainbike cyklisterna själva! :)
Poäng där!
Kan du gissa varför?

Moralpanik?
Kunde vara, men försök igen.
Ok då tar jag det själv:
Allemansrätten är gjord för människor till fots. Vi mtb-cyklister har lyckligtvis blivit inkluderade i allemansrätten . Att någon med någon form av motor blir inkluderade i den rätten skulle öppna Pandora ask för oss (risken är att all cykling i terräng bli förbjudet.).
Forummedlemmar här uppmanar generellt personer att inte använda motionsspår och visa hänsyn i terrängen. Det är för att behålla möjligheten att lagligt fortsätta cykla i terräng samtidigt som vi får uppleva alla de naturupplevelser som är grunden för allemansrätten finnas.

Det är därför din trolling fungerar så bra men den är lite uppenbar, så 3/5 på den.

Men nu får du ge dig med ditt tramsande. Inte sjutton skulle väl mountainbike förbjudas i skogen för att några börjar trampa runt med elassisterade cyklar?! Kanske ska förbjuda elektriska växlar också? Eller hydrauliska bromsar? Nej, dämpare!? Det måste göra cyklingen mycket farligare! Verkar som du själv inte har testat e-mtb så du vet vad du pratar om. Kan iallafall sluta att gnälla på andra som åker för att det är kul och håller sig till leder, visar hänsyn etc. Spelar väl ingen roll vilken typ av cykel man har utan den som sitter på den..

Tillbaka
Topp