Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
bempa10 sa:Det är bara å åk! Kör vart du vill, förstår inte problemet om du får lite assistans i uppförsbackarna gör väl knappast nån större skillnad för markägaren? Går ju fan inte jämföra att blåsa fram med en 60hk enduromaskin som river upp stora fåror i marken! Hade jag varit du så hade jag kört på precis samma stigar som du kör vanlig MTB på. Väldigt tveksam till att nån markägare skulle se nån skillnad mellan E-mtb och en vanlig MTB. Så kör där du vill?
NickPick sa:Brott mot terrängkörningslagen?
Dom räknas inte som motorfordon utan cykel under vissa omständigheter PÅ VÄGAR eftersom motorn är så ringa...fhloston sa:Den säger att motorfordon inte är tillåtna i terräng. Men el-cyklar räknas inte som motorfordon (som jag har förstått det).me.I.am sa:Aha. Men terrängkörningslagen då, vad säger den?fhansson925 sa:Allemansrätten innefattar inte elassisterade cyklar...me.I.am sa:Någon som har koll på allemansrätten, vad säger den om el-cyklar?
bempa10 sa:Det är bara å åk! Kör vart du vill, förstår inte problemet om du får lite assistans i uppförsbackarna gör väl knappast nån större skillnad för markägaren? Går ju fan inte jämföra att blåsa fram med en 60hk enduromaskin som river upp stora fåror i marken! Hade jag varit du så hade jag kört på precis samma stigar som du kör vanlig MTB på. Väldigt tveksam till att nån markägare skulle se nån skillnad mellan E-mtb och en vanlig MTB. Så kör där du vill?
NickPick sa:Brott mot terrängkörningslagen?
fhansson925 sa:bempa10 sa:Det är bara å åk! Kör vart du vill, förstår inte problemet om du får lite assistans i uppförsbackarna gör väl knappast nån större skillnad för markägaren? Går ju fan inte jämföra att blåsa fram med en 60hk enduromaskin som river upp stora fåror i marken! Hade jag varit du så hade jag kört på precis samma stigar som du kör vanlig MTB på. Väldigt tveksam till att nån markägare skulle se nån skillnad mellan E-mtb och en vanlig MTB. Så kör där du vill?
Precis, skulle bli ytterst förvånad om någon gnällde om man kör elcykel på en mountainbikeled. Med tanke på hur mycket motocross, moped och fyrhjulingar det körs runt på i skogarna där jag bor så vore det befängt att förbjuda elcyklar. Bara avundsjuka personer som gnäller.
InlineOla sa:Varför skulle folk här vara avundsjuka på elcyklar? De kostar ju inte som en Ferrari direkt, att folk inte cyklar elcykel i skogen handlar inte om att de inte skulle kunna köpa en elcykel.
fhansson925 sa:NickPick sa:Brott mot terrängkörningslagen?
Nej, den gäller inte elcyklar...
fhansson925 sa:InlineOla sa:Varför skulle folk här vara avundsjuka på elcyklar? De kostar ju inte som en Ferrari direkt, att folk inte cyklar elcykel i skogen handlar inte om att de inte skulle kunna köpa en elcykel.
Varför gnälls det då??
InlineOla sa:För att mtb-cykling i skogarna är en het potatis, förbud ploppar upp lite här o var. Om det börjar brännas elcykel i skogen är "vi" rädda att fler områden beläggs med mtb-förbud. Därför gnälls det.
För att el-mupparna riskerar att sabba för alla andra...fhansson925 sa:Varför gnälls det då??InlineOla sa:Varför skulle folk här vara avundsjuka på elcyklar? De kostar ju inte som en Ferrari direkt, att folk inte cyklar elcykel i skogen handlar inte om att de inte skulle kunna köpa en elcykel.
emmer sa:För att el-mupparna riskerar att sabba för alla andra...fhansson925 sa:Varför gnälls det då??InlineOla sa:Varför skulle folk här vara avundsjuka på elcyklar? De kostar ju inte som en Ferrari direkt, att folk inte cyklar elcykel i skogen handlar inte om att de inte skulle kunna köpa en elcykel.
...därför tycker alla andra inte om el-mupparna.
emmer sa:För att el-mupparna riskerar att sabba för alla andra...fhansson925 sa:Varför gnälls det då??InlineOla sa:Varför skulle folk här vara avundsjuka på elcyklar? De kostar ju inte som en Ferrari direkt, att folk inte cyklar elcykel i skogen handlar inte om att de inte skulle kunna köpa en elcykel.
Bengt-re sa:bempa10 sa:Det är bara å åk! Kör vart du vill, förstår inte problemet om du får lite assistans i uppförsbackarna gör väl knappast nån större skillnad för markägaren? Går ju fan inte jämföra att blåsa fram med en 60hk enduromaskin som river upp stora fåror i marken! Hade jag varit du så hade jag kört på precis samma stigar som du kör vanlig MTB på. Väldigt tveksam till att nån markägare skulle se nån skillnad mellan E-mtb och en vanlig MTB. Så kör där du vill?
Svårt att se skillnad på marijana joint och en handrullad cigg också.
Men den ena skickar dig på kåken och den andra luktar bara illa.
ForesterGuy sa:emmer sa:För att el-mupparna riskerar att sabba för alla andra...fhansson925 sa:Varför gnälls det då??InlineOla sa:Varför skulle folk här vara avundsjuka på elcyklar? De kostar ju inte som en Ferrari direkt, att folk inte cyklar elcykel i skogen handlar inte om att de inte skulle kunna köpa en elcykel.
Risken är nog större att buskörande "vanliga" mtb sabbar för alla andra.
fhansson925 sa:ForesterGuy sa:emmer sa:För att el-mupparna riskerar att sabba för alla andra...fhansson925 sa:Varför gnälls det då??InlineOla sa:Varför skulle folk här vara avundsjuka på elcyklar? De kostar ju inte som en Ferrari direkt, att folk inte cyklar elcykel i skogen handlar inte om att de inte skulle kunna köpa en elcykel.
Risken är nog större att buskörande "vanliga" mtb sabbar för alla andra.
Förmodligen, håller man sig till avsedda leder och kör med sunt förnuft och visar hänsyn till andra i skogen så ser jag inga som helst problem vare sig det är eldrivet eller inte. Ska man förbjuda elektriska växlar också eller?
bempa10 sa:Finns ju alltid folk som stör sig på allt. Hur många här inne tullar på hastighetsgränserna för bil? Känns ungefär lika olagligt att köra 80 på 70 väg som att framföra en MTB som hjälper till lite i uppförsbackarna.
bempa10 sa:Finns ju alltid folk som stör sig på allt. Hur många här inne tullar på hastighetsgränserna för bil? Känns ungefär lika olagligt att köra 80 på 70 väg som att framföra en MTB som hjälper till lite i uppförsbackarna.
Skamgränsen sa:Var i Sverige(?) behagar trollet rulla nerför?
fhansson925 sa:bempa10 sa:Finns ju alltid folk som stör sig på allt. Hur många här inne tullar på hastighetsgränserna för bil? Känns ungefär lika olagligt att köra 80 på 70 väg som att framföra en MTB som hjälper till lite i uppförsbackarna.
Faktum är att en e-mtb går långsammare än en vanlig mtb på platt mark pga hastighetsbegränsningen. Skulle nog också säga att erosionen också blir mindre då man sitter ner och trampar mer än på en vanlig. Viktökningen på ca 8 kilo är ju inget att ens diskutera om det spelar roll. Finns inga argument att förbjuda elcyklar i skogen enligt mig.
Förlåt började skumma på slutet. Jag somnar om då :-)Vernersson sa:Skamgränsen sa:Var i Sverige(?) behagar trollet rulla nerför?
Påstås Dalarna https://happyride.se/forum/read.php/1/3039681/3040192#msg-3040192
InlineOla sa:bempa10 sa:Finns ju alltid folk som stör sig på allt. Hur många här inne tullar på hastighetsgränserna för bil? Känns ungefär lika olagligt att köra 80 på 70 väg som att framföra en MTB som hjälper till lite i uppförsbackarna.
Va väl en j@vligt dålig jämförelse. Elmopedskörning i skogen kan väl snarare jämföras med gangstadårarna som bränner 150km/h i centrum och som "ordnat" 40km/h och fartgupp i hela stan (Malmö)
stakka sa:InlineOla sa:bempa10 sa:Finns ju alltid folk som stör sig på allt. Hur många här inne tullar på hastighetsgränserna för bil? Känns ungefär lika olagligt att köra 80 på 70 väg som att framföra en MTB som hjälper till lite i uppförsbackarna.
Va väl en j@vligt dålig jämförelse. Elmopedskörning i skogen kan väl snarare jämföras med gangstadårarna som bränner 150km/h i centrum och som "ordnat" 40km/h och fartgupp i hela stan (Malmö)
80 på en 70 väg ger väl 1000 kr i böter.
150 på 40 väg lär ge många tusen i böter och ett indraget körkort ganska lång tid.
När första domen kommer mot någon som kört en 250w el-mtb i skogen kommer får vi veta vem som hade "mest" rätt.
InlineOla sa:bempa10 sa:Finns ju alltid folk som stör sig på allt. Hur många här inne tullar på hastighetsgränserna för bil? Känns ungefär lika olagligt att köra 80 på 70 väg som att framföra en MTB som hjälper till lite i uppförsbackarna.
plumse sa:fhansson925 sa:bempa10 sa:Finns ju alltid folk som stör sig på allt. Hur många här inne tullar på hastighetsgränserna för bil? Känns ungefär lika olagligt att köra 80 på 70 väg som att framföra en MTB som hjälper till lite i uppförsbackarna.
Faktum är att en e-mtb går långsammare än en vanlig mtb på platt mark pga hastighetsbegränsningen. Skulle nog också säga att erosionen också blir mindre då man sitter ner och trampar mer än på en vanlig. Viktökningen på ca 8 kilo är ju inget att ens diskutera om det spelar roll. Finns inga argument att förbjuda elcyklar i skogen enligt mig.
Haha!
Om totalvikten cyklist+cykel skulle vara del av problemet skulle forumet explodera av internetcyklande medelålders män i lycra eller baggy ?
Inkl mig själv
Alltså explodera ännu mer än nu.
Men som några var inne på så ökar risken för ytterligare förbud pga intoleranta stadsbor som tagit bilen ut till skogen för att uppleva vildmarken under sina loafers.
I dina hemtrakter är det säkert inga problem så kör på! Sålla bara bort all oro vi andra känner och ger uttryck för i inläggen.
Men ser jag en elcykel i skogen i mina hemtrakter hojjar jag ikapp i nästa nedförsbacke, stannar cyklisten och ollar styret! Så det så!
Poäng där!fhansson925 sa:Verkar som de enda som är emot elcyklar i skogen är mountainbike cyklisterna själva! :)
fhansson925 sa:Faktum är att en e-mtb går långsammare än en vanlig mtb på platt mark pga hastighetsbegränsningen. Skulle nog också säga att erosionen också blir mindre då man sitter ner och trampar mer än på en vanlig. Viktökningen på ca 8 kilo är ju inget att ens diskutera om det spelar roll. Finns inga argument att förbjuda elcyklar i skogen enligt mig.
fhansson925 sa:Verkar som de enda som är emot elcyklar i skogen är mountainbike cyklisterna själva! :)
Skamgränsen sa:Poäng där!fhansson925 sa:Verkar som de enda som är emot elcyklar i skogen är mountainbike cyklisterna själva! :)
Kan du gissa varför?
Kunde vara, men försök igen.ForesterGuy sa:Skamgränsen sa:Poäng där!fhansson925 sa:Verkar som de enda som är emot elcyklar i skogen är mountainbike cyklisterna själva! :)
Kan du gissa varför?
Moralpanik?
C-dale sa:fhansson925 sa:Faktum är att en e-mtb går långsammare än en vanlig mtb på platt mark pga hastighetsbegränsningen. Skulle nog också säga att erosionen också blir mindre då man sitter ner och trampar mer än på en vanlig. Viktökningen på ca 8 kilo är ju inget att ens diskutera om det spelar roll. Finns inga argument att förbjuda elcyklar i skogen enligt mig.
Väldigt naivt tänkande: När jag var på Rörbäcksnäs Demo-dag stod jag o tjötade med en försäljare för Haibike som bl.a påstod att e-mtb var legala i Rörbäcksnäs (Vilket vore intressant att veta om det är sant). Hur som helst avslutade han med att skjuta sig själv i foten o stolt peka på sin hoj som han sa hade fixat lite med så att den numera gjorde 50 knyck!
När jag kommit hem snackade jag med en granne som hade varit hos Evalds o testat en Focus el.mtb. På displayen hade den en knapp som hette "ultra". En touch på den o hojen gjorde 55 knyck.
Vem kan motstå att med enkla medel få lite drag i skrotet?
Konsekvenserna inses lätt.
C-dale sa:fhansson925 sa:Faktum är att en e-mtb går långsammare än en vanlig mtb på platt mark pga hastighetsbegränsningen. Skulle nog också säga att erosionen också blir mindre då man sitter ner och trampar mer än på en vanlig. Viktökningen på ca 8 kilo är ju inget att ens diskutera om det spelar roll. Finns inga argument att förbjuda elcyklar i skogen enligt mig.
Väldigt naivt tänkande: När jag var på Rörbäcksnäs Demo-dag stod jag o tjötade med en försäljare för Haibike som bl.a påstod att e-mtb var legala i Rörbäcksnäs (Vilket vore intressant att veta om det är sant). Hur som helst avslutade han med att skjuta sig själv i foten o stolt peka på sin hoj som han sa hade fixat lite med så att den numera gjorde 50 knyck!
När jag kommit hem snackade jag med en granne som hade varit hos Evalds o testat en Focus el.mtb. På displayen hade den en knapp som hette "ultra". En touch på den o hojen gjorde 55 knyck.
Vem kan motstå att med enkla medel få lite drag i skrotet?
Konsekvenserna inses lätt.
Max_max sa:Hur ska vi visa för myndigheterna att vi kan ta ansvar för våran frihet att få cykla i skogen, genom att direkt bryta mot myndigheternas regler? Eller genom att visa att vi är seriösa, kan ta ansvar och följa reglerna som finns?
Det är ju inte bara eventuella problem med just elcyklandet, utan vilken bild vi visar utåt.
Ok då tar jag det själv:Skamgränsen sa:Kunde vara, men försök igen.ForesterGuy sa:Skamgränsen sa:Poäng där!fhansson925 sa:Verkar som de enda som är emot elcyklar i skogen är mountainbike cyklisterna själva! :)
Kan du gissa varför?
Moralpanik?
Skamgränsen sa:Ok då tar jag det själv:Skamgränsen sa:Kunde vara, men försök igen.ForesterGuy sa:Skamgränsen sa:Poäng där!fhansson925 sa:Verkar som de enda som är emot elcyklar i skogen är mountainbike cyklisterna själva! :)
Kan du gissa varför?
Moralpanik?
Allemansrätten är gjord för människor till fots. Vi mtb-cyklister har lyckligtvis blivit inkluderade i allemansrätten . Att någon med någon form av motor blir inkluderade i den rätten skulle öppna Pandora ask för oss (risken är att all cykling i terräng bli förbjudet.).
Forummedlemmar här uppmanar generellt personer att inte använda motionsspår och visa hänsyn i terrängen. Det är för att behålla möjligheten att lagligt fortsätta cykla i terräng samtidigt som vi får uppleva alla de naturupplevelser som är grunden för allemansrätten finnas.
Det är därför din trolling fungerar så bra men den är lite uppenbar, så 3/5 på den.