fhansson925
Aktiv medlem
E-mtb ställen att cykla på?
emmer sa:Eller oxå är det det det är :-)fhansson925 sa:Happyride, det enda cykelforumet som inte handlar om cykel! :)
Iallafall inte med dina kommentarer! ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
emmer sa:Eller oxå är det det det är :-)fhansson925 sa:Happyride, det enda cykelforumet som inte handlar om cykel! :)
Johan Falk sa:I Åre http://www.arebikes.se/page/hyra-e-bike-el-mtb kan man ju t.ex. hyra el-mtb, så då borde dom ju även ha ett antal tillåtna banor för el-mtb i området. :-)
Läderlappen sa:Känns som att metoden att kalla alla som tycker annorlunda för idioter, störiga mongon och paragrafryttare inte är ett speciellt effektivt sätt att bedriva lobbyverksamhet. Jag tror personligen att trådskaparen lyckats med konststycket att skapa ett ännu större motstånd mot el-mtb...
Johan Falk sa:Det här verkar helt enkelt inte vara riktigt rätt forum för el-mtb. Tiden är åtminstone inte mogen ännu. Kanske nästa år?
fhansson925 sa:Johan Falk sa:Det här verkar helt enkelt inte vara riktigt rätt forum för el-mtb. Tiden är åtminstone inte mogen ännu. Kanske nästa år?
Eller så är inte vissa personer mogna nog. E-mtb är här för att stanna och kommer bara att öka, gilla eller inte, sluta gnäll iallafall!
fhansson925 sa:Vilket är precis vad jag skrivit hela tiden. :) MEN i praktiken menas att finns inget utryckt förbud är det inte förbjudet heller så därför kan man anta att markägaren inte bryr sig eller iallafall inte tänker bråka om saken. Men är man osäker är det alltid bäst att fråga så klart.fhloston sa:Det står tydkligt "Den som vill köra den här typen av fordon på stigar, eller leder eller fritt i terrängen på någon annans mark måste ha lov av markägaren."
NLC sa:fhansson925 sa:Vilket är precis vad jag skrivit hela tiden. :) MEN i praktiken menas att finns inget utryckt förbud är det inte förbjudet heller så därför kan man anta att markägaren inte bryr sig eller iallafall inte tänker bråka om saken. Men är man osäker är det alltid bäst att fråga så klart.fhloston sa:Det står tydkligt "Den som vill köra den här typen av fordon på stigar, eller leder eller fritt i terrängen på någon annans mark måste ha lov av markägaren."
@TS - Om du fortfarande anser att "lov av med markägaren" är samma sak som att "finns inget utryckt förbud är det inte förbjudet heller så därför kan man anta att markägaren inte bryr sig" så känns ett trådämne som detta rätt dött att diskutera. Du visar ju från början att du inte riktigt hajjar det här med sunt förnuft (vilket borde vara att faktiskt fråga först)...
konscious sa:Det är bara att cykla på med eller utan! Så länge man respekterar naturen och inte kör sönder och passerar tomter.
Sen vad terrängkörningslagen säger kan nog många med atv och endurohojar ta åt sig, tror inget fall har fått eller kommer få en juridisk prövning.
fhansson925 sa:konscious sa:Det är bara att cykla på med eller utan! Så länge man respekterar naturen och inte kör sönder och passerar tomter.
Sen vad terrängkörningslagen säger kan nog många med atv och endurohojar ta åt sig, tror inget fall har fått eller kommer få en juridisk prövning.
Just så! Terrängkörningslagen gäller heller inte elcyklar så det behöver inte diskuteras 500 gånger i varje tråd vad som är lagligt och inte.
fhansson925 sa:konscious sa:Det är bara att cykla på med eller utan! Så länge man respekterar naturen och inte kör sönder och passerar tomter.
Just så! Terrängkörningslagen gäller heller inte elcyklar så det behöver inte diskuteras 500 gånger i varje tråd vad som är lagligt och inte.
Bengt-re sa:fhansson925 sa:konscious sa:Det är bara att cykla på med eller utan! Så länge man respekterar naturen och inte kör sönder och passerar tomter.
Du förstår verkligen inte folk förklarar för dig? Naturvårdsverket säger nej och allemännsrätten är deras juristiktion. Sen vad trafikverket må eller inte må definiera när det gäller vägtrafik har inte med saken att göra. Kör som du vill och ta eventuella konekvenser av det, men din agrumentation blir bara fånig och det är inte jättelistigt att kalla vilken är en av forumets mest hjälpsamma, kunniga och nyanserade medlemmar NLC för dryg och korkad.
"Möter du en idiot på morgonen så har du mött en idiot. Möter du den ena idioten efter den andra så är det stor risk att det är du som är idioten..."
konscious sa:Gränsen är 250W och max 25kmh mellan cykel och motorfordon, eller har jag massuppfattat detta ;)
fhansson925 sa:Köpte nyligen en E-mtb och jäklans vad kul det är! :) Undrar om det är fler som har hakat på trenden och kan tipsa på bra ställen att cykla på? Vill även ha tips på klubbar som håller på med detta eller har startat en egen sektion möjligen?
fhansson925 sa:Edarion sa:Vernersson sa:fhansson925 sa:Känns meningslöst att fortsätta med Happyride, verkar nerlusat med idioter som inte kan tänka innan de skriver ändå..
Har du inte lämnat Happyride ännu?
Gör det så slipper du "alla idioter".... Och vi slipper dig och dina efterblivna tjatinlägg :-D
Visst för att jag lär mig mycket här, men ändå överväger jag att lämna forumet... Sjukt dålig stämning här inne.
Politik är ju ingenting i jämförelse med e-mtb. lugna ner er och skilj på sak och person... Snälla
Håller med, väldigt tråkigt att vissa personer ska förstöra för alla andra som vill diskutera i trevlig ton. Men det är väl så att en del har inte lärt sig vad respekt och etikett är precis som i skogen. Kan ju anta att de beter sig likadant där. Tråkigt när folk bara ska förstöra..
leffo sa:fhansson925 sa:Köpte nyligen en E-mtb och jäklans vad kul det är! :) Undrar om det är fler som har hakat på trenden och kan tipsa på bra ställen att cykla på? Vill även ha tips på klubbar som håller på med detta eller har startat en egen sektion möjligen?
Hör med de som har endurospår i ditt område. Jag frågade här hemma och det gick jättebra att cykla utanför deras träningstider. Dock var banan för tuff för vanligt cykel men för en el-mtb tror jag det passar riktigt bra!
Hasse#7 sa:leffo sa:fhansson925 sa:Köpte nyligen en E-mtb och jäklans vad kul det är! :) Undrar om det är fler som har hakat på trenden och kan tipsa på bra ställen att cykla på? Vill även ha tips på klubbar som håller på med detta eller har startat en egen sektion möjligen?
Hör med de som har endurospår i ditt område. Jag frågade här hemma och det gick jättebra att cykla utanför deras träningstider. Dock var banan för tuff för vanligt cykel men för en el-mtb tror jag det passar riktigt bra!
Så kan du inte säga för då är du en idiot, ett mongo och allt vad det var. I övrigt låter det som en utmärkt idé men jag är inte klok jag heller.
Edarion sa:Sedan är det tyvärr så att forumet flippat helt och några få motståndare får det är se ut som om hela världen är emot el-cyklar. Det är långt ifrån den verklighet jag möter och det är egentligen bara på detta forum jag möter folk som tycker de är dåliga. Det gäller för övrigt med cykling i stadstrafik också. Jag har pratat med folk i både Sthlm och Gbg som tycker trafikanterna hjälper varandra bra och inte alls känner igen sig i det hat sin beskrivs här. Kanske har folk här en annan bild av samma anledning som ett citat vi nyligen hört i tråden "om du möter en idiot..." Hur kör ni i trafiken?
Oups... Nu hamnade jag kanske på tunn is x2. Jag kan leva med det :)
Jaså? Försöker inte jag försvara rätten att få cykla fritt in i det sista?fhansson925 sa:Iallafall inte med dina kommentarer! ?emmer sa:Eller oxå är det det det är :-)fhansson925 sa:Happyride, det enda cykelforumet som inte handlar om cykel! :)
emmer sa:Jaså? Försöker inte jag försvara rätten att få cykla fritt in i det sista?fhansson925 sa:Iallafall inte med dina kommentarer! ?emmer sa:Eller oxå är det det det är :-)fhansson925 sa:Happyride, det enda cykelforumet som inte handlar om cykel! :)
(Sen att du har en annan definition på cykel än naturvårdsverket är mest ditt problem än så länge...)
fhansson925 sa:emmer sa:Jaså? Försöker inte jag försvara rätten att få cykla fritt in i det sista?fhansson925 sa:Iallafall inte med dina kommentarer! ?emmer sa:Eller oxå är det det det är :-)fhansson925 sa:Happyride, det enda cykelforumet som inte handlar om cykel! :)
(Sen att du har en annan definition på cykel än naturvårdsverket är mest ditt problem än så länge...)
Försvarar rätten att få cykla?! Nu tänkte du väl ändå inte igen? Du gnäller på att andra cyklar och vill ha skogen för dig själv, är det att försvara rätten att cykla? Ta och ge dig eller lämna det här forumet, jag har redan anmält några av dina inlägg till moderatorn. Trist med folk som ska förstöra..
RockyRider sa:Det potentiella problemet med elmtb i skogen är att om det tillåts så skulle det kunna leda till ett sluttande plan. Om man får köra med eleassisterade mtbcyklar på max 250 w kommer andra att testa med 500 w, och 1000 w osv. (och Stealth Bombers etc finns ju redan redo att användas). Då finns det ingen reell skillnad på dessa "cyklar" och mopeder. Kanske förbjuder man då all cykling i skogen, oavsett om den är elassisterad eller ej.
Faktaresistensen är det inget fel på iafHasse#7 sa:fhansson925 sa:Försvarar rätten att få cykla?! Nu tänkte du väl ändå inte igen? Du gnäller på att andra cyklar och vill ha skogen för dig själv, är det att försvara rätten att cykla? Ta och ge dig eller lämna det här forumet, jag har redan anmält några av dina inlägg till moderatorn. Trist med folk som ska förstöra..
Är du egentligen Donald Trump?
fhansson925 sa:emmer sa:Jaså? Försöker inte jag försvara rätten att få cykla fritt in i det sista?fhansson925 sa:Iallafall inte med dina kommentarer! ?emmer sa:Eller oxå är det det det är :-)fhansson925 sa:Happyride, det enda cykelforumet som inte handlar om cykel! :)
Försvarar rätten att få cykla?! Nu tänkte du väl ändå inte igen? Du gnäller på att andra cyklar och vill ha skogen för dig själv, är det att försvara rätten att cykla? Ta och ge dig eller lämna det här forumet, jag har redan anmält några av dina inlägg till moderatorn. Trist med folk som ska förstöra..
RockyRider sa:fhansson925: Vad är det du vill med den här tråden? Först frågar du efter platser att cykla e-mtb på.
RockyRider sa:När du sedan får svaret att Naturvårdsverket och Allemansrätten inte ger dig rätt att cykla i terrängen hur som helst blir du arg. Det blir sedan märkligt när du själv postar från Naturvårdsverket och det är uppenbart att det uttrycks att e-mtb inte tillåts enligt Allemansrätten.
Exempelvis postar du detta från NVV:
"El-cyklar, Segways och andra mindre fordon med motor ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren."
RockyRider sa:Att du och "alla du pratat med" tycker att det är kul att cykla e-mtb är inget argument, det är en åsikt. Att du påstår att det körs enduro och cross i skogarna där du bor och därför är det inte ett problem med e-mtb är också ett märkligt påstående. Bara för att andra bryter mot lagen ger det inte dig den rätten.
RockyRider sa:Det potentiella problemet med elmtb i skogen är att om det tillåts så skulle det kunna leda till ett sluttande plan. Om man får köra med eleassisterade mtbcyklar på max 250 w kommer andra att testa med 500 w, och 1000 w osv. (och Stealth Bombers etc finns ju redan redo att användas). Då finns det ingen reell skillnad på dessa "cyklar" och mopeder. Kanske förbjuder man då all cykling i skogen, oavsett om den är elassisterad eller ej.
ForesterGuy sa:RockyRider sa:Det potentiella problemet med elmtb i skogen är att om det tillåts så skulle det kunna leda till ett sluttande plan. Om man får köra med eleassisterade mtbcyklar på max 250 w kommer andra att testa med 500 w, och 1000 w osv. (och Stealth Bombers etc finns ju redan redo att användas). Då finns det ingen reell skillnad på dessa "cyklar" och mopeder. Kanske förbjuder man då all cykling i skogen, oavsett om den är elassisterad eller ej.
Tillåter man cyklar så leder det uppenbarligen till ett sluttande plan...
Max_max sa:Om du nu obestridligen har rätten på din sida så finns det väl ingen som kan hindra dig från att göra som du vill?
RockyRider sa:Fhansson925; skrev: "Tagga ner din negativitet och låt andra ha roligt istället...". Förstår att du tolkar alla som inte håller med dig som negativa.
Men, som redan har påpekats tidigare, om du nu har rätten på din sida så är det väl bara att köra din elassisterade mtb på alla de marker där du fått markägarens tillstånd.
fhansson925 sa:RockyRider sa:Fhansson925; skrev: "Tagga ner din negativitet och låt andra ha roligt istället...". Förstår att du tolkar alla som inte håller med dig som negativa.
Men, som redan har påpekats tidigare, om du nu har rätten på din sida så är det väl bara att köra din elassisterade mtb på alla de marker där du fått markägarens tillstånd.
Vilket är precis det jag gör.. inte lätt att förklara för någon som inte begriper! :)
fhansson925 sa:"Undrar om det är fler som har hakat på trenden och kan tipsa på bra ställen att cykla på? Vill även ha tips på klubbar som håller på med detta eller har startat en egen sektion möjligen? "
Och efter 200 inlägg har INGEN svarat på det första inlägget, helt otroligt..
RockyRider sa:fhansson925 sa:RockyRider sa:Fhansson925; skrev: "Tagga ner din negativitet och låt andra ha roligt istället...". Förstår att du tolkar alla som inte håller med dig som negativa.
Vilket är precis det jag gör.. inte lätt att förklara för någon som inte begriper! :)
Men vad skoj för dig! Är nog många som väntar på inbjudan på Happyrides där nu. Många bilder vill vi se också när du har så roligt på din e-mtb på någon snäll markägares leråker.
Hasse#7 sa:fhansson925 sa:"Undrar om det är fler som har hakat på trenden och kan tipsa på bra ställen att cykla på? Vill även ha tips på klubbar som håller på med detta eller har startat en egen sektion möjligen? "
Det är inte särskilt förvånande. Dels riskerar man att bli för evigt hatad av alla där man bor om man ger dig förslag på plats, dels riskerar man att träffa dig på riktigt, dessutom mer än en gång. Juridiken, motorerna, naturskadorna, allt är underordnat i sammanhanget.
RockyRider sa:Fhansson925; skrev: "Tagga ner din negativitet och låt andra ha roligt istället...". Förstår att du tolkar alla som inte håller med dig som negativa.
Läderlappen sa:Första frågan verkar du själv ha svarat på: en plats med markägarens tillstånd.
Läderlappen sa:Verkar inte som det finns någon elcykelklubb, kanske inte så otroligt att du inte fick svar på den frågan isåfall. Känns rent spontant att du inte kommer att kunna värva speciellt många medlemmar härifrån om du skulle komma på tanken att starta en egen klubb. Dom flesta här verkar vara idioter som inte tycker likadant som dig, hoppas du inte har en sån attityd i mötet med människor du möter i skogen...
fhansson925 sa:Hasse#7 sa:fhansson925 sa:"Undrar om det är fler som har hakat på trenden och kan tipsa på bra ställen att cykla på? Vill även ha tips på klubbar som håller på med detta eller har startat en egen sektion möjligen? "
Det är inte särskilt förvånande. Dels riskerar man att bli för evigt hatad av alla där man bor om man ger dig förslag på plats, dels riskerar man att träffa dig på riktigt, dessutom mer än en gång. Juridiken, motorerna, naturskadorna, allt är underordnat i sammanhanget.
Varför skulle man bli hatad? Det är ingen 500 cc motorcross maskin vi talar om, det är en mountainbike. Har aldrig träffat någon som hatat en mountainbikeåkare tidigare men om du talar om var du bor så ska jag undvika att åka där...