E-mtb ställen att cykla på?

Känns som att metoden att kalla alla som tycker annorlunda för idioter, störiga mongon och paragrafryttare inte är ett speciellt effektivt sätt att bedriva lobbyverksamhet. Jag tror personligen att trådskaparen lyckats med konststycket att skapa ett ännu större motstånd mot el-mtb...

Det här verkar helt enkelt inte vara riktigt rätt forum för el-mtb. Tiden är åtminstone inte mogen ännu. Kanske nästa år?

Johan Falk sa:
I Åre http://www.arebikes.se/page/hyra-e-bike-el-mtb kan man ju t.ex. hyra el-mtb, så då borde dom ju även ha ett antal tillåtna banor för el-mtb i området. :-)

Det är tillåtet att cykla e-mtb i Åredalen samt på leder runt Helags och Sylarna.Det går att hyra för egen tur eller om man vill åka med guide. Viktigt att man håller sig till leder bara och inte drar ut på kalfjället. Andra ställen att cykla elektrisk på är Idre och Sälen..

Enda stället jag vet hittills som det inte är tillåtet är i Vålådalens naturreservat men har inte kollat upp precis allt heller.

Läderlappen sa:
Känns som att metoden att kalla alla som tycker annorlunda för idioter, störiga mongon och paragrafryttare inte är ett speciellt effektivt sätt att bedriva lobbyverksamhet. Jag tror personligen att trådskaparen lyckats med konststycket att skapa ett ännu större motstånd mot el-mtb...

Nja, bara för att det fåtal personer skämmer ut sig med okunskap och otrevliga kommentarer mot elcyklar betyder det inte att alla tycker så. Har aldrig stött på någon som varit negativ annat än i detta forum. :)

Johan Falk sa:
Det här verkar helt enkelt inte vara riktigt rätt forum för el-mtb. Tiden är åtminstone inte mogen ännu. Kanske nästa år?

Eller så är inte vissa personer mogna nog. E-mtb är här för att stanna och kommer bara att öka, gilla eller inte, sluta gnäll iallafall!

fhansson925 sa:
fhloston sa:
Det står tydkligt "Den som vill köra den här typen av fordon på stigar, eller leder eller fritt i terrängen på någon annans mark måste ha lov av markägaren."
Vilket är precis vad jag skrivit hela tiden. :) MEN i praktiken menas att finns inget utryckt förbud är det inte förbjudet heller så därför kan man anta att markägaren inte bryr sig eller iallafall inte tänker bråka om saken. Men är man osäker är det alltid bäst att fråga så klart.

@TS - Om du fortfarande anser att "lov av med markägaren" är samma sak som att "finns inget utryckt förbud är det inte förbjudet heller så därför kan man anta att markägaren inte bryr sig" så känns ett trådämne som detta rätt dött att diskutera. Du visar ju från början att du inte riktigt hajjar det här med sunt förnuft (vilket borde vara att faktiskt fråga först)...

Det är bara att cykla på med eller utan! Så länge man respekterar naturen och inte kör sönder och passerar tomter.
Sen vad terrängkörningslagen säger kan nog många med atv och endurohojar ta åt sig, tror inget fall har fått eller kommer få en juridisk prövning.

NLC sa:
fhansson925 sa:
fhloston sa:
Det står tydkligt "Den som vill köra den här typen av fordon på stigar, eller leder eller fritt i terrängen på någon annans mark måste ha lov av markägaren."
Vilket är precis vad jag skrivit hela tiden. :) MEN i praktiken menas att finns inget utryckt förbud är det inte förbjudet heller så därför kan man anta att markägaren inte bryr sig eller iallafall inte tänker bråka om saken. Men är man osäker är det alltid bäst att fråga så klart.

@TS - Om du fortfarande anser att "lov av med markägaren" är samma sak som att "finns inget utryckt förbud är det inte förbjudet heller så därför kan man anta att markägaren inte bryr sig" så känns ett trådämne som detta rätt dött att diskutera. Du visar ju från början att du inte riktigt hajjar det här med sunt förnuft (vilket borde vara att faktiskt fråga först)...

Men suck, är du bara dryg eller korkad? Om man säger så här, i skogarna där jag bor körs det ganska friskt med motocross och snöskoter året om både i motionsspår, nära bebyggelse och på stigar i skogen. Det rids en hel del häst och skogsmaskiner kör ständigt sönder områden som dessutom orsakar skogsbränder emellanåt. Tror du seriöst att en markägare skulle orka bry sig och föra ett juridiskt mål emot någon som cyklar elassisterad mountainbike? Där jag cyklar körs det även XC tävlingar som orsakar betydligt större skador än vad jag lyckas åstadkomma.

När det handlar om fjällen etc så har jag kollat upp vad som gäller för elcyklar i Dalarna, Härjedalen och Jämtlandsfjällen och jag kan lova att jag följer de lagar och bestämmelser som finns på lederna där!

Senast ändrad:
konscious sa:
Det är bara att cykla på med eller utan! Så länge man respekterar naturen och inte kör sönder och passerar tomter.
Sen vad terrängkörningslagen säger kan nog många med atv och endurohojar ta åt sig, tror inget fall har fått eller kommer få en juridisk prövning.

Just så! Terrängkörningslagen gäller heller inte elcyklar så det behöver inte diskuteras 500 gånger i varje tråd vad som är lagligt och inte.

fhansson925 sa:
konscious sa:

Just så! Terrängkörningslagen gäller heller inte elcyklar så det behöver inte diskuteras 500 gånger i varje tråd vad som är lagligt och inte.

Gränsen är 250W och max 25kmh mellan cykel och motorfordon, eller har jag massuppfattat detta ;)

Gränsen är 250W och max 25kmh mellan cykel och motorfordon, eller har jag massuppfattat detta ;)[/quote]

Plus att man måste trampa för att tillskottet skall få kicka in.

fhansson925 sa:
konscious sa:

Du förstår verkligen inte folk förklarar för dig? Naturvårdsverket säger nej och allemännsrätten är deras juristiktion. Sen vad trafikverket må eller inte må definiera när det gäller vägtrafik har inte med saken att göra. Kör som du vill och ta eventuella konekvenser av det, men din agrumentation blir bara fånig och det är inte jättelistigt att kalla vilken är en av forumets mest hjälpsamma, kunniga och nyanserade medlemmar NLC för dryg och korkad.

"Möter du en idiot på morgonen så har du mött en idiot. Möter du den ena idioten efter den andra så är det stor risk att det är du som är idioten..."

Bilagor

• 30911746-1.jpg
    30911746-1.jpg
    58.8 KB · Besök: 112
Bengt-re sa:
fhansson925 sa:
konscious sa:

Du förstår verkligen inte folk förklarar för dig? Naturvårdsverket säger nej och allemännsrätten är deras juristiktion. Sen vad trafikverket må eller inte må definiera när det gäller vägtrafik har inte med saken att göra. Kör som du vill och ta eventuella konekvenser av det, men din agrumentation blir bara fånig och det är inte jättelistigt att kalla vilken är en av forumets mest hjälpsamma, kunniga och nyanserade medlemmar NLC för dryg och korkad.

"Möter du en idiot på morgonen så har du mött en idiot. Möter du den ena idioten efter den andra så är det stor risk att det är du som är idioten..."

Man måste vara ganska korkad om man inte förstår den här texten:

El-cyklar, Segways med flera

El-cyklar, Segways och andra mindre fordon med motor ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren.

Skriv ut
Dela
Kontakt

Bara med tillåtelse av markägaren

Allemansrätten ger oss en möjlighet att ta oss fram på många olika sätt. Gemensamt för dessa sätt är att man inte använder ett fordon med motor. El-cyklar, el-assisterade cyklar, cyklar med sk Pedelelec-funktion och terräng-Segways räknas som ”motoriserade fordon”. Naturvårdsverket bedömer att det inte är tillåtet att köra dem i naturen med stöd av allemansrätten, oavsett hur dessa definieras i lagen om vägtrafikdefinitioner.

Det betyder att cyklar och andra fordon som har en motoreffekt som är maximalt 250 W där motorn inte ger något krafttillskott över 25 km/h inte får framföras i naturen utan lov av markägaren. Den som vill köra den här typen av fordon på stigar, eller leder eller fritt i terrängen på någon annans mark måste ha lov av markägaren. För vanliga motorfordon gäller andra regler, se Fyrhjulingar, terränghjulingar och motorcyklar i terrängen.

Fyrhjulingar, terränghjulingar och motorcyklar i terrängen
Handikappfordon i naturen

Vad säger lagen

Att färdas i naturen med hjälp av motoriserade fordon är en relativt ny företeelse och flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”.

Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med motordrivna fordon på någon annans mark utan lov av markägaren.
Vanlig cykling

Det är tillåtet att cykla i naturen så länge det inte orsakar störning eller skada. Var uppmärksam på att cykling i naturen kan orsaka skador på framförallt blöt och mjuk mark. Risken för skador ökar om cyklingen sker ofta längs samma sträcka och/eller i större grupper.

Hämtat från Naturvådsverket och postat minst 5 gånger i denna tråd..

Den här kan vara bra att läsa:

https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0136-1.pdf

Lite uttdrag för de som inte orkar läsa regler (vilket verkar vara förekommande här):

"1.3 Markägarens rätt och förarens skyldig-
heter
Terrängkörning på barmark och i viss snötäckt terräng är generellt förbjuden enligt
TKL. Dessutom finns andra bestämmelser, t.ex. i brottsbalken, som medför att
terrängkörning kan vara förbjuden. Detta gäller t.ex. körning som riskerar att skada
mark eller egendom, se ovanstående avsnitt. Förbud att köra enligt TKL samman-
faller således inte alltid med förbudsbestämmelser enligt andra lagar. Detta medför
att körning som är tillåten enligt terrängkörningslagstiftningen ändå kan vara för-
bjuden enligt t.ex. brottsbalken. Det är den som kör motordrivet fordon i terräng
som bär ansvaret för att se till att körningen är tillåten både enligt TKL och annan
lagstiftning och att han inte orsakar skada eller störning för markägare eller annan
med särskild rätt till fastighet. Om någon kör i terrängen trots att det finns risk för
t.ex. skada på markerna, kan markägaren vända sig till polismyndighet och anmäla
överträdelsen."

Enligt terrängkörningslagen har markägaren alltså inte egen rätt att själv köra fritt med ett motorfordon hursomhelst och inte heller ge tillstånd för det.

Vad är då ett motordrivet fordon är det några som undrar?

"MOTORDRIVET FORDON
Ett motordrivet fordon är enligt lagen om vägtrafikdefinitioner
19
ett fordon som för
framdrivande är försett med motor, dock inte en sådan eldriven rullstol eller sådant
eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning som är att anse som cykel.
Enligt samma lag delas motordrivna fordon in i motorfordon (bilar, motorcyk-
lar och mopeder som är avsedda att användas huvudsakligen på väg), traktorer,
motorredskap och terrängmotorfordon (terrängskotrar och terrängvagnar). Ett ter-
rängmotorfordon är ett motordrivet fordon som är inrättat huvudsakligen för att
självständigt användas till person- eller godsbefordran i terräng. En terrängskoter är
ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt av högst 400 kg och en terrängvagn är
ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt över 400 kg. Terrängvagnar delas in i
lätta och tunga terrängvagnar. En lätt terrängvagn är en terrängvagn vars tjänstevikt
är högst 2 ton och en tung terrängvagn har en tjänstevikt över 2 ton. Snöskotrar och
4-hjulingar är t.ex. terrängskotrar enligt lagen. Se illustrationen nedan. "

En elcykel är alltså inget motordrivet fordon enligt terrängkörningslagen..

fhansson925 sa:
Köpte nyligen en E-mtb och jäklans vad kul det är! :) Undrar om det är fler som har hakat på trenden och kan tipsa på bra ställen att cykla på? Vill även ha tips på klubbar som håller på med detta eller har startat en egen sektion möjligen?

Hör med de som har endurospår i ditt område. Jag frågade här hemma och det gick jättebra att cykla utanför deras träningstider. Dock var banan för tuff för vanligt cykel men för en el-mtb tror jag det passar riktigt bra!

fhansson925 sa:
Edarion sa:
Vernersson sa:
fhansson925 sa:
Känns meningslöst att fortsätta med Happyride, verkar nerlusat med idioter som inte kan tänka innan de skriver ändå..

Har du inte lämnat Happyride ännu?
Gör det så slipper du "alla idioter".... Och vi slipper dig och dina efterblivna tjatinlägg :-D

Visst för att jag lär mig mycket här, men ändå överväger jag att lämna forumet... Sjukt dålig stämning här inne.

Politik är ju ingenting i jämförelse med e-mtb. lugna ner er och skilj på sak och person... Snälla

Håller med, väldigt tråkigt att vissa personer ska förstöra för alla andra som vill diskutera i trevlig ton. Men det är väl så att en del har inte lärt sig vad respekt och etikett är precis som i skogen. Kan ju anta att de beter sig likadant där. Tråkigt när folk bara ska förstöra..

Det gäller dock även dig... Och trots att inlägget jag citerar tyder på total avsaknad av självreflektion tycker jag att du i inläggen efter ändrat ton. Det är bra!

Sedan är det tyvärr så att forumet flippat helt och några få motståndare får det är se ut som om hela världen är emot el-cyklar. Det är långt ifrån den verklighet jag möter och det är egentligen bara på detta forum jag möter folk som tycker de är dåliga. Det gäller för övrigt med cykling i stadstrafik också. Jag har pratat med folk i både Sthlm och Gbg som tycker trafikanterna hjälper varandra bra och inte alls känner igen sig i det hat sin beskrivs här. Kanske har folk här en annan bild av samma anledning som ett citat vi nyligen hört i tråden "om du möter en idiot..." Hur kör ni i trafiken?

Oups... Nu hamnade jag kanske på tunn is x2. Jag kan leva med det :)

Senast ändrad:
leffo sa:
fhansson925 sa:
Köpte nyligen en E-mtb och jäklans vad kul det är! :) Undrar om det är fler som har hakat på trenden och kan tipsa på bra ställen att cykla på? Vill även ha tips på klubbar som håller på med detta eller har startat en egen sektion möjligen?

Hör med de som har endurospår i ditt område. Jag frågade här hemma och det gick jättebra att cykla utanför deras träningstider. Dock var banan för tuff för vanligt cykel men för en el-mtb tror jag det passar riktigt bra!

Så kan du inte säga för då är du en idiot, ett mongo och allt vad det var. I övrigt låter det som en utmärkt idé men jag är inte klok jag heller.

Hasse#7 sa:
leffo sa:
fhansson925 sa:

Så kan du inte säga för då är du en idiot, ett mongo och allt vad det var. I övrigt låter det som en utmärkt idé men jag är inte klok jag heller.

Den endurobana som finns här är i närheten är då inte lämplig för cyklar, typ en halvmeter djupa fåror på en del ställen. Är det inte bättre att mountinbikeåkare håller sig till uppmärkta cykelleder så få enduroklubben ha sin bana ifred?

Edarion sa:
Sedan är det tyvärr så att forumet flippat helt och några få motståndare får det är se ut som om hela världen är emot el-cyklar. Det är långt ifrån den verklighet jag möter och det är egentligen bara på detta forum jag möter folk som tycker de är dåliga. Det gäller för övrigt med cykling i stadstrafik också. Jag har pratat med folk i både Sthlm och Gbg som tycker trafikanterna hjälper varandra bra och inte alls känner igen sig i det hat sin beskrivs här. Kanske har folk här en annan bild av samma anledning som ett citat vi nyligen hört i tråden "om du möter en idiot..." Hur kör ni i trafiken?

Oups... Nu hamnade jag kanske på tunn is x2. Jag kan leva med det :)

Inte jag heller, alla jag pratat med tycker bara det är kul. Måste vara avundsjuka.. :)

fhansson925: Vad är det du vill med den här tråden? Först frågar du efter platser att cykla e-mtb på. När du sedan får svaret att Naturvårdsverket och Allemansrätten inte ger dig rätt att cykla i terrängen hur som helst blir du arg. Det blir sedan märkligt när du själv postar från Naturvårdsverket och det är uppenbart att det uttrycks att e-mtb inte tillåts enligt Allemansrätten.
Exempelvis postar du detta från NVV:
"El-cyklar, Segways och andra mindre fordon med motor ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren."

Att du och "alla du pratat med" tycker att det är kul att cykla e-mtb är inget argument, det är en åsikt. Att du påstår att det körs enduro och cross i skogarna där du bor och därför är det inte ett problem med e-mtb är också ett märkligt påstående. Bara för att andra bryter mot lagen ger det inte dig den rätten.

Det potentiella problemet med elmtb i skogen är att om det tillåts så skulle det kunna leda till ett sluttande plan. Om man får köra med eleassisterade mtbcyklar på max 250 w kommer andra att testa med 500 w, och 1000 w osv. (och Stealth Bombers etc finns ju redan redo att användas). Då finns det ingen reell skillnad på dessa "cyklar" och mopeder. Kanske förbjuder man då all cykling i skogen, oavsett om den är elassisterad eller ej.

emmer sa:
fhansson925 sa:
emmer sa:
fhansson925 sa:
Happyride, det enda cykelforumet som inte handlar om cykel! :)
Eller oxå är det det det är :-)
Iallafall inte med dina kommentarer! ?
Jaså? Försöker inte jag försvara rätten att få cykla fritt in i det sista?
(Sen att du har en annan definition på cykel än naturvårdsverket är mest ditt problem än så länge...)

Försvarar rätten att få cykla?! Nu tänkte du väl ändå inte igen? Du gnäller på att andra cyklar och vill ha skogen för dig själv, är det att försvara rätten att cykla? Ta och ge dig eller lämna det här forumet, jag har redan anmält några av dina inlägg till moderatorn. Trist med folk som ska förstöra..

fhansson925 sa:
emmer sa:
fhansson925 sa:
emmer sa:
fhansson925 sa:
(Sen att du har en annan definition på cykel än naturvårdsverket är mest ditt problem än så länge...)

Försvarar rätten att få cykla?! Nu tänkte du väl ändå inte igen? Du gnäller på att andra cyklar och vill ha skogen för dig själv, är det att försvara rätten att cykla? Ta och ge dig eller lämna det här forumet, jag har redan anmält några av dina inlägg till moderatorn. Trist med folk som ska förstöra..

Är du egentligen Donald Trump?

RockyRider sa:
Det potentiella problemet med elmtb i skogen är att om det tillåts så skulle det kunna leda till ett sluttande plan. Om man får köra med eleassisterade mtbcyklar på max 250 w kommer andra att testa med 500 w, och 1000 w osv. (och Stealth Bombers etc finns ju redan redo att användas). Då finns det ingen reell skillnad på dessa "cyklar" och mopeder. Kanske förbjuder man då all cykling i skogen, oavsett om den är elassisterad eller ej.

Tillåter man cyklar så leder det uppenbarligen till ett sluttande plan...

Bilagor

• tmp_23554-Northrop_B-2_Stealth_Bomber-1328070930.jpg
    tmp_23554-Northrop_B-2_Stealth_Bomber-1328070930.jpg
    48.4 KB · Besök: 104
Hasse#7 sa:
fhansson925 sa:

Är du egentligen Donald Trump?
Faktaresistensen är det inget fel på iaf

fhansson925 sa:
emmer sa:
fhansson925 sa:
emmer sa:
fhansson925 sa:

Om du nu obestridligen har rätten på din sida så finns det väl ingen som kan hindra dig från att göra som du vill?

RockyRider sa:
fhansson925: Vad är det du vill med den här tråden? Först frågar du efter platser att cykla e-mtb på.

Nej, jag frågade efter BRA och ROLIGA ställen att cykla på, inte om det är lagligt eller ej.

RockyRider sa:
När du sedan får svaret att Naturvårdsverket och Allemansrätten inte ger dig rätt att cykla i terrängen hur som helst blir du arg. Det blir sedan märkligt när du själv postar från Naturvårdsverket och det är uppenbart att det uttrycks att e-mtb inte tillåts enligt Allemansrätten.
Exempelvis postar du detta från NVV:
"El-cyklar, Segways och andra mindre fordon med motor ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren."

Att allemansrätten inte gäller elcyklar visste jag redan sedan tidigare men för det är det ju inte olagligt enligt terrängskörningslagen som vissa verkar tro. Enda skillnaden mot vanlig mountainbike är att det är upp till markägaren att bestämma om det ska vara tillåtet eller ej. Tar man reda på vad som gäller för den led man tänker cykla på och åker med förstånd så lovar jag att det inte är det minsta olagligt hur du än försöker misstolka lagen. Otroligt att jag har postat typ 10 olika inlägg om att det INTE ÄR OLAGLIGT ATT CYKLA ELCYKEL I TERRÄNG MED MARKÄGARENS TILLSTÅND men en del forsätter ändå att gnälla att det är olagligt och sabbar tråden totalt.

Jag kan skriva det fem gånger till så kanske iallafall någon förstår vad jag skriver:
DET ÄR INTE OLAGLIGT ATT CYKLA ELCYKEL I TERRÄNG MED MARKÄGARENS TILLSTÅND

Snart kommer väl någon och gnäller att det skulle vara olagligt att köra elcykel i skogen också.. suck.

RockyRider sa:
Att du och "alla du pratat med" tycker att det är kul att cykla e-mtb är inget argument, det är en åsikt. Att du påstår att det körs enduro och cross i skogarna där du bor och därför är det inte ett problem med e-mtb är också ett märkligt påstående. Bara för att andra bryter mot lagen ger det inte dig den rätten.

Jag har aldrig mött några negativa inställningar till elcyklar hittills annat på det här forumet så ja, lite märkligt är det. Kollar du på reportage från t.ex. Eurobike så var det FLER ELCYKLAR är vanliga cyklar i montrarna. Vad säger det om utvecklingen?

Har heller aldrig sagt att jag har laglig rätt bara för att andra kör cross i skogen men jag kan försäkra att det är ingen som bryr sig DÄR JAG BOR heller, inte markägaren iallafall. De enda som har klagat på motorfordon i skogen är boende i närheten som har småbarn och husdjur samt jordbrukare som får åkrar sönderkörda av snöskotrar och fyrhjulingar. Ibland har det också klagats på att snöskotrar kör sönder skidspåren eller att motocrossåkare håller på tok för höga hastigheter på och i närheten av motionsspåren. Har aldrig hört mågon klagat på mountainbikes. Vad som gäller i fjällvärlden eller på mountainbikeleder är något helt annat och jag har även tagit reda på om markägaren tillåter körning på de uppmärkta lederna.

RockyRider sa:

Det är upp till markägaren att bestämma vad som gäller så jag förstår inte problemet? Om marken är känslig så är ett förbud ett förbud och det måste respekteras. Varför skulle all cykling bli förbjudet bara för att elcyklar kan köras olagligt med 1000 Watts motor? Är mopeder förbjudna bara för att det går att trimma eller finns motorcyklar som har 200 hk? Att jämföra elcyklar med endurocyklar och motorcyklar i allmänhet är bara löjligt och tyder på att personen inte har en susning vad han pratar om, än mindre testat vare sig en motorcykel eller elcykel själv och kan avgöra skillnaden.

Tagga ner din negativitet och låt andra ha roligt istället...

ForesterGuy sa:
RockyRider sa:

Tillåter man cyklar så leder det uppenbarligen till ett sluttande plan...

Haha! Snart kommer väl Ryssland och invaderar oss också bara för att elcyklar tillåts i skogen..

Max_max sa:
Om du nu obestridligen har rätten på din sida så finns det väl ingen som kan hindra dig från att göra som du vill?

Så länge jag följer lagar och regler så nej, det tycker jag inte.. Om någon vill cykla själv i skogen och förbjuda alla andra kan väl han flytta till en stuga där ingen annan bor istället för att alla andra ska rätta sig efter honom. Verkar ganska egoistiskt tänkt tycker jag.

Fhansson925; skrev: "Tagga ner din negativitet och låt andra ha roligt istället...". Förstår att du tolkar alla som inte håller med dig som negativa.
Men, som redan har påpekats tidigare, om du nu har rätten på din sida så är det väl bara att köra din elassisterade mtb på alla de marker där du fått markägarens tillstånd.

RockyRider sa:
Fhansson925; skrev: "Tagga ner din negativitet och låt andra ha roligt istället...". Förstår att du tolkar alla som inte håller med dig som negativa.
Men, som redan har påpekats tidigare, om du nu har rätten på din sida så är det väl bara att köra din elassisterade mtb på alla de marker där du fått markägarens tillstånd.

Vilket är precis det jag gör.. inte lätt att förklara för någon som inte begriper! :)

"Undrar om det är fler som har hakat på trenden och kan tipsa på bra ställen att cykla på? Vill även ha tips på klubbar som håller på med detta eller har startat en egen sektion möjligen? "

Och efter 200 inlägg har INGEN svarat på det första inlägget, helt otroligt..

fhansson925 sa:
RockyRider sa:

Vilket är precis det jag gör.. inte lätt att förklara för någon som inte begriper! :)

Men vad skoj för dig! Är nog många som väntar på inbjudan på Happyrides där nu. Många bilder vill vi se också när du har så roligt på din e-mtb på någon snäll markägares leråker.

fhansson925 sa:
"Undrar om det är fler som har hakat på trenden och kan tipsa på bra ställen att cykla på? Vill även ha tips på klubbar som håller på med detta eller har startat en egen sektion möjligen? "

Det är inte särskilt förvånande. Dels riskerar man att bli för evigt hatad av alla där man bor om man ger dig förslag på plats, dels riskerar man att träffa dig på riktigt, dessutom mer än en gång. Juridiken, motorerna, naturskadorna, allt är underordnat i sammanhanget.

RockyRider sa:
fhansson925 sa:
RockyRider sa:

Men vad skoj för dig! Är nog många som väntar på inbjudan på Happyrides där nu. Många bilder vill vi se också när du har så roligt på din e-mtb på någon snäll markägares leråker.

Varför skulle jag cykla på någons leråker?

Första frågan verkar du själv ha svarat på: en plats med markägarens tillstånd. Verkar inte som det finns någon elcykelklubb, kanske inte så otroligt att du inte fick svar på den frågan isåfall. Känns rent spontant att du inte kommer att kunna värva speciellt många medlemmar härifrån om du skulle komma på tanken att starta en egen klubb. Dom flesta här verkar vara idioter som inte tycker likadant som dig, hoppas du inte har en sån attityd i mötet med människor du möter i skogen...

Hasse#7 sa:
fhansson925 sa:

Det är inte särskilt förvånande. Dels riskerar man att bli för evigt hatad av alla där man bor om man ger dig förslag på plats, dels riskerar man att träffa dig på riktigt, dessutom mer än en gång. Juridiken, motorerna, naturskadorna, allt är underordnat i sammanhanget.

Varför skulle man bli hatad? Det är ingen 500 cc motorcross maskin vi talar om, det är en mountainbike. Har aldrig träffat någon som hatat en mountainbikeåkare tidigare men om du talar om var du bor så ska jag undvika att åka där...

RockyRider sa:

Och i början var det just den kunskapen han hade för avsikt att dela/ta del av... Vilka markägare har gett ok i andra delar av landet. Att han sedan hamnar i en otroligt otrevlig diskussion beror faktiskt mest på insnöade och så kallade respekterade forumanvändare. Han har flera gånger redovisat sin tolkning av lagen och ingen kan säga att den är mer fel än någon annan innan det testats i domstol. Jag tycker till och med att det känns som en av de mer logiska.

Däremot får han om igen kastat på sig att man inte får cykla enligt allemansrätten, trots att han varje gång håller med om det. Det hävdas då att det strider mot terrängkörningslagen, vilket inte är solklart enligt flera.

Slutligen tas det upp att andra kör atv/scoter i terrängen och att det är ett större problem. Här tror jag man måste förstå den stora kulturella skillnaden på glesbygd och stadsnära natur. Även om det är olagligt att cykla el-mtb stör det nämligen ingen eftersom man ändå inte möter någon. När jag springer/cyklar(både mtb och lvg) möter jag sällan mer än en handfull personer som delar utrymme med mig. Ofta möter jag inte en enda människa.

Det ställer krav på säkerhet på ett annat sätt än nära staden. Skulle jag slå i ordentligt kan det ta timmar innan någon passerar och jag har därför alltid gjort upp färdväg och hemkomsttid innan jag åker. Samtidigt finns det ju ingen som bryr sig om ifall jag har el-cykel eller inte. De jag möter hälsar glatt eftersom de tycker det är kul att fler är ute.

Allemansrättens huvudregel "inte störa och förstöra" är bra att ha med. även om det kanske går definiera som ett brott är allemansrätten en kultur i grunden och ser man till tanken med allemansrätten blir det olika stora problem beroende på var man cyklar. Jag misstänker också att en påläst domstol skulle döma olika beroende på omständigheterna. Lagen är inte så svart eller vit.

Läderlappen sa:
Första frågan verkar du själv ha svarat på: en plats med markägarens tillstånd.

Varför inte lika gärna svara jorden eller universum? Tolkar inte det som ett svar på frågan direkt..

Läderlappen sa:
Verkar inte som det finns någon elcykelklubb, kanske inte så otroligt att du inte fick svar på den frågan isåfall. Känns rent spontant att du inte kommer att kunna värva speciellt många medlemmar härifrån om du skulle komma på tanken att starta en egen klubb. Dom flesta här verkar vara idioter som inte tycker likadant som dig, hoppas du inte har en sån attityd i mötet med människor du möter i skogen...

Cykelklubbar finns det väl många av i landet, till och med en där jag bor. Är några som har e-mtb's där också... Vore kul att komma i kontakt med andra som kör också. Det handlar om att vara lite social, något du verkar ha problem med..

fhansson925 sa:
Hasse#7 sa:
fhansson925 sa:

Varför skulle man bli hatad? Det är ingen 500 cc motorcross maskin vi talar om, det är en mountainbike. Har aldrig träffat någon som hatat en mountainbikeåkare tidigare men om du talar om var du bor så ska jag undvika att åka där...

Jag bor på Mälaröarna. Var bor du?

Tillbaka
Topp