Easton eller Mavic 29er hjul??

Frippe

Medlem
Går i tankar om att uppgradera hojen med nya hjul till våren. Just nu lutar det åt antingen Easton EA90 XC eller Mavic Crossmax ST. Har även som ett tredje alt tänkt plocka ihop nåt kring Stans Crest fälgar.
Jag har bara erfarenhet av Mavic tidigare. Hade ett par på min 26:a som jag inte kan vara annat än grymt nöjd med.
Nån som vet hur Eastons hjul är?? Hur skulle ni resonera kring detta angenäma bekymmer;)

//Fredrik

Mavic känns väldigt standard, Stans väldigt mainstream bland dom som uppgraderar, Easton känns mest ovanligt och roligast så jag hade valt det. Bra hjul får du av alla!

Jag har haft ett par Crossmax ST 26", och dom var helt grymma. Behövde inte rikta dom en millimeter, trots ihärdig stigmisshandel. Om 29orna är lika bra är det ett bra köp.

Nu kör jag 29", och lät www.justridingalong.com bygga ett hjulset åt mig.
Hope Pro II Evo nav
Stans Crest
DT Revolution/DT Comp ekrar
Alunipplar

Byggde med Compekrar på drivsida bak, och bromssida fram, för lite starkare hjul. Dom är hyfsat lätta, ca 1600 gr, var mycket välbyggda och har inte böhövts riktas sedan jag började använda dom i april.
Kör dom slanglöst med Stans gucka, Maxxis Ardent på sommaren, och Hans Damp på höst/vinter.
Lättservade nav också, med adapters för typ alla axelstandarder.
Kostade väl runt 4000.- har jag för mig.

Crossmax ST har fått bra betyg, själv tycker jag dock dom är aningen smala för att vara 29" trail/AM hjul (vilket dom väl är specade som)

American Classics AM hjul har fått superbetyg på diverse ställen, ungefär samma prisklass som Mavichjulen.

Vet inte om det är rena XC hjul du är på jakt efter? American Classic finns i både XC och AM variant, XC väger ner mot 1500 vilket är 200 mindre än Crossmax ST.

Easton brukade väl ha väldeliga problem med lager o body, vet inte hur det är nu.

InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Crossmax ST har fått bra betyg, själv tycker jag
> dock dom är aningen smala för att vara 29"
> trail/AM hjul (vilket dom väl är specade som)
>
> American Classics AM hjul har fått superbetyg på
> diverse ställen, ungefär samma prisklass som
> Mavichjulen.
>
> Vet inte om det är rena XC hjul du är på jakt
> efter? American Classic finns i både XC och AM
> variant, XC väger ner mot 1500 vilket är 200
> mindre än Crossmax ST.
>
> Easton brukade väl ha väldeliga problem med
> lager o body, vet inte hur det är nu.

Det är ju XC jag cyklar men jag väger runt 90 pannor så jag tar gärna ett hjul som är lite starkare typ AM hjulen...

CadelEv skrev:
-------------------------------------------------------
> Mavic känns väldigt standard, Stans väldigt
> mainstream bland dom som uppgraderar, Easton
> känns mest ovanligt och roligast så jag hade
> valt det. Bra hjul får du av alla!

Ja, Easton är nog dom som ligger närmast till nu...dess färgmatchning passar dessutom väldigt bra till hojen:)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp