Ebay. Hur funkar det?

Knoparn

Aktiv medlem
Ebay. Hur funkar det?
Är det någon som har lust att delge mig sina kunskaper och erfarenheter av tyska Ebay. Har spanat runt lite och blir tokig på allt fint som läggs ut där. Vad skall man räkna med för fraktkostnader? Inloggningen gäller den även på svenska och engelska Ebay? Hur fixar man bäst med betalningar till privatpersoner i tyskalnd?

Ebay. Hur funkar det?
Tyska eBay är grumt!

Du har ju samma användarnamn på hela eBay globalt, men måste logga in på varje lands webbplats för sig. Jag har aldrig beställt skrymmande prylar från Tyskland, så fraktkotnaderna har i mitt fall handlat om vanligt brev/paketporto.

Fler och fler säljare på tyska eBay börjar acceptera PayPal som betalningsmedel, men vanligare är deras eget system "Überweisung". Det har jag inte använt och kan inte uttala mig om. En annan vanlig grej är att de kör med ngt de kallar för "abwicklungsprogramm" (t.ex. Afterbuy), som är ngt slags påhäng på PayPal och kontokort o.s.v. Det funkar smidigt, och framför allt: ofta innebär det här att du kan betala med PayPal trots att det inte anges i listningen/sökresultaten. Meeen, detta gäller iofs framför allt när du handlar från företag.

Senast redigerad av en moderator:
Ebay. Hur funkar det?
Frakten är lite svårt att svara på men de beror ju på vad de använder sig av för bolag samt hur skrymmande prylarnar är.
Inloggen gäller för svenska och engelska ebay.
Betalningen bör ju ske via paypal. Betala ALDRIG något i förskott till något privatkonto... finns alldeles för många fula fiskar där ute.

MVH

Ebay. Hur funkar det?
tyskarna har ännu inte fattat fördelen med paypal ännu, så ofta äre banköverföring som gäller just från tyska säljare. angående frakten så beror det som redan tidigare nämnts helt beroende på paketets storlek, hur snabbt det ska skickas o med vem det skickas. man kan alltid skicka medelande till säljaren o fråga om den funktionen (att kolla upp frakten) inte finns i annonsen, vilket ä rätt vanligt idag, att det finns alltså.

PeterF: betala aldrig o förskott? då kanske du ska sluta använda paypal då :D för med paypal, så dras pengarna från ditt kreditkort, o säts in på hans bankkonto direkt, i alla fall utan att du som köpare behöver bekräfta att du fått nått. för hade det varit så, så hade ingen av de 46 säljare jag handlat av fått nå pengar, o då snackar vi om saker värda upp mot 10000 kr :D så tror nog att de hade anmält mig om de inte fått nått :D därmot så har en hel del större säljare börjar använda paypals varugaranti, som går ut på att om man inte får nått som köpare, eller får en tegelsten, så kan man få tillbaka pengar upp till ett visst värde från paypal, hur högt värdet är beror på hur högt säljaren "försäkrat" försändelsen hoss paypal, vilket man kan se o annonsen.

mitt tips när ni handlar på ebay är att kolla feedbacken på säljaren, har han sålt mycket tidigare, vad haer han sålt tidigare osv. har han inte sålt nått på typ 1 år o sen säljer 100 saker på en vecka, o typ bara småsaker så tyder det på ett kapat konto osv. (ofta finns då säljaren i asien) sen måste man ju ha lite sunt förnuft, bra priser kan man finna på ebay, men ibland äre för bra för att vara sant o då ska man vara försiktig. man ska oxå komma ihåg att inget är avgjort förän auktionen ä över, såvida det inte finns nått "buy it now" (köp nu) pris, alltså om en vara står på 100 dollar 2 timmar innan auktionen ä slut, så kan den rusa iväg till över 1000 dollar sista minuterna. det ä oxå lätt att man själv börs med o bjuder mer än man tänkt sig från början, har själv drabbats av det :D man blir lite väl ivrig att vinna till alla odds :D dock så har ja alltid behärskat mig så till vida att ja fortfarande köpt billigare än i butik.

Ebay. Hur funkar det?
Jensen skrev:

>då kanske du ska sluta använda paypal då...

jajaja =)
Jag känner mig trygg när jag handlar via Paypal. Fick för mig att de alltid har sin garanti upp till en viss summa om det skulle visa sig vara hoax. Är det inte så?

Ebay. Hur funkar det?
Hejsan jag är ny här på happy och har också lite frågor angående hur man gör för att det ska bli rätt summa man sätter över till om det nu är till england eller usa. Om något kostar tex 100 pund, omvandlar då paypal dom svenska kronorna till pund när man ska föra över pengarna? Alltså går det att skriva 100 pund sen dras det 100 pund från mitt paypal konto? Lite ny på detta men har hittat en del grejjer som verkar intressant och vill vara säker på att man för över rätt summa då tex pund och dollarn förändras då och då.

Mvh Jonas

Lite info om vad jag gör här - Har precis fått upp intresset för mtb byggen. Har inte just nu något dyrt då jag sparar till en finare cykel framöver. Men jag har en Cresent balder som jag precis slipat ner och som ska lackas. Nytt jag bytt på den är däck till 2.35 i tjocklek, styre, pedaler och nya handtag mm. Det verkar ganska svårt med allt dock, har plockat isär baldern helt och hållet då den slipats.

Sen är ju frågan om man kommer att få ihop den igen då jag inte minns hur allt ska sitta hehe. Men har kollat och sökt i forumet och det verkar finns en hel del hjälp. Så hoppas lackningen blir bra nu
bara. Jag har maskerat områden där jag kommer ha kvar stålet synligt i form av linjer mm. Grundar först sen blir det antagligen matt eller blank svart färg.

Ursäkta att ja snodde din tråd lite knoparn.

Ha en fin kväll och hoppas du löser tyska ebay problemen.

Ebay. Hur funkar det?
PeterF skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen skrev:
>
> >då kanske du ska sluta använda paypal då...
>
> jajaja =)
> Jag känner mig trygg när jag handlar via Paypal.
> Fick för mig att de alltid har sin garanti upp
> till en viss summa om det skulle visa sig vara
> hoax. Är det inte så?

hehe, ja, de seriösa säljarna har oftast paypal. dock finns det en hel del seriösa säljare i just tyskland som inte har paypal. det är just tyskland, kollar man usa, UK eller den internationella sidan (samma som USA, men man får lite andra länder med, men bara de som står som att de kan skicka över hela världen) så har 99,9% av sälarna paypal, kollar man tyskland så är det typ bara 5-10% som har det typ :D dock hare ökat rätt mycket även där det senaste året.

angående paypals garanti, så gäller det INTE alla köp på ebay som går via paypal, utan säljaren måste ha anteknat/kryssat i att han vill ha det i sin annons o hur mycket denna summa ska vara på. OM den finns och hur mycket den är på kan du i så fall se i annonsen, eller när du söker på produkter så äre ett P lite till höger om rubriken på söksidan om det är en sådan försäkring på produkten.

glömde nämna en sak i mitt inlägg, gör INTE upp köp utanför ebay. alltså att säljaren ebr dig sätta över pengar utan att du köper den genom paypal, sådant kan man utgå från att det alltid är en scam, alltså lurendrejeri. vanligt att Western Union används då oxå. likaså escrow. escrow är isig ett seriöst företag, men det är rätt vanligt att dessa personer gör en egen sida som är en exakt kopia av escrows sida, men det skiljer nått i webbadressen, kan vara nån enstaka bokstav, så att det är lätt att missa, o då tro att det är riktiga escrow o så för man över pengar till hans egna konto o sen försvinner personen.

en annan sak att minnas, är att alltid kolla webbadressen, där kan amn ofta lista ut om det är just en sådan fejksida. på senare tid har jag fått massor av sånna mail. jag har bjudit på en produkt, men blivit överbjuden, och auktionen stänger o jag vann den inte, men så nån dag senare får jag ett mail om att köparen dragit sig ur o att jag kan få köpa den, så finns det en länk i mailet, klickar man på den kommer man till en inloggningssida som ser exakt ut som ebays, MEN adressen skiljer lite, typ www2.ebay.com/login, skriver amn då in sitt användarnamn o lösen där o trycker okay, så har killen alltså fått ens uppgifter o kan handla rätt fritt. skitfarligt. råkar man göra nå sådant o upptäcker det direkt, ändra omedelbart allt genom ebays riktiga sida, vänta inte en sekund, gör det direkt innan lurendrejaren köper nått eller ändrar dina uppgifter. misstänker du att ditt konto ä kapat, kontakta ebay genast. och kom ihåg, ebay skickar aldrig mail om att få dina användarnamn eller lösen

vill absolut inte göra nån rädd för ebay, har själv gjort massa fynd, kolla t.ex. min tråd om titanbygge som visas i annan tråd. vill bara att folk ska vara lite försiktiga, för det finns skitstövlar där ute.

o glöm inte att allt från säljare utanför ebay, kan man åka på svensk tull o moms på. inom EU, så slipper man detta. ibland kan det ändå löna sig att köpa från utanför EU.

Ebay. Hur funkar det?
Jensen skrev:
> kollar man tyskland så
> är det typ bara 5-10% som har det typ :D dock
> hare ökat rätt mycket även där det senaste
> året.

Jag har dock märkt att de flesta har ett paypalkonto men dom skriver inget om det. Men när man frågar så kan man fixa affären via paypal ändå.. Konstigt folk de där tyskarna.. Så släng iväg en fråga till säljaren ang paypal...

Ebay. Hur funkar det?
Splattenstein skrev:
> Hejsan jag är ny här på happy och har också
> lite frågor angående hur man gör för att det
> ska bli rätt summa man sätter över till om det
> nu är till england eller usa. Om något kostar
> tex 100 pund, omvandlar då paypal dom svenska
> kronorna till pund när man ska föra över
> pengarna? Alltså går det att skriva 100 pund sen
> dras det 100 pund från mitt paypal konto? Lite ny
> på detta men har hittat en del grejjer som verkar
> intressant och vill vara säker på att man för
> över rätt summa då tex pund och dollarn
> förändras då och då.
>
> Mvh Jonas

ja, har du vunnit en auktion, på säg 100 pund, har ett paypal konto, så loggar du in på ebay, går till annonsen via länk eller via "my ebay" o trycker "pay now", då skickas du till paypal, du loggar in där, o kommer därefter direkt till en sida där uppgifter visas på din adress osv (som du fyllt i när du skaffat paypal konto), de saker som säljaren behöver för att veta vart han ska skicka. där godkänenr du oxå att de drar pengar från ditt kreditkort. angående frakt så vet ebay vart du bor, i o med att du skrivit i det när du skaffat ebay konto, så räknar den ut fraktpris, såvida sälaren markerat att han kan skicka till europa/sverige. har han inte fyllt i det, eller vare skulle kosta, måste man först fråga säljaren vare blir o sen fylla i fraktpriset själv när man klickar sig fram (efter att ha tryckt på "pay now"). när du sen senare trycker pay, på paypal (som ja förklarat hur du kommer till tidigare) så dras 100 pund från ditt kreditkort, vare sen blir i kronor ser du på din bank, förslagsvis genom din banks internetinloggning t.ex. vad 100 pund blir, beror på vilken växlingskurs din bank har på den valutan. oftast äre lite högre än forex valuta.

hoppas det inte blev för rörigt.

glöm inte att alla säljare inte säljer utanför sitt land, står var de skeppar, MEN ibland kan de skeppa till sverige ändå, MEN fråga detta innan du bjuder. för annars kan det sluta me att du står där med en negativ feedback, o det vil man inte ha som köpare/säljare på ebay.

Ebay. Hur funkar det?
Johan A skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kollar man tyskland så
> > är det typ bara 5-10% som har det typ :D dock
> > hare ökat rätt mycket även där det senaste
> > året.
>
> Jag har dock märkt att de flesta har ett
> paypalkonto men dom skriver inget om det. Men när
> man frågar så kan man fixa affären via paypal
> ändå.. Konstigt folk de där tyskarna.. Så
> släng iväg en fråga till säljaren ang
> paypal...

jepp, fråga skadar aldrig, fattar heller inte varför inte har det eller inte vill tala om det. kan ha o göra me att paypal tar betalt för att föra över pengar till ens konto. det är där de tjänar sin hacka, på säljaren alltså, inte köparen.

Ebay. Hur funkar det?
Jensen skrev:
> glömde nämna en sak i mitt inlägg, gör INTE
> upp köp utanför ebay. alltså att säljaren ber
> dig sätta över pengar utan att du köper den
> genom paypal, sådant kan man utgå från att det
> alltid är en scam, alltså lurendrejeri.

Det har du kanske rätt i. Men jag har flera gånger själv erbjudit betalning med Paypal utanför eBay och gjort affär utan bakslag hittills - det är större risk naturligtvis.

Ebay. Hur funkar det?
Orv skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > glömde nämna en sak i mitt inlägg, gör INTE
> > upp köp utanför ebay. alltså att säljaren
> ber
> > dig sätta över pengar utan att du köper den
> > genom paypal, sådant kan man utgå från att
> det
> > alltid är en scam, alltså lurendrejeri.
>
> Det har du kanske rätt i. Men jag har flera
> gånger själv erbjudit betalning med Paypal
> utanför eBay och gjort affär utan bakslag
> hittills - det är större risk naturligtvis.

jo, det är större risk, men du har väll ändå vunnit auktionen o sen för över pengarna me paypal, skrivit feedback osv. ? inte läst nån annons, däre står att man ska kontakta säljaren per e-mail för att köpa, o inte bjuda på auktionen. det ä va ja menar att handla vid sidan om. eller att man får ett mail efter att man förlorat auktion om att köparen dragit sig ur o man får en "second chans" som de så fint kallar det :D

sen så äre färsmt genom western union o escrow eller narare falska escrow sidor som lurendrejeriet sker. paypal ä rätt ovanligt. även om man där oxå kan få falska mail som leder till sidor som ser ut som paypals o som uppmanar en att mata in ens kod osv. vilket är ajjabajja :D

men visst kan man göra affärer utan för ebay, men risken är större

Ebay. Hur funkar det?
Det är rätt vanligt att man efter förlorad budgivning blir kontaktad av säljaren och kan handla utanför ebay men med betalning via paypal. Det är förstås mot Ebays regler eftersom de inte får någon provision på affären..

Jag har köpt en del prylar på så vis via en kontakt som först etablerades via ett ebay-köp, inga problem alls.

Ni som är oroliga för hur det funkar, börja med att köpa något billigt.

Ebay. Hur funkar det?
jomper skrev:

> Ni som är oroliga för hur det funkar, börja med
> att köpa något billigt.

Tack för tipset. Jag tror jag ska börja med en De Rosa :)

Ebay. Hur funkar det?
bigmollo skrev:
> Du ströks just från min kompislista.

nu är det snart bara du och din De Rosa kvar på den listan.

Ebay. Hur funkar det?
Lite off topic kanske, men hur gör man om man vill handla på annons man hittat från USA eller England? (inte Ebay, utan typ Pinkbike, Ridemonkey..) Bara att överföra via Paypal och hoppas på det bästa?

Några erfarenheter?

Ebay. Hur funkar det?
fredrikw skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Du ströks just från min kompislista.
>
> nu är det snart bara du och din De Rosa kvar på
> den listan.

Jag ska pissa på den där De Rosan.

Ebay. Hur funkar det?
Har handlat från England, Tyskland, USA och Holland. Paypal funkar utmärkt. Banköverföring till dom tröga tyskarna går väl också bra men det är betydligt krångligare med alla konstiga nummer. Den enda blåsning jag åkt på är av en tysk som fick pengar men något vevparti såg jag aldrig till. Jag anmälde till Ebays "fraud protection" och döm om min förvåning när jag fick tillbaks nästan allt av dom. Otroligt! Engelsmännen är alltid trevliga att handla av, dom mailar och frågar om man är nöjd osv.

Ebay. Hur funkar det?
Jensen skrev:
> jo, det är större risk, men du har väll ändå
> vunnit auktionen o sen för över pengarna me
> paypal, skrivit feedback osv. ?

- Nej, utan som Jomper säger. Det kan vara så att säljaren har satt ett för högt lägsta pris och inte får grejen såld, varpå man mailar och kommer överens och litar på varann. Det är större risk som sagt, men man skall nog inte vara överdrivet orolig. För mig har det funkat.

Ebay. Hur funkar det?
Orv skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > jo, det är större risk, men du har väll
> ändå
> > vunnit auktionen o sen för över pengarna me
> > paypal, skrivit feedback osv. ?
>
> - Nej, utan som Jomper säger. Det kan vara så
> att säljaren har satt ett för högt lägsta pris
> och inte får grejen såld, varpå man mailar och
> kommer överens och litar på varann. Det är
> större risk som sagt, men man skall nog inte vara
> överdrivet orolig. För mig har det funkat.

du menar alltså att säljaren inte fått nån köpare alls? eller satt för högt "lägsta pris"?

de som jag nämnde handlade snarare om att nån annan vunnit o sen får man mail om att köparen dragit sig ur o att man får en ny chans, så får man ju en direktlänk i mailet man får, klickar man på den, kommer man till en sida, som ser ut som ebays, fast det inte är det. så nog äre scam, de mailen alltså. sen finns det säkert ärliga affärer som sker utanför ebay oxå, så som du o jomper skriver. dock ska man vara lite försiktig. man får oxå komma ihåg OM man då blir lurad, så kan man inte räkna me hjälp från ebay, så som Anders H fick.

Ebay. Hur funkar det?
Jensen skrev:
> du menar alltså att säljaren inte fått nån
> köpare alls? eller satt för högt "lägsta
> pris"?

Ja, till exempel. Det finns många varianter. Paypal är ju bara ett sätt att betala.

Ebay. Hur funkar det?
Orv skrev:
> Jensen skrev:
> > du menar alltså att säljaren inte fått nån
> > köpare alls? eller satt för högt "lägsta
> > pris"?
>
> Ja, till exempel. Det finns många varianter.
> Paypal är ju bara ett sätt att betala.

ja, äre så att det bara ä för få som sett det, så kan det ju fortfarande vara en seriös säljare, säger bara att man ska vara lite försiktig.

Ebay. Hur funkar det?
Tänkte kapa tråden lite. Tänkte köpa en begagnad cykel på Ebay men ska man kolla på .com eller på .co.uk? Har handlat på Tradera en massa så det känns rätt säkert (vet hur man gör och får tag i folk om det händer ngt) men vågar man köpa saker på Ebay? Går det att se om de kan skicka det utomlands på något smidigt sätt? Om man köper en hel cykel, hur är det med tull och moms och grejer? Är det ngn skillnad på .co.uk & .com-ebay?

Lite förvirrat kanske men jag tänkte att jag kanske borde veta hur det fungerar innan man bjuder. :)

Ebay. Hur funkar det?
Är det någon som vet vad det är för fraktkostnad på en komplett cykel från USA? Jag har ett kap på gång, men om det blir dyrt att skicka den så är det ju ingen bra affär.

Ebay. Hur funkar det?
Markus: Fråga mollo :)

Eller så kan du kolla med säljaren. Fråga om de kan tänka sig att skicka med USPS som brukar vara mycket billigare än de andra fraktbolagen på stora paket.

Ebay. Hur funkar det?
Markus F skrev:
> Är det någon som vet vad det är för
> fraktkostnad på en komplett cykel från USA? Jag
> har ett kap på gång, men om det blir dyrt att
> skicka den så är det ju ingen bra affär.

Tryck i dig en pava rödtjut så skjuter du de problemen framför dig..

Ebay. Hur funkar det?
Jo, jag har ju gjort några fylleinköp på Ebay, men det har bara varit från Tyskland och Storbritannien så fraktkostnaden har ju varit överkomlig. Nu tänkte jag vara på säkra sidan innan jag trycker på kanppen.

Ebay. Hur funkar det?
Markus F skrev:
> Är det någon som vet vad det är för
> fraktkostnad på en komplett cykel från USA? Jag
> har ett kap på gång, men om det blir dyrt att
> skicka den så är det ju ingen bra affär.

nu varierar det rätt mycket beroende på hur stort säljaren gör paketet och vikten. men de gånger jag kollat upp det, varit intresserad av nån hojj, har priset jag fått av säkljaren varit allt mellan 150-250 dollar för frakten. sen kanske man kan lösa det billigare.

tänk på att risken för att du åker på tull o moms på saker från usa är rätt stort, speciellt med stor paket, det väcker ju tullens intresse :D

Ebay. Hur funkar det?
Wendigo skrev:
> Tänkte kapa tråden lite. Tänkte köpa en
> begagnad cykel på Ebay men ska man kolla på .com
> eller på .co.uk? Har handlat på Tradera en massa
> så det känns rätt säkert (vet hur man gör och
> får tag i folk om det händer ngt) men vågar man
> köpa saker på Ebay? Går det att se om de kan
> skicka det utomlands på något smidigt sätt? Om
> man köper en hel cykel, hur är det med tull och
> moms och grejer? Är det ngn skillnad på .co.uk &
> .com-ebay?
>
> Lite förvirrat kanske men jag tänkte att jag
> kanske borde veta hur det fungerar innan man
> bjuder. :)

på .com adressen kan säljaren leva vart som helst i världen, på co.uk så lever oftast säljaren i storbritanien. från storbirtanien kommer du garanterat slippa svensk tull o moms, vilket inte är fallet med att köpa från usa. där har tullen blivit mycket mer allerta o tar bra mycket mer paket nu än förut. med svensk tull o moms, räkna med att lägga på en 30% på varans pris inkl. frakt. sen kan man alltid skriva ner värdet, me risken att om paketet försvinner, så får man inte ut lika mycket, utan man får det räknat på va paketets värde är märkt som, inte vad du hävdar att det är värt.

kom även ihåg att fråga säljaren först om han säljer utanför sitt eget land, såvida det inte står att han säljer till hela världen. för finns en hel del säljare som helst säljer inom sitt eget land, o märker annonsen med sitt land som säljområde. men om man frågar så kan de tänka sig sälja utanför landet. men som sagt, fråga då först o bjud inte innan. brukar inte bli så glada miner om amn bjuder på nått som säljaren inte vill skicka till ens land :D

Ebay. Hur funkar det?
Wendigo skrev:
> Tänkte kapa tråden lite. Tänkte köpa en
> begagnad cykel på Ebay men ska man kolla på .com
> eller på .co.uk? Har handlat på Tradera en massa
> så det känns rätt säkert (vet hur man gör och
> får tag i folk om det händer ngt) men vågar man
> köpa saker på Ebay? Går det att se om de kan
> skicka det utomlands på något smidigt sätt? Om
> man köper en hel cykel, hur är det med tull och
> moms och grejer? Är det ngn skillnad på .co.uk &
> .com-ebay?

Glöm inte bort .de!

Ebay. Hur funkar det?
konton kan vara kapade, det kan även vara så att ett "gäng" handlat massa saker sinsemellan, om man kör me banköverföriing, så finns det egentligen inget sätt för ebay att kolla upp om köparen o säljaren överfört nå pengar sinsemellan.

sen den där du länkar till, svårt o säga. finns tecken som gör att man ska vara lite försiktig. en jävla massa sålt under kort tid. men som sagt,det är ju svårt o säga, de kanske säljer en jävla massa.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp