PeterF skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen skrev:
>
> >då kanske du ska sluta använda paypal då...
>
> jajaja =)
> Jag känner mig trygg när jag handlar via Paypal.
> Fick för mig att de alltid har sin garanti upp
> till en viss summa om det skulle visa sig vara
> hoax. Är det inte så?
hehe, ja, de seriösa säljarna har oftast paypal. dock finns det en hel del seriösa säljare i just tyskland som inte har paypal. det är just tyskland, kollar man usa, UK eller den internationella sidan (samma som USA, men man får lite andra länder med, men bara de som står som att de kan skicka över hela världen) så har 99,9% av sälarna paypal, kollar man tyskland så är det typ bara 5-10% som har det typ :D dock hare ökat rätt mycket även där det senaste året.
angående paypals garanti, så gäller det INTE alla köp på ebay som går via paypal, utan säljaren måste ha anteknat/kryssat i att han vill ha det i sin annons o hur mycket denna summa ska vara på. OM den finns och hur mycket den är på kan du i så fall se i annonsen, eller när du söker på produkter så äre ett P lite till höger om rubriken på söksidan om det är en sådan försäkring på produkten.
glömde nämna en sak i mitt inlägg, gör INTE upp köp utanför ebay. alltså att säljaren ebr dig sätta över pengar utan att du köper den genom paypal, sådant kan man utgå från att det alltid är en scam, alltså lurendrejeri. vanligt att Western Union används då oxå. likaså escrow. escrow är isig ett seriöst företag, men det är rätt vanligt att dessa personer gör en egen sida som är en exakt kopia av escrows sida, men det skiljer nått i webbadressen, kan vara nån enstaka bokstav, så att det är lätt att missa, o då tro att det är riktiga escrow o så för man över pengar till hans egna konto o sen försvinner personen.
en annan sak att minnas, är att alltid kolla webbadressen, där kan amn ofta lista ut om det är just en sådan fejksida. på senare tid har jag fått massor av sånna mail. jag har bjudit på en produkt, men blivit överbjuden, och auktionen stänger o jag vann den inte, men så nån dag senare får jag ett mail om att köparen dragit sig ur o att jag kan få köpa den, så finns det en länk i mailet, klickar man på den kommer man till en inloggningssida som ser exakt ut som ebays, MEN adressen skiljer lite, typ www2.ebay.com/login, skriver amn då in sitt användarnamn o lösen där o trycker okay, så har killen alltså fått ens uppgifter o kan handla rätt fritt. skitfarligt. råkar man göra nå sådant o upptäcker det direkt, ändra omedelbart allt genom ebays riktiga sida, vänta inte en sekund, gör det direkt innan lurendrejaren köper nått eller ändrar dina uppgifter. misstänker du att ditt konto ä kapat, kontakta ebay genast. och kom ihåg, ebay skickar aldrig mail om att få dina användarnamn eller lösen
vill absolut inte göra nån rädd för ebay, har själv gjort massa fynd, kolla t.ex. min tråd om titanbygge som visas i annan tråd. vill bara att folk ska vara lite försiktiga, för det finns skitstövlar där ute.
o glöm inte att allt från säljare utanför ebay, kan man åka på svensk tull o moms på. inom EU, så slipper man detta. ibland kan det ändå löna sig att köpa från utanför EU.