Ebay och tullen

xolaca

Ny medlem
Ebay och tullen
Jag har hittat en beg. ram på Ebay i USA som jag är intresserad av. Är det någon som har koll på hur det funkar med tull om man handlar begagnade grejer på t.ex Ebay.

Ebay och tullen
tullas som allt annat. o tullen skiter i om sakerna är nya eller beggade. 4% tull på varans pris inkl frakt. o sen 25% på varans pris inkl. frakt o tull. o sen postens avgifter på det. så räkna med ett påslag på ca 33% på varans pris inkl. frakt.

OM man nu skriver rätt värde på paketet, om man skriver annat kan det bli en annan femma.

Ebay och tullen
Det har ingen betydelse om det är ebay eller något annat sätt att handla. Det är som alltid med försändelser från icke-EU-länder. Värdet som står angivet på paketet + fraktkostnaden beräknas tull på, för cykeldelar är det 4.7%. Sedan tillkommer 25% moms ovanpå detta. En del säljare går med på att skriva ett lägre värde, andra vägrar. Tänk, som vanligt, på att värdet som anges är det värde som ersätts om paketet skadas eller försvinner på vägen.

Sånt som går med "vanlig" post, USPS/Posten, kan man ibland ha lite tur med och slippa förtullning, på småprylar åtminstone. Går det via något i stil med UPS så förtullas det alltid, de firmorna sköter det själva.

Räkna lite grovt med 30% påslag för en ram så slipper du bli besviken.

Senast redigerad av en moderator:
Ebay och tullen
posten tullar oxå själva. men det kanske slinker igenom mer där. även stora paket, men då lär de vara märkta me lågt värde. eller komma som brev. tror aldrig jag blivit tullad av posten på saker som kommer i brev. på paket däremot. men alltid lite då jag fått värdet på paketet nerskrivet. men dom kupa säger, om paketet förstörs eller försvinner sitter man i skiten.

Ebay och tullen
Ja det borde ju vara det. Himla smidigt faktiskt, även om det är surt att betala. Men så är det ju, bara att räkna med det. Blev en fruktansvärt bra affär ändå :P

Ebay och tullen
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> posten tullar oxå själva. men det kanske slinker
> igenom mer där.

Ja, det har du alldeles rätt i, formulerade mig lite konstigt. Min erfarenhet är ungefär som din, att små kuvert slinker igenom ibland. Men inte alltid. Köpte ett paket strängar en gång, för ungefär 40 dollar, och de blev ganska rejält mycket dyrare med lite moms och postens 60 kronor i avgift. Surt.

Ebay och tullen
Ok. Låter ju lite trist förstås.
Om man skickar paketet till bekanta som bor i USA och låter dom skicka paketet vidare borde man ju kunna klara sig undan tull och moms.

Ebay och tullen
tur att du bara fick 60 kr i postens avgifter o inte 100 kr som de brukar ta :D

fick nyligen hem en laservarnare, den trodde jag verkligen att tullen skulle ta, o dessutom behålla :D

Ebay och tullen
xolaca skrev:
> Ok. Låter ju lite trist förstås.
> Om man skickar paketet till bekanta som bor i USA
> och låter dom skicka paketet vidare borde man ju
> kunna klara sig undan tull och moms.

nej, tullen skiter i om det ä från privatperson eller företag, de tullar högsta värdet de kan finna på paketet, oavsett om det står under fliken "värde" på paketet eller under fliken "försäkrat värde". ibland öppnar de till o med paketet.

ända möjliga skillnaden är väll att dina bekanta kan skriva ner värdet på paketet så att tullen blir mindre eller ingen.inte alla butiker som ä villiga att göra det. men som sagt, tappar fraktföretaget bort paketet eller mosar det, så får du ersättning på värdet som står på paketet, inte på vad som egentligen finns där inuti lådan.

Ebay och tullen
Va fasen, jag betalar aldrig tull eller moms när jag köper från privatpersoner i USA, vilket jag gör i snitt varannan vecka skulle jag tro. Be säljaren att markera försändelsen som "Gift" så slinker den (nästan?) alltid genom. Dock, när du köper av professionella säljare (sånna som lever på att sälja på eBay) så brukar de inte gå med på sådan och då blir det ofta tull och moms.

Ebay och tullen
då skriver de du köper av ett väldigt lågt "insurance value" på paketen, eller inget alls där, vilket dock de flesta fraktbolag brukar kräva. för har flera gånger fått betala tull, om än liten, när det stått "Value=gift" och sen "insurance value=50dollar".

var så jag lärde mig läxan, min första gaffel från usa, var märkt som gåva, stod till o med gåva över hela paketet, skrivet med fet märkpenna. MEN han hade skrivit vad jag betalt för gaffeln under "insurance value/ försäkrat värde), så fick snällt tulla på 480 dollar.

så antingen skriver de väldigt lågt värde där, köper bara småsaker som kommer i kuvert eller så har du haft väldigt tur.

Ebay och tullen
Det känns konstigt att de ska dra tull på det försäkrade beloppet om det verkligen skulle vara en gåva. En gåva är en gåva, varför ska mottagaren tulla på det? Då är det ingen gåva längre...

Ebay och tullen
Fast det är så det funkar.

Gåvan för inte vara värd mer än 500:- tror jag det är. Antagligen har tullen satt detta värde just för att man inte ska kunna "smuggla" varor allt för lätt.

Gör precis som Jensen. Sätter 50usd och gift, då e det för det mesta lugnt.

Ebay och tullen
jag har då blivit tullad på räknat på 50 dollar. så jag vetefan vart gränsen egentligen går senast blev jag tullad på 60 dollar. det handlar väll inte om stora summor, 200 kr, sen ska tullen ha 100 kr till. så 300 kr räknat på 60 dollar.

Ebay och tullen
Jensen skrev:
> jag har då blivit tullad på räknat på 50
> dollar. så jag vetefan vart gränsen egentligen
> går senast blev jag tullad på 60 dollar. det
> handlar väll inte om stora summor, 200 kr, sen
> ska tullen ha 100 kr till. så 300 kr räknat på
> 60 dollar.

Jag med men har inte haft mage att klaga då man vet vad man igentligen ska betala :)

http://www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html

Ebay och tullen
båtbensbudet skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag har då blivit tullad på räknat på 50
> > dollar. så jag vetefan vart gränsen
> egentligen
> > går senast blev jag tullad på 60 dollar. det
> > handlar väll inte om stora summor, 200 kr, sen
> > ska tullen ha 100 kr till. så 300 kr räknat
> på
> > 60 dollar.
>
>
> Jag med men har inte haft mage att klaga då man
> vet vad man igentligen ska betala :)
>
> http://www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranettlan
> dutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html

hehe, samma här. i sammanhanget hare varit småpengar

Ebay och tullen
men om vi ponerar att man köper till exempel kamerasaker (dvs inte allt för stort tungt paket) i USA för typ 1300$ och har en bekant i usa att skicka saker till en som gift, men skriver ett försäkrat värde på ~100$-200$, borde inte risken att faktiskt få betala full tull minska dramatiskt om man accepterar att betala några hundralappar för att lura dem att man är ärlig? Jag menar, kollar de verkligen paket som ser ut att kunna stämma värdemässigt?

Ebay och tullen
Crossmax skrev:
> Det känns konstigt att de ska dra tull på det
> försäkrade beloppet om det verkligen skulle vara
> en gåva. En gåva är en gåva, varför ska
> mottagaren tulla på det? Då är det ingen gåva
> längre...

För att det som skickas har ett värde, oavsett om du betalat för det eller inte. Och det är värdet som är grunden för hur mycket tull som skall betalas.

Ebay och tullen
Sernevi skrev:
> Jag menar, kollar de verkligen paket som ser ut
> att kunna stämma värdemässigt?

Nej, det är väldigt osannolikt, men det betyder ju inte att det inte händer.

Nuförtiden tullas i princip allt, vare sig det är små kuvert eller stora paket och oavsett hur mycket pengar det handlar om. Det var rätt länge sen det slank igenom grejer.

En gåva är bara tull- och momsfri om värdet är högst 500 kr och skickats från en privatperson.

Vilket värde som tullas är det som är angivet på paketet i form av deklaration (grön lapp t ex), faktura/följesedel, försäkrat värde eller liknande. Om allt detta saknas så tar tullen reda på värdet och då är det marknadsvärdet i Sverige som gäller. Och då kan det bli rätt dyrt... så att inte ange något värde alls är en dålig idé.

Ebay och tullen
JT: som sagt, har vid flera tillfällen blivit tullad på saker värda mindre än 500 kr. så det sker, även om det är sällan. o så sent som nu i veckan, fick jag hem ett bred, märkt med värdet 99 dollar och det behövde jag inte tulla för. har som sagt aldrig blivit tullad för saker som kommit i kuvert.

Sernevi: som JT skriver, så tror även jag risken minskar att de kollar efter om man har ett värde på paketet som de kan tulla. men som JT även skriver, därmed inte sagt att risken att de kollar inte finns.

Ebay och tullen
tänkte säga ja. men tror man kan slippa om man skaffar papper på att man skickat en sak på lagning. alltså att det finns papper på att delen åkt ut ur landet, så får den komma tillbaka utan tull o moms. men ä inte helt säker

Ebay och tullen
Har du skickat grejer för reparation/garatiutbyte skall du inte behöva tulla dem igen. Minns inte exakta detaljerna, men man anmäler till tullen när de skickas. Har du fått nya prylar utan att skicka så skall väl det gå att lösa också. Ett tips är att ringa tullen och fråga hur du skall gå tillväga. Myndigheter är ofta mer serviceminded än deras rykte gör gällande.

Ebay och tullen
Jensen skrev:
> JT: som sagt, har vid flera tillfällen blivit
> tullad på saker värda mindre än 500 kr. så det
> sker, även om det är sällan.

Från privatperson och som var märkt som gåva?

Ebay och tullen
JT skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > JT: som sagt, har vid flera tillfällen blivit
> > tullad på saker värda mindre än 500 kr. så
> det
> > sker, även om det är sällan.
>
> Från privatperson och som var märkt som gåva?

ja. gåva och försäkrat värde som 60 dollar. vilket är under 500 kr. resulterade i 300 kr inkl. postens avgift. vet inte om tullen räknar me att dollarn ä värd 10 kr, vilket var LÄNGE sen den va värd så mycket :D

Ebay och tullen
JT skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > ja. gåva och försäkrat värde som 60 dollar.
> > vilket är under 500 kr. resulterade i 300 kr
> > inkl. postens avgift. vet inte om tullen
> räknar
> > me att dollarn ä värd 10 kr, vilket var
> LÄNGE
> > sen den va värd så mycket :D
>
> Då blev du lurad.
>
> http://www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranutland
> et.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html

möjligt, men då har jag blivit det ett antal gånger. samtidigt har jag inte brytt mig så mycket eftersom det verkliga värdet på paketen oftast varit väldigt mycket mer.

Tillbaka
Topp