Eclipse nya slag. 56gram!!

Körde hela förra säsongen med eclipse slang på mitt 29er framhjul utan ngr problem. Inga punkteringar och jag kunde köra på lågt tryck. Körde ngr sportsonmtb race samt snapphaneturen med den slangen. Kan rekommendera den till framhjulet och vätska till bak.

boisare skrev:
-------------------------------------------------------
> Körde hela förra säsongen med eclipse slang på
> mitt 29er framhjul utan ngr problem. Inga
> punkteringar och jag kunde köra på lågt tryck.
> Körde ngr sportsonmtb race samt snapphaneturen
> med den slangen. Kan rekommendera den till
> framhjulet och vätska till bak.

OK, du har inte testat eclipseslangen bak?

Oskar skrev:
> boisare skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Körde hela förra säsongen med eclipse slang
> på
> > mitt 29er framhjul utan ngr problem. Inga
> > punkteringar och jag kunde köra på lågt
> tryck.
> > Körde ngr sportsonmtb race samt snapphaneturen
> > med den slangen. Kan rekommendera den till
> > framhjulet och vätska till bak.
>
>
> OK, du har inte testat eclipseslangen bak?

Nix!

boisare skrev:
> Körde hela förra säsongen med eclipse slang på
> mitt 29er framhjul utan ngr problem. Inga
> punkteringar och jag kunde köra på lågt tryck.

Vad körde du för tryck?

marcus_ec skrev:
> Ny?

Suck! Happy är lika trevligt som vanligt. Alla världsmästare samlade på ett ställe!

Har kört på Eclipse sedan hösten 2011, men hela 2012 körde jag dock bara med slangen fram och hade istället Stans i bakhjulet. Eclipse är lätta och fina och det blir inte många cl tätningsvätska om du ska matcha vikten från en slang.

Jag har rivit upp ett däck och en slang, men i det fallet hade ingenting hjälpt då det var en 2 cm stor reva från en vass sten som orsakade revan. Vidare har jag fått ett litet hål i den andra slangen som orsakade en smygpunka och som enkelt lagades med de självhäftande lagningslapparna som jag rekommenderar man köper till. Gissningsvis skulle jag tro att slangen tåler mer än latex och definitivt mer än butyl, men att tubeless + vätska är snäppet mer punkteringssäkert.

Anledningarna att jag nu kör Stans bak och slang fram är tre:
1) Jag vill kunna byta däck relativt enkelt fram, något som är bökigare om man kör Stans.
2) Risken att "burpa" fram är mycket större än bak, vilket talar för slang där.
3) Risken för genomslag och punkteringar är större bak, vilket talar för Stans där.

Ett annat alternativ är också Michelins 26" latexslang, som också funkar bra på 29ers men som inte ger riktigt samma känsla i styrningen som Eclipse eller tubeless. Nu kör jag Schwalbes däck (Ralph och Ron) och det kan kanske skilja sig åt i känsla och passform mot fälgen vilken av lösningarna som är bäst.

Sådärja! Nu har de trillat under 45Eur /styck. Nu kan jag inte hålla mig längre!

Fast nu fanns de bara i 26 och 29 på RCS, och jag som är sådär sjukt hipp och ska köra 27,5... Finns även 27,5 enligt Eclipse.ch, men då får jag beställa från annan sida.

I vanliga fall skulle jag ju inte tveka en sekund att dra över en slang på en något för stor fälg, men Eclipse-slangarna är väl mindre elastiska? Kanske tom knappt elastiska alls? Finns 26 2.25-2.6, och då blir det ju lite mer material att stretcha...

Är det någon med erfarenhet som har lust att kommentera?

erik h skrev:
> De kostar som de gör pga viktjägarmålgruppens
> ofattbara och obegränsade betalningsvilja, antar
> jag?

Svar: Ja.

erik h skrev:
> De kostar som de gör pga viktjägarmålgruppens
> ofattbara och obegränsade betalningsvilja, antar
> jag?

Tjena!

Japp.. Ungefär som all craftbeer som flödar i landet nu.. Vi betalar bara för att vi kan..

Kneecap skrev:

> Ungefär som all craftbeer som flödar

Det är ju bättre än att folk köper knark och vapen iallafall!

Kan ingen berätta för mig hur elastiska slangarna är, alltså om jag kan dra över en 26:a på en 27.5-fälg?

Annars blir det knark och vapen för hela pengen, då är det ingen risk man köper fel iaf. ;-)

Jag har läst på lite om dom där, dom är tillverkade i Tpe som är elastiskt. Däremot så var det ett tag lite problem med skarvarna när dom utsattes för dragbelastnin. Vet inte om det är något länge men jag skulle nog välja en längre snarare än en kortare variant till 650b. Det var någon tysk tidning som testade dom och kom fram till att dom var jämförbara med en standardslang vad gäller snakebites och genomslag, men bättre på full och såklart vikt

Ok!

Då blir det att leta reda på 650B-slangarna eller så kör jag väl slanglöst som vanligt... Lär väl inte vara laviner av 650B-racedäck tillgängliga ändå att byta mellan i år.

Tillbaka
Topp