Har kört på Eclipse sedan hösten 2011, men hela 2012 körde jag dock bara med slangen fram och hade istället Stans i bakhjulet. Eclipse är lätta och fina och det blir inte många cl tätningsvätska om du ska matcha vikten från en slang.
Jag har rivit upp ett däck och en slang, men i det fallet hade ingenting hjälpt då det var en 2 cm stor reva från en vass sten som orsakade revan. Vidare har jag fått ett litet hål i den andra slangen som orsakade en smygpunka och som enkelt lagades med de självhäftande lagningslapparna som jag rekommenderar man köper till. Gissningsvis skulle jag tro att slangen tåler mer än latex och definitivt mer än butyl, men att tubeless + vätska är snäppet mer punkteringssäkert.
Anledningarna att jag nu kör Stans bak och slang fram är tre:
1) Jag vill kunna byta däck relativt enkelt fram, något som är bökigare om man kör Stans.
2) Risken att "burpa" fram är mycket större än bak, vilket talar för slang där.
3) Risken för genomslag och punkteringar är större bak, vilket talar för Stans där.
Ett annat alternativ är också Michelins 26" latexslang, som också funkar bra på 29ers men som inte ger riktigt samma känsla i styrningen som Eclipse eller tubeless. Nu kör jag Schwalbes däck (Ralph och Ron) och det kan kanske skilja sig åt i känsla och passform mot fälgen vilken av lösningarna som är bäst.