Effektmätare för MTB

petek

Medlem
Effektmätare för MTB
Är ute efter en effektmätare till min Scott Spark 720/2017. Har sökt och läst äldre trådar men mycket är för LVG och om gamla modeller osv. Har fastnat lite för Stages Power, för det är enkel installation och relativt bra pris. Men jag vet inte om jag vill begränsa mig till bara vänster sida.
Så vad har ni för erfarenheter, vad kör ni och vad funkar bra (och var köper man billigast)?

Effektmätare för MTB
Quark och rotor är väl de som har dubbelsidig till MTB. Själv kör jag infocrank på min racer och är sugen att skaffa något till skogen också. Är dock nojig att dra i när jag cyklar i stök.
Quark är nog där min röst hade hamnat då jag tycker de är snygga :)

Effektmätare för MTB
bjuhren sa:
Quark och rotor är väl de som har dubbelsidig till MTB. Själv kör jag infocrank på min racer och är sugen att skaffa något till skogen också. Är dock nojig att dra i när jag cyklar i stök.
Quark är nog där min röst hade hamnat då jag tycker de är snygga :)

Power2max har för mtb med.

En del so kört stages på mtb har klagat på spikar. Men vet inte om det stämmer längre.

Effektmätare för MTB
Jag har tidigare haft Stages på MTB men bytte till Quarq och ångrar inte bytet en sekund. Inga spikar, bra med dubbelsidig mätning och enkelt att montera. Då det dessutom är i stort sett samma pris för ett Quarq som för Stagesveven är det ett enkelt val för min del.

Du behöver dock ett GXP för boost. Quarq och Sram verkar ha slutat tillverka sådana för nu säljer de enbart DUB-versionen, GXP boost verkar utsålt, jag hittar det ingenstans i Europa. DUB-versionen innebär att du även behöver byta vevlagret till ett DUB-lager.

Effektmätare för MTB
Vilken Quarq har dubbelsidig mätning? Alltså separat vänster/höger?
Flera av sverigeeliten i MTB kör med Stages så de är inte helt odugliga.

Senast ändrad:
Effektmätare för MTB
Har kollat runt på Quarq, Rotor och Power2Max, och man blir ju helt snurrig på alla varianter och vad man måste ha för vevlager, vevarmar, drev osv. Som jag fattat så funkar ingen av dessa rakt av för BB92/Hollowtech 2? Men det kanske är enkelt i alla fall, bara jag som krånglar till det(?)
Om man skulle få för sig att köpa ny cykel nästa år (igen) med annan BB och vev osv, då få man väl byta allt igen?

Det kanske blir en Stages G3 L i alla fall, den kan man ju flytta till ny cykel om den bara har XT/XTR, och jag kan även köra den på min Scott Scale också...

Ett annat prisvärt alternativ är Powertap, men den kräver ju lite mer jobb att montera om man nu inte köper ett helt komplett hjul.

Effektmätare för MTB
Jag har körde Stages på min cykel 2017. Då jag påtalade problem med för mycket flex i baksvingen i början av denna säsong erbjöd sig min cykeltillverkare att förstärka den. Efter att den kom tillbaka från Bike ahead (samarbetar med Stöckli på deras high-end cyklar) med stadigare baksving, så passade inte Stagesveven längre. Så även om jag själv fortfarande tycker att Stages är det vettigaste alternativet är det värt att lägga in en brasklapp om att de inte nödvändigtvis passar på alla cyklar, om det är del i ditt beslutsunderlag.

Effektmätare för MTB
Blackberg sa:
Vilken Quarq har dubbelsidig mätning? Alltså separat vänster/höger?
Flera av sverigeeliten i MTB kör med Stages så de är inte helt odugliga.

Det är ju inte separat. Men en States ger ju inte ens båda sidor. Så hur skulle det vara bättre, om 100% riktighet mellan förhållandena höger o vänster är viktig

Effektmätare för MTB
Oj då, förlåt att man frågade... Var skrev jag att Stages enkelsidiga var bättre?
Man ska skilja på om effektmätaren mäter helt enskilt höger/vänster eller delar upp en mätning i 180 grader och egentligen inte har en aning om effekten kommer från tryck på höger eller drag på vänster. Alltså, ingen Quarq mäter dubbelsidigt vilket var det jag frågade om.

Effektmätare för MTB
Blackberg sa:
Oj då, förlåt att man frågade... Var skrev jag att Stages enkelsidiga var bättre?
Man ska skilja på om effektmätaren mäter helt enskilt höger/vänster eller delar upp en mätning i 180 grader och egentligen inte har en aning om effekten kommer från tryck på höger eller drag på vänster. Alltså, ingen Quarq mäter dubbelsidigt vilket var det jag frågade om.

Quarq och andra spindelbaserade mätare mäter totalen, vilket är det som är intressant.
Stages mäter vänsterbenet och gissar att höger alltid trycker exakt lika mycket.
Viss skillnad.

Effektmätare för MTB
Och jag påstod att de inte gjorde det?
Min fråga var: Vilken Quarq har dubbelsidig mätning? Alltså separat vänster/höger?
Svaret är: Ingen.

Följande påståenden högre upp i tråden säger att den gör det.
"Quark och rotor är väl de som har dubbelsidig till MTB."
"Jag har tidigare haft Stages på MTB men bytte till Quarq och ångrar inte bytet en sekund. Inga spikar, bra med dubbelsidig mätning och enkelt att montera. Då det dessutom är i stort sett samma pris för ett Quarq som för Stagesveven är det ett enkelt val för min del."

Effektmätare för MTB
Supersonic sa:
Jag har tidigare haft Stages på MTB men bytte till Quarq och ångrar inte bytet en sekund. Inga spikar, bra med dubbelsidig mätning och enkelt att montera. Då det dessutom är i stort sett samma pris för ett Quarq som för Stagesveven är det ett enkelt val för min del.

Du behöver dock ett GXP för boost. Quarq och Sram verkar ha slutat tillverka sådana för nu säljer de enbart DUB-versionen, GXP boost verkar utsålt, jag hittar det ingenstans i Europa. DUB-versionen innebär att du även behöver byta vevlagret till ett DUB-lager.

Det här med Quarq till ungefär samma pris som en Stages-vev är jag intresserad av. Är det varianten med bara spindel då (XX1 Eagle), eller finns det någon snik-variant som jag inte lyckas hitta som är ett billigt alternativ om man inte redan kör XX1?

Effektmätare för MTB
snarkus sa:
Supersonic sa:

Det här med Quarq till ungefär samma pris som en Stages-vev är jag intresserad av. Är det varianten med bara spindel då (XX1 Eagle), eller finns det någon snik-variant som jag inte lyckas hitta som är ett billigt alternativ om man inte redan kör XX1?

https://www.power2max.com/en/power-meter-ngeco-mtb/

1-2tkr billigare men också plastic-fantastic. Quarq kör 8-bults montering, är lättare och robustare.

Senast ändrad:
Effektmätare för MTB
Daddy D.Lux sa:
Så även om jag själv fortfarande tycker att Stages är det vettigaste alternativet är det värt att lägga in en brasklapp om att de inte nödvändigtvis passar på alla cyklar, om det är del i ditt beslutsunderlag.

Hej, på vilket sätt tycker du det är vettigast?
Säger inte att du har fel.
Mina slutsatser är, kanske felaktiga, men.
Stages; Dyrast? Lättast, vad händer om man kör in i en sten med veven?Kvalitet?
Quarg/P2M spindel, ; lika dyra? sammas kvaitet?quarg lite lättare.

Effektmätare för MTB
Jag som har både Stages och Quarq måste alltså alltid ha fel :)

Men det är skoj att jämföra effektdata från olika turer runt samma runda med samma fart men olika cyklar..

Effektmätare för MTB
eiskall sa:
Quarq och andra spindelbaserade mätare mäter totalen, vilket är det som är intressant.
Stages mäter vänsterbenet och gissar att höger alltid trycker exakt lika mycket.
Viss skillnad.

Jag har en 4iiii-mätare på min vev och på den kan man ange balansen på ens ben så den visar en mer korrekt siffra.
Kan inte stages göra så också?

Effektmätare för MTB
andrewmtb sa:
eiskall sa:
Viss skillnad.

Jag har en 4iiii-mätare på min vev och på den kan man ange balansen på ens ben så den visar en mer korrekt siffra.

Så länge Stages-mätaren visar 100-0 så stämmer det nog.

Effektmätare för MTB
NLC sa:
andrewmtb sa:
eiskall sa:
Viss skillnad.

Så länge Stages-mätaren visar 100-0 så stämmer det nog.

För vissa elittränade stämmer den till 100%

Bilagor

• mtb_craft.jpg
    mtb_craft.jpg
    360.2 KB · Besök: 160
Effektmätare för MTB
andrewmtb sa:
eiskall sa:
Viss skillnad.

Fast balansen skiljer ju fram och tillbaka hela tiden.

Jag kör ju själv stages men det räcker för mitt behov.

Effektmätare för MTB
Blackberg sa:
Och jag påstod att de inte gjorde det?
Min fråga var: Vilken Quarq har dubbelsidig mätning? Alltså separat vänster/höger?
Svaret är: Ingen.

Följande påståenden högre upp i tråden säger att den gör det.
"Quark och rotor är väl de som har dubbelsidig till MTB."
"Jag har tidigare haft Stages på MTB men bytte till Quarq och ångrar inte bytet en sekund. Inga spikar, bra med dubbelsidig mätning och enkelt att montera. Då det dessutom är i stort sett samma pris för ett Quarq som för Stagesveven är det ett enkelt val för min del."

Fast om man mäter totalen av båda sidor, alltså båda benen, vad kallar du det då, annat än dubbelsidigt? Om nu en stages mäter bara ena benet, enkelsidigt?

Eller menar du att bara för att den inte kan skilja exakt vilken kraft som kommer från vilket ben så är den inte dubbelsidig, även om den till skillnad från en stages faktiskt mäter exakt vad båda dina ben producerar.

Angående trådskaparens fråga, power2max säljer ju ngeco med fsa afterburner, kör inte de 24 mm axel så som shimano?

Senast ändrad:
Effektmätare för MTB
Jag har två lvg Stages och en MTB Quarq. Quarqen har fungerat helt problemfritt hela tiden. Batteriet hållt mkt längre än Stages (samma typ, 2032). Jag har inte ens bytt för att det varit slut utan före en tävling.
Stages väger 35-40 g mindre totalt (glöm snacket om 20 g mer, det där är utrett sedan tidigare. Quarq drygt 100g extra på ett Eagle parti, Stages plus 60 jmf med vanlig Eagle vevarm). Stages fördelen av att kunna flytta mellan cyklar. Quarq alla andra fördelar.

Effektmätare för MTB
Det blev en Stages XT (Gen3) till slut. Jag valde den tack vare enkelheten att byta mellan mina två cyklar som jag tränar med. Sen också att den använder sig av både ANT+ och Bluetooth. Vissa mätare hade bara ANT+ och då hade jag behövt byta cykeldator/klocka också.

Effektmätare för MTB
petek sa:
Det blev en Stages XT (Gen3) till slut. Jag valde den tack vare enkelheten att byta mellan mina två cyklar som jag tränar med. Sen också att den använder sig av både ANT+ och Bluetooth. Vissa mätare hade bara ANT+ och då hade jag behövt byta cykeldator/klocka också.

Jag har en och är nöjd. Blir väl nån spik när man dunkar i en sten annars är den bra. För 3 tusen fick man inte mer när det begav sig iaf.

Effektmätare för MTB
NickPick sa:
petek sa:

Jag har en och är nöjd. Blir väl nån spik när man dunkar i en sten annars är den bra. För 3 tusen fick man inte mer när det begav sig iaf.

Har du den 2:a eller 3:e generationen?

Effektmätare för MTB
NLC sa:
trailmig sa:
Nackdelen är väl att man enbart kan köra Quarq om man även har SRAM. För Shimano MTB funkar inte Quarq. Eller jag har missuppfattat något?

Det är väl bara byta vevlager till GXP.

Skulle hellre köpt mätare med DUB-axel. Köper man ett extra vevparti med DUB så är det lika lätt att flytta över mätaren mellan cyklarna som stages och du får totalmätning. Bara skruva loss drivsidan och flytta utan att behöva dra ut någon axel. Något gott har det iaf kommit från SRAMs nya lösning.

Äger man XX1 DUB så kan man köpa XX1 DUB Quarq och lätt kunna flytta mätaren mellan 2st cyklar. Lättare än stages för shimano.

OBS! Önsketänk hittills då jag inte vet om axeln är annorlunda på Quarq och SRAM DUB. Borde vara samma, men lita inte helt på mig.

Effektmätare för MTB
Första test av Stages; superenkel montering, bort med gamla veven och på med Stages och sedan kalibrera med appen. Tog max 5 min. Kontakt med app och mätare direkt. Har kört en runda med blandad terräng (asfalt, grusväg och halvstökigt) och inga konstigheter. Inga kadens- eller wattspikar. Återkommer när jag testat mer.

Effektmätare för MTB
petek sa:
Första test av Stages; superenkel montering, bort med gamla veven och på med Stages och sedan kalibrera med appen. Tog max 5 min. Kontakt med app och mätare direkt. Har kört en runda med blandad terräng (asfalt, grusväg och halvstökigt) och inga konstigheter. Inga kadens- eller wattspikar. Återkommer när jag testat mer.

Spikarna kommer vid hårda slag det vill säga de enstaka gångerna du drar veven/pedalen i en sten.

Effektmätare för MTB
Jag kör med Stages M8000-vev på min Spark -15.

Funkar suveränt, och träningen blir i mitt tycke väldigt rolig och produktiv. Lätt att hålla koll på dagsform och utveckling.

Effektmätare för MTB
Haft Quarq effektmätning i spindeln på en XX1 kolfibervev från -17C° till +30C° i alla förhållanden.
Den känns stabil, vet inget om enbensmätning men antar att man bara får halva sanningen.

Nackdelen med Q är att det inte går att kalibrera den mot övriga effektmätare om man nu ska vara exakt.

Effektmätare för MTB
Dr_Rydell sa:
Jag har två lvg Stages och en MTB Quarq. Quarqen har fungerat helt problemfritt hela tiden. Batteriet hållt mkt längre än Stages (samma typ, 2032). Jag har inte ens bytt för att det varit slut utan före en tävling.
Stages väger 35-40 g mindre totalt (glöm snacket om 20 g mer, det där är utrett sedan tidigare. Quarq drygt 100g extra på ett Eagle parti, Stages plus 60 jmf med vanlig Eagle vevarm). Stages fördelen av att kunna flytta mellan cyklar. Quarq alla andra fördelar.
Din viktangivelse gäller ju enbart Xx1 eagle. Kör man annat vevparti är det +20 gram som gäller för stages.

Effektmätare för MTB
Cannondale jekyl 1000 sa:
Din viktangivelse gäller ju enbart Xx1 eagle. Kör man annat vevparti är det +20 gram som gäller för stages.
Nej det gör den inte.

XX1 Eagle väger 493g och X01 Eagle 520g(med 32 klingor). Det faller på sin orimlighet redan där. Inte ens om alla grammen satt i vänster sidas vevarm på X01Eagle så skulle du komma upp i 206-20g (186g) (Stages specar 206g på MTB-armen. Jag sett bild på 210 g uppmätt). Dessutom så vägde jag tidigare en gammal XX1 arm till 182, så det var inte 20 g redan på första XX1.

Effektmätare för MTB
Dr_Rydell sa:
Nej det gör den inte.

XX1 Eagle väger 493g och X01 Eagle 520g(med 32 klingor). Det faller på sin orimlighet redan där. Inte ens om alla grammen satt i vänster sidas vevarm på X01Eagle så skulle du komma upp i 206-20g (186g) (Stages specar 206g på MTB-armen. Jag sett bild på 210 g uppmätt). Dessutom så vägde jag tidigare en gammal XX1 arm till 182, så det var inte 20 g redan på första XX1.
Mina stages vevarmar väger 18g mer än originalvevarmen.

Effektmätare för MTB
Jag kör med P2M NGeco mätare. Funderade länge vad jag skulle köra med och här är mina orsaker till valet:

- har Stages på lvg och den tappar ibland signalen
- vill inte ha mätare i vevarm eftersom jag kör mtb i skogen, dvs pedaler slår i stenar från och till
- jag hade redan från tidigare XX1 vevparti, och till detta är inte vad jag vet Quarq kompatibelt (8-bult vs 3-bult)
- med 3-bult vevparti kan jag skruva loss mätaren för service och köra med standard direktmonterad klinga
- jag kan uppdatera till standard DUB vevar med 3-bult när jag vill, måste inte ha 8-bult

Mätaren har hittills gått som en klocka. Vet inte nogrannheten men det känns som den visar väldigt rätt. Ska montera cyklen på en Tacx Neo i vinter och då får man väl slutliga svaret.
Jag har läst att P2M supporten är bra ifall den behövs.

Vad mätaren väger skiter jag i. För mig innebär en pålitlig mätare som man litar på 100x mer än om den skulle väga 7 eller 14 eller 25g mer. Dessa gram påverkar garanterat inte mina tävlingsresultat iaf.

Den enda nackdelen som jag nu har märkt är att den knappast tar en mindre klinga än 32t. Detta kan ju vara viktigt om man kör långa etapplopp på höga höjder och benen börjar vara mos de sista dagarna :-)

Effektmätare för MTB
Dr_Rydell sa:
Nej det gör den inte.

Ja men då så. Då är det ju peer review granskat och klart. Härlig vetenskaplig nivå du bidrar med.

Effektmätare för MTB
aland33 sa:
Jag kör med P2M NGeco mätare. Funderade länge vad jag skulle köra med och här är mina orsaker till valet:

- har Stages på lvg och den tappar ibland signalen
- vill inte ha mätare i vevarm eftersom jag kör mtb i skogen, dvs pedaler slår i stenar från och till
- jag hade redan från tidigare XX1 vevparti, och till detta är inte vad jag vet Quarq kompatibelt (8-bult vs 3-bult)
- med 3-bult vevparti kan jag skruva loss mätaren för service och köra med standard direktmonterad klinga
- jag kan uppdatera till standard DUB vevar med 3-bult när jag vill, måste inte ha 8-bult

Mätaren har hittills gått som en klocka. Vet inte nogrannheten men det känns som den visar väldigt rätt. Ska montera cyklen på en Tacx Neo i vinter och då får man väl slutliga svaret.
Jag har läst att P2M supporten är bra ifall den behövs.

Vad mätaren väger skiter jag i. För mig innebär en pålitlig mätare som man litar på 100x mer än om den skulle väga 7 eller 14 eller 25g mer. Dessa gram påverkar garanterat inte mina tävlingsresultat iaf.

Den enda nackdelen som jag nu har märkt är att den knappast tar en mindre klinga än 32t. Detta kan ju vara viktigt om man kör långa etapplopp på höga höjder och benen börjar vara mos de sista dagarna :-)

Passar direct mount-klingan på ngeco eller måste man skaffa någon ny klinga också?

Effektmätare för MTB
Jag var också tveksam till batteriluckan efter jag läst DCR’s test. Beställde därför en extra lucka då jag lade ordern på mätaren. Men men, trots ett jäkla bombande på diverse stigar och enduro-spår så har orginalluckan suttit som berget.

Som sagt har jag inget att klaga på och då är jag ganska petig när det kommer till prylar och erkänner gärna om jag gör felval då jag gör inköp.

Senast ändrad:
Effektmätare för MTB
Dr_Rydell sa:
Dr_Rydell sa:
Nej det gör den inte.

Ja men då så. Då är det ju peer review granskat och klart. Härlig vetenskaplig nivå du bidrar med.
Varsego! Nu vet du.

Effektmätare för MTB
Har xx1 eagle, vad jag förstår är det 3 bultars, men quarq verkar vara nån 8 bultars variant, är dom inte kompatibla? Har quarq någonsin haft 3 bultars fastsättning?
Någon som kan reda ut detta?
Tack på förhand.
L

Effektmätare för MTB
Ni som har Quarq, vilken kedjelinje har ni?
Köpte en Quarq Eagle XX1 104 BCD DUB, till en spark 900(BB92), Absolut Black klinga, 34mm oval, kedjelinjen blev 55mm, till centrum klinga, och det utan 2.5mm spacern som man skulle ha på drivsidan, som om jag använt den, hade flyttat ut klingan ytterligare 2.5mm.
Hade bara 2mm brickor hemma som jag shimsade in klingan med, men den går att flytta 1mm till innan den tar i kedjestaget, så med"rak" kedja nu så hamnar jag på 5e drevet bak, ska shimsa 1mm till, bättre än så blir det inte med 34 oval.
Men tycker det är märkligt då man bygger(nytt?, DUB) att man inte gör så att kedjelinjen blir rätt, eller åtminstonde, bygger för"smalt", så man får shimsa utåt på axeln.
Eller är det bara jag som har otur då jag tänker?
Vägde f.ö 488g utan klinga, vägd med 400kr brevvåg.
/L

Bilagor

• IMG_20180707_143102.jpg
    IMG_20180707_143102.jpg
    185.3 KB · Besök: 94
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp