Efter år av internetcyklande...

Spagh1i

Medlem
Köptes äntligen första cykeln. Detta blir egentligen bara ett inlägg om min glädje och diskussionsunderlaget kommer vara klent.

Jag hittade detta forum 2010 då jag började intressera mig för cykling. Jag har inte sedan barnsben suttit på en mtb men alltid tyckt cykla varit roligt generellt och gillar att pilla och läsa om/på saker. Tyvärr var man student och ekonomin var skral.
Åren gick men mtb-drömmen dog aldrig (jag har även drömt om cyklar och cykel turer i perioder, vilket min sambo tröttnat på att höra om för länge sedan).
Tre kvaddade och sedan stulna damcyklar senare stod det klart. Jag MÅSTE ha en mördarmaskin som är pålitlig i vinter när småttingen ska skjutsas till och från dagis över is och slask.
Så igår gjorde jag slag i saken och köpte en beggad cykel av en på forumet. Jag har hunnit cykla hem från köpet samt till/från en cykelmek, men faen vad roligt det var.
Nu inväntas lite nya delar (unnade mig blåa detaljer) och en rejäl service sen, sen lina nyblivna forumkamrater ska det ställas i skogar, till jobb, till dagis och hem!

Än sålänge har jag betydligt fler youtube-timmar med cykel än ute.

Uppdaterar med bild när allt är monterat!

h.g.j sa:
ratatosk sa:
h.g.j sa:
Spagh1i sa:

Verkar som att du är som klippt och skuren för Happy... :)

Välkommen in i vardagsrummet! :)

+1. Jag tror att livecykling är överskattat .

Jag har hört att det kan ge något som kallas kondition... Låter farligt, tro om det går att bota?

Botas enkelt med grisfest, öl, cigg och bilåkning.

h.g.j sa:
ratatosk sa:
h.g.j sa:
Spagh1i sa:

Jag har hört att det kan ge något som kallas kondition... Låter farligt, tro om det går att bota?

Bara genom vila. Inget annat biter.

ratatosk sa:
h.g.j sa:
ratatosk sa:
h.g.j sa:
Spagh1i sa:

Ev. kan även extremt mycket mer hård träning hjälpa. Då brukar krafterna kunna försvinna.

GoranS sa:
ratatosk sa:
h.g.j sa:
ratatosk sa:
h.g.j sa:
Spagh1i sa:

Ev. kan även extremt mycket mer hård träning hjälpa. Då brukar krafterna kunna försvinna.

Ja visst ja. Det är ju faktiskt min vanligaste metod. Tack för påminnelsen .

Hallå igen och tack för det varma välkomnandet. Jag har hunnit byta bromsbelägg samt lärt mig serva gaffeln som sitter på. Jag ska börja skruva på den så fort gaffelpumpen anländer. Köpa beggad kanske inte blir så billigt ändå men jag ser det som en trevlig bisyssla att internetcykla och småpilla lite.

Gaffeln är en marzocchi och det verkar skralt med verkstäder som servar dessa då delar verkar vara svåra att få tag på. Det gör inget då oljebyte och gaffelinställningar är något man ändå tjänar på att lära sig.

Bilderna postas med de nya delarna på. Borde vara gjort senast fredag (lbs mycket upptagen).

Det som är gjort är ny kassett, konverterat till singelklinga och nytt drevskydd, nytt växelreglage och ny kedja.

Dämparen fick jag inte upp. Var dumsnål och köpte en skiftnyckel från öob för att för att öppna gaffeln och byta olja. Gav upp innan hatten blev helt obrukbar. Planerar ny styrstam, handtag och ev pedaler i matchande blått.

Bilagor

• DSC_0551.JPG
    DSC_0551.JPG
    293.3 KB · Besök: 19
Tillbaka
Topp