Efter träning

hajom

Ny medlem
Efter träning
Vad gör ni efter ett längre träningspass på ca 3 timmar för att piggna till igen? Själv brukar jag vara däckad i 2-3 timmar innan jag börjar må som en mäniska igen. Då är ju humöret på topp igen(Endorfiner?) men jag är fortfarande lite seg. Ger det sig med tiden kanske? Jag har ju bara kört MTB regelbundet i år.

Efter träning
Äter? Vilar? Duschar? Toksurfar på Happymtb? ;-) Det är iaf vad jag gör efter en långtur, dagens 5 1/2 timmas tur var riktigt skön. Lite seg blir man ju, men efter lite mat så piggnar man till fort.

/Leo

Efter träning
Man ska äta något med snabba kolhydrater direkt efter ett pass. Det kan göra så kroppen hämtar igen sig på halva den tid det normalt tar =). Efter det duschar, vilar och toksurfar man på Happymtb =D

Efter träning
Äta, snabba kolhydrater och toksurfa happy :) *check*

Läste att det skulle vara bra att fösöka höja blodsocker halten med på nått vis.

Efter träning
Ja, det är korrekt, det är bra att trycka i sig något med snabba kolhydrater direkt efter avslutad träningstur. Potatismos med köttbullar och ketchup är en klassisk "snabbakolhydratermaträtt" som funkar fint. :-9 Är man totalt slut och inte får ihop "riktig" mat direkt så kan man ta lite godis som en snickers eller sportdryck. :-)

Brukar själv trycka i mig riktig mat direkt efter träningen, eftersom man ätit snabba kolhydrater under träningen så tar det lite emot att äta mer sådant direkt efter. Funkar bra det med tycker jag.

/Leo

Efter träning
Potatismos är INTE bra!Hade en kost kurs på jobbet,och då sa dom att det inte var någon höjdare eftersom det bara lägger sig som en klump nere i magsäcken! Men vem vet,dom kanske har fel......=)

Efter träning
SL-9: Har du provat själv eller har du bara hört det? :-) Jag tycker det är helt ok, potatismos är rätt så "lös" föda, det löses upp snabbt när man tillför vätska vid måltiden. Isåfall tycker jag allt att pasta eller kokt potatis är mer "klump" i magsäcken.

/Leo

Efter träning
Är det inte viktigare vad man äter till då det som kroppen tar åt sig snabbast för att bygga upp är laktos och fruktos (mjölksocker och fruktsocker)?
Som komplement alltså.

Senast redigerad av en moderator:
Efter träning
Såg på ett program på h SVT med hon Magdalena som var skidskytt. Då hävdade en dietist att det allra viktigaste var att äta t ex en banan precis efter passet.

Efter träning
Jag skulle ju aldrig få ner ett lass med potatismos precis efteråt, men man är väl olika.:)
Efter ett pass på säg 3-4 timmar lider man av brist på det mesta, kroppens immunförsvar är försvagat, torrhostan man kan få är ett tecken på detta. I målfållan efteråt brukar folk oftast stapla omkring hostandes har jag märkt. Jag brukar försöka få i mig något snabbt och lätt direkt efter, behöver inte vara mycket, nån banan, choklad, eller kanske en Gorbys i micron. Snabba kolhydrater bara, sen i in i duschen. Sen max två timmar efteråt käkar jag ordentligt, kom ihåg att nedbrytningen fortsätter tills du har fyllt på med energi. Vad kroppen behöver förutom energi för att återhämta sig är främst proteiner, så en rejäl köttbit är inte fel, mineraler och vitaminer behövs också så glöm inte det gröna. För dom som vill fuska finns div tabletter och proteindrinkar att tillgå. Kom ihåg träning bryter ned, vila/återhämtning bygger upp.

EDIT: Tar tillbaks det där med att torrhostan beror på att immunförsvaret är försvagat, har inga belägg för det men det skulle kunna vara så. Någon som har några teorier?
EDIT: OK, för att vara "on topic" igen, jag ligger gärna i soffan och spelar Gamecube efter träning:)
Maximal återhämnting garanteras!:)

Senast redigerad av en moderator:
Efter träning
Får bli PS2 då istället för gamecube, men det utnytjades i går. Det får inte vara för kompliserade spel bara så att man måste tänka gärna något hjärndött :)

Efter träning
Torrhostan beror till största delen på att hals och luftvägar är rejält irriterade efter långa träningspass med kraftig andning. Damm, torr luft och andra föroreningar går ner i halsen och irriterar. Vid normal anding andning sker stor del av lufttransporten via näsan som har betydligt bättre mekanismer för att få bort föroreningar från luften.
Detta tillsammans med nedsatt immunförsvar ger ett gyllene tillfälle för infektioner i hals och luftvägar...

Efter träning
Det har hänt att maten inte har gjort någon kännbar effekt alls men därefter kaffet och bullen då har jag piggnat till.

Lärdom: Skippa maten och ta kaffe och bullar istället :)

Efter träning
En banan efter ett sånt pass räcker inte långt. Man brukar rekommendera att man får i sig 0,8-1,2 gram snabba kolhydrater per kilo kropssvikt efter ett pass. Druvsocker är kanon, annat som passar utmärkt är Ahlgrens bilar, gelehallon och annat skum/gelegodis.
Men sen får ni inte glömma proteinerna! Självklart ska man ha kolisar, men utan proteiner så bryter ni bara ner musklerna.
Sen ser ni till att käka ett mål mat inom en eller ett par timmar efter passet.

//

Efter träning
Jag blev bara tvungen att rätta till Rejser, fruktos är absolut inte snabba kolhydrater. Tvärtom de är långsamma som tusan. Däremot druvsocker är jättesnabbt, man kan lätt blanda ihop de två. Själv brukar jag dricka jos medans jag kokar en portion pasta. Fiskpinnar är gott..
/Johan

Efter träning
Det blir en proteinpulver/druvsocker-drink framför Happy, streatchning, dusch och sen ett rejält mål mat.

Sen är man nästan människa igen :)

Fast efter bägge turerna i helgen har jag varit tokslut, somnade tom efter maten i lördags. Brukar inte kunna sova mitt på blanka eftermiddagen.

Efter träning
bigmollo: menade inte fruktos, tänkte fel när jag skrev, därför jag skrev ett extra om druvsocker, skulle skriva dextros där uppe, fick lite kortslutning.

Efter träning
Brukar ta vad som finns tillgängligt. Ett glas mjölk och en banan funkar bra direkt efter (för ni fyller väl på depåerna under träningen med?) och sedan kickar man igång grillen och slänger på en halv gris eller vad man nu har på armslängds avstånd. Dessutom ofta kompletterat med en öl eller tre :) Massa härliga kalorier däri som kroppen kan tillgodo göra sig.

/Mattias

Efter träning
Hajom:

Pröva en gång att äta och dricka ordentligt under passet samt hålla ett lite lägre tempo så skall du se att du inte blir så sliten. Träningseffekten blir dessutom bättre...

Drick minst 2 liter dricka samt ät 300 gram kolhydrater under passet.

<http://www.mattiaslundqvist.com>

Efter träning
Mattias Lundqvist Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hajom:
>
> Pröva en gång att äta och dricka ordentligt under
> passet samt hålla ett lite lägre tempo så skall du
> se att du inte blir så sliten. Träningseffekten
> blir dessutom bättre...
>
> Drick minst 2 liter dricka samt ät 300 gram
> kolhydrater under passet.
>
> http://www.mattiaslundqvist.com

Instämmer med föregående talare..............
Börja ät och drick från första tramptaget!
Flaskorna ska vara tomma innan man kommit hem........

Efter träning
Jo jag drack nog lite lite (1.5l), men jag hadde sportdryck i kamelbaken och med mig lite japp, men inte så mycket som 300g kolhydrater. Borde haft med mig nån banan med. En anledning till att det blev så jobbigt var nog att efter som jag bor mitt ute på Östgötaslätten (Linköping) fick en sju tusan till motvind de sista 3 milen hem.

Tillbaka
Topp