[Efterkonstruerad internetcykling] Jofa köper ny cykel!

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag har också köpt ny cykel och vill i efterhand inkassera ryggdunkningar, tips och glad tillrop. Man får dock inte säga grattis när en medelklassgubbe köper ny cykel, så gratulationer undanbedes, vänlig men besämt.

Bakgrund:

Den senaste dryga månaden har jag varit reducerad till endast en (1) stigcykel p.g.a. ett smärre rambrott. Varje cykeltur blir som en dödsdans där man känner en panikartad oro för att köra sönder den enda cykeln man har. Jag måste därför bli lite mer vuxen och ansvarstagande och förbättra cykelparken så att den situation inte uppstår igen.

Krav:

Jag behöver en billig hållbar cykel som går att använda direkt utanför huset. Jag har kommit upp i den avancerade åldern där min sargade kropp inte längre tycker det är bra att cykla 3 timmar i skogen varje dag. Jag tänkte använda cykeln med plattisar för att förbättra min teknik när det kommer till bunnyhops och liknande. Det är också hög tid att jag lära mig göra manuals och sådant som jag alltid har försummat.

Följande kravlista är identifierad:

*Billigt

*Hållbart

*Schysst att hucka lastkajer med

*Stark socialpolitiskt ställningstagande för långburk och kråsskjorta

*Kort och brant

Cykeln klickades hem igår och skickades idag. Så nu vill jag att ni tipsar om vad jag skulle ha köpt.

Vuxna och ansvarstagande människor åker landsväg. Jäkla påhitt egentligen att man ska ha kul när man är ute o cyklar.

pbpic565606.jpg

?

Det blev en 2019 Kink Gap för 4400 kr.

bikes_19_gap_gloss_trans_black_cherry_friction_fade_k430redbk19.jpg

Snärtig geometri med 75 graders gaffelvinkel och korta kedjestag. Ganska mycket CrMo för pengarna (CrMo är alltså det som är premium inom BMX). Det håller nog fint för misslyckade manuals och små bunnyhops. Efter första lastkajen kommer jag behöva nya hjul, ny ram och ny gaffel.

jofahjalm sa:
Det blev en 2019 Kink Gap för 4400 kr.

Snärtig geometri med 75 graders gaffelvinkel och korta kedjestag. Ganska mycket CrMo för pengarna (CrMo är alltså det som är premium inom BMX). Det håller nog fint för misslyckade manuals och små bunnyhops. Efter första lastkajen kommer jag behöva nya hjul, ny ram och ny gaffel.

Har den modern geometri?

jofahjalm sa:
larsaw sa:
G R A T T I S till att ha kommit till gubbåldern!
Cykeln du letat efter heter uppenbart Trek Ticket S: https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...ke--down-hill/ticket/ticket-s-ramset/p/15830/
26ain’tDead!!!

Jag hittade inte modellen med dubbelkronat och då var det inte tufft längre.

Fan, inser att jag kan ha köpt fel cykel...

Men förresten, du har väl visst två cyklar? (Eller tre om vi räknar in Pompinon) DH-släden! Eller är den också avyttrad/skrotad?
Annars är det ju bara att slänga på ett LiveValve-kit så är du ”sigcyklingssäkrad”... ;D

Skämt o sido, jag tror du beställt en Sonder eller Bosnut!

EDIT: Jo just ja’ Commencal Meta TR 27.5” skulle också stått på min lista om jag varit småtomte...

EDIT2: och en ny Apelsin 4/5’a så klart!!!

Senast ändrad:
Pompinon lever och frodas, men den används bara för seriösa ärenden (och som hortrilla). DH-släden är inte i körbart skick. LiveValve är den sak på marknaden som verkar minst intressant. Jag vill inte dämpning som försöker ställa in sig själv automagiskt. Jag vill ha dämpning som beter sig förutsägbart, dvs inte ändrar inställningar.

Tss, inget av dina förslag har 75 graders HA.

Happy i ett nötskal, några griniga gubbar som anser sig för fina för att cykla med en Yosemite.

Kanske inte huckvänlig men det luktar ändå rätt mycket kråsskjorta och alkoholfri öl om denna skapelse?

C8CC225F-EE33-4703-A6BE-A9B4F123D603.jpeg

Utmärkt! Man kan aldrig sitta på en för hög häst när man har en monteringstråd på Happy!
Saknar dock den pretentiösa undertonen där du låtsas känna skillnad på 2-3mm stack eller nån enstaka millimeter på kedjestagen. Sjukt besviken att hela den analysen med noll verklighetsförankring bara verkar ha glömts bort innan köpet slutfördes.

BTR dessvärre kanske du hinner hucka sönder ett gäng ölbukscyklar innan de hinner bygga en åt dig men sjukt progressiv dämparkurva å sjukt välbyggd ram så har du köpt nåt annat har du köpt fel???

Nice!
Vilen storlek på TT?
Köpte själv en beh Kink förr ett litet tag sedan i storlek 20,5 vilket med mtb preferenser känns ruggigt kort d:
Bra pris för ny cromo hoj!

Fredrik Z sa:
Du skulle ha köpt min HT. Det hade varit en bra deal för mig

Fan, ännu en miss...

Henrik83 sa:
Utmärkt! Man kan aldrig sitta på en för hög häst när man har en monteringstråd på Happy!
Saknar dock den pretentiösa undertonen där du låtsas känna skillnad på 2-3mm stack eller nån enstaka millimeter på kedjestagen. Sjukt besviken att hela den analysen med noll verklighetsförankring bara verkar ha glömts bort innan köpet slutfördes.

Ge det lite tid så kommer jag försöka rättfärdiga att jag behöva köra en Bone Deth Motörbone-ram med att den är 0,5 grader flackare i HA och ha lite längre kedjestag. Detta är ännu plan-B. Jag hoppas på att böja Kinkramen och därför kunna köpa Sean Burns-hojen.

me.I.am sa:
Reach? Har reachen överhuvudtaget diskuterats i tråden? Helt värdelös tråd.

Man pratar inte reach i BMX av respekt för sporten. Men cykeln har ett 520 mm överrör med en 71 graders sadelvinkel. detta kompenseras med ett styre med 241 mm rise. Det upplevs lika absurt som det låter.

happymtb.fr sa:
Det ryktas att det är 22" hjul som gäller idag inom bmx.
Hoppas att ditt köp är "framtidssäkert"? ?

20"-4-life

VanGarg sa:
Nice!
Vilen storlek på TT?
Köpte själv en beh Kink förr ett litet tag sedan i storlek 20,5 vilket med mtb preferenser känns ruggigt kort d:
Bra pris för ny cromo hoj!

Jag körde också 20,5". Det känns helt sjukt vidrigt. Är rädd för att cykla på asfalt med cykeln. Det låga priset hade vissa eftergifter. I gaffeln är bara styrröret i CrMo och på ramen är baktriangeln med sadelrör i hiten. Om jag inte ställer den i källaren direkt är jag ganska säker på att jag kommer böja gaffel och ram.

Jag har dock stora förhoppningar om min bmx-karriär. Petare har i princip lovat att han också ska köpa en bma så att vi kan dricka Bayerska 2,8% och hucka garagetak, samt bygga dirtjumps i hans trädgård. Jag lät en Laotisk man ta mig på benet i utebyte mot starkpangare på Pub Diset (även till freeride-frida och petare) för att försegla denna dealen. Det var en förvirrande upplevelse, men det var petares bmx-köp som gjorde att det hela kändes okej. Jag har tidigare gjort värre för mindre. Ingen skam, ingen ånger.

Det blir säkert bra det där, försäkringsbolaget blir iaf glada eftersom du inte kommer rapportera in lika många skrotade dyra hjälmar o ramar... ;)

Tillbaka
Topp