Efterlysning av Happyit-hund i Gömmaren (Huddinge/Stockholm)

larsaw

Aktiv medlem
Hej alla jag känner och inte känner!!!

Har iof redan postat om denna tragedi i Huddinge-tråden:
https://happyride.se/forum/read.php/1/1982036/3675875#msg-3675875

Men inser att det kanske är lite lamt med läsare där, så därför startar jag en separat tråd för att efterlysa min saknade Trail-dog Lilleman!:

Under gårdagensdagens skogspromenad i norra delarna av Gömmarskogen, sprang vår älskade hund Lilleman bort!!
Vi promenerade på SBR-stigarna i anslutning till Svart/Vita motionsspåret i den del av skogen som löper längs Gamla Stockholmsvägen.

5BA1F081-7E0D-4A1A-B343-DF8EE7329A4F.jpeg

Lilleman är 20månader gammal och glad men något reserverad.
Hade vid försvinnandet röd sele och blått koppel/lina på sig.

413D5B47-698B-404E-B729-04230E7AC4B3.jpeg

Har ni tips eller vill hjälpa till i letande, så nås jag på 0761458602 alt 0761899833

Jag har i natt sovit i skogen vid ”flyktplatsen” i hopp om att Lilleman ska bakspåra nu när nattens lugn har lagt sig.
Vi kommer idag (söndag) att gå ut med spårhundar kl. 10 samt påbörja skallgång med start kl 10:30-11:00
Samling vid Gamla Stockholmsvägen 294 för er som är intresserade och har möjlighet att hjälpa till. Tackar på förhand!

Klistrar även in vår efterlysning på Missing Dogs:

https://www.facebook.com

11/1 KUNGENS KURVA / GLÖMSTAVÄGEN ‼️

Svart Portugisisk Vattenhund vid namn Lilleman som snart fyller två, har sprungit vilse i skogen mellan Kungens Kurva och Glömstavägen!

Han har rött sele och blått koppel på sig.

- De som vill hjälpa till att söka efter Lilleman bör ta det lugnt och inte ropa efter honom. Om han syns så bör man sätta sig ner, titta åt ett annat håll, prata med lugn lågmäld röst. Stannar han upp och verkar intresserad kan man försiktigt locka på honom. Om inte så bör man ta det fortsatt lugnt, observera i vilken riktning hunden rör sig och sedan kontakta ägaren.

Lilleman sprang iväg tillsamman med sin morbror Viggo, men här fick troligen Viggo vittring på vilt. Hundarna har gjort så en gång tidigare och var då borta i 5 minuter.
Denna gång blev ägaren orolig och började cirkulera på stigen/stigarna de gått på.
Efter ca 20 min kom Viggo tillbaka men utan Lilleman i släptåg.

Det finns risk att Lilleman sitter fast och inte vill ge sig till känna. Titta därför noga omkring er på marken om ni är ute och söker efter honom.

Lite reserverad men van vid hundar då han går på hunddagis samt bor i familj på fyra med ganska mycket vänner.

Ser eller hör ni något om Lilleman, så nås jag på 0761458602 eller 0761899833, alt. kontakta polisen.

TACKAR PÅ FÖRHAND

PS. Då jag förutom skallgången idag söndag, så har vi så många olika ”krokar” ute att jag har svårt att svara alla som hör av sig. Hoppas därför på förståelse om att jag inte bevakar o svarar i denna tråd så ofta. Måste även spara på mobilernas batterier...
PM’a eller SMS om ni har någon konkret fråga eller tips. DS.

Kram på er!

Tråkigt, hoppas han kommer till rätta. Tyvärr är det lite för långt bort för att kunna hjälpa till.

en gång plåtade jag en välbehållen hund som hållit sig borta i tre veckor efter en rastning längs en väg i jämtland. så håll hoppet uppe!

Håller alla tummar för att den lilla gynnaren visar sig snabbt under sökaktionen!

F*n vad trist. Hoppas Lilleman kommer tillrätta.
Hade jag inte varit i Spanien just nu så hade jag hjälpt till allt jag kunnat.

En tanke. Ni befinner er ju ofta i Gömmaren. Kan det finnas ett favoritställe dit han sprungit. Kanske på grund av bad, matrester, gräva eller nåt. Kanske vindskydd och att någon campare/festare tagit hand om honom över natten?

Jag hoppas innerligen att Lilleman kommer till rätta så snart som möjligt. Finns det inte en risk att ha sitter fast?

När han är hemma igen och ni sitter och kliar Lilleman på huvudet i soffan tror jag ni behöver han en diskussion med Viggo om vikten av att hålla fast i kopplet.

Lycka till. När min katt försvann
hjälpte galet många lappar i närområdet där han smet (i plastficka pga väder). Ingen skulle kunna missa att där fanns en rymling. Kanske kan funka även längs spår och stigar.

kais01 sa:
en gång plåtade jag en välbehållen hund som hållit sig borta i tre veckor efter en rastning längs en väg i jämtland. så håll hoppet uppe!
Ja, man ska aldrig ge upp.
Kompisens shetland sheepdog va bortsprungen i finland i över ett år, innan han fångades in o fick åka hem igen.

Senast ändrad:
Såg först nu. Drog en cykelrunda men borde så klart tagit en tur i svartvita. Ska hålla utkik då jag bor inte allt för lång ifrån. Fattar att du inte har tid att skriva i olika trådar men kan du inte uppdatera så fort han är hittad? Om inget om hittad i tråden lovar jag en riktig långpromenad med lampa och prinskorv ikväll i området.

Funkar det att hoppa sjön och skrika hjälp på portugisiska?

Ett väldigt engagemang är det. Det värmer och bör ge utdelning.

Tråkigt när sådant händer. Men om man har en hund som får springa fritt så vore det inte värt att skaffa en gpssändare till vovven?

Drosa sa:
Tråkigt när sådant händer. Men om man har en hund som får springa fritt så vore det inte värt att skaffa en gpssändare till vovven?

Den har nog rymt eftersom den har koppel på(man släpper antagligen inte hundar fria med koppel på då det kan fastna, så kan mycket väl vara fallet här).

Litar inte riktigt på konceptet spårhundar för att hitta hundar. Men jag hoppas verkligen ni hittar hunden :)

Han är hittad i Segeltorps centrum. Välbehållen. Jag tänkte Larsa skullle få skriva det, men skitsamma, det löste sig. Hurra!

Hasse#7 sa:
Han är hittad i Segeltorps centrum. Välbehållen. Jag tänkte Larsa skullle få skriva det, men skitsamma, det löste sig. Hurra!

Med tanke på att folk är ute och letar, så ska man imte hålla inne på hittat annonseringen tycker jag. :)

underbart.

fyndplatsen är ju inte precis närmsta civilisation. vad kan ha lockat där ? en korvmoj eller hemmaplan??

Då klockar det här sökgänget ut i vetskap om ett lyckligt slut.

Den ena hunden på bilden har en liten skuld att jobba av då hon själv varit på rymmen i 2 dygn innan vi hittade henne för drygt en månad sen.

Bilagor

• 0160F311-BF6A-4504-81C4-D7C118FEDDC6.jpeg
    0160F311-BF6A-4504-81C4-D7C118FEDDC6.jpeg
    54.9 KB · Besök: 155
Crocko sa:
Då klockar det här sökgänget ut i vetskap om ett lyckligt slut.

Den ena hunden på bilden har en liten skuld att jobba av då hon själv varit på rymmen i 2 dygn innan vi hittade henne för drygt en månad sen.

Fina! Bra jobbat!

Härligt att Lilleman är tillbaka så pass snabbt! Skönt.

Drosa sa:

I Gömmarskogens naturreservat är det koppeltvång så där får hundar absolut inte springa fritt.

Jag låter den ligga längst upp ett tag så att fler kanske läser. Lycka till och hoppas att ni hittar vooven.

Tack!
Ledsen för extremt sen uppdatering, Lilleman hittades efter ganska precis 24h letande med en dramatisk upplösning med Lilleman uppe på E4’an och Polisen som (iof för sent) fick spärra av motorvägen. Han försvann på SBR-sträckorna och fångades in av mig på Häradsvägen i Segeltorp... ? Med hjälp av 20 frivilliga, Tullinge Trackers tre ID-hunds ekipage, samt inte minst dom fem avgörande tipsen (främst pga stor exponering i FB-gruppen Missing Dogs Stockholm) som till slut kom till mig i realtid, varpå vi lyckades genskjuta rymlingen.
Ett stort stort TACK till alla inblandade!!!

Mitt livs värsta dygn är nu över och efter ett extremt hektiskt avslut, slutade med en helt välbehållen om än trött men samtidigt överstressade Lilleman hemma i tryggt förvar.

ABE3ED24-BF3C-4865-A52A-094943A5BE5D.jpeg

Så glad för det lyckliga slutet, Missing Dogs kan nog vara något av det bästa som kommit ut av sociala media någonsin, det är ett makalöst engagemang av okända som ställer upp endast för sin kärlek till hundar.

larsaw sa:
Tack!
Ledsen för extremt sen uppdatering, Lilleman hittades efter ganska precis 24h letande med en dramatisk upplösning med Lilleman uppe på E4’an och Polisen som (iof för sent) fick spärra av motorvägen. Han försvann på SBR-sträckorna och fångades in av mig på Häradsvägen i Segeltorp... ? Med hjälp av 20 frivilliga, Tullinge Trackers tre ID-hunds ekipage, samt inte minst dom fem avgörande tipsen (främst pga stor exponering i FB-gruppen Missing Dogs Stockholm) som till slut kom till mig i realtid, varpå vi lyckades genskjuta rymlingen.
Ett stort stort TACK till alla inblandade!!!

Mitt livs värsta dygn är nu över och efter ett extremt hektiskt avslut, slutade med en helt välbehållen om än trött men samtidigt överstressade Lilleman hemma i tryggt förvar.

Skönt att det löste sig. Knepig situation med en stor skog som skärs av med massor av hårt trafikerade vägar. Det slutade nog på absolut bästa möjliga sätt.

Tillbaka
Topp