Eftermontera bakbroms på springcykel

Wåhlis

Aktiv medlem
Hej. Någon på forumet som eftermonterat en bakbroms på 14 tums springcykel? Bromspaket av tektro hittar jag lätt men 14 tums hjul med skivbromsfäste verkar va svårt att hitta på nätet? Finns ju på flertalet nya springcyklar dock. Eller lättare eftermontera navbroms? Någon som gjort detta och isåfall var hitta ni delarna?

Väljer att inte svara på frågan utan tycka istället.

Så små barn har svårt att bromsa med annat än fötterna och bromsen är mest för syns skull, och vips behöver de en cykel med pedaler och frågan är ur världen. Smidigt!☺️

Mina barn hade cykel med broms, men hade klarat sig utan.

Så små barn har svårt att bromsa med annat än fötterna och bromsen är mest för syns skull, och vips behöver de en cykel med pedaler och frågan är ur världen. Smidigt!☺️

Mycket möjligt. Är grabb 2 nu och första hade löst broms ett tag innan han fick sin trampcykel vid 3 års ålder. Men han kör fortfarande med speingcykeln ibland. Upplevde med honom att bromsen hade varit bra. Lillebror är snäppet mindre försiktig så tänker han kan behöva en. Spanar också på större brodern som har bromsar. Tänker han kan lära sig i förväg att bromsa inför trampcykel om något år 😊

Vi hade Islabikes Rothan 12" back in the days. Denna hade fälgbroms och den tog tillräckligt bra.
Bra då jag tror att om barn lär sig att bromsa korrekt så sliter de inte ut skorna lika snabbt.. ;)
Finns fästen för båda bromstyperna på ramen?
Commencal har ju en hel del barncyklar och de har även lösa hjul. Då är frågan vilken navstandard du skall ha..
Kanske funkar det som kallas framhjul (100mm qr)?
Lycka till!

Mycket möjligt. Är grabb 2 nu och första hade löst broms ett tag innan han fick sin trampcykel vid 3 års ålder. Men han kör fortfarande med speingcykeln ibland. Upplevde med honom att bromsen hade varit bra. Lillebror är snäppet mindre försiktig så tänker han kan behöva en. Spanar också på större brodern som har bromsar. Tänker han kan lära sig i förväg att bromsa inför trampcykel om något år 😊
Fattar!

Bromsmontering kräver fästen för broms. Har cykeln det? Skrivbromsfäste men ingen monterad skivbroms känns långsökt, och likadant för v-bromsfästen. Kanske går att fästa något i sadelstagsbryggan men sådana bromsar är samma sak som att inte ha några bromsar alls. Har cykeln verkligen några fästen? Bilder är dina vänner! :)

De finns inget fäste så måste bygga från scratch. Men finns adapter för skivbroms att klämma på ram. Om de får plats är en annan fråga 😅 sen vad de i slutändan kostar en tredje. Men sett flera cyklar på annons som gjort just detta så värt att utforska. Cykeln är xxls white 14 tums springcykel. Typ likadan som specialized hotwalk i viss version.

Ser ut precis såhär: https://cyclstore.se/balanscyklar/p...m_campaign=&adgroup=&sstm_content=&sstm_term={matchtype)_&network=x&device=m&placement=&gad_source=1&gad_campaignid=23328646779&gbraid=0AAAAAp7uKh-A3Kd81aKHf-eP9d6uS1NKv&gclid=Cj0KCQjwkYLPBhC3ARIsAIyHi3TULCIzbCz4IyX2o2eAT5T8NpKURrFWH5n3MkIF4EuyspbTW6qiuF8aApAYEALw_wcB

Mina barn hade en 12" commencal springcykel med skivbroms. Det tyckte de var kul (jag lärde dem sladda) och det var rätt bra när de började få upp farten i långa backar. Yngsta dottern körde även bikepark i Idre med den, då var det nödvändigt.

Med det sagt tror jag att det kommer vara svårt och dyrt att eftermontera på en cykel som inte är förberedd för det.

Jag hade aldrig orkat hålla på att grotta med det där på en springcykel. Och då har jag typ tio byggtrådar där jag i vissa bygger skivbromsfästen på fälgbromsade cyklar och krånglar som satan med allting. Sorry för sågning av din kreativitet, men jag hade lagt energin på något annat!

Edit: är för skivbroms och egna lösningar men skeptisk till värdet i arbetsinsatsen (plus att jag ser en del krångliga hinder för själva monteringen).

Mina barn hade en 12" commencal springcykel med skivbroms. Det tyckte de var kul (jag lärde dem sladda) och det var rätt bra när de började få upp farten i långa backar. Yngsta dottern körde även bikepark i Idre med den, då var det nödvändigt.

Med det sagt tror jag att det kommer vara svårt och dyrt att eftermontera på en cykel som inte är förberedd för det.
Vi gör de samma. Åre 2 veckor på sommaren och endel pumptrack mm i sthlm under sommaren. Så broms hade inte gjort något när han får upp farten.

Jag hade aldrig orkat hålla på att grotta med det där på en springcykel. Och då har jag typ tio byggtrådar där jag i vissa bygger skivbromsfästen på fälgbromsade cyklar och krånglar som satan med allting. Sorry för sågning av din kreativitet, men jag hade lagt energin på något annat!

Edit: är för skivbroms och egna lösningar men skeptisk till värdet i arbetsinsatsen (plus att jag ser en del krångliga hinder för själva monteringen).
Mina barnbarn växer och verkar byta till ny och större cykel som en annan byter kalsonger. Känns inte riktigt lönt att hålla på att hålla på utan sälj och köp en nygammal med broms istället.
En enkel fälgbroms borde gå att montera på alla cyklar.

Samma här, grabben körde också 12" Commencal med skivbroms. Dels tyckte han att sladdandet var jäkligt roligt sen gick övergången till 16" trampcykel med skivbroms fram och bak ruskigt smidigt...

Vi hade en Frog med fälgbroms. Jag är helt klart för att lära barnen hur man bromsar redan från början. Så när de bytte till riktig cykel vid treårsåldern visste de redan hur man stannar. Och det är även bra för en tvååring att kunna stanna eller sänka farten i nerförsbackar. Vanlig fras från pappa i början: "Var är bromsen?"
Så: byt till en beggad med broms. Om jag får tycka till förstås.

Kanske får bli att hålla span på beggad med broms då! Troligen kommer tvååringen redan nästa år ta över storebrors 14 tums early rider så är ett år vi pratar med springcykeln

Grymt bra tycker jag. Har en 14" Commencal Ramones (lite större hjul alltså) med skivbroms som borde leva lite till..

Bor man backigt är det jättebra med broms och dom kan sladda också som sagt. Perfekt att ha lärt sig både balans och bromsande när det är dags för trampcykel.

Grymt bra tycker jag. Har en 14" Commencal Ramones (lite större hjul alltså) med skivbroms som borde leva lite till..

Bor man backigt är det jättebra med broms och dom kan sladda också som sagt. Perfekt att ha lärt sig både balans och bromsande när det är dags för trampcykel.
Verkligen. Har du nätbeställt commencal? Eller finns de någon i Sverige som säljer dem i butik?

Jag är för. Om inte annat för att det är coolt.
IMG_0716.webp

Men ram med fäste är ett måste som sagt.

Jo, coolt med skivbroms men är det bara jag som får lite ont i magen av tanken på barnfingrar ens i närheten av den skivan? (Jag vet, jag är lite harig)
Skivor är väl knappast vassa? Riskwn för fingrar i hjulet torde vara större.
Men är effektiva skivbromsar på bakhjulet verkligen bra? Ett låst bakhjul bromsar inte särskilt effektivt, bättre med en mjuk fälgbroms här IMHO. Om nu ungjäveln ska lära sig att bromsa.

Det var nån unge som skar av halva fingret, men jag förstår inte hur. Jag tycker inte heller de är vassa.

men stoppar man in fungrar i snurrande hjul är det nog dåligt

Det är ju när man stoppar in fingrarna i skivans håligheter och klipper av fingertopparna mellan skiva och bromsok/bromsfästen som det blir bekymmer. Ingen skillnad mellan barn och vuxna där tror jag, livet är lika hårt mot båda. Barn är ju mer lättanpassade till nya förutsättningar (dvs mindre antal fingrar/kortare fingrar) så det är lika bra att de hoppar i djupa änden direkt. 🤪

Jag skulle tänka att det är mellan spakarna av skivan där faran är.

Ekrarna är längrd bort från staget så mindre farligt skulle jag tror.
Praktiserade de själv för många år sen då jag av misstag fick fingret emellan när jag mecka. En rejäl bit av nageln flög all världens väg och de resulterade i antal stygn 😆 klarade nagelroten som tur va! Så absolut kan de va farliga när man petar där man inte ska 🤣

Tillbaka
Topp