Eftersnack! Happyvecka i alperna med Outbreak Adventure!

Har inte fått något mail men när jag nu gick in och kollade min bokning så såg jag att min oxså är ändrad till att gå via Köpenhamn.
Verkar som flighten helt enkelt är inställd.
Kan det ha något att göra med snacket på tv'n om en massa instälda flighter pga något fackstrul.
Är som tur ganska lång tid kvar så det kanske hinner ändras igen.

När saker och ting lugnat ner sig lite efter mässan och i mitt jobb i nästa vecka så kommer jag ta tag i allt vad gäller resan igen, skicka lite länkar till resebolag och kontakta er som står på väntelista.

Någon som har pratat med SAS?
Tittade i deras tidtabell och hittade inga direktflyg till Geneve längre.
Synd, det som var så bra att den billigaste resan gick på en bra tid och utan byte men det är klart att det var för bra för att vara sant:(

Flög från Geneve förra veckan med mellanlandning i Köpenhamn, landade på Arlanda 23.59, går att leva med men måttligt kul. Kolla Swiss! Har flugit med dem flera gånger.

Sådärja, då har jag också blivit ombokad. Från en nonstopresa hem vid 18:50 får jag istället en mellanlandning i Köpenhamn och en två timmar tidigare avresa.

Ditresa 7:10 som tidigare, med Köpenhamnstuds.

Det kan nog hända ytterligare ombokningar känns det som, när man har köpt biljetterna tio månader i förväg.

Hur många kommer vi att vara på samma flyg egentligen? Det är ju nästan garanterat tokstrul om vi kommer med tjugo hojar och vill på samma plan en halvtimme före bordning i Geneve. På Arlanda har vi iallafall en chans, men hemrese-incheckningarna på tidigare hojresor har ju varit allt annat än smidiga.

När ska man betala resten tro?

Jag längtar till Fralperna! Hoppas de har veteöl i det där grodlandet, så kan jag känna mig lite mer som andra den här gången - istället för sprit och cola. ;)

I Frankenland dricker man väl rödvin och äter sniglar? Har dom öl där? Kan meddela att det är nu mindre än 200 dagar kvar! Snart åker vi... :)

Enligt Outbreak ska slutsumman betalas senast sex veckor innan. Skönt att slippa tänka på det just nu.

Det skulle vara intressant att veta vad som gäller egentligen med priser och vad som ingår, det verkar ha ändrats lite:

"The above costs include accommodation and all meals (except one evening meal), guiding services and transport around the valley.

Note that transfers from Geneva airport are not included in these prices and if required, are charged as an additional cost of £40 for both journeys (£20 each way).

A 5% discount is available for bookings of nine of more when booking together. If more than two people share a room, a discount of £20 per person applies (for 7 night bookings or greater only)."

Tidigare var det:

"What’s included - Transfers to and from Genève airport (available on Saturdays only)
- Five days of guided riding
- Landrover support
- Full board chalet accommodation, including lunch and a three course evening meal on six days "

Dessutom var det 50 pund boka-tidigt-rabatt och 50 pund grupprabatt är jag nästan säker på.

Vad gäller?

Priset som gäller för oss är 5000 kr inklusive rabatter och allt om det inte sker någon drastisk kursförändring. Dvs precis enligt första inlägget i tråden - det är ett pris jag och Jamie kommit överrens om för vår grupp.

Dubbelkollar ang transporten men det ingick ju enl villkoren när vi bokade så jag är säker på att det inte ändrats.

Senast redigerad av en moderator:
Sådärja, nu har SAS ändrat sina flygturer, igen. Denna gången är det jag, Mikae1 och troligtvis även iMats och andra västsvenskar som drabbats.

Flyget från Köpenhamn 09:05 till Geneve 11:05 är borta, istället så är vi ombokade på ett plan som åker från Köpenhamn 1410 och landar i Geneve 1605. Trevligt, då blir det åtta timmars långfika och lunch i Köpenhamn... :-I Ska nog ringa SAS imorgon och se om det är enda alternativet.

/Leo

Kommer bli en ordentlig hög med cyklar i det planet om både Stockholmsgänget och Göteborgspatrasket;) ska med på samma plan från Köpenhamn.
Ska bli spännande att se hur länge jag kommer få vara utan cykel där nere i alperna:(
Får nog se till att lära mig det där med muni lite snabt så kanske man kan ta med den som handbagage;)

Priset på SAS har gått upp med 800kr sen januari...nu 2500kr gbg-geneve-gbg. Tur man bokade i tid! ;-)

Är nog inte lönt att tjafsa med SAS, vi får bara hoppas man kommer fram någon gång lördagen den 26 augusti. Ombokning går att göra, en gång med ekonomiklassbiljetter, till en kostnad av 500kr. Att SAS själva "ombokar" oss så snällt kostar inte en krona som tur är... :-D

Nåja, åtminstone blir det kul att att träffa alla från Stockholm redan i Köpenhamn, vi ses där! :-)

/Leo

Ja man kommer nog hinna med några öl medans man väntar så det blir nog ett glatt gäng som kommer fram till Geneve.

Har gjort några bra länkar för att söka billiga flygbiljetter, den hittar flera varianter som kostar ungefär som SAS men flyger andra rutter.

Stockholm-Geneve

MrJet Stockholm-Geneve
TravelPartner Stockholm-Geneve
TravelStart Stockholm-Geneve

Göteborg-Geneve

MrJet Göteborg-Geneve
TravelPartner Göteborg-Geneve
TravelStart Göteborg-Geneve

(Samtliga länkar är "affiliatelänkar" och ger happy några få procents provision om ni bokar via dem,men priserna är desamma som om man går direkt till sidorna och ofta billigare än direkt via flygbolagen. Har valt de resesökmotorer som jag själv brukar använda.)

Den här verkar "vettigast":

14075 kr.  per vuxen  (skatt tillkommer)  med SAS

1 Vuxen
Flygbiljetter: 14075 kr ca skatt 564 kr Totalt ca: 14639 kr	
Utresa lördag den 26 augusti 2006
 	Avg	från	Ank	till	Flight
	06:20 	Vasteras  	07:20 	Köpenhamn 	SK1881
	08:15 	Köpenhamn  	10:00 	Zurich 	SK601
	12:00 	Zurich  	12:45 	Geneve 	LX2824
Hemresa lördag den 02 september 2006
 	Avg	från	Ank	till	Flight
	07:00 	Geneve  	08:20 	Barcelona 	LX1940
	10:25 	Barcelona  	13:55 	Arlanda Stockholm 	SK9919

Det finns plats för några till.

Bokning NU och deposition till mig så fort som det går.

Samma villkor för de som bokat tidigare, dvs allt som står i första inlägget gäller. 5000kr varav 1300kr i deposition, boende/mat/guidning, transfer från flygplatsen.

Om någon ångrar sig och bokar senare kommer denne att få betala för transfer till/från flygplatsen men fortfarande få vårat specialpris på 5000 kr.

Sådärja, nu slängde SAS in en sextimmarsrast i Köpenhamn i min resa. Vad är egentligen poängen med att boka en resa som ändras? Det kan ju gå hur dåligt som helst om man flyttar ankomsttiden en halv dag.

Jag kommer att tänka på:

Lady: "Sir, I know what a reservation is."

Seinfeld: "I don't think you do! See, you know how to TAKE a reservation, you just don't know how to HOLD a reservation. And that's really the most important part of a reservation - the holding. Anyone can just take them!"

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns plats för några till.

Några? Inte bara min plats så?

f

Nix, det finns fler ty det är ytterligare ett hus bokat. Tyvärr var det ingen av de 7-8 som ställt sig på väntelista som ville åka med längre :)

jomper skrev:
> ...Tyvärr var det ingen av de 7-8 som ställt
> sig på väntelista som ville åka med längre :)

Strö salt i såren du, att få följa med var liksom årets happening som jag sett fram emot. Nu är det tyvärr så att jag fortfarande vill men kan inte :-(

Nu har ett intensivt beräknande och klurande inletts på Danskavägen.
När jag köpte min första mtb i höstas trodde jag nånstans att den tyngsta utgiften var över, jag har aldrig haft mer fel....

Men ok.... inte mig emot spenderar gärna stålars på det här.

Jo även jag har ju givetvis blivit ombokad så jag ringde och bokade även om (kostnadsfritt) planet från GBG till 9.55. Ger mig ett par timmars "sovmorgon" i alla fall.

Har ni andra fått godkänt med cykel på planet? Frågade hur det funkar med 22+ som har med sig en cykel på planet men det visste han självklart inte.

Ni som inte bokat ännu kan väl boka något annat än SAS?

MrJet-länken i första inlägget i tråden har en bra swissairflight t.ex. som tar fyra timmar inkl mellanlandning i Zürich..

iMats: Låter bra, då ska jag också boka om min flight till samma plan, 09.55. Känns inte som 8 timmar i Köpenhamn lockar ändå... ;-)

Har fått godkänt för cykel på planet, t.o.r. Men det gällde ju det planet som nu är ombokat, så antagligen får man göra en ny "accept" för cykel.

/Leo

Kollade lite priser,
Swissair ska 60 euro för att ta med hojpan tor utöver 20 kg gränsen
Leos idé om att åka bergskittad och knöla in cykeln i "normalbagaget" vilket är gratis låter rätt bra :-)

Någon som har hittat en bättre deal?

(Snokar eftersom jag har för avsikt att haka på)
Oscar

Japp, jag håller fortfarande vid min plan, checkar in med full utstyrsel och bara Camelbak + hjälm som handbagage. :-)

Har nu bokat om, gratis som tur var, till 09.55 planet från Landvetter till Köpenhamn. Så det blir långlunch istället för långfrukost i Köpenhamn.

/Leo

Varför springa runt i hojjkläder på flygplatsen? Cykelkartonger är ju inte direkt kända för att vara trånga.

Förra året hade jag hojj, reservdelar, verktyg, alla kläder, skydd, skor osv. i cykelkartongen.
Det enda jag hade som handbagage var en rygga med Fullface, en bunt hojjtidningar, pass/biljetter.

Men det spelar liksom ingen roll. Även om du bara har ett kolli (stor cykellåda) får du pröjsa avgift på hemresan från Genéve.
Vi checkade in många timmar före avresa men skulle ändå betala extra.

Ni vet att ni måste filma inceckningen i Genéve då >20 pers dyker upp med varsin cykelkartong va? KAOS! :D

Jomper: Nästa gång du mailar till Outbreak kanske du kan höra om det finns hyrcyklar för de som inte lyckas få ner sina i tid. Kommer ingen på avvägar så är det nästa för bra för att vara sant.

Jahopp!

Då har jag erlagt deposition

Det blir mitt och Pansargåsens första alpäventyr å s*t*n vad det ska åkas:-)

å drickas pilsner:-D

Nu ska jag fösöka snoka rätt på en flygplåt, det lär ju inte bli billigare m tiden precis...
/Oscar

calle h skrev:
> Ni vet att ni måste filma inceckningen i Genéve då
> >20 pers dyker upp med varsin cykelkartong va? KAOS! :D

Usch. Det var illa nog med tre cyklar på hela Malagas flygplats. Undrar vad det kostar att buda hem hojen. Eller kanske man skulle sälja den innan man åker hem.

Det är på håret att de där kartongerna går in i röntgenmaskinen... Vissa modeller av cykelkartonger är för stora, och då blir det ännu festligare när man måste plocka ur allt inför ögonen på säkerhetskillarna. Ugh.

Jag vill nog med. Det är nog bara att jag måste bestämma mig!! och kolla med Jobbet!!!!!
FInns det plattser över ff?

En (dum??) idé
Kan man inte baxa in alla cyklarna i ett paket och skicka paketet dörr till dörr med fraktfirma?
Ingen som har bra kontakt med ngn speditör som skulle kunna plocka fram pris?

/Oscar

PerJ skrev:
> Schenker, och vänta 3 v på leverans, när dom
> slarvat bort paketet ;-)?

Ok, jag misstänkte att idén var dum :-)

Anledningen till varför jag planerar checka in uppklädd och fin går att läsa i tråden tidigare, men kortfattat är det följande historia: Max incheckad bagagevikt 20kg + 8kg i handbagage. Allt utöver det får man betala för, cykelfrakt kostar cirkus 500kr extra om man överskrider detta. Min cykel väger ca 17kg. Skulle jag packa in den i en låda så är vikten omedelbart över 20kg. Trycker jag lådan full med prylar så är jag uppe i runt 30kg, vilket jag gjorde när vi flög till Kanada. :-)

Får jag in cykeln i tillåtna max 20kg sparar jag 1000kr totalt, för första gången i världshistorien. :-) Det är värt att klä upp sig för, tycker jag allt. :-D

/Leo

Bara vi får se det på bild!

Leo skrev:
<->
> Det är värt att klä upp sig för, tycker jag allt. :-D
>
> /Leo

Men Leo, när vi flög till Verbier så var det ingen som fick betala extra på nervägen. På hemvägen var det bara du och jag, som hade oinpackade cyklar, som fick betala 2-300 spänn.

Jag bokade hur som haver Swiss tur och retur precis. Trevliga tider och inte mer än 1744:- kostade biljetten. Skönt att INTE hamna på samma plan som alla andra med hojar dessutom. Får se hur det blir med avgift för hojen, men det blir som det blir.

Arlanda - Zurich
09:50 - 26 Aug 12:10 - 26 Aug
Zurich - Geneva
13:00 - 26 Aug 13:50 - 26 Aug

Geneva - Zurich
14:05 - 02 Sep 14:50 - 02 Sep
Zurich - Stockholm
16:25 - 02 Sep 18:50 - 02 Sep

Tillbaka
Topp