SåsenFrÅsen
Aktiv medlem
Egen rando-hoj önskas...
Fel fel fel! Du ska såklart bygga en egen ram i en stad med cykelanor (Roubaix).
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Meh? Då tycker jag du ska göra det. De längre artiklarna i tidningen är betydligt mer nyanserade än inlägg på nätet där han avfärdar allt och alla.
Tidningen lever på sina prenumeranterFår la kolla på Veloform nästa gång. Tänker inte lägga några pengar på Heine. ??
Frågan är varför han inte är nyanserad på sin blogg - det finns knappast några begränsningar i textmängd.
Hehe, jag har aldrig ens bläddrat i hans tidning. Det räcker med alla blogginlägg som dyker upp på forum, i diskussioner etc. ?
Jag gillar också Jan Heine, lite synd bara att han börjar glida mer och mer mot marknadsföring i det han skriver. Men efter framgångarna med däcken är det förståeligt.Jag kan känna att JH är en frisk fläkt bland all cykelmedia som bara rapar upp vad som står i marknadsföringen från tillverkare.
Hur går tankarna kring 650b hjul men ändå speca ett förhållandevis smalt däck (42mm)? Är det en endast en eftergift pga geometrin och en "smal" cykel? (q-faktorn nämns ju av Murdock ovan t.ex.) så att han inte får in ett 700x42 eller ser han en fördel med 650b som sådan? (utöver det klassiska 27.5" accelererar snabbare, 29" rullar bättre över stock och sten)Att ha ett lågt Q-värde är säkert bra om man är har den kroppsbyggnaden som kräver detta. Men diverse bikefitters på Youtube nämner att bland de vanligaste åtgärderna är att istället öka Q-värdet för att få en bra position. Så lite övervärderat tänker jag...
Här kommer måtten på hans PBP-hoj:
![]()
Jag tror han skrivit om det, att styrkänslan på väg är bättre med ett något smalare däck, upplever själv samma.Hur går tankarna kring 650b hjul men ändå speca ett förhållandevis smalt däck (42mm)? Är det en endast en eftergift pga geometrin och en "smal" cykel? (q-faktorn nämns ju av Murdock ovan t.ex.) så att han inte får in ett 700x42 eller ser han en fördel med 650b som sådan? (utöver det klassiska 27.5" accelererar snabbare, 29" rullar bättre över stock och sten)
Ingen rant utan mest av intresse. Jag kör själv 650b men för att kunna ha ett bredare däck och mer volym utan att cykeln blir för stor. Tyckte själv att vid 45mm 700c så kändes det klumpigt. Gick då till 650b och 50-54mm.
Jag tänker oftast omvänt. Att man kan lära sig något om man sätter sig in i vad "dom på den andra sidan" tänker och tycker. Av den anledningen läser jag Fox News och andra högerpopulistisk media.
Tror säkert du kan lära dig något av att läsa i det som ges ut av diverse randopopulistiska tidskrifter.
Jag kan känna att JH är en frisk fläkt bland all cykelmedia som bara rapar upp vad som står i marknadsföringen från tillverkare.
Bengt S ?Kolla bara på Bengt S finfina Tegner byggen. Det blir inte mycket mer fin rando än så!
Jag kör helt JH korrekt 650b 42mm Babyshoe Pass EL på min All-road hoj. För en cykel som alltid går med heltäckande skärmar tycker jag det är en bra lösning för att allt ska få plats utan att cykeln sk bli för lång bak eller få konflikter mellan skärm och sko fram.Hur går tankarna kring 650b hjul men ändå speca ett förhållandevis smalt däck (42mm)? Är det en endast en eftergift pga geometrin och en "smal" cykel? (q-faktorn nämns ju av Murdock ovan t.ex.) så att han inte får in ett 700x42 eller ser han en fördel med 650b som sådan? (utöver det klassiska 27.5" accelererar snabbare, 29" rullar bättre över stock och sten)
Ingen rant utan mest av intresse. Jag kör själv 650b men för att kunna ha ett bredare däck och mer volym utan att cykeln blir för stor. Tyckte själv att vid 45mm 700c så kändes det klumpigt. Gick då till 650b och 50-54mm.
Att beställa en personligt skräddad cykel kräver rätt mycket kunskap om man ska få ut något av det. Om du varken har udda kroppsproportioner eller specifika önskemål om cykelns egenskaper är ett fullgott alternativ att köpa en redan färdig ram och sen få hjälp av exempelvis Anders på Veloform att bygga upp den med bra delar om du inte vill göra det själv. Crust, Rivendell, Soma och Singular är bara några tillverkare som bygger fina ramar i stål.
Kan lova att detta alternativ också kommer bli jättedyrt och nästan lika lyxigt som en måttbeställd ram.
Bengt S ?
Hade den varit fem cm större hade jag själv slagit till :)Jävlar vilket kap! Köp!
Hade den varit fem centimeter mindre hade det varit aktuellt... :)Jävlar vilket kap! Köp!
Klipp till! :-)Det är min storlek...
Vilka diametrar är det på rören?Min ”bleu de France” Tegnér (622 hjul). I dagsläget utrustad så här:
Ram: Reynolds 853 0,7/0,4 mm
Gaffel: Kaisei ”Toei Special”
Hjul: Velocity A23 fälgar, Royce nav bak, SONdelux SL fram, Sapim ekrar (32) 2/1,8
Däck: René Herse Stampede Pass EL (32 mm)
Skärmar: Honjo
Sadelstolpe: Nitto SP72
Sadel: Gilles Berthoud Aravis
Styrstam: Nitto NP (Pearl)
Styre: René Herse Randonneur
Styrlager: Chris King
Bakväxel: DuraAce 9100
Framväxel: Shimano CX70
”Brifters”: DuraAce 9100
Bromsar: Mafac Racer
Vevparti: René Herse 46/30
Vevlaget: SKF
Pedaler: XTR
Lampor: SON Edelux II och René Herse
Pump: Leyzyne
Väskstödet: Patrik Tegnér
Flaskställ: Nitto 80
Vikt: 10,8 kg
Det jag fick på denna som jag aldrig hade kunnat få på en ”off-the-rack” ram är S&S kopplingarna som gör ramen delbar, fästena för pumpen, bromsarna och baklyktan samt SON SL gaffelöronen. Att Patrik också löder ihop ett elegant litet väskstöd som passar exakt är ju inte heller helt fel!
Den har klassisk fransk randonnneurgeometri anpassad för styrväska. Mått och vinklar som provades fram av tex René Herse, Alex Singer och Jo Routens på 50- och 60-talen.
Jag har även en mer eller mindre identisk Tegnér med 584 hjul och 42 mm däck. Jag gillar dock 622 cykeln mer. 584 cykeln har lite grövre gods i rören, 0,8/0,6 mm. Den kanske inte ”planar” lika bra för mig om man nu ska använda Jan Heine terminologi?
Visa bilaga 621922Visa bilaga 621923Visa bilaga 621924Visa bilaga 621925Visa bilaga 621926
”Standard” dvs 1” överrör och 1 1/8” under- och sadelrörVilka diametrar är det på rören?
Väldigt fin cykel!Min ”bleu de France” Tegnér (622 hjul). I dagsläget utrustad så här:
Hjul: Velocity A23 fälgar, Royce nav bak, SONdelux SL fram, Sapim ekrar (32) 2/1,8
Det jag fick på denna som jag aldrig hade kunnat få på en ”off-the-rack” ram är S&S kopplingarna som gör ramen delbar, fästena för pumpen, bromsarna och baklyktan samt SON SL gaffelöronen. Att Patrik också löder ihop ett elegant litet väskstöd som passar exakt är ju inte heller helt fel!
Den har klassisk fransk randonnneurgeometri anpassad för styrväska. Mått och vinklar som provades fram av tex René Herse, Alex Singer och Jo Routens på 50- och 60-talen.
Jag har även en mer eller mindre identisk Tegnér med 584 hjul och 42 mm däck. Jag gillar dock 622 cykeln mer. 584 cykeln har lite grövre gods i rören, 0,8/0,6 mm. Den kanske inte ”planar” lika bra för mig om man nu ska använda Jan Heine terminologi?
Visa bilaga 621922Visa bilaga 621923Visa bilaga 621924Visa bilaga 621925Visa bilaga 621926
Woof den var inte dum den!
Hase jag beställt en cykel i det stuket idag och hade en redig budget hade det nog blivit en Chapman Cycles. Kika på hans instagram om du har möjlighet. Best in the biz tycker jag.
Min ”bleu de France” Tegnér (622 hjul). I dagsläget utrustad så här:
Visa bilaga 621971
Har man tur kan man hitta en lämplig begagnad cykel att bygga sin egen randonneuse av, men det kräver ju att man har intresse, tid och kanske i alla fall lite kunskap. Sen blir den kanske inte fullt så bra som en fin custombyggd ram, men inte heller lika dyr (om man räknar bort sin egen tid).
Min cykel är ju på de flesta punkter ett antal nivåer under den cykel som @bsandborgh visar upp ovan. Ramen är ganska krallig med sina 1.0-0,7-1.0 resp 0.9-0.6-0.9. Vill minnas att den väger ca 11,5 kg. Men jag gillar henne, och blir alltid glad när vi är ute på tur. Och det är ju det viktigaste.
Men om du sen vill ha tyngre packning och pakethållare bak piskar din Nishiki Ultra Tour klassiska randocyklar som Rene Herse och liknande, skulle tro att ramen är väldigt lik Miyatas 610/1000 :)Visa bilaga 621971
Har man tur kan man hitta en lämplig begagnad cykel att bygga sin egen randonneuse av, men det kräver ju att man har intresse, tid och kanske i alla fall lite kunskap. Sen blir den kanske inte fullt så bra som en fin custombyggd ram, men inte heller lika dyr (om man räknar bort sin egen tid).
Min cykel är ju på de flesta punkter ett antal nivåer under den cykel som @bsandborgh visar upp ovan. Ramen är ganska krallig med sina 1.0-0,7-1.0 resp 0.9-0.6-0.9. Vill minnas att den väger ca 11,5 kg. Men jag gillar henne, och blir alltid glad när vi är ute på tur. Och det är ju det viktigaste.
Så är det säkert. Tange 3 är gjord för ”heavy touring”.Men om du sen vill ha tyngre packning och pakethållare bak piskar din Nishiki Ultra Tour klassiska randocyklar som Rene Herse och liknande, skulle tro att ramen är väldigt lik Miyatas 610/1000 :)
Snygg hoj!
Haha, ja, ”planing”. Denna mystiska egenskap som gör stålcyklar bättre än alla andra cyklar.
Enligt Jan Heine alltså.
@HåkanC
Själv tänker jag att det skulle vara så mycket enklare för Jan Heine att göra som jag: Erkänna att man gillar klassiska cyklar för att de är vackra, inte för att de är mycket bättre/bekvämare/snabbare. Inget fel i det.
Chapman är väldigt duktig men tycker nästan det blir för mycket. Skulle inte våga cykla på en så vacker cykel. Vet du vad han tar för en ram? Weigle tar runt 8000 dollar för en ram med gaffel och rack. Skulle Mitch Pryor börja bygga igen hade jag varit väldigt sugen men antagligen alldeles för fattig.
Min syn är att cyklar är bruksföremål och gjorda för att användas, det är funktionen som räknas och det är där skönheten främst ligger hos en cykel.
...och inspiration har jag fått så det räcker! :)[...] Men TS efterfrågade inspiration på var man bör kika efter fina hojar.
Minst en Marino snurrar runt på stockholms randoturer. Vet inte vad ägaren har för något nick här på forumet men han verkar vara nöjd med marinonIngen som provat en landsvägsram från Marino än?
Kul! Lycka till!...och inspiration har jag fått så det räcker! :)
Det dyker upp den ena hojen snyggare än den andra här, och det var precis vad jag anade när jag ställde frågan. Åttatusendollarsramar är inte aktuellt. Då behöver man en bra mycket tjockare plånbok än den jag har. Däremot finns det andra cyklar i tråden som ligger inom det möjligas gräns, tips på firmor och tillverkare och jag tackar igen för gensvaret!
Jag gjorde ST på en Marino-ram. Det är väl mer någon slags grusmonster egentligen. Ramen väger (utan gaffel eller några lager) 2,6kg i typ stl 56. Så det är ju lite utav en gris.Ingen som provat en landsvägsram från Marino än?
Jag gjorde ST på en Marino-ram. Det är väl mer någon slags grusmonster egentligen. Ramen väger (utan gaffel eller några lager) 2,6kg i typ stl 56. Så det är ju lite utav en gris.
Vet inte, det är 116 r.i.p som beställt den.Vilka rör är den gjord i?
De sålde egna märket Jaco, liksom även Méral redan när butiken låg på UpplandsgatanIbland kan det dyka upp en JACO - ett märke som marknadsfördes av, om jag inte minns fel, Cykelstallet på St Eriksgatan.
Jag har också haft ett par Méral, den första blev stulen och med rätt hemförsäkring fick man en ny utan avdrag på den tiden!Min personliga favorit (av naturlig anledning...) är Méral. En fransk tillverkare som under en tid var under Francis Quillons ledning. I sökningar kan man titta på Méral, Geliano och Cyfac. De är svåra att hitta men väl värda att leta efter.
Min Méral Super Randonneur har jag haft, använt och i mina ögon förädlat sedan 80-talet.
Det här har varit en kul tråd att läsa!...och inspiration har jag fått så det räcker! :)
Det dyker upp den ena hojen snyggare än den andra här, och det var precis vad jag anade när jag ställde frågan. Åttatusendollarsramar är inte aktuellt. Då behöver man en bra mycket tjockare plånbok än den jag har. Däremot finns det andra cyklar i tråden som ligger inom det möjligas gräns, tips på firmor och tillverkare och jag tackar igen för gensvaret!