Egen rando-hoj önskas...

Egen rando-hoj önskas...
Meh? Då tycker jag du ska göra det. De längre artiklarna i tidningen är betydligt mer nyanserade än inlägg på nätet där han avfärdar allt och alla.

Får la kolla på Veloform nästa gång. Tänker inte lägga några pengar på Heine. ??

Frågan är varför han inte är nyanserad på sin blogg - det finns knappast några begränsningar i textmängd.

Egen rando-hoj önskas...
Hehe, jag har aldrig ens bläddrat i hans tidning. Det räcker med alla blogginlägg som dyker upp på forum, i diskussioner etc. ?

Jag tänker oftast omvänt. Att man kan lära sig något om man sätter sig in i vad "dom på den andra sidan" tänker och tycker. Av den anledningen läser jag Fox News och andra högerpopulistisk media.

Tror säkert du kan lära dig något av att läsa i det som ges ut av diverse randopopulistiska tidskrifter.

Jag kan känna att JH är en frisk fläkt bland all cykelmedia som bara rapar upp vad som står i marknadsföringen från tillverkare.

Egen rando-hoj önskas...
Jag kan känna att JH är en frisk fläkt bland all cykelmedia som bara rapar upp vad som står i marknadsföringen från tillverkare.
Jag gillar också Jan Heine, lite synd bara att han börjar glida mer och mer mot marknadsföring i det han skriver. Men efter framgångarna med däcken är det förståeligt.

Egen rando-hoj önskas...
Att ha ett lågt Q-värde är säkert bra om man är har den kroppsbyggnaden som kräver detta. Men diverse bikefitters på Youtube nämner att bland de vanligaste åtgärderna är att istället öka Q-värdet för att få en bra position. Så lite övervärderat tänker jag...

Här kommer måtten på hans PBP-hoj:

GetAttachmentThumbnail
Hur går tankarna kring 650b hjul men ändå speca ett förhållandevis smalt däck (42mm)? Är det en endast en eftergift pga geometrin och en "smal" cykel? (q-faktorn nämns ju av Murdock ovan t.ex.) så att han inte får in ett 700x42 eller ser han en fördel med 650b som sådan? (utöver det klassiska 27.5" accelererar snabbare, 29" rullar bättre över stock och sten)

Ingen rant utan mest av intresse. Jag kör själv 650b men för att kunna ha ett bredare däck och mer volym utan att cykeln blir för stor. Tyckte själv att vid 45mm 700c så kändes det klumpigt. Gick då till 650b och 50-54mm.

Egen rando-hoj önskas...
Hur går tankarna kring 650b hjul men ändå speca ett förhållandevis smalt däck (42mm)? Är det en endast en eftergift pga geometrin och en "smal" cykel? (q-faktorn nämns ju av Murdock ovan t.ex.) så att han inte får in ett 700x42 eller ser han en fördel med 650b som sådan? (utöver det klassiska 27.5" accelererar snabbare, 29" rullar bättre över stock och sten)

Ingen rant utan mest av intresse. Jag kör själv 650b men för att kunna ha ett bredare däck och mer volym utan att cykeln blir för stor. Tyckte själv att vid 45mm 700c så kändes det klumpigt. Gick då till 650b och 50-54mm.
Jag tror han skrivit om det, att styrkänslan på väg är bättre med ett något smalare däck, upplever själv samma.

Egen rando-hoj önskas...
Jag tänker oftast omvänt. Att man kan lära sig något om man sätter sig in i vad "dom på den andra sidan" tänker och tycker. Av den anledningen läser jag Fox News och andra högerpopulistisk media.

Tror säkert du kan lära dig något av att läsa i det som ges ut av diverse randopopulistiska tidskrifter.

Jag tänker exakt likadant som du. Jag har läst mycket av vad Jan Heine skriver, men jag har ingen lust att köpa hans tidning. Jag litar på att han kan stå också för det han publicerar på det världsomspännande datanätverket. Hade det varit någon annan som vred till och spetsade hans bloggartiklar för att jaga klick är det en sak, men han publicerar väl dem själv och vet vad det är han säger.

Jag tycker inte att Heine är en frisk fläkt, men ”RJ The Bike Guy”, ”A Path Less Pedaled” och andra är däremot det (för mig i alla fall). Och de må tjäna lite pengar på sina Youtubekanaler, men de är inga affärsmän med intressen i cykelindustrin.

Jag ska heller inte sticka under stol med att jag tycker att RH-grejerna är oförskämt dyra.

Egen rando-hoj önskas...
Att beställa en personligt skräddad cykel kräver rätt mycket kunskap om man ska få ut något av det. Om du varken har udda kroppsproportioner eller specifika önskemål om cykelns egenskaper är ett fullgott alternativ att köpa en redan färdig ram och sen få hjälp av exempelvis Anders på Veloform att bygga upp den med bra delar om du inte vill göra det själv. Crust, Rivendell, Soma och Singular är bara några tillverkare som bygger fina ramar i stål.

Kan lova att detta alternativ också kommer bli jättedyrt och nästan lika lyxigt som en måttbeställd ram.

Egen rando-hoj önskas...

Jag kör helt JH korrekt 650b 42mm Babyshoe Pass EL på min All-road hoj. För en cykel som alltid går med heltäckande skärmar tycker jag det är en bra lösning för att allt ska få plats utan att cykeln sk bli för lång bak eller få konflikter mellan skärm och sko fram.

Hur cykeln uppför sig (upplevs klumpig eller enkel att manövrera) tror jag är en ekvationen där däckbredd, däckkonstruktion, hjulstorlek hjulvikt och framförallt ramgeometri: styrhuvudets vinkel och gaffelns offset vilket sammanlagt ger 'trail'. Till detta kommer även viktfördelningen hos cyklisten mellan bakhjul och framhjul samt hur ev last på cykeln är fördelad.

Svaret på den ekvationen är svår och väldigt subjektiv. Men hjulets diameter är en parametrar som har ganska liten påverkan. Tror iaf jag.

Egen rando-hoj önskas...
Att beställa en personligt skräddad cykel kräver rätt mycket kunskap om man ska få ut något av det. Om du varken har udda kroppsproportioner eller specifika önskemål om cykelns egenskaper är ett fullgott alternativ att köpa en redan färdig ram och sen få hjälp av exempelvis Anders på Veloform att bygga upp den med bra delar om du inte vill göra det själv. Crust, Rivendell, Soma och Singular är bara några tillverkare som bygger fina ramar i stål.

Kan lova att detta alternativ också kommer bli jättedyrt och nästan lika lyxigt som en måttbeställd ram.

Det är priset som räknas!

Egen rando-hoj önskas...
Min ”bleu de France” Tegnér (622 hjul). I dagsläget utrustad så här:
Ram: Reynolds 853 0,7/0,4 mm
Gaffel: Kaisei ”Toei Special”
Hjul: Velocity A23 fälgar, Royce nav bak, SONdelux SL fram, Sapim ekrar (32) 2/1,8
Däck: René Herse Stampede Pass EL (32 mm)
Skärmar: Honjo
Sadelstolpe: Nitto SP72
Sadel: Gilles Berthoud Aravis
Styrstam: Nitto NP (Pearl)
Styre: René Herse Randonneur
Styrlager: Chris King
Bakväxel: DuraAce 9100
Framväxel: Shimano CX70
”Brifters”: DuraAce 9100
Bromsar: Mafac Racer
Vevparti: René Herse 46/30
Vevlaget: SKF
Pedaler: XTR
Lampor: SON Edelux II och René Herse
Pump: Leyzyne
Väskstödet: Patrik Tegnér
Flaskställ: Nitto 80
Vikt: 10,8 kg

Det jag fick på denna som jag aldrig hade kunnat få på en ”off-the-rack” ram är S&S kopplingarna som gör ramen delbar, fästena för pumpen, bromsarna och baklyktan samt SON SL gaffelöronen. Att Patrik också löder ihop ett elegant litet väskstöd som passar exakt är ju inte heller helt fel!
Den har klassisk fransk randonnneurgeometri anpassad för styrväska. Mått och vinklar som provades fram av tex René Herse, Alex Singer och Jo Routens på 50- och 60-talen.
Jag har även en mer eller mindre identisk Tegnér med 584 hjul och 42 mm däck. Jag gillar dock 622 cykeln mer. 584 cykeln har lite grövre gods i rören, 0,8/0,6 mm. Den kanske inte ”planar” lika bra för mig om man nu ska använda Jan Heine terminologi?

IMG_0828.jpeg
IMG_0829.jpeg
IMG_0830.jpeg
IMG_0831.jpeg
IMG_0833.jpeg

Egen rando-hoj önskas...
Hjul: Velocity A23 fälgar, Royce nav bak, SONdelux SL fram, Sapim ekrar (32) 2/1,8

Det jag fick på denna som jag aldrig hade kunnat få på en ”off-the-rack” ram är S&S kopplingarna som gör ramen delbar, fästena för pumpen, bromsarna och baklyktan samt SON SL gaffelöronen. Att Patrik också löder ihop ett elegant litet väskstöd som passar exakt är ju inte heller helt fel!
Den har klassisk fransk randonnneurgeometri anpassad för styrväska. Mått och vinklar som provades fram av tex René Herse, Alex Singer och Jo Routens på 50- och 60-talen.
Jag har även en mer eller mindre identisk Tegnér med 584 hjul och 42 mm däck. Jag gillar dock 622 cykeln mer. 584 cykeln har lite grövre gods i rören, 0,8/0,6 mm. Den kanske inte ”planar” lika bra för mig om man nu ska använda Jan Heine terminologi?

Visa bilaga 621922Visa bilaga 621923Visa bilaga 621924Visa bilaga 621925Visa bilaga 621926
Vilka diametrar är det på rören?

Egen rando-hoj önskas...

Visa bilaga 621922Visa bilaga 621923Visa bilaga 621924Visa bilaga 621925Visa bilaga 621926
Väldigt fin cykel!

Egen rando-hoj önskas...
Woof den var inte dum den!

Hase jag beställt en cykel i det stuket idag och hade en redig budget hade det nog blivit en Chapman Cycles. Kika på hans instagram om du har möjlighet. Best in the biz tycker jag.

Egen rando-hoj önskas...
Woof den var inte dum den!

Hase jag beställt en cykel i det stuket idag och hade en redig budget hade det nog blivit en Chapman Cycles. Kika på hans instagram om du har möjlighet. Best in the biz tycker jag.

Chapman är väldigt duktig men tycker nästan det blir för mycket. Skulle inte våga cykla på en så vacker cykel. Vet du vad han tar för en ram? Weigle tar runt 8000 dollar för en ram med gaffel och rack. Skulle Mitch Pryor börja bygga igen hade jag varit väldigt sugen men antagligen alldeles för fattig.

Egen rando-hoj önskas...

Snygg hoj!

Haha, ja, ”planing”. Denna mystiska egenskap som gör stålcyklar bättre än alla andra cyklar.

Enligt Jan Heine alltså.

@HåkanC

Själv tänker jag att det skulle vara så mycket enklare för Jan Heine att göra som jag: Erkänna att man gillar klassiska cyklar för att de är vackra, inte för att de är mycket bättre/bekvämare/snabbare. Inget fel i det.

Senast redigerad av en moderator:
Egen rando-hoj önskas...
3CE93AF3-9CE9-47F7-95A6-A5DC28D1A007.jpeg

Har man tur kan man hitta en lämplig begagnad cykel att bygga sin egen randonneuse av, men det kräver ju att man har intresse, tid och kanske i alla fall lite kunskap. Sen blir den kanske inte fullt så bra som en fin custombyggd ram, men inte heller lika dyr (om man räknar bort sin egen tid).

Min cykel är ju på de flesta punkter ett antal nivåer under den cykel som @bsandborgh visar upp ovan. Ramen är ganska krallig med sina 1.0-0,7-1.0 resp 0.9-0.6-0.9. Vill minnas att den väger ca 11,5 kg. Men jag gillar henne, och blir alltid glad när vi är ute på tur. Och det är ju det viktigaste.

Egen rando-hoj önskas...
Visa bilaga 621971
Har man tur kan man hitta en lämplig begagnad cykel att bygga sin egen randonneuse av, men det kräver ju att man har intresse, tid och kanske i alla fall lite kunskap. Sen blir den kanske inte fullt så bra som en fin custombyggd ram, men inte heller lika dyr (om man räknar bort sin egen tid).

Min cykel är ju på de flesta punkter ett antal nivåer under den cykel som @bsandborgh visar upp ovan. Ramen är ganska krallig med sina 1.0-0,7-1.0 resp 0.9-0.6-0.9. Vill minnas att den väger ca 11,5 kg. Men jag gillar henne, och blir alltid glad när vi är ute på tur. Och det är ju det viktigaste.

Jag tycker att den är svinsnygg!

Egen rando-hoj önskas...
Visa bilaga 621971

Men om du sen vill ha tyngre packning och pakethållare bak piskar din Nishiki Ultra Tour klassiska randocyklar som Rene Herse och liknande, skulle tro att ramen är väldigt lik Miyatas 610/1000 :)

Egen rando-hoj önskas...
Snygg hoj!

Haha, ja, ”planing”. Denna mystiska egenskap som gör stålcyklar bättre än alla andra cyklar.

Enligt Jan Heine alltså.

@HåkanC

Själv tänker jag att det skulle vara så mycket enklare för Jan Heine att göra som jag: Erkänna att man gillar klassiska cyklar för att de är vackra, inte för att de är mycket bättre/bekvämare/snabbare. Inget fel i det.

Tror mer det är en reaktion på "stiffer, lighter, faster" inom landsvägssegmentet och nu grushojar där karbonramarna blir så fantastiskt styva. Alldeles för styv för en motionär som jag.

Men ja, "planing" tar ju idén till en helt ny nivå. Det tror inte jag på heller.

Egen rando-hoj önskas...
Chapman är väldigt duktig men tycker nästan det blir för mycket. Skulle inte våga cykla på en så vacker cykel. Vet du vad han tar för en ram? Weigle tar runt 8000 dollar för en ram med gaffel och rack. Skulle Mitch Pryor börja bygga igen hade jag varit väldigt sugen men antagligen alldeles för fattig.

Alltså jag håller med med också inte. Hade varit en dröm att få sladda runt i skogarna på en (efter några år) luggsliten Chapman eller Weigle. Men det är klart att man kan ha minst lika kul på en mindre dyr cykel! Men TS efterfrågade inspiration på var man bör kika efter fina hojar.

Senast ändrad:
Egen rando-hoj önskas...
Min syn är att cyklar är bruksföremål och gjorda för att användas, det är funktionen som räknas och det är där skönheten främst ligger hos en cykel.

Absolut enig. Det är ju det nakna, råa utseendet hos en klassisk landsvägskapplöpare som gör den vacker. Built for speed.

Egen rando-hoj önskas...
[...] Men TS efterfrågade inspiration på var man bör kika efter fina hojar.
...och inspiration har jag fått så det räcker! :)
Det dyker upp den ena hojen snyggare än den andra här, och det var precis vad jag anade när jag ställde frågan. Åttatusendollarsramar är inte aktuellt. Då behöver man en bra mycket tjockare plånbok än den jag har. Däremot finns det andra cyklar i tråden som ligger inom det möjligas gräns, tips på firmor och tillverkare och jag tackar igen för gensvaret!

Egen rando-hoj önskas...
Det dyker upp den ena hojen snyggare än den andra här, och det var precis vad jag anade när jag ställde frågan. Åttatusendollarsramar är inte aktuellt. Då behöver man en bra mycket tjockare plånbok än den jag har. Däremot finns det andra cyklar i tråden som ligger inom det möjligas gräns, tips på firmor och tillverkare och jag tackar igen för gensvaret!
Kul! Lycka till!

Egen rando-hoj önskas...
Eftersom tråden har utvecklats i en "mysig" inriktning kan jag inte låta bli att slå ett slag för befintliga (återbruk) gamla touringhojar.

Det har redan nämnts Miyata 1000 och annat trevligt. Cannondales touringmodell "ST" följt av en siffra - ST1000, ST800 osv. brukar dyka upp till salu med jämna mellanrum. Ju högre siffra desto bättre utrustning. Jaja, de är i aluminium men jag är inte helt renlärig längre... Ibland kan det dyka upp en JACO - ett märke som marknadsfördes av, om jag inte minns fel, Cykelstallet på St Eriksgatan. Ganska säker på att de var tillverkade i Japan. Nishiki hade en del ramar som är passande i sammanhanget också.

Min personliga favorit (av naturlig anledning...) är Méral. En fransk tillverkare som under en tid var under Francis Quillons ledning. I sökningar kan man titta på Méral, Geliano och Cyfac. De är svåra att hitta men väl värda att leta efter.

Min Méral Super Randonneur har jag haft, använt och i mina ögon förädlat sedan 80-talet. Den köptes oanvänd som ren ram via Gula tidningen (en till salu-tidning i papper - för er lite yngre). Med perfekt originallack. På den tiden var den ju nästan ny så jag hade inga tankar utifrån något samlarperspektiv - och lackade själv om den i Audi Ragusa mörkgrön metallic och randade den med guld. Tycker fortfarande om kulören men skulle idag hellre haft originallacken...

51092709998_5809c169ca_h.jpg

51092247404_a1c2635c63_h.jpg

Ja, höljena är lååånga. Det skulle vara så på en touringhoj på den tiden. Så att det fanns möjlighet att korta av dem och få mer vajer om något sådant behövdes vid vägkanten någonstans.

51092247544_c06de3878d_k.jpg

Francis Quillon var ledande på Geliano under en tid och det syns tydligt på likheter mellan min Méral och min brors Geliano Touring (såld på ECI, Björkhagen). Han har lagt cykelhandskarna på hyllan och ramen kan vara till salu om någon är intresserad. Inte billig men prisvärd...

48287953047_73d610b112_k.jpg

Ja, jag fick mer mat när vi var små.

48287854326_5191d8680a_k.jpg

Man kan också tänka i andra banor när det gäller randonneur. Eller som jag väljer att kalla det - kreditkortstouring. Byggde den här på en Merckx MX Leader. Fästen för dubbla flaskställ, plats för 28mmm däck (beroende på vilka bromsar man använder - ramen skulle klara ytterligare några mm) och går som ett lok med en styrväska på click fix-fäste (inte med på bilden). Jag valde en lite kortare styrstam för att kunna studera vinodlingarna i något mer upprätt ställning. Record 10V triple (med Chorus bakväxel för att undvika karbon-delarna - estetiskt) gör att den tar sig upp för det mesta även med mig i sadeln. Den kommer att få Chorus 10V ergopower-handtag framöver. Den tidiga varianten med aluminiumspakar - så klart! edit - jag köpte faktiskt en hel cykel för att komma över handtagen...!

43707298511_c2eab0fdc7_3k.jpg

50871096592_73bc522bdf_h.jpg

För tillfället har styrändsreglagen bytts mot 10V-spakar (man kan bygga om styrändsreglagen till vanligt montage - det enda som behövs är stoppbrickan mot ramen).

42943941165_f9ed317369_3k.jpg

Senast ändrad:
Egen rando-hoj önskas...
Meral producerade många fina cyklar. Gillar hur sadelstagen avslutas vid sadelstolpen genom att omfamna muffen. Annars typiskt för Routens. Brukar finnas en del billiga Meralramar på Ebay men ofta i mindre storlek och med mycket patina.

Egen rando-hoj önskas...
Ibland kan det dyka upp en JACO - ett märke som marknadsfördes av, om jag inte minns fel, Cykelstallet på St Eriksgatan.
De sålde egna märket Jaco, liksom även Méral redan när butiken låg på Upplandsgatan
Om jag har förstått rätt var de även bland de första i Sverige med MTBer, helstela och oxå med namnet Jaco.
Min personliga favorit (av naturlig anledning...) är Méral. En fransk tillverkare som under en tid var under Francis Quillons ledning. I sökningar kan man titta på Méral, Geliano och Cyfac. De är svåra att hitta men väl värda att leta efter.

Min Méral Super Randonneur har jag haft, använt och i mina ögon förädlat sedan 80-talet.
Jag har också haft ett par Méral, den första blev stulen och med rätt hemförsäkring fick man en ny utan avdrag på den tiden!
Men min var inte en Super Randonneur utan en enklare och billigare modell som faktiskt var riktigt dålig. Åtminstone för mig.

Egen rando-hoj önskas...
Det här har varit en kul tråd att läsa!
Om plånboken behöver styra så finns det mindre exponerade rambyggare som inte kostar lika mycket. Som referens fick jag för några år sedan prisestimat på att bygga en liknande touringram som den jag redan har från Arthur Caygill Cycles i North Yorkshire. Det var 2016 i häraden av 1100 GBP.

tumblr_nte569eRav1rx2mm1o1_1280.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp