1. Strunta i vad din Garmin säger om förbrukning. Grovt räknat motsvarar 1500 kcal under två timmar en snitteffekt på 185-190 W. Det låter rejält i överkant för 160 cm och 55 kg cyklist om du inte är på rätt hög nivå och kör hårt. Jag tror snarare på ca 1000-1100 kcal för samma pass i ditt fall. De pass där jag hamnar på 190-200 W i snitt klassar jag ofta som snabbdistans och jag är 19 cm längre och 9-10 kg tyngre.
2. En betydande del av energin du förbrukar kommer från fett, så det är inte alls nödvändigt att trycka ner massa kolhydrater för att fullt ut kompensera för den förbrukade energin, i alla fall om målet är att återställa kolhydratlagren i kroppen. Om mitt antagande ovan stämmer handlar det kanske snarare om 500-600 kcal kolhydrater, eller ca 150 gram. Om målet i stället är att helt kompensera för energiförbrukningen är det en annan sak, men då spelar det inte så stor roll om det är kolhydrater eller fett eller protein du käkar, så länge energiintaget är rätt.
3. Jag har egentligen bara vatten nu, men förr tog jag helt enkelt vanlig sockersaft med god smak och blandade ganska starkt. En flaska med det och en flaska med rent vatten för att skölja rent munnen från sockerslisket efteråt.
4. Kanske inte i skogen, men på landsväg funkar även t ex banan, gel, chokladkaka (Twix, Mars och liknande) och energibars som alternativ till kolhydrater i flaskorna.