Egna klibbor. Snabbguide.

42Hz

Aktiv medlem
Passade på att fota när jag utrustade cykeln med lite flaggor inför utlandsresan. :)

Ingen raketvetenskap men det kan ju kanske förhoppningsvis vara någon till hjälp.

klibb017sx.jpg

Börjar med ett ark där jag skrivit ut det jag vill ha, i detta fall skrev jag ut på en A4:a, hela arket är klisteretikett (HERMA SuperPrint No. 5065), dryg hundring för 25st.

klibb028am.jpg

Lite 'bokplast' på rulle, hittas på samma bohandel som etikettpappret.

klibb031te.jpg

Baksidan på etikettpappret.

klibb046qv.jpg

Klipper loss det jag tänker använda. Nu la jag inte ner någon större tid på att placera bilderna på A4:an så jag klistrar på plast efteråt. Inte kompis med Word.

klibb053ll.jpg

Måttar lagom med självhäftande plast.

klibb067ik.jpg

Pilla loss en kant.

klibb079ke.jpg

Applicera! Trycka med nageln är ett bra sett att få bort eventuella småbublor.

klibb082em.jpg

Dags att skära/klippa loss.

klibb099hg.jpg

Volá, första klar.

klibb109db.jpg

Fler klara.

klibb111xj.jpg

Dags att smeta fast dem på cykeln men först rengöra noga.

klibb123ix.jpg

*Gnugga*

klibb136qw.jpg

Förta på plats.

klibb146gr.jpg

Andra.

klibb157tl.jpg

Sista!

klibb167dr.jpg

Dags att måtta ut lagom stor 'skyddsplast'. Annars kommer man snabbt få in fukt under skarven.

klibb179nf.jpg

Kapa lite kanter. Ser lagom stort ut.

klibb186af.jpg

Dags att lägga över.

klibb194mh.jpg

Nästan klar, lite luft kvar.

klibb209uz.jpg

På andra sidan. Kanske skulle ha vänt på dom flaggorna? Too late..

klibb214hh.jpg

Klart!

Avslöja inte tricket nu Harri!

För stockholmare kan jag berätta att Ilkopia på Stora Nygatan skriver ut för 12:- /A4 på sån där klisteretikett, man kan maila original som PDF till dem. Sen springer man upp till bokhandeln i blå gången vid slussen och köper en rulle bokplast för en tjuga eller vad det nu var.

Jag satte dock inte plast på etiketten innan jag satte dit på ramen, bara klistrade dit den utskuren och sen plast över hela paketet. Funkar, fast jag skulle gärna hitta någon transparent plast som är klibbigare än bokplasten, den kommer lossna med tiden tror jag.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> fast jag skulle gärna hitta någon transparent
> plast som är klibbigare än bokplasten, den kommer
> lossna med tiden tror jag.

I motorcykelbutiker har dom självhäftande plast som används till nummerskyltar på motocross och sånt. Det funkar bra! Har iofs inte jämfört med bokplast.

Annars finns ju sportscover, om du vill ha ett tjockt skyddande lager.

Bokplasten är jättetunn och syns knappt. Crossplasten låter bra!

Sportscover är jättetjockt och fult tycker jag. Dessutom slinker smuts in under skarvkanten och då ser det ännu fulare ut, kanske mest märks när man har ljus ram.

bokplasten verkar sitta bra faktiskt.. har satt det på min vinterhojj, sitter kvar sedan jul.. o den har rullat ganska många mil i saltet.

Jag skrev ut murmeldjuret och klistrade fast med bokplast på cykeln, men det letade sig in vatten under plasten. Annars ganska enkelt.

Arkitektkopia mitt mellan Cykelcity och Cykelstället eller nån annan "copyshop" borde fixa det.

Det är bäst med laserskrivare, inte känsligt för fukt som bläckstråleskrivare.

Tillbaka
Topp