Ej kompatibel b-skruvsjustering – Deore 11-delat

Makten

Aktiv medlem
Jag håller på att vaska bockstyret på min vardagscykel och har därför tvingats byta bakväxel, eftersom det är omöjligt att få tag i reglage för LVG-bakväxel (även om det tillverkas) till rakt styre. Köpte Deore RD-M5100 och SL-M5100, men döm om min förvåning när det verkar omöjligt att justera b-skruven till nåt vettigt.

Mellan skruven som håller växeln i växelörat, och det sistnämna, finns nån slags distans-moj som b-skruven trycker på, istället för att den ska trycka direkt på växelörat.

89f64209-19f5-4941-8719-139003dff13e_1500.webp

Men med b-skruven helt utskruvad ser det ut såhär:

669cd890-34de-45af-a11f-b9eee37d03d2_1500.webp

...alltså som om b-skruven snarare vore helt inskruvad. Om jag flyttar distans-mojens "öra" så det inte ligger mellan b-skruven och växelörat så blir det bättre, men då måste jag istället skruva in skruven så långt att den till sist börjar halka av anliggningsytan på växelörat.

Är det olika standard för b-skruvsanliggningen på LVG och MTB eller nåt liknande vansinne? Jag inser att kedjan kanske inte har perfekt längd, men den är knappast jättelång eller jättekort heller. Borde duga för rimlig justering. Har funkat utmärkt med GRX-växel och samma kassett och samma framdrev.

Gissar att du monterat på följande sätt:
IMG_0799.webp

Vad hade du för bakväxel förut och hur satt den monterad? Ser ju inte ut som ett DM-öra, men det kanske är bra att utesluta det helt.

Har du 11 kransar?
Kedjan tycks kort. Kan du skicka en bild på när kedjan ligger på mittersta bak och lilla fram? Det är också det läget man använder när vajern spänns. - Utan tång och domkraft!

Jag vet inte kring just detta ämne men några reflektioner:

- Min första GRX-bakväxel jag installerade installerade jag helt fel, då den hade två positioner för att möta upp "b-skruvsläget" eller vad man ska kalla det. Tog en liten stund att fatta trots stor vana av att montera bakväxlar.

- Det är inte bara att du har en förhållandevis liten kassett till en bakväxel som ska funka upp till 51 eller så, och att det då ser ut sådär hur man än gör?

Vet inte som sagt, utan spontanfilosoferar lite bara.

Gissar att du monterat på följande sätt:
Visa bilaga 830233

Vad hade du för bakväxel förut och hur satt den monterad? Ser ju inte ut som ett DM-öra, men det kanske är bra att utesluta det helt.
Det där är enda sättet om man inte ska fulmeka "stopper plate" till annat ställe, vilket jag som sagt också gjort utan framgång.
GRX-växeln som satt där innan ser helt annolunda ut och har en liten länk mellan själva växeln och örat. Nån sån finns inte i Deore-fallet. Har ingen aning om vad "DM-öra är".

Har du 11 kransar?
Kedjan tycks kort. Kan du skicka en bild på när kedjan ligger på mittersta bak och lilla fram? Det är också det läget man använder när vajern spänns. - Utan tång och domkraft!
Det är bara ett drev fram. Problemet har inget med vajerspänningen att göra, utan att övertrissan ligger lååååångt från kassettdreven, oavsett vilken växel som är vald. Vilket brukar antyda för långt utskruvad b-skruv.
Ska mäta kedjan men jag tror faktiskt den är längre än rekommenderat.

Jag vet inte kring just detta ämne men några reflektioner:

- Min första GRX-bakväxel jag installerade installerade jag helt fel, då den hade två positioner för att möta upp "b-skruvsläget" eller vad man ska kalla det. Tog en liten stund att fatta trots stor vana av att montera bakväxlar.

- Det är inte bara att du har en förhållandevis liten kassett till en bakväxel som ska funka upp till 51 eller så, och att det då ser ut sådär hur man än gör?

Vet inte som sagt, utan spontanfilosoferar lite bara.
Jo, efter att ha plöjt manalen verkar den vara avsedd för en mycket större kassett (11-51, visste inte ens att det fanns till 11-delat) än den jag använder (11-42). Och visst, då kommer det naturligtvis inte bli optimalt, men nu är det ju bara generalfel. Borde gå att justera betydligt närmare tycker jag.

Jo, efter att ha plöjt manalen verkar den vara avsedd för en mycket större kassett (11-51, visste inte ens att det fanns till 11-delat) än den jag använder (11-42). Och visst, då kommer det naturligtvis inte bli optimalt, men nu är det ju bara generalfel. Borde gå att justera betydligt närmare tycker jag.

Men då är kedjan mycket för kort.

11-42 låter lite litet. Jag kör m5100 (för 11-51) till 11-46 och det funkar men inte helt optimalt.
Och vilken Deore-bakväxel passar till 11-42?

Det hade helt uppenbart funkat om det inte vore för att den där "stopper plate" är för tjock, och utan den halkar skruven av växelörat. Får väl fila ner plattan helt enkelt.

Att behöva längre kedja än såhär på en HT verkar märkligt. Om något är den onödigt lång redan.

Att behöva längre kedja än såhär på en HT verkar märkligt. Om något är den onödigt lång redan.

Bakväxeln är gjort till 51t som största drev. Så distansen till din 42t drev blir 18 mm större, som verkar ungefär vara felet du ser. Nu är cagen vinklad som den bor på största drevet, som borde vara 51t. Kedjan borde vara minst 4 länkar längre där som skulle flytta trissan upp mycket. Men frågan är då om det kommer att funka på minsta drevet.

En grx bakväxel kanske passar bättre för 11-42?
Om du menar att det inte längre görs MTB-växlar för mindre kassetter så är det ju djupt tragiskt. Som sagt har jag bara bytt växel för att jag inte kunde få tag i LVG-kompatibelt reglage för rakt styre.

‐‐------

Hur som helst, problemet är löst medelst fulmek.

20260513_180246.webp

Fortfarande lite för långt ifrån, men det växlar bra. Får duga så längre, så kör jag nån länk längre kedja när det är dags att byta.

Och vilken Deore-bakväxel passar till 11-42?

Det hade helt uppenbart funkat om det inte vore för att den där "stopper plate" är för tjock, och utan den halkar skruven av växelörat. Får väl fila ner plattan helt enkelt.

Jag kör deore m5120 med 42T kassett, 11 speed.
Den finns även som shadow (med koppling).
Ser att du löst det med fulmek, fint det!

Man kan alltid byta till Sram som med X-horizon funkar till alla kassetter med mindre drev. Är kompatibla med Shimano reglage vid både 11-delat och 12-delat.
Alltså, nu har jag ju redan köpt grejer. Det framgick verkligen ingenstans att en helt vanlig Deore-bakväxel bara är gjord för pizzakassetter. Svårt när det finns femtioelva varianter som bara skiljer med nummer. Tror det enda jag läste var "long cage" och tänkte att det spelar inte så stor roll eftersom man kan justera. Fast det kunde man ju inte.

Det mest tragiska är att GRX-växeln är sjukt mycket lättare. Vet inte om de bygger Deore av uran eller nåt...

Du måsta väl vara medveten om att alla mtb kommer med pizzadrev sedan många år.
Nä, jag trodde faktiskt det bara var 12-delat. Att det finns 11-46 visste jag, men inte 11-51 för 11-delat.
Jag har två stigcyklar som jag är mestadels nöjd med sen ganska många år tillbaka, så jag har liksom slutat bry mig om nya cyklar och nya komponenter. :sneaky:

-------

Såhär blev det förresten. Detta är alltså min grus- och upptäcksfärdcykel. Numera utan bockstyre och med ett par gamla bar-ends innanför reglagen. Så man kan sitta ungefär som i hoodsen på bockstyret, men samtidigt ha vettig kontroll när det behövs med det raka styret. Jag använde aldrig bocken ändå och hela cykeln var lite för lång med det styret trots jättekort stam.

f359d6f1-7e09-4908-923d-e9c1a70f6f1d_2048.webp

Det där joxet under styret är ett stöd för styrväska så den inte ska skumpa så mkt om man cyklar på knöligt underlag.

Senast ändrad:
Jo, men hur många är det som går och in gräver på Shimanos hemsida när de ska handla, snarare än kollar vad det står hos webshoppen? Inte jag i alla fall. I det här fallet trodde jag att jag hade koll, men det hade jag uppenbarligen inte. Hade inte en tanke på att det kunde finnas större kassetter till 11-delat eftersom jag trodde att det bara gällde 12-delat. Har noll intresse av jättekassett dessutom, så då tänker man ju inte i de banorna liksom.

Nåja, nu funkar det ju i alla fall. Med det jag vet nu skulle jag ha letat noggrannare efter GRX-reglaget som finns för rakt styre. Om nu nån alls säljer det, för det verkar bara vara jag som inte gillar bockstyre för grusväg.

Edit: Här kan man granska om man vill: https://www.bike24.com/p2372234.html
Det står visserligen låååångt ner i texten att den funkar med 51T, men det står ingenstans att den INTE funkar med mindre kassetter. Så hur ska man veta det?

Anledningen till att Shimano har massor av bakväxlar är deras opti-nojja. Det ska funka perfekt för användning, då gör dom hellre fler saker med snävt användningsområde än något som funkar halvbra till allt.

Alltså jag lider med dig @Makten , det är inte lätt med Shimanos grejer alla gånger. Finns förutom ett gäng kompatibla lösningar även sådana som egentligen inte ska fungera men gör det ändå, så det krävs liksom att man sätter sig in via någon obskyr tysk youtubekanal eller något varje gång man ska trixa ihop något. Det brukar gå på ett eller annat sätt, men det går åt några veckors heltidsarbete för att verkligen tänka rätt hela vägen. Ingen skugga på dig som mekaniker tycker jag!

Tycker du gjorde rätt som filade ner skiten så det fungerar! Samma sak med styret - hojen ser både bra och rolig ut! Jag har någon form av plan på att bygga en do-it-all som båda ska fungera för pendling, bus med barnen och enklare stigcykling (alltså riktig stigcykling, inte sån som folk med breda bockstyren tycker att dom cyklar för det är omöjligt att cykla stig på riktigt med bockstyre). På ramen som är tilltänkt är det non-boost fram, boost bak, jag har tänkt köra landsvägsvevar pga q-faktor, bromsar från 11-delat-eran, växelgrupp från 10-delat-eran (dvs saknar kompatibilitet med gemensam klämma på styret) och vara enkelt konverterbar till singlespeed för att man ska kunna ställa upp i SSSM. Det kommer bli, ehm, roligt. 😊

Alltså jag lider med dig @Makten , det är inte lätt med Shimanos grejer alla gånger. Finns förutom ett gäng kompatibla lösningar även sådana som egentligen inte ska fungera men gör det ändå, så det krävs liksom att man sätter sig in via någon obskyr tysk youtubekanal eller något varje gång man ska trixa ihop något. Det brukar gå på ett eller annat sätt, men det går åt några veckors heltidsarbete för att verkligen tänka rätt hela vägen. Ingen skugga på dig som mekaniker tycker jag!

Tycker du gjorde rätt som filade ner skiten så det fungerar! Samma sak med styret - hojen ser både bra och rolig ut! Jag har någon form av plan på att bygga en do-it-all som båda ska fungera för pendling, bus med barnen och enklare stigcykling (alltså riktig stigcykling, inte sån som folk med breda bockstyren tycker att dom cyklar för det är omöjligt att cykla stig på riktigt med bockstyre). På ramen som är tilltänkt är det non-boost fram, boost bak, jag har tänkt köra landsvägsvevar pga q-faktor, bromsar från 11-delat-eran, växelgrupp från 10-delat-eran (dvs saknar kompatibilitet med gemensam klämma på styret) och vara enkelt konverterbar till singlespeed för att man ska kunna ställa upp i SSSM. Det kommer bli, ehm, roligt. 😊
Det kan ju vara så att just mitt växelöra på den här cykeln gör det lite extra jävligt eller nåt. Men man hade verkligen kunnat tänka sig att de skickade med två olika såna där distansgrunkor som är anpassade till olika kassetter.

Cykeln är inte direkt "kul", men den är väldigt trivsam för att cykla ganska långt på ganska dåligt underlag. Den är tung, sävlig men därmed också stabil och den inbjuder inte till så mycket annat än just att glida fram och kolla på omgivningen. Passar mig utmärkt. Finns väldigt mycket extremt grova grusvägar här i Sörmland som bara inte funkar med små däck heller, så även där är den anpassad för mitt specifika bruk.

527e3ae5-bc7e-4eef-a69e-81b2b6a4af82_1500.webp

(ignorera DHF 2,6" där nere till höger, det råkade vara en annan cykel)

Det kan ju vara så att just mitt växelöra på den här cykeln gör det lite extra jävligt eller nåt. Men man hade verkligen kunnat tänka sig att de skickade med två olika såna där distansgrunkor som är anpassade till olika kassetter.

Cykeln är inte direkt "kul", men den är väldigt trivsam för att cykla ganska långt på ganska dåligt underlag. Den är tung, sävlig men därmed också stabil och den inbjuder inte till så mycket annat än just att glida fram och kolla på omgivningen. Passar mig utmärkt. Finns väldigt mycket extremt grova grusvägar här i Sörmland som bara inte funkar med små däck heller, så även där är den anpassad för mitt specifika bruk.

Visa bilaga 830290

(ignorera DHF 2,6" där nere till höger, det råkade vara en annan cykel)
Spårar ju en aning från tråden nu kanske, men passar på ändå eftersom jag funderat en del på det. Jag gissar att du på denna cykel har väldigt mycket kortare reach (och säkert högre stack?) än på din vanliga stigcykel, men ändå upplever du den som för lång. Vad missar jag i den funderingen? Jag har aldrig riktigt haft anledning att fundera över reach/stack mellan olika cyklar och fattar att brant sadelrör på mtb gör en massa för hur man faktiskt sitter, men jag upplever att jag sitter ganska bra på min mtb för att cykla "fort" på grusväg samtidigt som jag inte tycker den är tråkig. Man borde kunna samköra både rolig och kapabel, väl?

Spårar ju en aning från tråden nu kanske, men passar på ändå eftersom jag funderat en del på det. Jag gissar att du på denna cykel har väldigt mycket kortare reach (och säkert högre stack?) än på din vanliga stigcykel, men ändå upplever du den som för lång. Vad missar jag i den funderingen? Jag har aldrig riktigt haft anledning att fundera över reach/stack mellan olika cyklar och fattar att brant sadelrör på mtb gör en massa för hur man faktiskt sitter, men jag upplever att jag sitter ganska bra på min mtb för att cykla "fort" på grusväg samtidigt som jag inte tycker den är tråkig. Man borde kunna samköra både rolig och kapabel, väl?
Jag minns inte exakt geometrin, men den är extremt lång för att vara en bockstyrecykel. Kolla avståndet mellan pedalen och framhjulet till exempel.
Dels bygger ju bockstyre som attan på längden, men de har också i regel ganska flackt sadelrör. Jag valde den för att slippa tåöverlapp och de många andra fördelarna med en lång cykel, men den är alltså för lång för mig om jag ska ha bockstyre. Blir en onödigt utsträckt position som jag inte tjänar nåt alls på jämfört med att ha styret närmare och kanske istället lägre. Samma överkroppsposition men mindre utsträckta armar, typ.

En kort ram kan man anpassa lite som man vill med styrstam och sadelförflyttning. En lång cykel är svårare. Jag förespråkar fortfarande lite längre cyklar än de flesta även för icke-MTB-bruk, men i det här fallet blev det mer än jag tänkt mig. Så nu anpassar jag den så gott det går istället för att leta efter nåt annat. Det får funka, jag cyklar ändå inte fort eller på nåt sätt som kräver fräsig utrustning. I skogen är en annan femma däremot.

Hos bike24 står det inget om att mindre inte funkar.

Nej. Jag skrev också att inte alla skrev min. Men om det står 51t max var du medveten om att den är till pizzadrev. 9t färre är på gränsen för mycket.

Jag har lärt mig för många år sen att nästan allt Shimano gör nuförtiden är officiellt inkompatibel. I praktiken kan dock mycket funka ända men då man forska i förtid eller chansa.

Kommer med och kommer med. Min MTB rullar med en 11-42 kassett. Och 36 fram. Vad ska jag med lägre växel till i Skåne?

Men kam den så? Om ja, när?

Jag har två MTB med 10-42 bak och en med 34/21 växel. Funkar bra för mig kring Stockholm. Men då är jag inte en genomsnittlig stigcyklist.

Men kam den så? Om ja, när?

Jag har två MTB med 10-42 bak och en med 34/21 växel. Funkar bra för mig kring Stockholm. Men då är jag inte en genomsnittlig stigcyklist.
30 ell 32 fram och nånting bortåt 50 bak. Helt ocyklingsbart iaf.
Man skall anpassa cykeln. Inte anpassa sig till cykeln.

Jag minns inte exakt geometrin, men den är extremt lång för att vara en bockstyrecykel. Kolla avståndet mellan pedalen och framhjulet till exempel.
Dels bygger ju bockstyre som attan på längden, men de har också i regel ganska flackt sadelrör. Jag valde den för att slippa tåöverlapp och de många andra fördelarna med en lång cykel, men den är alltså för lång för mig om jag ska ha bockstyre. Blir en onödigt utsträckt position som jag inte tjänar nåt alls på jämfört med att ha styret närmare och kanske istället lägre. Samma överkroppsposition men mindre utsträckta armar, typ.

En kort ram kan man anpassa lite som man vill med styrstam och sadelförflyttning. En lång cykel är svårare. Jag förespråkar fortfarande lite längre cyklar än de flesta även för icke-MTB-bruk, men i det här fallet blev det mer än jag tänkt mig. Så nu anpassar jag den så gott det går istället för att leta efter nåt annat. Det får funka, jag cyklar ändå inte fort eller på nåt sätt som kräver fräsig utrustning. I skogen är en annan femma däremot.
Det där med att undvika tåöverlapp är ju en aning krångligt för "vägcykel" eftersom det antingen blir alldeles för långt till styret, eller så får man en märklig styrning med flack gaffel. Jag råkar ha skostorlek 47 och nästan alla cyklar har tåöverlapp hur jag än gör, förutom stigcykeln och lastcykeln. Det är ett okänt land mellan stigcykel och en vanlig gravelhoj eftersom det typ inte finns några sådana cyklar att tillgå, även om jag tror de hade kunnat fungera väldigt bra (men då med rakt styre såklart). Hur hade du trivts med en cykel med samma geo som din stigcykel, fast helstel?

Jag tänker mig att man skulle vilja behålla förhållandevis korta kedjestag, få plats med mtb-däck, få lång hjulbas med flack gaffel och ändå effektiv och bra sittposition. Gissar att din hoj här i tråden har förhållandevis brant gaffel och långa kedjestag vilket gör den lite mindre sprättig och därtill mer nervös än vad en mer "mtb-ig" cykel gjort. Mitt side-quest i den här tråden och tillvaron i allmänhet är att jag tror att "revolutionen" inom mtb hade fungerat på helstela hojar också, bara det att ingen vågar tillverka en sådan ram..

Tillbaka
Topp