Ej samma gaffel i specen som på cykeln!?

quid

Aktiv medlem
Sen jag köpte min första och nuvarande MTB är det en grej som gnagt i bakhuvudet, som jag inte brydde mig om när jag kom hem den. Har cyklat i två år och bara varit glad. :D
Men nyligen bestämde jag mig för att en gång för alla kolla upp det som gnagt. Ska väl kanske sägas att jag var total gröngöling när cykeln köptes, så vilka komponenter och märken som satt på cykeln sa mig ingenting. Dock så var det en detalj som inte stämde som t.o.m. jag kunde upptäcka då, nämligen att det inte fanns lock-out på gaffeln, trots att specen sa att det skulle sitta en lock-out där.

Nu, drygt två år senare, har jag då slutligen jämfört namnet på gaffeln enligt specen med namnet på den gaffel som de facto sitter på min cykel:
Specen säger: RST Gila Plus TNL, 100mm, lockout
På cykeln sitter en: Manitou Axel (den är helsvart med rebound, ingen annan märkning)

Jag har absolut ingen aning om hur de här två gafflarna står sig mot varandra, så frågan är: Har jag blivit blåst och fått med en mycket sämre gaffel, eller är de likvärdiga?

Öh, nae alltså du ska nog vara glad att du inte har en gaffel enligt spec. RST är inget vidare, hade själv en på min gamla Merida en gång i tiden innan jag bytte till en Rock Shox och då blev det en helt annan cykel.

Vet inte riktigt hur en Manitou Axel är, men vad som helst borde egentligen vara bättre än RST ;)..

Senast redigerad av en moderator:
Du kan vara nöjd med det hela.
RST är knappast kända för annat än kassa gafflar. Jag har haft en Manitou Axel på en cykel och den är helt OK. Inte någon höjdargaffel på något sätt men den gör sitt jobb. Helt klart så är den bättre än Gilan iaf.

Var det e Focus Fatboy du köpte? För det var med om exakt samma sak när jag köpte min Fatboy.
Specen sa RST och på hojen satt en Manitou Axel.
Jag provcyklade faktiskt både med RST och Manitoun i butik och tyckte Manitoun kändes bättre och valde den. Jag skulle nog säga att bägge ganska lika men lite extra plus för Manitoun och jag tror absolut inte du blivit blåst.

Nu är väl Manitou Axel ingen höjdare heller. Bytte gaffel efter ~1 år och det blev, precis som "saltgurkan" skriver en helt annan cykel. Framför allt när det börjat bli stökigt

Edit: Jag stavar som en kratta...

Jäklarns vad många snabba svar jag fick. Tack för det!!!
Skönt att alla är eniga också, för en gångs skull. :)
Så då tycks det inte som att jag blivit lurad på något i alla fall. Det känns bra, då kan sova gott inatt.

rekrevs skrev:
-------------------------------------------------------
> Var det e Focus Fatboy du köpte? För det var med
> om exakt samma sak när jag köpte min Fatboy.
> Specen sa RST och på hojen satt en Manitou Axel.
>
> Jag provcyklade faktiskt både med RST och
> Manitoun i butik och tyckte Manitoun kändes
> bättre och valde den. Jag skulle nog säga att
> bägge ganska lika men lite extra plus för
> Manitoun och jag tror absolut inte du blivit
> blåst.

Faktiskt så är det en Fatboy, ja. Har egentligen inget att klaga över vad gäller Manitou-gaffeln (även om jag börjar bli sugen på en uppgradering), men kände nu att jag ville veta hur den står sig mot den RST som "egentligen" borde sitta där. Vet du något om varför det sitter en Manitou-gaffel på Fatboyen?

Samma här faktiskt. Hade en Suntour på min Bianchi, med en Rock Shox Recon så blev den flea gånger trevligare.

Du ska vara glad att det inte är en RST gaffel där. jag har cyklat i två år och har knekt ca.10 gafflar under dena tid. Alla var RST. Då jag köpte cykeln var det naturligt vis priset som spelade in. Annars hade jag kpöt en dyrare med mer märkes grejer.jag var veldigt insatt i cyklingen då. men jag skulle ha en ny cykel. Så var det bara. Anars hade jag nog haft en som hade hollit mycket bätre för samma pris. Men som sagt så allt är bättre än RST

...
> Faktiskt så är det en Fatboy, ja. Har egentligen
> inget att klaga över vad gäller Manitou-gaffeln
> (även om jag börjar bli sugen på en
> uppgradering), men kände nu att jag ville veta
> hur den står sig mot den RST som "egentligen"
> borde sitta där. Vet du något om varför det
> sitter en Manitou-gaffel på Fatboyen?

Nej det vet jag väl egentligen inte. Men det är väl inte helt otroligt att Focus köpt in ett parti med RST gafflar, när de var slut valde de Manitoun för att det är en likvärdig gaffel som de fick ett bättre pris på.

Kan säkert också vara så att RST:n helt enkelt inte höll måttet och de fick för många reklamationer och därför bytte de gaffel.

Men nu gissar jag bara :-)

Jag bytte till en Rock Shox Tora 318 U-Turn på min Focus och det har jag inte ångrat.

rekrevs skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej det vet jag väl egentligen inte. Men det är
> väl inte helt otroligt att Focus köpt in ett
> parti med RST gafflar, när de var slut valde de
> Manitoun för att det är en likvärdig gaffel som
> de fick ett bättre pris på.
>
> Kan säkert också vara så att RST:n helt enkelt
> inte höll måttet och de fick för många
> reklamationer och därför bytte de gaffel.
>
> Men nu gissar jag bara :-)
>
> Jag bytte till en Rock Shox Tora 318 U-Turn på
> min Focus och det har jag inte ångrat.

Låter som rimliga gissningar. Bra tips på ny gaffel där också, ska börja läsa in mig på gafflar nu så kanske det blir nyköp framåt våren.

Tillbaka
Topp